200tdi versus 300tdi
200tdi versus 300tdi
In mijn 90 wil ik een nieuwe motor laten plaatsen. Zit nu een 2.5 td in. Waarom zou ik een 200tdi plaatsen of waarom juist een 300tdi? Heeft 1 van beide een duidelijke voorkeur?
Re: 200tdi versus 300tdi
Even uit het hoofd:
- 200TDi is zuiniger.
- 300TDi is iets krachtiger (persoonlijk vind ik het verschil minimaal).
- onderdelen schijnen wat schaarser te worden voor de 200TDi (is een argument die ik soms hoor, zelf nog geen last van gehad).
gr Niels
- 200TDi is zuiniger.
- 300TDi is iets krachtiger (persoonlijk vind ik het verschil minimaal).
- onderdelen schijnen wat schaarser te worden voor de 200TDi (is een argument die ik soms hoor, zelf nog geen last van gehad).
gr Niels
Re: 200tdi versus 300tdi
Heb ze allebei geprobeerd. Vond de 300 Tdi rustiger rijden en die heb ik dus gedaan. PK's zijn hetzelfde al schijnt de 200 ietsjes levendiger te zijn. Ik rij met de 300 ongeveer 1 op 10/11.
En inderdaad voor wat betreft onderdelen is de 300 denk ik makkelijker, ook in de toekomst.
En inderdaad voor wat betreft onderdelen is de 300 denk ik makkelijker, ook in de toekomst.
Re: 200tdi versus 300tdi
200 tdi is inderdaad iets zuiniger maar dat is een heel klein verschil, een 300 tdi is stiller, heel makkelijk en heel goedkoop aan onderdelen te komen, veel makkelijker aan te werken dan 200 tdi. Sommige dingen gaan wel sneller kapot zoals de vacuümpomp. 300 tdi blokken liggen voor het oprapen, ik heb er trouwens één te koop, staat op Marktplaats. Is te testen want zit nog in een Disco.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 200tdi versus 300tdi
uh, makkelijker aan te werken? Llijkt mij eerder andersom.
300tdi zal stiller zijn, ik hoor wel dat het koppel onderin wat minder is. (hear-say)
200tdi is wat rauwer, maar is makkelijker pas te maken in je huidige Land Rover. Past 1 op 1 op de meeste delen, zoals steunen en bak (op die twee palletjes na dan, maar dat is zoooo simpel dat ik het niet mee tel
). Alleen de slangen is even een puzzel en zeer persoonlijk. En de route naar de radiator.
Als je een oude 200tdi hebt, een uit de eerste series, zit er een bolle aansluiting op voor de oliekoeler: ideaal als je een TD had, die heeft dat ook op zijn radiator.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
300tdi zal stiller zijn, ik hoor wel dat het koppel onderin wat minder is. (hear-say)
200tdi is wat rauwer, maar is makkelijker pas te maken in je huidige Land Rover. Past 1 op 1 op de meeste delen, zoals steunen en bak (op die twee palletjes na dan, maar dat is zoooo simpel dat ik het niet mee tel

Als je een oude 200tdi hebt, een uit de eerste series, zit er een bolle aansluiting op voor de oliekoeler: ideaal als je een TD had, die heeft dat ook op zijn radiator.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: 200tdi versus 300tdi
Verschil tussen de 200 en de 300 is niet zo groot, verschil Td en de TDI is 200%
Re: 200tdi versus 300tdi
200tdi leg je zo op je oude V8/Td/NA motorsteunen.
is easy.
Dat de één een multiriem heeft en de ander een v-snaar is het grootste verschil.
(op de officiele plaatsing va de motor na, de 300 zit verder naar voren en behoeft andere steunen)
grtn
RoLandRover
is easy.
Dat de één een multiriem heeft en de ander een v-snaar is het grootste verschil.
(op de officiele plaatsing va de motor na, de 300 zit verder naar voren en behoeft andere steunen)
grtn
RoLandRover
Re: 200tdi versus 300tdi
En, moge het geen snelheidsmonster zijn, ook in het terrein is het verdeling der gewicht van evident belang!
De doorzakker
De doorzakker
Re: 200tdi versus 300tdi
Een 200TDI is feller en zuiniger. Maar ouder. Als het een Defender 200TDI is past hij zo in de plaats van een andere 4 cilinder. De makkelijkste ombouw.
Een Disco 200TDI vind ik een heleboel werk, geprutst met slangen, uitlaat, turbo verdraaien, gaatje tappen voor wastegate enz.
Een 300 TDI is makkelijker om aan te werken, bv geen waterpomp verwijderen om de distributie te wisselen.
Ik zou voor de 300TDI gaan, als je ook de R380 versnellingsbak meepakt is het een supereenvoudige ombouw. Alleen even twee andere motorsteunen aan het chassis lassen (kan ik eventueel leveren, maar kan je ook zelf maken). Verder ben je meteen van de matige LT77 bak af. Je hoeft niets aan te passen qua slangen en uitlaat, je kan gewoon allemaal originele delen gebruiken.
motorsteunen
IMG_3017.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e372e78f4371f5f3963a5199ee4744d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3017.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3017.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3017.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Even vastlassen
IMG_3021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b0818086b83bf054938bb1beb0228f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3021.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3021.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_3022.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b71ef96b042298098a876932b8c71fce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3022.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3022.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3022.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een Disco 200TDI vind ik een heleboel werk, geprutst met slangen, uitlaat, turbo verdraaien, gaatje tappen voor wastegate enz.
Een 300 TDI is makkelijker om aan te werken, bv geen waterpomp verwijderen om de distributie te wisselen.
Ik zou voor de 300TDI gaan, als je ook de R380 versnellingsbak meepakt is het een supereenvoudige ombouw. Alleen even twee andere motorsteunen aan het chassis lassen (kan ik eventueel leveren, maar kan je ook zelf maken). Verder ben je meteen van de matige LT77 bak af. Je hoeft niets aan te passen qua slangen en uitlaat, je kan gewoon allemaal originele delen gebruiken.
motorsteunen
IMG_3017.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e372e78f4371f5f3963a5199ee4744d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3017.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3017.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3017.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Even vastlassen
IMG_3021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b0818086b83bf054938bb1beb0228f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3021.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3021.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_3022.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b71ef96b042298098a876932b8c71fce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3022.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/5%20afgeronde%20projecten/110%20300TDI%20automaat%20Epsom%20green/IMG_3022.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F5%2520afgeronde%2520projecten%2F110%2520300TDI%2520automaat%2520Epsom%2520green%2FIMG_3022.jpg', '', 15944545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 200tdi versus 300tdi
Kan iemand me nog eens uitleggen welk '200Tdi onderdeel' er niet binnen 3 dagen leverbaar is?
Gerard
Gerard
Re: 200tdi versus 300tdi
'n Compleet nieuwe is jammergenoeg niet meer binnen drie dagen leverbaar!
Voor de rest alles wel, at a price. Ik koester m'n radiator.
Bak is wel 'n punt, maar de 77 geeft de kloink (of death) meestal pas na 'n paar ton, en gaat an ook nog wel 'n tonnetje door, hoor.
Cross drilled input gear bij revisie en je zult 'm van je lang zal ze leven nooit meer horen kloingen. Ok knocken.
Ik heb diverse La/Raro's gehad, inclusief diverse V-8en, van 3.5 via 3.9 naar 4.2.
De 200 Tdi heeft mijn hart. Wat 'n karretje.
En hij moet ook horen as 'n diesel. Niks geen gefluister.
Voor de rest alles wel, at a price. Ik koester m'n radiator.
Bak is wel 'n punt, maar de 77 geeft de kloink (of death) meestal pas na 'n paar ton, en gaat an ook nog wel 'n tonnetje door, hoor.
Cross drilled input gear bij revisie en je zult 'm van je lang zal ze leven nooit meer horen kloingen. Ok knocken.
Ik heb diverse La/Raro's gehad, inclusief diverse V-8en, van 3.5 via 3.9 naar 4.2.
De 200 Tdi heeft mijn hart. Wat 'n karretje.
En hij moet ook horen as 'n diesel. Niks geen gefluister.
Re: 200tdi versus 300tdi
Waar liggen die voor het oprapen dan? Ik kan ze niet zo snel vinden, of ik kijk verkeerd
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: 200tdi versus 300tdi
Laten plaatsen?
Kies een persoon of bedrijf die al ervaring heeft met de conversie en je zo een duidelijke all-in prijs kan bieden. Vraag Ron Bolleboom in Pijnacker eens bijvoorbeeld.
En tenzij recent vervangen, laat ook je koppeling vervangen en de koppelingsvork door een versterkte versie. Met het blok eruit kun je daar makkelijk bij.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2012 00:25 door Dixo.
Kies een persoon of bedrijf die al ervaring heeft met de conversie en je zo een duidelijke all-in prijs kan bieden. Vraag Ron Bolleboom in Pijnacker eens bijvoorbeeld.
En tenzij recent vervangen, laat ook je koppeling vervangen en de koppelingsvork door een versterkte versie. Met het blok eruit kun je daar makkelijk bij.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2012 00:25 door Dixo.
Re: 200tdi versus 300tdi
waar haal jij spruitstukken vandaan?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: 200tdi versus 300tdi
Natuurlijk liggen sommige onderdelen 'niet voor het oprapen'. Maar ze zijn er wel, alleen misschien niet voor het Gamma/Karwei publiek.
Waar het mij om gaat dat er -als we het hier maar vaak genoeg herhalen- het idee ontstaat dat er voor een 200Tdi geen onderdeden meer te koop zijn ...
En dat is m.i. onzin. Natuurlijk is dat spruitstuk niet bij elke 'onderdelenboeren' o.i.d. te vinden, maar de 2e hands Disco's worden nog steeds volop aangeboden.
Al eens geprobeerd een spuitstuk voor een 300Tdi te bestellen via dat kanaal? Als je de prijs hoort, ga je echt op zoek op de particuliere markt!
Stel jezelf maar eens de vraag "hoeveel van onze lezers hebben ooit de behoefte hadden en/of hebben geprobeerd een nieuw spruitstuk te bestellen"?
Het maakt mij niet uit hoor; ik ben zeer tevreden over mijn 200Tdi en vind een 300Tdi (en dan met R380) ook prima, maar laten we geen "lulverhalen" de wereld in helpen dat er voor een 200Tdi geen onderdelen meer te vinden zijn
Mijn standpunt blijft dat je voor een habbekrats -na alle publicaties die er inmiddels zijn- met een hamer en een waterpomptang een 200Tdi op de plek van een 2.5 n/a of TD legt.
Gerard
Waar het mij om gaat dat er -als we het hier maar vaak genoeg herhalen- het idee ontstaat dat er voor een 200Tdi geen onderdeden meer te koop zijn ...
En dat is m.i. onzin. Natuurlijk is dat spruitstuk niet bij elke 'onderdelenboeren' o.i.d. te vinden, maar de 2e hands Disco's worden nog steeds volop aangeboden.
Al eens geprobeerd een spuitstuk voor een 300Tdi te bestellen via dat kanaal? Als je de prijs hoort, ga je echt op zoek op de particuliere markt!
Stel jezelf maar eens de vraag "hoeveel van onze lezers hebben ooit de behoefte hadden en/of hebben geprobeerd een nieuw spruitstuk te bestellen"?
Het maakt mij niet uit hoor; ik ben zeer tevreden over mijn 200Tdi en vind een 300Tdi (en dan met R380) ook prima, maar laten we geen "lulverhalen" de wereld in helpen dat er voor een 200Tdi geen onderdelen meer te vinden zijn

Mijn standpunt blijft dat je voor een habbekrats -na alle publicaties die er inmiddels zijn- met een hamer en een waterpomptang een 200Tdi op de plek van een 2.5 n/a of TD legt.
Gerard