gestelde kleppen 300tdi toch nog hoorbaar
gestelde kleppen 300tdi toch nog hoorbaar
Update 9 maanden later!!
Ik heb ondertussen diverse dingen geprobeerd om het geluid weg te krijgen, maar helaas nog geen resultaat.
Het is zo,n geluid wat je in eerste instantie niet hoor tot dat je eenmaal hebt gehoord (naaimachine geluid)
Ik heb de verstuivers vervangen, kleppen gesteld en de vacuumpomp vervangen. mhhh zonder resultaat.
Als de motor koud is hoor je niets en bij een warme motor als je je koppeling intrapt is het geluid ook weg.
Verder is het geluid altijd aanwezig.
Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Kan ik iets doen met dikkere motorolie? (er zit nu mineraal olie in van Comma turbo diesel 15w/40))
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
Groet
Mario
Hallo,
Ben hier al lang meer bezig, maar kan er niet achter komen wat het is.
Ik hoor een soort naaimachine geluid uit de motor komen.
Natuurlijk denk je dan aan de kleppen of vacuumpomp, maar de vacuumpomp tikt niet en de kleppen zijn gisteren opnieuw afgesteld op 0,2.
Samen met de garagehouder geluisterd naar de motorgeluiden via een stethoscoop en nu lijkt het erop dat het toch onder kleppendeksel vandaan komt, maar zeker weten we het niet.
Ik heb 2 vragen
- Weet iemand wat het kan zijn onder de kleppendeksel. Nokkenas misschien kan dat verslijten? Overigens is het geluid (naaimachine) het beste hoorbaar op de middelste bout van de kleppendeksel.
- woont er iemand in de buurt van Purmerend met een 300TDI motor waar ik kan luisteren wat ik zou moeten horen?
Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2013 10:30 door Mario.
Ik heb ondertussen diverse dingen geprobeerd om het geluid weg te krijgen, maar helaas nog geen resultaat.
Het is zo,n geluid wat je in eerste instantie niet hoor tot dat je eenmaal hebt gehoord (naaimachine geluid)
Ik heb de verstuivers vervangen, kleppen gesteld en de vacuumpomp vervangen. mhhh zonder resultaat.
Als de motor koud is hoor je niets en bij een warme motor als je je koppeling intrapt is het geluid ook weg.
Verder is het geluid altijd aanwezig.
Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Kan ik iets doen met dikkere motorolie? (er zit nu mineraal olie in van Comma turbo diesel 15w/40))
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
Groet
Mario
Hallo,
Ben hier al lang meer bezig, maar kan er niet achter komen wat het is.
Ik hoor een soort naaimachine geluid uit de motor komen.
Natuurlijk denk je dan aan de kleppen of vacuumpomp, maar de vacuumpomp tikt niet en de kleppen zijn gisteren opnieuw afgesteld op 0,2.
Samen met de garagehouder geluisterd naar de motorgeluiden via een stethoscoop en nu lijkt het erop dat het toch onder kleppendeksel vandaan komt, maar zeker weten we het niet.
Ik heb 2 vragen
- Weet iemand wat het kan zijn onder de kleppendeksel. Nokkenas misschien kan dat verslijten? Overigens is het geluid (naaimachine) het beste hoorbaar op de middelste bout van de kleppendeksel.
- woont er iemand in de buurt van Purmerend met een 300TDI motor waar ik kan luisteren wat ik zou moeten horen?
Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen
Groet
Mario
Mario
Purmerend
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2013 10:30 door Mario.
Re: gestelde kleppen 300tdi toch nog hoorbaar
je zou geen getik moeten horen, klaar. Je hoeft niet naar een 300tdi te luisteren hoor, ter vergelijk.
Tikken is gewoon niet goed. Als je toch tikken hoort betekent dat nu kennelijk nog iets van slijtage of niet juist op spanning staande lagers. Alsje deze richting verdenkt, kijk je in je onderdelenboek, en zie daar maar wat er allemaal kan tikken, licht dan je kleppendeksel eens en zie.... In een echt schone omgeving kun je desnoods ook even met kleppendeksel open de motor starten. (zal wel wat olie lekken en wellicht zelfs wat spetteren dus neem wel voorzorgsmaatregelen, die kap met pakking zit er niet voor niets)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Tikken is gewoon niet goed. Als je toch tikken hoort betekent dat nu kennelijk nog iets van slijtage of niet juist op spanning staande lagers. Alsje deze richting verdenkt, kijk je in je onderdelenboek, en zie daar maar wat er allemaal kan tikken, licht dan je kleppendeksel eens en zie.... In een echt schone omgeving kun je desnoods ook even met kleppendeksel open de motor starten. (zal wel wat olie lekken en wellicht zelfs wat spetteren dus neem wel voorzorgsmaatregelen, die kap met pakking zit er niet voor niets)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Beste Mario,
Ik heb het zelfde probleem en heb het vermoeden dat het een dieselklop is.
Dit geluid wordt harder en rauwer bij motorvermogen en bij stationair veel minder.
Dit komt door of de brandplaatjes, of verstuivers niet op juiste aanhaalmoment ( 25Nm ) vast gezet ( beide noemt men ook wel een blow-by ) of dat een van de verstuivers niet goed meer is.
Kijk maar eens op www.uniteddiesel.co.uk , erg leuk leesvoer.
Op deze site geeft men 3 opties waarvan er 2 niet van toepassing zijn bij een 300TDI.
Mvg Thimo.
Ik heb het zelfde probleem en heb het vermoeden dat het een dieselklop is.
Dit geluid wordt harder en rauwer bij motorvermogen en bij stationair veel minder.
Dit komt door of de brandplaatjes, of verstuivers niet op juiste aanhaalmoment ( 25Nm ) vast gezet ( beide noemt men ook wel een blow-by ) of dat een van de verstuivers niet goed meer is.
Kijk maar eens op www.uniteddiesel.co.uk , erg leuk leesvoer.
Op deze site geeft men 3 opties waarvan er 2 niet van toepassing zijn bij een 300TDI.
Mvg Thimo.
en je tuimelaar-stel-boutjes steken allemaal even ver boven het borgmoertje uit?
Jan
Jan
He Thimo en Sander,
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik nog kan toevoegen is dat als de motor koud is (dus olie nog dik) is het nauwlijks hoorbaar. na 5 min. stationair draaien komt de tik al op en naar wat warm rijden is de tik het meest hoorbaar.
Misschien kan ik met deze toevoeging de zoekactie is verfijnen?
Groet
Mario
P.s.
Verstuivers controleren en nieuwe branderplaatsje kan natuurlijk nooit kwaad. (Ondanks de motor erg mooi stationair draait.)
Mario
Purmerend
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik nog kan toevoegen is dat als de motor koud is (dus olie nog dik) is het nauwlijks hoorbaar. na 5 min. stationair draaien komt de tik al op en naar wat warm rijden is de tik het meest hoorbaar.
Misschien kan ik met deze toevoeging de zoekactie is verfijnen?
Groet
Mario
P.s.
Verstuivers controleren en nieuwe branderplaatsje kan natuurlijk nooit kwaad. (Ondanks de motor erg mooi stationair draait.)
Mario
Purmerend
Ingesleten tuimelaars, Dat had ik bij mijn 2,25D. Er zit dan een holletje onderin de tuimelaars. Bij het stellen merk je dat niet. Je stelt de kleppen exact juist af. Als je je voelermaatje weghaalt valt de stoter weer in het holletje. Je kunt dan ook stellen tot je een ons weegt. Het helpt alleen niet.
Arnold.
Arnold.
Beste Mario,
Laat even weten als je het probleem hebt gevonden.
Mvg Thimo.
Laat even weten als je het probleem hebt gevonden.
Mvg Thimo.
Bij het door Arnold beschreven probleem met de ingesleten tuimelaars kun je voor nood de klepspeling meten door een micrometer op het tuimelaarsuiteinde te plaatsen.Dus boven de plek waar je normaal gesproken de voelermaat plaatst .Natuurlijk moeten ingeslagen tuimelaars wel zsm. vervangen worden . Vr gr Henk B.
Hoi Mario
Weet je zeker dat je distributie riem wel goed staat? Als de nokkenas bijv 1 tand verkeerd staat kan de zuiger net de klep raken. Als hij warm wordt hoor je het beter omdat dan net alles nog een beetje uitzet.
Groeten
Eric
Weet je zeker dat je distributie riem wel goed staat? Als de nokkenas bijv 1 tand verkeerd staat kan de zuiger net de klep raken. Als hij warm wordt hoor je het beter omdat dan net alles nog een beetje uitzet.
Groeten
Eric
He Thimo,
Vanzelf sprekend dat ik laat weten, wat eruit komt.
Veel tips gekregen tot aan distributieriem aan toe. Ik moet mijn eerst verdiepen in de tips.
Groet
Mario
P.s. hoop nog steeds op iemand met een 300tdi motor om daar eens te luisteren wat ik allemaal hoe en zien.
Vanzelf sprekend dat ik laat weten, wat eruit komt.
Veel tips gekregen tot aan distributieriem aan toe. Ik moet mijn eerst verdiepen in de tips.
Groet
Mario
P.s. hoop nog steeds op iemand met een 300tdi motor om daar eens te luisteren wat ik allemaal hoe en zien.
He Thimo,
Ik ben naar die site geweest. Leuk site zeg.
wat jij aangeeft die zogenaamde Blow-by. Hiervoor moet je motor een beetje van slag voor zijn, zo als onregelmatig lopen en slecht starten.
De motor loopt heel erg mooi stationair.
Moet zeggen de injectoren zijn nog niet gecontroleerd of vervangen. Laat ik daar maar eens mee beginnen. Ik zit alleen even met het vast zetten. Dat zogenaamde aanhaal moment. 25Nm. Worden de injectoren niet gewoon terug gezet op gevoel. vast niet te strak.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Ik ben naar die site geweest. Leuk site zeg.
wat jij aangeeft die zogenaamde Blow-by. Hiervoor moet je motor een beetje van slag voor zijn, zo als onregelmatig lopen en slecht starten.
De motor loopt heel erg mooi stationair.
Moet zeggen de injectoren zijn nog niet gecontroleerd of vervangen. Laat ik daar maar eens mee beginnen. Ik zit alleen even met het vast zetten. Dat zogenaamde aanhaal moment. 25Nm. Worden de injectoren niet gewoon terug gezet op gevoel. vast niet te strak.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
met 25Nm in het achterhoofd mag dat best op gevoel, als je maar een GOED gevoel hebt, want ze motten dus niet te strak.... Je zult geneigd zijn ze snel te strak te zetten.
Mijn vrouw heeft een 300tdi in haar RRC liggen, je bent welkom om te komen luisteren naar haar motor en naar onze reisverhalen
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Beste Mario,
Volgens mij hoeft je blok niet aan de ander klachten te voldoen volgens het tabelletje ( ligt er aan hoe je het leest )!
In het WHB staat het aanhaalmoment van 25Nm genoemd.
Mvg Thimo.
Volgens mij hoeft je blok niet aan de ander klachten te voldoen volgens het tabelletje ( ligt er aan hoe je het leest )!
In het WHB staat het aanhaalmoment van 25Nm genoemd.
Mvg Thimo.
Beste Mario,
Is er al iets meer bekend m.b.t. het tikkende geluid?
Mvg Thimo.
Is er al iets meer bekend m.b.t. het tikkende geluid?
Mvg Thimo.
Beste Mario,
Stuur mij even jouw e-mail adres, kan niets via de prik versturen.
Mvg Thimo.
Stuur mij even jouw e-mail adres, kan niets via de prik versturen.
Mvg Thimo.
Mario Mario Schreef:
-------------------------------------------------------
> Update 9 maanden later!!
>
> Ik heb ondertussen diverse dingen geprobeerd om
> het geluid weg te krijgen, maar helaas nog geen
> resultaat.
> Het is zo,n geluid wat je in eerste instantie niet
> hoor tot dat je eenmaal hebt gehoord (naaimachine
> geluid)
> Ik heb de verstuivers vervangen, kleppen gesteld
> en de vacuumpomp vervangen. mhhh zonder
> resultaat.
>
> Als de motor koud is hoor je niets en bij een
> warme motor als je je koppeling intrapt is het
> geluid ook weg.
> Verder is het geluid altijd aanwezig.
>
> Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
> Kan ik iets doen met dikkere motorolie? (er zit nu
> mineraal olie in van Comma turbo diesel 15w/40))
>
> Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
>
> Groet
> Mario
>
>
> Hallo,
>
> Ben hier al lang meer bezig, maar kan er niet
> achter komen wat het is.
> Ik hoor een soort naaimachine geluid uit de motor
> komen.
> Natuurlijk denk je dan aan de kleppen of
> vacuumpomp, maar de vacuumpomp tikt niet en de
> kleppen zijn gisteren opnieuw afgesteld op 0,2.
>
> Samen met de garagehouder geluisterd naar de
> motorgeluiden via een stethoscoop en nu lijkt het
> erop dat het toch onder kleppendeksel vandaan
> komt, maar zeker weten we het niet.
>
> Ik heb 2 vragen
> - Weet iemand wat het kan zijn onder de
> kleppendeksel. Nokkenas misschien kan dat
> verslijten? Overigens is het geluid (naaimachine)
> het beste hoorbaar op de middelste bout
> van de kleppendeksel.
> - woont er iemand in de buurt van Purmerend met
> een 300TDI motor waar ik kan luisteren wat ik zou
> moeten horen?
>
> Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen
>
> Groet
> Mario
Mario
Purmerend
> Update 9 maanden later!!
>
> Ik heb ondertussen diverse dingen geprobeerd om
> het geluid weg te krijgen, maar helaas nog geen
> resultaat.
> Het is zo,n geluid wat je in eerste instantie niet
> hoor tot dat je eenmaal hebt gehoord (naaimachine
> geluid)
> Ik heb de verstuivers vervangen, kleppen gesteld
> en de vacuumpomp vervangen. mhhh zonder
> resultaat.
>
> Als de motor koud is hoor je niets en bij een
> warme motor als je je koppeling intrapt is het
> geluid ook weg.
> Verder is het geluid altijd aanwezig.
>
> Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
> Kan ik iets doen met dikkere motorolie? (er zit nu
> mineraal olie in van Comma turbo diesel 15w/40))
>
> Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
>
> Groet
> Mario
>
>
> Hallo,
>
> Ben hier al lang meer bezig, maar kan er niet
> achter komen wat het is.
> Ik hoor een soort naaimachine geluid uit de motor
> komen.
> Natuurlijk denk je dan aan de kleppen of
> vacuumpomp, maar de vacuumpomp tikt niet en de
> kleppen zijn gisteren opnieuw afgesteld op 0,2.
>
> Samen met de garagehouder geluisterd naar de
> motorgeluiden via een stethoscoop en nu lijkt het
> erop dat het toch onder kleppendeksel vandaan
> komt, maar zeker weten we het niet.
>
> Ik heb 2 vragen
> - Weet iemand wat het kan zijn onder de
> kleppendeksel. Nokkenas misschien kan dat
> verslijten? Overigens is het geluid (naaimachine)
> het beste hoorbaar op de middelste bout
> van de kleppendeksel.
> - woont er iemand in de buurt van Purmerend met
> een 300TDI motor waar ik kan luisteren wat ik zou
> moeten horen?
>
> Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen
>
> Groet
> Mario
Mario
Purmerend
Mario Schreef:
> Mario Mario Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Update 9 maanden later!!
> >
> > Als de motor koud is hoor je niets en bij een
> > warme motor als je je koppeling intrapt is het
> > geluid ook weg.
> > Verder is het geluid altijd aanwezig.
> >
Denk eerder aan druk / toplager, vooral omdat je schrijft dat het geluid bij ingetrapte koppeling weg is.
Zou ook nog speling op de krukas kunnen zijn.
> Mario Mario Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Update 9 maanden later!!
> >
> > Als de motor koud is hoor je niets en bij een
> > warme motor als je je koppeling intrapt is het
> > geluid ook weg.
> > Verder is het geluid altijd aanwezig.
> >
Denk eerder aan druk / toplager, vooral omdat je schrijft dat het geluid bij ingetrapte koppeling weg is.
Zou ook nog speling op de krukas kunnen zijn.
Hoi Frans,
Maakt dat ook een naaimachine geluid. Als ik veel toeren maak dan gaat de frequentie van het geluid ook omhoog
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Maakt dat ook een naaimachine geluid. Als ik veel toeren maak dan gaat de frequentie van het geluid ook omhoog
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Ik heb pas een gebroken tuimelaaras (rocker shaft voor de diehards) vervangen voor eentje van Britpart, ik dacht misschien zijn alleen de oliekeerringen slecht van BP, maar de motor ging duidelijk méér tokkelen, inderdaad beetje naaimachine geluid. Nu bleek dat de Britpart tuimelaar-as iets dunner van diameter was dan de originele LR as. Gevolg is dat je een soort naaimachine geluid gaat horen. De tuimelaars krijgen gewoon meer speling/ruimte op de as. Bij Mario zit het zeker niet onder in het blok maar idd bovenin. Misschien iets voor de toekomst, samen met gereviseerde of nieuwe verstuivers (roken.....).
Gr, Bart
Gr, Bart
He Bart,
Er zitten gereviseerde verstuivers in.
Dat van die tuimelaars-as kan ik zit nakijken of controleren? Die spelling.
Als ik met een stethoscoop luister hoog op het blok lijkt het daar vandaan te komen. Als ik op de kleppendeksel luister hoor ik geen extra bijgeluiden.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Er zitten gereviseerde verstuivers in.
Dat van die tuimelaars-as kan ik zit nakijken of controleren? Die spelling.
Als ik met een stethoscoop luister hoog op het blok lijkt het daar vandaan te komen. Als ik op de kleppendeksel luister hoor ik geen extra bijgeluiden.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Je kunt het controleren door de tuimelaaras eruit te halen en dan voelen en kijken, in de tuimelaars zitten ook bronzen lagers die slecht kunnen worden. Zorg wel dat de kleppen weer gesteld worden als je de as terug plaatst.
Gr, Bart
Gr, Bart
Uhhh ga je nog steeds op vakantie?
Mario
Purmerend
Mario
Purmerend
Over een week of 4 heb ik tijd. Ik heb hier nog een tuin van 1,5 Hectare en 2 kids die vakantie hebben als ik niet op vakantie ga dan heb ik nog werk zat en vrije tijd nodig......
Gr, Bart
Gr, Bart
Dat gaat niet lukken dan zit ik ergens in Turkije of Georgie met die rammelbak. Je hebt gelijk! Denk aan je Familie! Tuin kan je altijd nog verkopen! haaaaaaa
Beste Mario,
Heb je ook gekeken of je uitlaatspruitstuk niet ergens lek is!
Bij mij zit er een lek bij de koppelingen tussen cylinder 1 en 2 en tussen 3 en 4 in het gietijzeren gedeelte.
Deze lekkage's veroorzaken een tikkend geluid wat heel veel op kleptikken lijkt.
Mvg Thimo.
Heb je ook gekeken of je uitlaatspruitstuk niet ergens lek is!
Bij mij zit er een lek bij de koppelingen tussen cylinder 1 en 2 en tussen 3 en 4 in het gietijzeren gedeelte.
Deze lekkage's veroorzaken een tikkend geluid wat heel veel op kleptikken lijkt.
Mvg Thimo.
He Thimo,
Gaat deze tik mee met het aantal toeren?
Bij mij is het naaimachine geluid het meest hoorbaar bij hoger toerental.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Gaat deze tik mee met het aantal toeren?
Bij mij is het naaimachine geluid het meest hoorbaar bij hoger toerental.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Hoi Mario,
Deze tik, die ik in het blok heb, hoor je stationair haast niet.
Onbelast verhoogt toerental ook haast niet hoorbaar.
Onder belasting, dus gewoon rijden, is deze tik ( zeer ) goed hoorbaar.
Ik kwam er achter dat als je goed kijkt achter de hoekstukken van cylinder 1 en 4 wat zwarte afzetting ( roet ) op de knelverbinding zit.
Mvg Thimo.
PS ik kan je een foto mailen maar hier niet plaatsen ( ik weet niet hoe ).
Deze tik, die ik in het blok heb, hoor je stationair haast niet.
Onbelast verhoogt toerental ook haast niet hoorbaar.
Onder belasting, dus gewoon rijden, is deze tik ( zeer ) goed hoorbaar.
Ik kwam er achter dat als je goed kijkt achter de hoekstukken van cylinder 1 en 4 wat zwarte afzetting ( roet ) op de knelverbinding zit.
Mvg Thimo.
PS ik kan je een foto mailen maar hier niet plaatsen ( ik weet niet hoe ).
He Thimo,
Ik heb je een PB gestuurd. Groet Mario
Ik heb je een PB gestuurd. Groet Mario