24-spline Diff en steekassen in oud ashuis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ad

24-spline Diff en steekassen in oud ashuis

Bericht door Ad »

Ik ben mijn Defender 110 aan het opknappen (1983)
Ik had een schade donor op de kop getikt. Ashuis was krom, maar ik had wel de wiel-hubs nodig voor ombouw naar LHD. Nu heb ik mijn oude ashuis netjes gemaakt en wil ik de wielhubs en bijbehorende Diff er op monteren (24-spline uit een 1998 Defender)
Bij het monteren kom ik een klein verschil tegen met de oude onderdelen. Het Diff heeft bij de linker 2 en rechter 2 bout-gaten een dikkere rand. Daardoor is het draadeinde van het ashuis te kort om er een moer op te draaien.
Het diff zit nu netjes vast met 3 moeren boven en 3 moeren onder. De 2 links en rechts kunnen er niet op.

Gaat dit een probleem zijn? Of moet ik het diff er af halen en of een langer draadeind maken of het diff op de juiste plaatsen wat weg-slijpen?
Mij lijkt eigenlijk dat dit ruim voldoende sterk zou moeten zijn. Iemand een idee? En wat is dan het beste om te doen? Of moet ik zelfs een modernder ashuis kopen?

Als het er af moet kan ik dat natuurlijk beter nu doen. Van de andere kant, het zit er nu op met nieuwe pakking en al. Als het dus niets uit maakt laat ik het gewoon zitten.

Mvg
Ad
defendertje90

Re: 24-spline Diff en steekassen in oud ashuis

Bericht door defendertje90 »

hmm die moeten eigenlijk gelijk aan elkaar zijn. Er zitten wat kleine verschillen maar zover ik weet niet aan de buitenkant.

3 boven en 3 onder is niet genoeg dan gaat je diff lekken langs de pakking moet rondom vast zitten.

Weet je zeker dat er niet een aantal draadeinden terug de as in zijn gedrukt (zitten erin geperst) als dit zo is even terug drukken.

Ik zal morgen hier is even een 10 en 24 splines vergelijken of ik iets zie.
Mrah

Re: 24-spline Diff en steekassen in oud ashuis

Bericht door Mrah »

Wat ik gedaan heb met mijn RRC: Daar heb ik een oorspronkelijk donordiff van 1993 met 24 splines differentieel omgebouwd naar 10 splines van 1983. Ik wilde de 10 splines behouden. Hiervoor heb ik het donor kroonwiel op de oude 10 splines diff gezet in het oorspronkelijke 24 splines diff.

Het 24 splines diff bleek toen niet te passen want inderdaad: 4 bouten bleken te kort.

Die 4 bouten heb ik er uit gehaald. (teruggetikt) Gaten opgeboord naar 10 mm en er hoge kwaliteit bouten in gezet (10.8). Die steek je dus van binen uit naar buiten. Als je nauwkeuring boort kun je de boringen zo klein maken dat je de bouten er enigzins in moet draaien.

Dat is een beetje pielen met monteren van de klok. Je schuift vrij makkelijk de bouten weer naar binnen. Maar het kan wel.

Daarna moeren er op en het zit beter vast dan eerst.
Plaats reactie