kruiskoppeling verdraaid monteren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pietjedaf

kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door pietjedaf »

wie heeft wel eens de kruiskoppen gemonteerd die niet in 1 lijn zitten?
wat voor effecten krijg je dan?

vrg

pietjedaf
Alan T

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door Alan T »

Het schuifstuk heeft pijltjes die in lijn moeten staan
zo is de aandrijfas ook uitgebalanseert
als je die verdraait krijg je dus onbelans

maar waarom ???

Alan
ToyRoverlander

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door ToyRoverlander »

Gaat ie trillen....

Tenzij het de voorste cardanas is van een defender, dan horen ze juist niet in lijn te staan...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Dieseldriver

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door Dieseldriver »

Als je een kruiskoppeling gaat knikken (waar ze dus voor gemaakt zijn) dan krijg je een oneenparige snelheid ( as draait dan geen constante snelheid meer en draait constant sneller/langzamer enz enz t.o.v.de ingaande snelheid) in de as na je kruisstukje. Dit komt omdat dan de hartafstand van het gedreven deel niet meer in lijn ligt met het drijvende deel van een kruisstukje. Dus hoe groter de knik, des te groter er verschil in snelheden van het gedreven/drijvende deel is van de aandrijfas. Dit los je dus op door aan de andere kant van de aandrijfas het kruisstukje in spiegelbeeld te plaatsen. Hiermee is de oneenparige snelheid van de aandrijfas gecompenceerd en is de ingaande as van bijvoorbeeld de vooras weer net zo snel als de snelheid van de uitgaande as van de versnellingsbak. Plaats je het kruisstukje dus niet goed, dan verdubbelt je oneenparige snelheid en heb je dus een trilling in je aandrijflijn.
Ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Grtn Leo
pietjedaf

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door pietjedaf »

leo

bedankt voor dit verhaal,had een hulpmonteur die de hoes vervangen had en de kop er verdraaid op terug zette!
had eens het verhaal al een keer gehoord van oneenparige snelheid,tis me nu weer duidelijk

gr
pietjedaf
Henk Bossinade

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door Henk Bossinade »

Welke wagen?Vr gr Henk B.
pietjedaf

Re: kruiskoppeling verdraaid monteren

Bericht door pietjedaf »

laro 88 militair

pietjedaf
Plaats reactie