zwabberend sturen 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

zwabberend sturen 110

Bericht door Bas Wit »

Allen,

Ik heb de afgelopen maanden veel problemen gehad met het stuurgedrag van mijn 110 (1984 RHD). Daar kwam vorige maand een incident bij met het ontwijken van een fiets die van een twinnyload viel, waarbij ik over een aantal van die betonnen stuiterranden ben gereden die in de berm liggen van een rotonde...

Symptomen:
De auto ligt niet mooi stabiel op de weg. Als ik stuur, dan moet ik dat eigenlijk altijd weer corrigeren (tegensturen). Daardoor een zwabberend gevoel. Auto trekt ook naar links (al heel lang)
bij inhalen bv, stuur ik naar links en moet ik ook gelijk weer tegensturen om niet te ver door te schieten. Ook bv bij voorbijrijden van een vrachtauto gaat de 110 zwabberen.

Wat ik inmiddels heb gedaan:
Alle stuurkogels + die van de pitmanarm vervangen, daarna uitgelijnd (trekt helaas nog steeds, maar wel iets minder naar links)
Fuseelagers en pennen vervangen en voorspanning gecontroleerd
Nieuwe stuurdemper
Nieuwe rubbers in de ophanging
Nieuwe veren en schokbrekers (voor en achter)
Wielen uitgebalanceerd

In de 110 ligt een 300tdi met stuurbekrachtiging, ik rij met BFG AT 265/75 op Boost velgen met 30mm spacers (zou het hieraan kunnen liggen). Zomers ook een daktent op t dak.

Wat zou ik verder nog kunnen doen, vind het best irritant worden. Afgelopen zomer een mooi tripje door Frankrijk gemaakt en dikke 3700km gereden, maar voelde niet echt lekker...

Bedankt!

Groeten Bas
Hugo

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Hugo »

Hallo Bas, ben benieuwd wat het probleem bij jou is want ik heb hetzelfde bij mijn 110 die ik net uit Engeland heb gehaald, ik volg de reacties op de voet.
Gr Hugo

Ps. Hier heb jij natuurlijk niks aan.
Franc

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Franc »

Bas,

Klinkt een beetje als de symptomen van Sander (Puffino) laatst. Was geloof ik de Panhard stang die niet op het juiste moment vast zat.
Ik weet niet welke rubbers je allemaal vervangen hebt, wellicht ook de Panhard?
Hoe is het met de speling in je stuurhuis?

Groeten,
Franc
Mudbuster

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Mudbuster »

of de speloing in je hulpstuurhuis. Bij mij beweegt het hulpstuurhuis in het chasis waardoor ik bovenstaand effect heb

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('a3d75628be6cb5e7f4103a7f7fad972c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 15864306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
M@rcel

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door M@rcel »

kijk eens waar er speling zit
bij mij zat er speling op het stuurhuis
gesteld met imbus bovenop waarna het zwabberen verleden tijd was

de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6fdefd640c1dd41387197ea9d646168d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 15864352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
defendertje90

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door defendertje90 »

hulpstuurhuis bij een 110?

Bekijk even je droparm (die arm die vanaf je stuurhuis naar je stuurstang gaat.

Die willen wel is los komen met als gevolg dat je auto gaat zwabberen, ovesturen en zeer gevoelig is voor spoorvorming.

Hoe je controleren, door stevig te voelen (niet met een slap handje op en neer proberen te bewegen maar met een goede stevige hand stevig op en neer proberen te bewegen) Als je stuurt zie je ook dat er speling op zit.

Hoe op te lossen. Borgplaatje terug buigen en de moer goed aan draaien (dop 34mm liefst met 3/4 ratel) dan het borgplaatje weer terug tikken zodat hij borgt (controleer ook even op hij tegen het borgnokje op je stuurhuis zit geslagen zodat de moer niet meer los kan lopen.

Oorzaken kunnen zijn dat ze de droparm een keer eraf hebben gehad en de moer niet goed vast hebben gezet, of doordat ze aan het stellen zijn geweest van het stuurhuis (speling stellen)
Stage-2

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Stage-2 »

Spacers kunnen inderdaad zo'n effect hebben waarbij de wielen niet lekker terugkomen na het insturen. Geometrisch ook heel verklaarbaar. Daarbij heb je redelijk brede banden die dat effect alleen maar versterken. Aan de wielkant zeg je tot slot niets over de bandenspanning. Te hoog en te laag kan leiden tot zoekend stuurgedrag net als het verschil tussen voor en achter. Wat je zelf lekker vindt kun je alleen maar uitvinden door zorgvuldig experimenteren binnen de grenzen van de redelijkheid. Zelf werd ik erg gelukkig van smallere banden, met een hogere druk dan standaard (2,8 bar) in alle banden.

Veren en dempers op standaard hoogte? Instelbaar?, en dan ook goed ingesteld?
Indien verhoogd krijg je het verhaal van de aangepaste radius arms.

Het stuurhuis komt in jouw verhaal niet voor. Zoals Marcel en Marcel al schrijven zou je de speling in en van het stuurhuis kunnen elimineren. Vervolgens ook letten op evt. speling van de pitman arm op het stuurhuis. En tot slot kan er nog speling bestaan in de stangen/kruisje tussen stuurwiel en stuurhuis.

Vooropgesteld dat de assen recht staan verklaar ik een beetje trekken naar links door het feit dat de auto altijd om de langste steekas zal willen draaien (hier de linker). Daarin zit de meeste torsie. Duidelijk merkbaar bij een voorwiel aangedreven auto, maar ik sluit niet uit dat het bij 4wd ook kan optreden.

Nu heb je ook alle rubbers vervangen, maar de boel is blijkbaar niet opnieuw uitgelijnd. Dat zou ik dus wel (laten) doen. De rubbers hebben een duidelijk effect op de uitlijning als die ernstig versleten zouden zijn geweest of tegen sterk gecorrodeerde zittingen liggen.

'k Roep maar een paar dingen, waarnaar ik zelf ook voortdurend op zoek ben om het stuurgedrag te verbeteren.
Succes.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ddf75ff4af531b1fc9dfd8270cf4d5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15864509, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcbc53f52bb192547c953c8ea1b054f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15864509, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bas Wit

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Bas Wit »

Bedankt voor deze suggesties, ik ga er mee aan de slag.
@Mo, na het vervangen van rubbers/stuurkogels is de hele boel uitgebalanceerd en uitgelijnd, maar dat maakt weinig verschil in stuurgedrag (wel in stuiterende wielen ;-)

Ik ga ook even mijn reserveset banden monteren zonder spacers, kijken of dat veel verschl maakt.

Grt Bas
defendertje90

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door defendertje90 »

Spacers moet het probleem niet zijn en de banden zijn zeker niet breed ik rij met veel bredere banden en spacers en heb nergens geen last meer van (uiteraard wel toen die droparm los zat maar dat is nu verholpen en daarmee ook het probleem)
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Ook bij mij lang last gehad van loslopende droparm, splines beschadigd en constant lekkend stuurhuis. Dit vervangen door een gereviseerde en het verschil is ongelooflijk. Stuurt super.
Uiterraard de swivels in orde evenals de stuurkogels..

Ik zou het zeker in het stuurhuis zoeken.

Grtz. Erik

RoLandrover

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door RoLandrover »

Geen tijd om het allemaal door te lezen, dus misschien reeds gezegd:

de kruisjes in de sturstang tussen stuur en stuurhuis.Kunnen echt vast gaan zitten.


zo nu ga i k op vakantie! Pyreneeën here we come!

grtn

Roland
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Meestal wordt het geslinger veroorzaakt door de rubbers van de panhard stang. Klusje van niks en kosten ook bijna niks.
Ruud Verstraaten

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Ruud Verstraaten »

Ik heb ook een 110 uit 1984 (LHD) en heb dezelfde problemen gehad. Eerst de stuurkogels en rubbers achteras vervangen. Beiden waren aan vervanging toe, maar het probleem was niet opgelost. Ook had ik een vrije slag in mijn stuur waardoor het leek alsof ik met elastiek aan het sturen was. Een correctie moest meteen weer gecorrigeerd worden etc. etc.. Ik zal maar niet vertellen hoe dat met een aanhanger stuurt.... Zwabberend weggedrag bleef dus.
Na een tijdje puzzelen kwam ik er achter:
De droparm zit met een flinke moer vast en wordt met een plaatje geborgd. Als je er aan voelt lijkt alles goed te functioneren en spelingvrij. Maar als je goed kijkt naar de bout als iemand aan het stuur wiebelt (sleutels in je zak!) dan zie je dat de bout wel draait, maar pas na 20 graden "grip" heeft. En dat beide kanten op.
Er is in de tijd wat ruimte ontstaan op de groeven wat een behoorlijke speling geeft....

Oplossing: delen vervangen of loshalen en met locktite weer vastzetten.
gertnijhof

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door gertnijhof »

Dat heb ik ook net zo. Goed vastzetten en na een maand weer hetzelfde. Ga dus die borgplaat vervangen, olievrij maken en met locktite weer vastzetten. Ga er van uit dat dat helpt.
Anton (Rumble)

Re: zwabberend sturen 110

Bericht door Anton (Rumble) »

is het geen spoorstang probleem? Als je wielen niet goed sporen dan wil de auto bij een kleine stuurcorrectie uitbreken.
Plaats reactie