olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
peter paalvast

olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Lightweight 88 uit 1982.
Na een tijdje rijden komt er via de carterontluchting/-ventilatie olie in het inlaatspruitstuk. Het effect is een enorme rookontwikkeling, olie via de uitlaat naar buiten, een motor die op hol dreigt te slaan.
Wat kan hier de oorzaak van zijn, en hoe dit op te lossen.
jan-

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door jan- »

Carterdruk, versleten zuigers/ zuigerveren zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.
JE kunt de zuigers vervangen. Kop eraf carterpan eronderuit, drijfstangen los en zuigers omhoog eruit.
Nieuwe erin (35euro p/s dacht ik). Ik ga dit bij mijn 2.5 ook doen binnenkort vanwege eenzelfde probleem. Gelijk even naar de cilinder kop kijken als hij er toch af is...
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Jan,

Bedankt voor de snelle reactie. Kunnen er nog andere oorzaken zijn?
Zoals ophoping van olie onder het kleppendeksel door verstopping of verstopt oliefilter?
De vorige eigenaar zij nl dat er nieuwe zuigers inzaten. Maar ik heb helaas moeten constateren dat meerdere dingen die hij beweerde achteraf niet bleken te kloppen.

Peter P.
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

Compressietest kan je veel vertellen.

Arnold.
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Ik zie bij VOCOR een compressietester voor diesels voor € 32.50 staan. Is deze geschikt voor een 88?
Verder ben ik ben toch benieuwd of buiten het zuigergebeuren er nog andere oorzaken kunnen zijn.

Hoewel ik vroeger (tussen 1970 - 1985) veel aan motoren van auto's en motorfietsen heb gesleuteld, ben ik nu toch een beetje huiverig de boel uit elkaar te gooien.
Moeten de cilinders worden uitgehoond bij vervanging van de zuigers of is het iets van one size fits all?
Waar kan het meest voordelig een set zuigers kopen?
forbert 90-200Tdi

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Ik vind deze reacties toch wel wat cru, beetje roomser dan de paus.
Ik zou zeggen, Peter, check eerst je olie niveau.
En, als je het milieutechnisch toch goed wilt aanpakken, 'n dikke glazen pot onder je motorkap aanbrengen, carterontuchting daarin, en dan weer hoog in die pot 'n afvoerslang naar je luchtfilter/inlet. Beetje alla waterpijp.
M'n ouwe Engelse motoren draaiden altijd als de brandweer toen ze de carterontluchting nog gewoon als kettingsmering gebruikten of gewoon met 'n slangetje naar achteren geleiden.
De rotzooi je inlaatkanaal in geleiden kan alleen 'n nog groenere dan ik bedenken, totale waanzin.
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Forbert,

Toen mij dit vandaag overkwam, was de laro88 koud 5 minuten door de keuring. Roetmeting dik in orde dus dat was mooi. Wat bij thuiskomst bleek was dat er veel teveel olie in het carter zat. Een aflaat gepleegd, maar het euvel openbaarde zich opnieuw
Jouw waterpijp is nu precies waaraan ik vanavond op de bank heb liggen denken als wellicht een (voorlopige?) oplossing, want ik ben er nog niet uit wat nou die druk opbouwt. Ik ben blij dat je daarmee komt. Ik popel om dit aan te vatten maar helaas moet ik een paar dagen wachten, zodat ik weer binnen kan sleutelen. Ga morgen in ieder geval slangen kopen en nog het een en ander. Kan een plastic pot ook?
Ik kom nog met het resultaat.
Ik meen dat mijn Royal Enfield uit 1939 die ik jaren geleden verkocht heb, zo'n slangetje had, als ook de Indian Enfield waar ik maar kort op heb gereden.
Eric&Betty Boop

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Eric&Betty Boop »

Wat voor blok gaat het om Peter?
Een 2,25 of een 2,5? Benzine? Diesel?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('370debe8098fff1455b044d6357df71a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15899437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e227b1aeaa80cbc6958d4891f8b0a27a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15899437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hendrik "Blue-Box"

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Er kunnen meerdere oorzaken voor extreme carterventilatie zijn.
Naast zuigerveren is gewoon een doorgeslagen koppakking naar een oliekanaal ook een mogelijkheid.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de02995fc9389eeffcb8edefa34e5a07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15899585, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

Yep, daarom eerst eens een compressietest. Is je motor wel versleten? Er kunnen ook andere oorzaken zijn. En nieuwe zuigers plaats je alleen maar als er 1 stuk is of als je je blok opboort naar een volgende overmaat. Sommige honen het blok en plaatsen nieuwe zuigerveren bij een motor die hevig rookt en olieverbruik heeft. Dit oplappen van je blok is echter iets tijdelijks als het al werkt.

Problemen die je hebt kunnen door verschillende dingen veroorzaakt worden.
Kapotte zuigerveer.
Kapotte zuiger.
Beschadigde cilinderwand.

In deze gevallen wordt het een duur geintje van boren hohnen, nieuwe zuigers en veren enz.

Ook mogelijk is:
Kapotte koppakking
Kapotte klep
Kapotte kop.
Verstopte oliedrukleiding van het onderblok naar de kop.

Al het zoiets is wordt het al een stuk betaalbaarder.

Verder vertel je dat er te veel carterolie inzit. Hoe kan dat? Olie vermeerdert zichzelf niet. Heb je er te veel ingegooit? Als dat niet zo is, is er dus iets bij gekomen. Dat kan koelvloeistof zijn, maar ook brandstof. Met koelvloeistof kan een lekke koppakking de oorzaak zijn. Als het brandstof is kan het membraan van je opvoerpompje lek zijn. Beide problemen zijn eenvoudig en goedkoop om te verhelpen.

Met een compressie test kun je al veel van deze problemen uitsluiten of juist aantonen. Dan kun je ook beter bepalen wat je volgende stappen zijn. Dat is iets beter voor de portemonnee dan gewoon maar een (halve) revisie beginnen. En een landrover motor is geen enfield. Al rijden er diverse mensen rond met een colafles aan de carter ontluchting. Die fles legen ze na elke rit weer in het carter. Het is niet de bedoeling dat de motor olieverbruik of carterdruk heeft. Mensen hebben de halve wereld rondgereden zonder deze problemen. Bij een enfield is dit misschien normaal, bij een landrover zeker niet.


Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2012 00:47 door Exfietser.
forbert 90-200Tdi

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Geen enkele tolerantie is 0, maar moderne motoren met nauwe toleranties en goeie smeermiddelen komen 'n heel eind.
Dan kan het 't inlaatkanaal zo in.
Je carterdruk "lekt" dus gewoon bij je zuigertjes langs, hoge naar lage (lees: geen) druk gewoon je carter in Daar moet het gewoon vrij kunnen ademen. Zo ging dat vroeger altijd.
Wel leuk, ik ben al wat 'n ouwe lul, dus ik heb dit jaar m'n zeer geliefde Norton na bijna 25 jaar verkocht, en 'n Indian Enfield gekocht.
Dat slangetje ligt allang op de ketting, nou ja, vlak daarboven.

Maak je niet te druk, hou wel je carterpeil in de gaten (het mag zeker niet meer worden!, en ook niet te snel minder), hang die waterpijp eraan, desnoods met plastic, maar dan wel met 'n lange slang op 'n kouwe plaats net naast 'n binnenscherm,en: KARREN MAAR!
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Arnold,

Bedankt voor de tips. Ben wel wat minder vrolijk ineens, ondanks het feit dat ik vannacht opa ben geworden.
Maar enfin. Ik hang er eerst maar een waterpijpsysteem tussen for the time being. Vervolgens ga ik een compressieset opsnorren en uitvinden waar het probleem vandaan komt.
Dat van die teveel aan olie was een foutje van mij. Nadat ik in mijn goedgelovigheid een jaar geleden deze land rover had gekocht, heeft hij een jaar stil gestaan. Pas 4 weken geleden kreeg ik tijd om het een en ander aan te vatten. Ik heb het remsysteem op orde gebracht en de auto verder APK klaar gemaakt. De motor start zonder problemen en draait stationair rustig en komt goed op toeren. Ik heb nu niet meer dan 20 km gereden, maar inmiddels wel tweemaal een rookgordijn in de stad gelegd. Eenmaal met teveel olie en eenmaal met voldoende olie!

Groet Peter
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Eric,

Het is een 2.25 diesel.

Groet Peter
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

Als er teveel olie inzit krijgt ook je een rookgordijn en kan hij inderdaad ophol slaan. De olie spuit er dan echt aan alle kanten uit. Het kan alleen 'dat' zijn hoor. Als hij niet ophol geslagen is maar alleen de neiging had en er dus niets beschadigt is zou je nadat alles weer schoongebrand is gewoon moeten kunnen rijden. Heb je een oliedrukmeter? Ook dat is een zeer waardevol instrument. Misschien heb je gewoon te veel oliedruk doordat de oliedrukregelklep vast zit?

P.S. gefeliciteerd met het vaderschap. Geniet ervan nu hij/zij zo klein is. Voor je het weet staat er een extra paar schoenen op de deurmat, is het bier altijd op en elke zaterdag de auto pleite. En het gaat echt heel snel.

Arnold.
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Arnold,

Bedankt voor de nieuwe reactie. Ik ben grootvader geworden en dus opa. Ik weet hoe snel het gaat en van dat bier ook. Wij gaven de vrienden onze zoon vanwege hun gedrag ook passende bijnamen als Ernst Rum en Bart Blow. Ze zijn wel allen goed terecht gekomen.
Ik hoop vanmiddag eens naar die oliedrukregelklep te kunnen kijken en zal eens rond vragen naar een oliedrukmeter. Alleen vind ik in de boeken niet waar de oliedrukregelklep zit!

Peter
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

Oliedrukregelklep zit in de oliepomp Dat is gewoon een boutje met een veer en een knikker. Stelt weinig voor. Maar is een heel vies en vervelend klusje om los te halen.

Zie ook:

[landrover.startpagina.nl]

[landrover.startpagina.nl]

En een beetje leesvoer.

Arnold.
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

PS: voor je alles gaat demonteren meet gewoon eerst eens je oliedruk. Dat kan met een eenvoudige manometer.

Zo'n ding bijvoorbeeld:
[www.conrad.nl]

581867_LB_00_FB.EPS_1000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('486723e6e579951ca169ed454308b8ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F5000_5999%2F5800%2F5810%2F5818%2F581867_LB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5800/5810/5818/581867_LB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F5000_5999%2F5800%2F5810%2F5818%2F581867_LB_00_FB.EPS_1000.jpg', '', 15900879, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Deze is welliswaar voor perslucht maar voldoet prima om even te meten. Voor dat geld hoef je niet te laten. Deze dingen kun je ook gewoon bij elke smit of ijzerwinkel kopen. Het mooiste is een meter met een bereik van 7 bar of 100psi maar met 10 bar lukt het ook hoor.

Arnold.
Puffino

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Puffino »

heb je de ontluchter rechtstreeks op de inlaat zitten, dus ACHTER het filter? Dan heb je er een onderdruksysteem waar je een ontluchter opzet. Drie maal raaien: die zuigt de lucht weg, in plaats van overdruk af te voeren. Vergelijk een nevelspuiter.

Begin met een duidelijker analyse:
- hoe groot is het olieverlies nu per kilometer? (bijv. in "zoveel liter per 1000 km" uitgedrukt)
- sluit die ontluchter eens aan VOOR het luchtfilter (die dan dus mogelijk olie te verduren krijgt...) en meet dan nog eens
- is het olie dat in je carter zit of zit er ook water bij
- wat komt er uit je uitlaat voor rook kleur?
- hoe ruikt dat?
- hoe is het koelvloeistof verbruik?
- elke bewering van vorige eigenaren zijn nutteloos in deze en zul je zelf opnieuw moeten ijken/staven.

Ik zou dan eens gaan beginnen met het LENEN van een compressiedruksetje via een prikker, die zijn er echt wel, pakkie koeken er tegenaan gooien en je hebt een vriendje er bij die je ook nog eens kan helpen. Twee zien meer dan een.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Ook Sander bedankt,

Ik ga alles nalopen en schoonmaken. Filtergaas van de oliepomp, oliefilter en controleer meteen de oliedrukregelaar.
Ik maak de carterventilatie los van het inlaatspruitstuk en sluit daar de boel af.
Dan ga ik kijken wat het olieverlies via de carterventilatie is.
Tevens ga ik speuren naar een compressiedrukset.
Vooralsnog voel ik weinig voor het uit elkaar halen van het motorblok temeer omdat de motor goed start, regelmatig loopt en m.i. voldoende vermogen heeft.

Groet Peter
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Arnold,

Waar schroef je dat ding in of op?
Ik weet nu ook waar de oliedrukregelaar zit. Die omgeving ga ik ook maar aanpakken.
Overigens zit er geen water bij de olie en verlies ik geen koelvloeistof.

Bedankt met groet, Peter
Exfietser

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Exfietser »

Op je oliefilter zit de oliedrukswitch. Daar kun je een t-stukje op knutselen en dan zowel de switch als de meter aansluiten. Maar om te testen kun je de switch er uit draaien en daar alleen even een metertje opzetten. Dan kun je zien hoe groot de druk is. Als je er een slangetje opzet en dat de cabine in brengt en dan de manomter met duct-tape op je dash plakt dan kun je de druk tijdens het rijden aflezen.

Arnold.
Puffino

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door Puffino »

je geeft precies de reden aan waarom dat blok ook dicht moet blijven zolang dat kan, en pas open gaat wanneer het moet.
henk

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door henk »

Hoi,
Heb zelf een T-stuk op het oliefilterhuis gemaakt/geschroefd en een manometer van een CV-installatie er op gezet. Voldeed goed. Als je een compressiemeter(tje) wilt lene, ik heb er wel een.
Groet, Henk
nulzes23131900
hpuntkrijnen(aap)strabrecht.nl
forbert 90-200Tdi

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
Al rijden er
> diverse mensen rond met een colafles aan de carter
> ontluchting.

Nou, je ken lullen wat je wilt, maar als je de "waterpijpconstructie" toepast gaan je dampen mooi gewoon je inlaat in, en krijg je wel direkt visuele aanwijzing als er wat mis gaat. Je ZIET namenlijk OF en eventueel HOEVEEL ie er uit kotst. En da's verrekte handig.
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Beste Henk,

Mooi en bedankt voor de tip en het aanbod, zo'n ding heb ik ergens liggen. In de Vogezen waar de laro naartoe gaat om vooral als bosbouwmachine gebruikt worden. Dan maak ik lage toeren en doet het probleem zich wellicht niet voor. Maar in ieder geval koppel ik morgen de carterventilatie van het spruitstuk los en sluit het aan op een daarvoor geprepareerd 2 liter vat. I Dan kan ik ook zien hoeveel olie er en onder welke omstandigheden via de carterventilatie wordt uitgespuugd. k heb ruimte zat want er zit voor de rembekrachtiging een mechanische vacuumpomp.De voorgenomen overige werkzaamheden voor ik natuurlijk ook uit. Het blok uit elkaar halen is mijn laatste optie.
Al met al ben ik blij met alle adviezen en groeit mijn kennis omtrent dit probleem. Rest alleen het op te lossen.

Groet Peter
peter paalvast

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door peter paalvast »

Heb de voorbereidingen getroffen om de water(olie)pijp morgen eraan te hangen (zie mijn reactie op de tip van Henk) en elders.
Is het een spiksplinternieuwe Indian Enfield? Zo ja, dan ga je waarschijnlijk weer van alles veranderen om hem op die uit 1952 te laten lijken. Met het rijen op de oude (350cc uit 1939) hield ik geen polsen meer over, maar het geluid alleen bij zo'n 70 km/uur maakte me blij. Kocht op m'n 18de (1970) voor Fl. 300,- een HD 750 met achteruit. Onder druk van de toenmalige vriendin verkocht voor Fl. 600,- drie jaar later. Voelde me rijk, maar later genomen. De vriendin een paar jaar later voor nop weggedaan. Ook nog Honda cb350 en cb500 gehad. Waren niet mijn dingen met zoveel carburateurs. Enfin zo heb ik ook nog een wagen(dieren)park aan oude barrels gehad, diverse eenden, kevers, R4's en met het meeste plezier de Austin Glider, allemaal goed en eenvoudig aan te sluitelen. Heb zelfs een half jaar met een kever zonder startmotor gereden. Beetje duwen inspringen, in z'n 2 en karren maar. Plus 2 Vespa's, 1 Lambretta en een Bella (mijn vader reed toen Heinkel en dat vond ik niks) en vanaf mijn 12de tot mijn 16de diverse solexen, berini m19 en ik meen m21, nog wat Puch's undsoweiter, en rond mijn 50ste nog 3 Mobylettes opgekocht, opgeknapt, verkocht en weggeven waarvan een uit mijn geboortejaar.
Goed ik hou nu maar even op, want het leven werd voor de rest van de familie dragelijk gemaakt door auto's die gewoon door de garage werden onderhouden, en dat is inmiddels ook al weer een heel rijtje types.

Groet en nogmaals bedankt, Peter
forbert 90-200Tdi

Re: olie via carterventilatie in inlaatspruitstuk

Bericht door forbert 90-200Tdi »

peter paalvast Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het een spiksplinternieuwe Indian Enfield?

Nee, joh, bejje gek! Gewoon 'n '93er 350 cc model 1952, dry sump, rechts schakelen, blok bak en primair lekker los.
Sleutelfietsje pur sang. Ga al m'n motors en autos ook maar niet noemen, blijf ik aan de gang. Motors bijna allemaal Brits of Italiaans, autos eigenlijk ook, met hier en daar 'n Fransoos.
Good luck, Peter.
Plaats reactie