ander blok..V8 in serie 3?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk

ander blok..V8 in serie 3?

Bericht door Henk »

Zal maar een nieuw lijntje starten aangezien ik er met zoeken niet uit kom.
Vorige lijntje 'ander blok' leverde een schat aan informatie op: bedankt!! Iemand had een geschikt blok, maar ik krijg geen reactie meer: graag via hpuntkrijnen(aap)strabrecht.nl...?
Nu nieuwe vraag:
Ik kan, vertrouwd, een complete V8 aandrijflijn kopen uit een nog lopende LHD Discovery. Motor etc. zou goed moeten zijn. Wat betekend dit als ik dit in mijn LHD SW 1976 serie 3 motorruimte wil plaatsen?
Groet, Henk
Mrah

Re: ander blok..V8 in serie 3?

Bericht door Mrah »

Reken er op dat motor geheel uit elkaar moet. Nokkenas moet vervangen e.d. Dat is standaard bij deze blokken. Tenzij het kort geleden al gedaan is.

Hoe mooi ze ook lopen stationair. Als je het blok er toch uit hebt bekijk dan nokkenas of haal een nokvolger er uit. Is ie hol dan weet je dat het mis is.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat vraagt hij volgens mij niet. Hij wil weten of het veel werk is om die hele driveline over te zetten.

Assen moet je ombouwen van schroefveren naar bladveren. Of je chassis aanpassen naar schroefveren.
Je schutbord en v-baktunnel gaan vermoedelijk niet passen en zul je denk ik moeten aanpassen.
Je propshafts zullen niet de juiste lengte hebben en mischien moet je wel naar een dubbelkruis exemplaar.
Je stuurhuis? Gaat dat passen in combinatie met die nieuwe vooras?
De spoorstangen? Gaan die passen onder het carter? Of moeten die ook worden aangepast.
Motoruimte moet je mischien ook aanpassen. Grilletje moet misschien naar voren.
Je moet de bij de assen (met schijfremmen) horende hoofdremcilinder ook overzetten.

Kortom ik vind het een behoorlijk project waarbij behoorlijk creatief geknutseld moet worden.

Arnold.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Wil je alleen een ander blok of echt de hele aandrijflijn overzetten? In Engeland rijden zat 109" rond met een V8 blok op de originele LT76 bak. Je zult dan wel met een voorzichtig voetje moeten rijden. De vraag is ook nog wat voor een blok het is. Een 3.5 of een 4.0 scheelt nogal een paar PK's.

groeten
Wim Janssen
Victor

Bericht door Victor »

Hopelijk reageert er iemand die de conversie al heeft gedaan. Rijden meerdere series in NL met deze conversie. Wellicht handig om een keer bij hun onder de kap te kijken.
Symon

Bericht door Symon »

Dit lijkt mij wel het tegenovergestelde van je vorige vraag waar in je aangeeft het simpel te willen houden.

Groeten Symon
Wim

Bericht door Wim »

Henk,
ik heb een 3.5Ltr en bak uit een 101 in een S3 88" liggen (dus permanente 4x4 en h/l te schakelen).
Detroid lockers in de rover assen en 4 voudige edelbrock erop.
RVS dubbele uitlaat. Loopt super, niet zeer snel maar stationair elke helling op.
Bulkhead moet aangepast, stuurhuis en nog wat kleine dingen.
Is trouwens te koop als je interesse hebt.
Groet
Wim
henk

Bericht door henk »

Ja, ben erg zoekende naar goedkope, werkende en simpele oplossingen. Kortom: verkenning van de speelruimte. Overigens; paar daagjes op pad met de motor, dus kan pas maandag weer reageren.
Wim had iets: graag via hpuntkrijnen(aap)strabrecht.nl wat meer info.
Groet, Henk
Gromit

Bericht door Gromit »

De enige informatie die ik je kan geven is, dat al mijn kennissen, die een V8 in een Series bouwden, die er allemaal weer uitgebouwd hebben en toch maar een 200TDI of 300TDi er nu voor in de plaats hebben... Ga je toch voor een V8, zorg dan dat je een aantal reserve versnellingsbakken hebt.

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f540bbd9b8611ca18362ac18bdfb2556', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 15912614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
freefly

Bericht door freefly »

hier een 3.5 met een LT95 in een 109 liggen, met behoud van originele teruggezette neus. Het past.....maar heel veel ruimte houd je niet over Wat er bij mijn weten aangepast is, zijn de tunnel en de binnenschermen. Geloof dat er hier en daar een steuntje verplaatst is. Heb er ook de voor en achteras van een (geloof ik) defender onder liggen, wel met bladveren.....Is het beter als een 200 of 300 tdi? geen idee, maar ik houd t bij de 8 cilinder... Ik zou wel eens wat foto's kunnen maken, al is het nog wel een lichtelijke bende onder de kap, met dank aan de vorige eigenaar die waarschijnlijk aandelen had in de groene-kabel-fabrikant
Plaats reactie