Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Hallo,
Ik rij een serie 3 88" en heb de originele velgen vervangen door wolfvelgen.
Bij de originele velgen steekt de wielbout net buiten de wielmoer als je deze hebt vastgedraaid.
Doordat de wolfvelgen aanzienlijk dikker zijn dan de originele velgen is dit niet het geval, de wielbout komt tot 2 of 3 mm na niet tot einde van de moer.
Levert dit een grotere kans op losraken van het wiel?
Ben benieuwd naar jullie visie en advies
Groet
Rienk
Ik rij een serie 3 88" en heb de originele velgen vervangen door wolfvelgen.
Bij de originele velgen steekt de wielbout net buiten de wielmoer als je deze hebt vastgedraaid.
Doordat de wolfvelgen aanzienlijk dikker zijn dan de originele velgen is dit niet het geval, de wielbout komt tot 2 of 3 mm na niet tot einde van de moer.
Levert dit een grotere kans op losraken van het wiel?
Ben benieuwd naar jullie visie en advies
Groet
Rienk
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Is een bekend probleem schijnt geen kwaad te kunnen en kan eventueel opgelost worden met langere studs
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
lagere studs kan maar daar betaal je dan ook voor (moet er 20 hebben)
Gewoon de originele laten zitten en wielmoeren goed aantrekken (160Nm kan geen kwaad)
Engelse leger doet dit ook en wij hebben er met een LW mee gereden en nu onder een ninety
Gewoon de originele laten zitten en wielmoeren goed aantrekken (160Nm kan geen kwaad)
Engelse leger doet dit ook en wij hebben er met een LW mee gereden en nu onder een ninety
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Je kan ook dop moeren kopen dan zie je het niet en kan er ook niet moeilijk over gedaan worden bij een keuring oid.
Ik heb ze er al jaren opzitten en zijn nog nooit los gegaan.
klik
Dirk109
Ik heb ze er al jaren opzitten en zijn nog nooit los gegaan.
klik
Dirk109
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Langere studs zijn inderdaad gewoon te krijgen,maar met 20 stuks wordt het wel wat prijzig.
Twee mm draad te kort is voor de APK ook geen probleem.
Ik zou de wielmoeren iig niet vast zetten met 160Nm. Veel te vast en helemaal niet nodig.
Dat de militairen dat wel deden wil helemaal niet zeggen dat het goed is. Ik kom wel meer hele rare dingen tegen in de militaire handboeken wat totaal niet overeenkomt met de originele Landrover handboeken.
Wat mij betreft hou je de originele boeken van Landrover aan. Die hebben die auto's tenslotte ontwikkeld.
Ik heb de dunne korte serie IIa studs(dunner dan de serie III studs) met modulars(zijn net zo dik als Wolf velgen) en 255'ers en zet die vast met 110Nm en heb nog nooit een losgelopen velg gehad.
Ook op mijn 110 had ik korte studs met dikke velgen zonder problemen.
Landrover schrijft 108Nm voor voor de stalen velgen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2dfe5742f55227987d1ae47e24ee42d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15925449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f273340e520d97f1efb35cc9023ee7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15925449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Twee mm draad te kort is voor de APK ook geen probleem.
Ik zou de wielmoeren iig niet vast zetten met 160Nm. Veel te vast en helemaal niet nodig.
Dat de militairen dat wel deden wil helemaal niet zeggen dat het goed is. Ik kom wel meer hele rare dingen tegen in de militaire handboeken wat totaal niet overeenkomt met de originele Landrover handboeken.
Wat mij betreft hou je de originele boeken van Landrover aan. Die hebben die auto's tenslotte ontwikkeld.
Ik heb de dunne korte serie IIa studs(dunner dan de serie III studs) met modulars(zijn net zo dik als Wolf velgen) en 255'ers en zet die vast met 110Nm en heb nog nooit een losgelopen velg gehad.
Ook op mijn 110 had ik korte studs met dikke velgen zonder problemen.
Landrover schrijft 108Nm voor voor de stalen velgen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2dfe5742f55227987d1ae47e24ee42d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15925449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f273340e520d97f1efb35cc9023ee7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15925449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Als je weet dat in zuid Marokko er heel veel landrovers met maar 3 moeren per wiel rond rijden, op de onverharde met stenen bezaaide routes en dat al decennia's lang dan kan je er van uit gaan dat die 2mm per moer geen moer uitmaakt
maar af en toe natrekken kan geen kwaad
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81c7b318befd1572345af39c996a14ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15926182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maar af en toe natrekken kan geen kwaad
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81c7b318befd1572345af39c996a14ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15926182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
Heren dank voor de info.
Te hard aantrekken lijkt mij ook niet verstandig, iets meer dan staat voorgeschreven en regelmatig nalopen lijtk mij het beste
Groet,
Rienk
Te hard aantrekken lijkt mij ook niet verstandig, iets meer dan staat voorgeschreven en regelmatig nalopen lijtk mij het beste
Groet,
Rienk
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen?
idd de kracht van een moer word berekend op 3 windingen. Alle windingen extra is extra. Al zou ik zelf toch wel zo veel mogenlijk windingen gebruiken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a7fc61aae0da2922072e2207cd1071a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15927826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a7fc61aae0da2922072e2207cd1071a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15927826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Serie 3 te korte wielbouten voor wolfvelgen? PAS OP!
Land Rover schrijft wel degelijk een hoger aanhaalmoment voor bij de Wolf-velgen.
Dit staat duidelijk vermeld bij de instructies van een 130 HCPU waar ze standaard onder zitten.
Hier worden ze omschreven als de Heavy-Duty velgen.
De standaard stalen velgen zijn dunner en deze worden makkelijker tegen de montageplaat aangedrukt.
De wolf velgen zijn dikker en stijver en hebben volgens mijn Land Rover instructies (130 HCPU) 160 Nm nodig.
Dat ze bij jou (nog ) niet losgelopen zijn kan ook puur geluk zijn.
Maar maak dan van dit geluk svp geen algemene waarheid.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f7e8cc09d58c7916adee10aaf923f3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15928142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit staat duidelijk vermeld bij de instructies van een 130 HCPU waar ze standaard onder zitten.
Hier worden ze omschreven als de Heavy-Duty velgen.
De standaard stalen velgen zijn dunner en deze worden makkelijker tegen de montageplaat aangedrukt.
De wolf velgen zijn dikker en stijver en hebben volgens mijn Land Rover instructies (130 HCPU) 160 Nm nodig.
Dat ze bij jou (nog ) niet losgelopen zijn kan ook puur geluk zijn.
Maar maak dan van dit geluk svp geen algemene waarheid.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f7e8cc09d58c7916adee10aaf923f3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15928142, 600, 600, 'Loading image ...', false);