Pagina 1 van 1

ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Geplaatst: do 05 jul 2012, 18:04
door Robert
De motor van mijn Serie III op bezine (gas) begint nadat ie echt warm is (cq. 10 kilometer) in een bepaald toerental te ratelen. Dit is hoorbaar in de cabine alsof er knikkers in de motor zitten. Ik dacht eerst aan mijn versn.bak maar dmv luisteren met een schroevendraaier (veredelde stetoscoop...) kom ik voor in de motor uit bij de waterpomp of de distriebutie ketting of nog wat anders (kleppen?, nokkenas? tuimelaaras? ????) Ik weet echter niet waar ik moet beginnen om de boel te reviseren. Er zit een relatief nieuwe waterpomp in (1500 kilometer) maar de ketting is nog nooit door mij vervangen. Wie weet wat na warm te zijn geworden ( 10 kilometer rijden) in een bepaald toerental gaat ratelen en daarna weer stopt met ratelen, boven een bepaald toerental. Ik schat dus tussen de 2000 en 2400 toeren dat het ratelende geluid voorin de motor thv de waterpomp/thermostaat te horen is asl een zak knikkers die daar tegen het metaal slaan. Is de motor weer koud, houd het op totdat de motor weer warm is. Wie o wie heeft suggesties of een oplossing omdat ie het zelf al heeft meegemaakt. Al vast bedankt!

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Geplaatst: do 05 jul 2012, 18:11
door Arthur Verhalle
Robert,

Ik zou eens beginnen met de kleppen, daar kan je makkelijk bij.


Arthur

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Geplaatst: do 05 jul 2012, 18:21
door Robert
Dus kleppen gaan bij een bepaald toerental strakker zitten (metalen geluid alsof er knikkers in zitten) waarna ze bij een hoger toerental losser gaan zitten? Dit lijkt mij vreemd maar ik kan de speling, die recent is afgesteld, weer nalopen.
Ik hoop op nog meer voor mij onbekende oplossingen...

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Geplaatst: do 05 jul 2012, 20:46
door cees spithoven
grote kans dat je tandwieltje van je kettingspanner niet meer rond is

Cees Spithoven

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Geplaatst: do 05 jul 2012, 20:57
door Exfietser
Als je in je kleppentrein niets vinden kunt en ook in de waterpomp niet zou ik toch even de distributie openmaken.

Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('294af7f7e28aa19ce5f05e4df00cf403', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 15655984, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Deze motor startte gewoon reed ook. Maakte alleen een boel herrie en had geen power meer. Ik maakte hem open en trof dit dus aan.

Arnold.