maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
-
Frans Even
maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Hallo Land rovers,
We zijn in de vakantie naar Frankrijk geweest (eerst Parijs en later naar de Jura).
Afgezien van een kapotte koppeling cilinder en 2 vastgelopen hydraulische klepstoters, heeft de land rover het goed gedaan.....
In totaal hebben we ongeveer 3000 km gereden. Op de snelweg hebben we ongeveer 120 km/uur gereden. Mijn vrouw heeft een iets zwaardere voet en reed soms over de 130 km/uur.
Nu vraag ik mij af.........een 3.9 met een vier versnellingsbak...is dit goed?
Moet eerlijk zeggen dat de auto bij deze snelheden perfect rijd en je totaal niet het idee hebt dat hij zwaar belast wordt.
ik heb zitten zoeken op internet, maar kan hier verder weinig van vinden.
Hoor graag jullie oordeel of ervaringen.
Vriendelijke groet,
Frans Even
We zijn in de vakantie naar Frankrijk geweest (eerst Parijs en later naar de Jura).
Afgezien van een kapotte koppeling cilinder en 2 vastgelopen hydraulische klepstoters, heeft de land rover het goed gedaan.....
In totaal hebben we ongeveer 3000 km gereden. Op de snelweg hebben we ongeveer 120 km/uur gereden. Mijn vrouw heeft een iets zwaardere voet en reed soms over de 130 km/uur.
Nu vraag ik mij af.........een 3.9 met een vier versnellingsbak...is dit goed?
Moet eerlijk zeggen dat de auto bij deze snelheden perfect rijd en je totaal niet het idee hebt dat hij zwaar belast wordt.
ik heb zitten zoeken op internet, maar kan hier verder weinig van vinden.
Hoor graag jullie oordeel of ervaringen.
Vriendelijke groet,
Frans Even
-
Roel
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Lees je de snelheid af van de klok of je GPS? Bij de onze scheelt dat al snel een procent of 10 (Kloksnelheid hoger tov GPS).
Bij 125 rijdt je denk ik ca. 3500 toeren en dan zit je in je max koppel.
Zelf rijd ik op geluid, 130 op de klok (ca. 120 GPS) is me teveel lawaai, zeker als ik niet alleen in de auto zit.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2012 09:16 door Roel.
Bij 125 rijdt je denk ik ca. 3500 toeren en dan zit je in je max koppel.
Zelf rijd ik op geluid, 130 op de klok (ca. 120 GPS) is me teveel lawaai, zeker als ik niet alleen in de auto zit.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2012 09:16 door Roel.
-
Eric_1
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Hoi Frans
Lijkt erop dat dat je motor/bak configuratie niet origineel is. Een 110 had nooit een 3,9 alleen een 3,5 dus de vraag is of de bak dan wel origineel is. Indien ja is dat al behoorlijk hard. Met overdrive vind ik 125km/h hard zat met de 4 bak; zal zelf niet vaak 120km/h rijden zonder overdrive!
Ik vond 2 vastgelopen klepstoters en koppelings cilinder al serieus genoeg klinken voor 3000km.. is mij in 17 jaar nog niet gelukt! (en 348.000km op de teller).
Groeten
Eric
Lijkt erop dat dat je motor/bak configuratie niet origineel is. Een 110 had nooit een 3,9 alleen een 3,5 dus de vraag is of de bak dan wel origineel is. Indien ja is dat al behoorlijk hard. Met overdrive vind ik 125km/h hard zat met de 4 bak; zal zelf niet vaak 120km/h rijden zonder overdrive!
Ik vond 2 vastgelopen klepstoters en koppelings cilinder al serieus genoeg klinken voor 3000km.. is mij in 17 jaar nog niet gelukt! (en 348.000km op de teller).
Groeten
Eric
-
Wim Janssen
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Als je redelijk standaard banden hebt bijv. 235/85 dan rij je met de originele LT95 configuratie in de 110 dik 4000 rpm om 130 te halen. Heb je een LT95 Range Rover configuratie in de bak, dan haal je die 130 bij 3400 rpm. Ik vind mijn 110 het lekkerste lopen bij dik 3000 rpm wat overeenkomt met ca. 100 km/h.
Dus ja, wat is lekker rijden. Ik denk dat het heel persoonlijk is, maar ik schat dat ik meer kilometers ga maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Dus ja, wat is lekker rijden. Ik denk dat het heel persoonlijk is, maar ik schat dat ik meer kilometers ga maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Dixo
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Met de juiste configuratie zal `ie best wel eens de 160 kunnen halen. Of dat veilig en verantwoord is, is echter een tweede.
Maar ja, dat wordt met een vierbak wat lastiger.
Maar ja, dat wordt met een vierbak wat lastiger.
-
Rangie110 'Last Dime'
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
met een ZF automaat en een 1.4 tussenbak haalde mijn 110 nét geen 170! wel levensgevaarlijk moet ik er bij vermelden.
Maar met een 4 bak, denk dat 140/145 wel de max is. een kruissnelheid van 110 km/h lijkt met redelijk comfortabel?
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
Maar met een 4 bak, denk dat 140/145 wel de max is. een kruissnelheid van 110 km/h lijkt met redelijk comfortabel?
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
-
Jan Willem
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
Ik rij ook met zo´n samenspan en het valt me op dat 80 lawaaig en onrustig is en naarmate je harder gaat het fijner gaat rijden.
Zitten grote BFG Muds onder (ben de maat ff kwijt)
JW
Zitten grote BFG Muds onder (ben de maat ff kwijt)
JW
-
G-men (Gargamel)
Re: maximale snelheid 3.9 V8 land rover 110 1984
De snelheid is in dit geval voornamelijk afhankelijk van de v- bak en de andere overbrengingsverhoudingen in de aandrijflijn.
Of er een 3.5 een 3.9 of zoals in mijn geval een 4.6 inhangt heeft niet zo heel veel invloed. Het max toerental van die blokken verschilt niet zo heel veel. En gevoelsmatig rij je niet lekker als die contant rond de 4000+ toeren moet maken.
De LT 95 is in de defender uitgerust met een wat lage eindoverbrenging; je top ligt ergens rond de 140 - 150. dit heb ik gehaald met de 3.5 en met ook de 4.6 kom ik niet zo heel veel hoger. Voornamelijk omdat je dan teveel toeren met gaan maken. Dat zal ook wel de oorzaak zijn van de defecte hydrostoters.
Icm iets grotere banden en een overdrive is 110-120 prima te doen qua handling en geluidsniveau. Harder is niet echt veilig meer.....
Of er een 3.5 een 3.9 of zoals in mijn geval een 4.6 inhangt heeft niet zo heel veel invloed. Het max toerental van die blokken verschilt niet zo heel veel. En gevoelsmatig rij je niet lekker als die contant rond de 4000+ toeren moet maken.
De LT 95 is in de defender uitgerust met een wat lage eindoverbrenging; je top ligt ergens rond de 140 - 150. dit heb ik gehaald met de 3.5 en met ook de 4.6 kom ik niet zo heel veel hoger. Voornamelijk omdat je dan teveel toeren met gaan maken. Dat zal ook wel de oorzaak zijn van de defecte hydrostoters.
Icm iets grotere banden en een overdrive is 110-120 prima te doen qua handling en geluidsniveau. Harder is niet echt veilig meer.....