imperiaal op 110: welke nadelen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roel

imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Roel »

Ik was eens benieuwd naar de nadelen van een imperiaal op een Defender. 'Vroeger" in de tijd fat alle auro;s nog dakgoten hadden wel eens zo'n ding gehad + op een busje. Ze waren lawaaierig en kostte veel extra brandstof.

Hoe zit dat bij een Defender?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Anton (Rumble)

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Anton (Rumble) »

een defender gebruikt zonder inperiaal (euh RoofRack!) ook veel brandstof. dat heeft vooral te maken met het model van de auto zelf.
Op dit moment het ik nog de 1,6 tussenbak achter een 2,5NA. het maakt niet uit of ik zonder of met roofrack rij, of met volbeladen aanhanger of caravan. snelheid en brandstof blijven gelijk. ga er vanuit dat je meer brandstof gebruikt, je airodynamica gaat achteruit
Afhankelijk van model zou zo'n Roofrack meer of minder lawaai/windgeruis maken. hoe dunner het materiaal hoe meer de wind er vat op krijgt. Bij mij overstijgt het wind geruis gelukkig niet het overige lawaai van de landrover.

Ik zie alleen maar voordelen, je weet niet wat voor zooi ik er al mee vervoerd heb. Het staat verder ook stoer!
De Waldpiek

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door De Waldpiek »

behalve dat je wel eens blijft hangen achter takken, alleen maar voor delen .
je kunt veel snel en makkelijk op je dak kwijt.

groet Nimrod
CamperChris

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door CamperChris »

Ik had er ook een paar jaar eentje, erg practisch als je regelmatig grote planken oid te vervoeren hebt, maar ik heb hem toch weg gedaan (staal, kingpin), Als je ook veel lange afstanden rijdt is het toch minder fijn door geluid en wat mij betreft ook het redelijk grote gewicht. zo'n stalen imperiaal weegt toch al gouw een 50kg bij elkaar en je auto wordt er dus best wel topzwaar van, dat merk je in de bochten wel.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('636713ef696ee975ca6bc70eb6db7979', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 15907013, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4cb9c3a01a320800e16ce2fa435e0e65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 15907013, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Jup haans-klunder

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Jup haans-klunder »

Wat Anton allemaal met zijn wagen doet, heb ik zelf kunnen zien op de Sortout, ongeloofelijk. gr. Juppe
sander "one10"

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door sander "one10" »

Ik heb er ook 1 op made bij 'Wim Jansen '
Ik zie ook geen nadelen alleen maar voordelen
Geen last van windgeruis of steigend verbruik van de diesel !
Alles kan er op , me luifel kan er aan , kortom verschrikkelijk handig !

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

vossehoff

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door vossehoff »

Ook weer actief Juppe? Tijd niet gezien.

gr Niels
Wim Janssen

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Wim Janssen »

Roel, een kopie van die van Sander kun je zaterdag de 22ste zien in Elsloo.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Maarten Bossenbroek

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Maarten Bossenbroek »

Ik heb mijn roofrack zelf gemaakt, geheel van RVS.
Ik heb alleen maar voordelen ervaren. Onlangs mijn broer helpen verhuizen, gewoon de kasten op het dak.
En ik merk geen verschil met brandstof en de wind hoor ik ook niet.

2e34cb9.jpg --> mod_embed_images_loadimage('403e8032102ec6e06168ec0e51b5ab2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e34cb9.jpg', 'http://i48.tinypic.com/2e34cb9.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e34cb9.jpg', '', 15907832, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Puffino »

De Defender maakt al lawaai genoeg, dus ik maak me zeker niet druk over lawaai van mijn rackje. En hij zal vast iets aan brandstof kosten. Ik merk er niets van, zelfs met een kist bovenop. Het blijft 1 op 10.

En tip:
- neem een aluminium rack als het kan, (duurder) ze zijn lichter en heb je dus minder last van iets zwaars op je dak (bochten, scheef hangen in terrein)
- Nog iets: leuk dat je dingen op je daak kunt krijgen, zorg ook voor toegang tot dat dak, dus een goeie trap en/of een goeie opstap via de motorkap. Die laatste route is niet zonder gevaar, je kap en/of spatbord moeten wel verstevigd zijn op de juiste manier anders kraak je die.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Wim Janssen

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Wim Janssen »

Dat vraag ik me af of een aluminium roofrack nu veel lichter is. Ik heb vorig jaar een, ik dacht eentje van Patriot, tijdelijk op mijn auto gehad en die moesten we met 3 man erop tillen. Mijn eigen roofrack is van staal en weegt ca. 50 kg. Om met aluminium dezelfde sterkte en stijfheid te krijgen heb je natuurlijk veel meer volume materiaal nodig als met staal. Dus ik denk dat het voordeel van aluminium meer in de corrosiebestendigheid zit dan in gewicht.

groeten
Wim Janssen
landrover500

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door landrover500 »

Ik weet niet of je wel eens in een parkeer garage komt?
Soms gaat dat maar net en met iets op je dak net niet
Puffino

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Puffino »

ik denk dat de meeste staal-racks overmatig sterk zijn.

Hannibal voor 110 - 40 kg (zie: [www.firstfour.co.uk] )
Patriot voor 110 - 70kg (zie: [www.defender2.net] )
Frontrunner sllimline 110 - 45kg (zie: [www.equipt1.com] )
Frontrunner Expedition 110 - 45kg (zie: [landrover.startpagina.nl] )
Britpart box 110 galvaniseerd staal - 30,5kg (zie: www.britpart.com/uploads/files/accessory_6/03_racks_ed6.pdf )

FOK, you got more than a point here!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2012 20:36 door Puffino.
Puffino

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Puffino »

parkeergarages zijn vaak 2m en zelfs minder, daar kom je met een 110 net niet in, met roofrack weet je het zeker.

Wel irritant als je een busje gewoon naar binnen ziet rijden ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Daan

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Daan »

heeft een roofrack op een 90 nog voor of na delen dat een 110 niet heeft?

en wat vinden jullie uberhaupt van een roofrack op een 90?
Ik zelf zit er een beetje over te twijfelen of ik het wil en of het uberhaupt mooi er op is.

_____________________________________________________
Land Rover Defender 90, 2.5TD, BJ1988
imag0374v3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('498cdfa37d846fd23fb2a12c5ad33178', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', 'http://img854.imageshack.us/img854/7893/imag0374v3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', '', 15910462, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Puffino »

dus jij baseert je mening over wat je mooi vindt op die van een ander? Had je dan geen ferrari voor de deur moeten hebben? ;-)
Stage-2

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Stage-2 »

Nadelen? Dat wordt een lange lijst.

Ik zou willen beginnen met het nadeel als je een roofrack hebt en dat ding NIET op je auto hebt/wil. Ik kan mijn Brownchurch nergens kwijt. Dus blijft-ie op het dak van mijn auto. Op een verhoogde auto (in mijn geval ook nog met hefdak) heb je bovendien veel extra handen nodig om het roofrack te de-/monteren.

En waarom zou ik het roofrack soms niet willen monteren? Omdat het zwaar is en overmatig wind vangt.
Sinds de montage van het roofrack is het verbruik op de snelweg met 10% toegenomen. Uitbundige outillage en hoge snelheden gaan blijkbaar slecht samen. Maar ja, ik kan het ding dus nergens parkeren.

Het geluid, zo dat er al is, vind ik wel gezellig. Fluit ... als de wind van rechtsvoor komt. Andere fluit als de wind van linksvoor komt. Rumble als de wind van opzij komt. Maar niets dat erger is dan is dan de gebruikelijke transmissiegeluiden.

De hoogte is een punt van aandacht. In Anna Pauwlona staat een ontzette paardenstal, in Den Haag een verbouwde parkeergarage, en menige boom tussen Mersin en Birmingham is gestript van overhangend gebladerte.
Opletten, dus.

Overhangen in (te) snelle bochten zorgt soms voor een verkrampte kringspier. Zegt waarschijnlijk meer over mijn moed dan over de werkelijke wegligging. Als het achterwiel van mijn motor begint te glijden krijg ik het ook altijd benauwd, maar ik kan toch gewoon doorrijden.

Wat een klaagzang. Je zou denken dat verkoop de enige oplossing is. Nee, nee, driewerf nee.
Het is ook gewoon gemakkelijk. Een steiger van 8 meter ... leg ik op het dak. Hout voor de haard ... leg ik op het dak. De dakgoot maak ik schoon ... vanaf het dak. BBQ, zeiltjes, laarzen, de gebruikelijke kampeerrommel zit in kisten ... op het dak. De waffle boards liggen ... op het dak. De waslijn spannen we ... vanaf het dak.
Need I go on?

Roel, monteer lekker een roofrack, als je dat mooi vindt. Je rijdt een V8, dus die extra liter brandstof op 100km zal het verschil niet maken.

Veel plezier ermee.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('207d5f0d00766e25b8124546408aea59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15910672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('616fe3bdcf41bf7909dd01bd1077a9e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15910672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door VeeTee »

Daan Schreef:
-------------------------------------------------------
> heeft een roofrack op een 90 nog voor of na delen dat een 110 niet heeft?
>
> en wat vinden jullie uberhaupt van een roofrack op een 90?
> Ik zelf zit er een beetje over te twijfelen of ik het wil en of het uberhaupt mooi er op is.

Ik zie dat je een grijskentekendakje (3x woordwaarde ) hebt, let daar even op - niet alle roofracks zijn hoog genoeg daarvoor.

Ik heb zelf een Frontrunner Expedition (2.8 m) op de 110, weegt ca. 45 kg, ben erg gecharmeerd van het "sleuvensysteem" om dingen vast te zetten.
ik zie geen nadelen, met een 110 zijn parkeergarages sowieso een no-go, en het mogelijke extra geluid valt weg tegen het wind- en motorgeluid wat toch al redelijk prominent aanwezig is, vooral met een beetje snelheid . Het frontale oppervlak van het rack is redelijk klein, dus maar kleine verandering in de Cw waarde, vergeleken met die "baksteen" van een auto... Brandstofverbruik ook nauwelijks verandering, netjes ongeveer 1:10.
En behalve dat het ontzettend handig is om grote spullen op te vervoeren (bij ons gaat tijdens de vakantie de Oz-tent, enkele kisten en jerrycans, vuurschaal etc. op het dak), kun je d'r natuurlijk ook leuk wat extra lampen aan kwijt en staat het leuk stoer

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Teun

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Teun »

Simpele tip voor Land Rovers Daan (niet alleen voor Land Rovers overigens...):
Als je niet écht overtuigd bent dat een optie of aanpassing wel helemaal is wat je wilt ... doe het dan niet!
Het maakt (houdt) de wagen zo simpel als jij hem mooi vindt.

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Exfietser

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Exfietser »

Ha ha met de meeste dingen ben ik het eens.

Ik hoor iedereen zeggen dat het brandstof verbruik niet uit maakt. Nu bij mij dus wel 1 op 11 wordt 1 op 10 en met
spullen er op 1 op 9. Dat werd weer beter toen ik een vlakke plaat als bodem op het rack monteerde.
En ik houd een exel sheet bij waarin ik de kilometerstand per tankbeurt heb staan. Bij mijn benzine wagen kan ik daar aan zien of ik kleppen enzo moet stellen.

Ander nadeel is dat als je te dunne pootjes hebt je je dak gaat lekken.

Verder is het een onmogelijk zwaar onwijs groot onding dat je inderdaad alleen maar op je dak kunt laten zitten.

Je kunt er ook niet mee greenlanen. Zie maar:
GroteFoto-7PMQANHN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6ff192ab1793351c3785f2bd305e682', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7PMQANHN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7PMQANHN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-7PMQANHN.jpg', '', 15910835, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-NTAPLYYQ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c3f9bbf0fa82e08be19a35f8d85410f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NTAPLYYQ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NTAPLYYQ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NTAPLYYQ.jpg', '', 15910835, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Maar het is ook weer heel handig.

Arnold.
Jup haans-klunder

Re: imperiaal op 110: welke nadelen?

Bericht door Jup haans-klunder »

Op de Sortout waren mooie exemplaren te zien, vooral die mensen uit limburg hadden wat moois bij zich .
Juppe.
Plaats reactie