ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Bericht door Robert »

De motor van mijn Serie III op bezine (gas) begint nadat ie echt warm is (cq. 10 kilometer) in een bepaald toerental te ratelen. Dit is hoorbaar in de cabine alsof er knikkers in de motor zitten. Ik dacht eerst aan mijn versn.bak maar dmv luisteren met een schroevendraaier (veredelde stetoscoop...) kom ik voor in de motor uit bij de waterpomp of de distriebutie ketting of nog wat anders (kleppen?, nokkenas? tuimelaaras? ????) Ik weet echter niet waar ik moet beginnen om de boel te reviseren. Er zit een relatief nieuwe waterpomp in (1500 kilometer) maar de ketting is nog nooit door mij vervangen. Wie weet wat na warm te zijn geworden ( 10 kilometer rijden) in een bepaald toerental gaat ratelen en daarna weer stopt met ratelen, boven een bepaald toerental. Ik schat dus tussen de 2000 en 2400 toeren dat het ratelende geluid voorin de motor thv de waterpomp/thermostaat te horen is asl een zak knikkers die daar tegen het metaal slaan. Is de motor weer koud, houd het op totdat de motor weer warm is. Wie o wie heeft suggesties of een oplossing omdat ie het zelf al heeft meegemaakt. Al vast bedankt!
Arthur Verhalle

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Bericht door Arthur Verhalle »

Robert,

Ik zou eens beginnen met de kleppen, daar kan je makkelijk bij.


Arthur
Robert

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Bericht door Robert »

Dus kleppen gaan bij een bepaald toerental strakker zitten (metalen geluid alsof er knikkers in zitten) waarna ze bij een hoger toerental losser gaan zitten? Dit lijkt mij vreemd maar ik kan de speling, die recent is afgesteld, weer nalopen.
Ik hoop op nog meer voor mij onbekende oplossingen...
cees spithoven

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Bericht door cees spithoven »

grote kans dat je tandwieltje van je kettingspanner niet meer rond is

Cees Spithoven
Exfietser

Re: ratelen waterpomp of distrie-ketting of ???

Bericht door Exfietser »

Als je in je kleppentrein niets vinden kunt en ook in de waterpomp niet zou ik toch even de distributie openmaken.

Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('294af7f7e28aa19ce5f05e4df00cf403', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 15655984, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Deze motor startte gewoon reed ook. Maakte alleen een boel herrie en had geen power meer. Ik maakte hem open en trof dit dus aan.

Arnold.
Plaats reactie