TUSSENBAK

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
S.DIJSTELBLOM

TUSSENBAK

Bericht door S.DIJSTELBLOM »

Graag zou ik willen weten of een 1.2 overbrenging geen probleem is voor een 200 TDI defender

of trekt de auto dit niet
sjorsboomschors/aka/PP

Re: TUSSENBAK

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

is prima, beter dan een 1.6 welke ik eerst had.
1.4 heb ik niet geprobeerd, maar 1.2 met 110, 200tdi & geen aanhanger, wel roofrack & daktent is prima te doen, rijdt 118 km/u ( vast wel harder, maar durfde ik niet) maar zo rond de 100-110 het prettigst, heb standaard 235's eronder
Dixo

Re: TUSSENBAK

Bericht door Dixo »

Ligt aan je bandenmaat, gewicht waarmee 'ie afgeladen is en het trailergebruik van de auto.
Puffino

Re: TUSSENBAK

Bericht door Puffino »

Heel goed. Daar gaat het om. En wat je er verder mee doet.

Bergen of vrijwel alleen vlak.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Eric&Betty Boop

Re: TUSSENBAK

Bericht door Eric&Betty Boop »

Houd er wel rekening mee dat je met een 1,2 tussenbak in een defender de motor een stuk zwaarder gaat belasten.

De Landroverdiesels(ook de 200/300tdi's) zijn hoogtoerige diesels. Ga je nu het toerental naar beneden brengen om het geluidsniveau binnen omlaag te krijgen(want daar doet iedereen het voor) in een auto met een bandenmaat die een stuk groter is dan waar de 1,2 tussenbak eigenlijk voor bedoelt is dan draait de motor te weinig toeren om optimaal te werken.
De oliepomp draait langzamer. De waterpomp draait langzamer. Minder toeren geeft een grotere belasting wat weer meer hitte produceert maar die kan niet meer goed afgevoert worden omdat de vloeistoffen langzamer rondt worden gepompt.

Ik weet niet wat voor tussenbak je nu hebt,1,6 of 1,4? Maar mijn advies is. Ga niet verder dan een 1,4 tussenbak en investeer in goede geluidsisolatie

Nu gaan er een hoop mensen roepen dat ze al jaren met een 1,2 in een def rijden zonder problemen en dat die hogere belasting te voorkomen is door tijdig terugschakelen.
Maar terugschakelen geeft weer meer toeren en dus meer herrie dus in de praktijk komt daar niets van.
Die hogere belasting geeft extra slijtage,en dat zal je niet in een paar jaar merken maar met de juiste set-up loopt het blokje waarschijnlijk makkelijk een ton meer.

Laat het torretje maar lekker z'n toertjes maken. Vindtie fijn. Al denkt je vrouw in de passagiersstoel er misschien anders over.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57b1317836510b0ebf261de3f41387be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15911342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('410c1e45116823c287e5b32892cabec3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15911342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Anton (Rumble)

Re: TUSSENBAK

Bericht door Anton (Rumble) »

Een disco heeft ook een 1,2. welke bandenmaat kan daar maximaal op voordat je terug naar een 1.4 moet? volgens mij kan een disco met gemak op 235ers rijden. maar geeen ervaring mee
Eric&Betty Boop

Re: TUSSENBAK

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik geef alleen aan dat hij er rekening mee moet houden.
Verder is het een keus die je maakt.

Ik rij met 255'ers onder een serie IIa waarvan de originele band 600x16 is dacht ik.
Dat is ook een zware belasting voor de aandrijflijn.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7587750e7abf5c561f588a44c39842d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15911532, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0ceeebe03c6c76a5cdab8d2adfe457ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15911532, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hendrik "Blue-Box"

Re: TUSSENBAK

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

QuoteDe oliepomp draait langzamer. De waterpomp draait langzamer. Minder toeren geeft een grotere belasting wat weer meer hitte produceert maar die kan niet meer goed afgevoert worden omdat de vloeistoffen langzamer rondt worden gepompt.
Sorry Eric,
Deze uitspraken vindt ik een soort niet onderbouwde bangmakerij.

Je oliepomp draait vanaf verhoogd stationair toerental al voldoende om de maximale oliedruk te kunnen leveren.
Meer toeren betekent meer afvoer door het overdruk ventiel, dus niet meer smering.........

Het zelfde geld voor de koeling, deze is thermostaat geregeld.
Het water in je blok heeft een maximale stroomsnelheid door alle kleine kanaaltjes en daar kan het toerental van de waterpomp niet zo veel aan doen.
De waterpomp is een centrifugaalpomp en die levert gewoon een maximale overdruk, redelijk toeren onafhankelijk.........

Je hebt gelijk dat het zelfde vermogen produceren bij minder toeren, meer warmte produceer, ik denk alleen dat bij de 95% van de km. die er gemaakt wordt dat geen probleem is.
Het niet voldoende onderhouden van je motorblok geeft meer thermische belasting.

In deze discussie moet je denk ik meer denken aan je versnellingsbak.
Er is vooral een zwaardere belasting voor je 5e versnelling, daarentegen als je bijvoorbeeld met een aanhanger meer in de 4e versnelling rijdt (prise direct) is je slijtage minimaal.

De beslissing hangt erg af van je persoonlijke factoren.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03d5f2862b790e61dc9742e9fea51b57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15911881, 600, 600, 'Loading image ...', false);
S.dijstelblom

Re: TUSSENBAK

Bericht door S.dijstelblom »

Ik rijd nooit met aanhanger en 90% gebruik in Nederland in het buitenland zal hij wel wat trager worden. Mijn bandenmaar is 325/80R16
Puffino

Re: TUSSENBAK

Bericht door Puffino »

wat heb je nu dan??

Dit zijn nogal bandjes....
S.dijstelblom

Re: TUSSENBAK

Bericht door S.dijstelblom »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> wat heb je nu dan??
>
> Dit zijn nogal bandjes....
ik heb nu 235-80R16 is aan aanbevolen bij specialisten
Dixo

Re: TUSSENBAK

Bericht door Dixo »

Is het nu de 235/80/16 uit het eerste bericht of de 325/80/16 uit het tweede bericht? Dat scheelt nogal wat namelijk....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2012 23:35 door Dixo.
Fraggledefender

Re: TUSSENBAK

Bericht door Fraggledefender »

Je wordt iedere ke wat wijzer.

Zo lees ik hier dat de tdi's hoogtoerige diesels zijn. Dat wist ik niet. Ik schakel dus gewoon te vroeg.

Jan
Exfietser

Re: TUSSENBAK

Bericht door Exfietser »

Het maximale toerental van de 2,25D en de 2,5D is 4200 RPM. Van de geblazen motoren weet ik het niet maar ik denk hetzelfde. De 200tdi en 300tdi lijken heel veel op zijn voorgangers. Dat toerental is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Diesel heeft net als alle andere brandstoffen een bepaalde verbrandingssnelheid. Het heeft dus geen zin om de motor sneller te laten draaien. De diesel brand gewoon niet sneller. Bij benzine kun je de ontsteking eerder zetten. Dan begint het branden eerder en is de explosie optijd. Daarom kunnen benzine motoren hogere toerentallen halen.

Laag toeren diesel zitten in tractoren, bootjes, stationaire motoren enz. Die draaien 1500, 2000 3000 RPM of zo maar geen 4200 RPM. Door de enorme koppels en momenten die in deze motoren optreden zijn deze motoren veel zwaarder uitgevoerd. Ze wegen veel meer. Om dezelfde kracht te leveren bij een lager toerental (Minder explosies per minuut) moet elke explosie dus sterker zijn. Dus zwaardere krukas, zwaarder vliegwiel, sterkere lagers, zwaardere kop enz.

Als je dus met een hoogtoeren diesel in een laag toerental gaat rijden wordt alles zwaarder belast zoals bij een laag toerendiesel. Alleen is die niet zo zwaar uitgevoerd als de laagtoerenversie. Dus ?

Landrover heeft niet zomaar een hoogtoerenversie gebruikt natuurlijk. Een reden is het gewicht. Versnellingsbak kan minder zwaar enz. Een conversie naar een laagtoerendiesel zoals wel gebeurt door sommige perkinsmotoren in te bouwen is dus niet altijd even handig. Je versnellingen liggen verkeerd. En door het grotere gewicht van de motor raakt de balans van de wagen zoek. Terwijl dat juist een van de geniale dingen is in het eigenlijk redelijk geniale eenvoudige concept van de landrover.

De positie van de bestuurder is bijvoorbeeld zo gekozen dat de wagen tijdens het terrein rijden als het ware om de bestuurder heen draait. De mensen achterin zitten veel meer te stuiteren. Het zijn maar kleine dingen maar toch.

Arnold.
Plaats reactie