Diff lock RRC + lampje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert Oude Luttighuis

Diff lock RRC + lampje

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Mmmm, als beginner in het LandRover/4WD-wereldje knaagt er iets aan mij.
Ik heb zojuist een band gewisseld bij mijn RRC, en ik kon mij herinneren dat ik vóór het opkrikken de difflock moest activeren. Dat heb ik dus ook gedaan... Wissel ging prima, maar vervolgens.

Pookje gaat prima uit de Lock-positie, maar ik voel geen 'klik' bij het schakelen naar H (ook niet naar L overigens). Met enig wriemelen met het pookje had ik wel het onderscheid tussen géén of wél aandrijving, dus er wordt wel geschakeld. Maar het difflock-lampje op het dash blijft wel branden...

Nou dacht ik gehoord/gelezen te hebben dat dat lampje met rijden uitgaat, maar staat hier een afstand/snelheid voor? Ik durf niet zo goed de gewone weg op te rijden om vervolgens op één van de vele rotondes die ons land rijk is mijn tussenbak (of iets anders) kapot te rijden.

Daarom de volgende hulpvraagjes:
* hoor ik een klik te horen/voelen bij het schakelen naar hoge of lage gearing?
* bij welke snelheid/afstand hoort het difflock-lampje uit te schakelen, als de difflock inderdaad disengaged is?
* wat maak ik kapot door met ingeschakeld difflock op de openbare weg te rijden?

Alvast bedankt voor jullie hulp, tips en/of geruststellingen!

Groet, Geert
G-men (Gargamel)

Re: Diff lock RRC + lampje

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als het een LT95 betreft; die worden met het motorvacuum bediend. En soms duurt het even voordat hij schakeld.
Even voor en achteruit rijden wil ook weleens helpen als je hem niet vaak gebruikt.

Blijft het lampje branden, dan ff zeker stellen dat ie echt niet in diff- lock blijft hangen. Erg slecht voor de bak om er op asfalt mee te rijden.
Franc

Bericht door Franc »

Geert,

Je difflock is eigenlijk pas een issue als je een bocht maakt. Gewoon een klein stukkie recht voor en achteruit maak je niet zomaar iets stuk.
Je voelt geen klik trouwens en je hoeft er geen bepaalde snelheid voor te hebben.

Heb je een lt77 (5 versnellingen) of een LT95 (4 versnellingen)?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Bij mijn lt95 bleef deze ook een keer hangen, ff doorgereden, motor uitgezet (vacuum weg) en toen weer aan gezet en toen ging het lampje wel uit.
Als je 1 wiel opkrikt kun je testen of de schakelaar blijft hangen of de lock. Heb ook wel eens gehad dat na een strandrit het lampge onderweg flauw begon te branden, dat was dus de schakelaar... (de electrische schakelaar, niet het bedieningsknop)
sccs,
Jeroen
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Difflock activeren voor opkrikken. mmh, staat dat in de handleiding?

geen lt95 lijkt me, als je een pookje hebt voor de lock positie en H/L.

even opkrikken en controleren.
Volgens mij idd 1 wiel opkrikken met een goeie garagekrik.
Dan heel voorzichtig koppeling een stukje laten pakken. Als ie gaat rijden staat ie in difflock, als alleen het ene wiel draait niet.
Geert Oude Luttighuis

Het betreft een 3-traps automaat, tussenbak dacht ik LT77, dacht ik?
Geert Oude Luttighuis

Bedankt voor alle reacties! Lampje is uit, auto rijdt prima, geruststelling is daar!
Plaats reactie