Strohmberg carbs demonteren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc Frencken

Strohmberg carbs demonteren

Bericht door Marc Frencken »

Beste prikkers,

Vanwege het niet goed naar stationair toerental willen zakken van mijn 110 V8 ben ik bezig met het demonteren van de beide strohmberg carburateurs.
Ik heb met de macorini vormige luchtinlaatstukken verwijderd het gedrag van de cilindrische schuiven met spoeiernaald gecontroleerd. Hierbij blijkt dat de schuif van de linker carb (vanuit de rijrijchting gezien) niet goed omlaag valt bij stationair loop wat tot gevolg heeft dat het toerental rond 1400 rpm blijft hangen. Als ik het contact afzet dan valt de schuif pas netjes naar beneden op de brug. Ik vermoed dat het terugslag klepje in de vlinderklep niet goed meer sluit en dit dicht gesoldeerd moet worden.Echter is het een lastig klusje om met een steeksleutel de onderste moeren van de carb bevestiging los te maken.Er is al veel over dit dichtsolderen geschreven hier op het forum maar hoe kan ik op een makkelijke manier beide carbs nu van het inlaatspruitstuk sleutelen? Ik ben niet van plan om het complete inlaatspruitsuk los te moeten gaan halen hiervoor. Tevens zijn de wartels van het benzine aanvoer en afvoer traject behoorlijk vastgekoekt door de jaren heen en ik ben bang dat als je te veel kracht gaat zetten de messing pijpjes in de carbs beschadigd. Is hier een veilige manier voor om die los te krijgen?
Alle tips voor deze klus te klaren zijn welkom.

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jan-Wijbrand Kolman

Re: Strohmberg carbs demonteren

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Marc Frencken Schreef:
-------------------------------------------------------
> (...)Echter is het een
> lastig klusje om met een steeksleutel de onderste
> moeren van de carb bevestiging los te maken(...)

Klopt, ellendig. Ik heb uiteindelijk een steeksleutel 13 (hoewel het denk ik eigenlijk een 1/2inch moet zijn) opgeofferd. Deze heb ik doormidden gezaagd, zodat, omdat hij wat korter is, makkelijk een slag te maken was. Daarmee is het uiteindelijk - met wat gevloek af en toe - gelukt.

Ik denk nu, achter af dus :-) dat zo'n start-motor sleutel ook zou kunnen helpen. Zoiets bedoel ik:

startmotorsleutel.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dff071e2542b76cd4e2595df2dc8a172', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fstartmotorsleutel.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/startmotorsleutel.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fstartmotorsleutel.jpg', '', 15649525, 600, 600, 'Loading image ...', false);

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Jan-Wijbrand Kolman

Marc Frencken Schreef:
> Ik vermoed dat het terugslag
> klepje in de vlinderklep niet goed meer sluit en
> dit dicht gesoldeerd moet worden.

Overigens: als je de carburateurs er dan af hebt, zou je kunnen overwegen ze gelijk te reviseren. Bij het revisiesetje dat ik gebruikt zaten vlinderkleppen zonder terugslapklepje. Hoef je het ook niet dicht te solderen.
Marc Frencken

Bericht door Marc Frencken »

Dag Jan-Wijbrand,

Ik was hier inderdaad wel over na aan het denken om de carbs te reviseren als ze gedemonteerd zijn. Want zo snel haal je ze meestal niet meer los.
Had zelf ook al eens op de site van BCCP gekeken maar voor de Strohmberg 175CD carb kon ik niet een twee drie achterhalen wat er nou allemaal in zo'n revisie set aan onderdelen zit en wat je eventueel nog extra moet bestellen, maar ik zal BCCP hier eens over bellen. Gingen bij jouw de wartels van de benzine leidingen makkelijk los of niet en wat is de beste manier om deze los te krijgen?
Ik ga eerst eens proberen met een doorgezaagde steek/ring sleutel en het bijbehorende gevloek om de moeren los te krijgen. Aan de achterzijde van de linker carb zit de gaspedaal mechaniek vast wat moet ik hier precies van loshalen om de carb vrij te krijgen?

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jan-Wijbrand Kolman

Marc Frencken Schreef:
> Ik was hier inderdaad wel over na aan het denken
> om de carbs te reviseren als ze gedemonteerd zijn.
> Want zo snel haal je ze meestal niet meer los.
> Had zelf ook al eens op de site van BCCP gekeken
> maar voor de Strohmberg 175CD carb kon ik niet een
> twee drie achterhalen wat er nou allemaal in zo'n
> revisie set aan onderdelen zit en wat je eventueel
> nog extra moet bestellen, maar ik zal BCCP hier
> eens over bellen.

Ik heb het info-formulier op hun site gebruikt. Zo uitgebreid mogelijk beschreven welk motorblok (jaartal, motornummer) er in ligt en alle nummers die ik op de carbs kon vinden, opgesomd. Met name zit er op de rechter carb (als het goed is) een koperkleurig labeltje met een aantal nummers. Daar is het exacte typenummer aan af te leiden. Anders wellicht een aantal foto's maken voor ze?

Ze hebben reparatiesets en revisiesets. Ik heb voor de laatste gekozen. Daarin zaten alle rubbers en pakkingen, membranen, vlinderkleppen, de "lagers" waarin de as van de vlinderkleppen draait en sproeiers. De naalden kwamen daar, denk ik me te herinneren, los bij. Verder heb ik niets bij hoeven bestellen.

Oja, toch wel: de stelsleutel heb ik apart nog besteld gehad.

Wat ik nog steeds een keer wil doen, zijn nieuwe temperature-compensators bestellen. Eén van de twee doet het niet lekker meer, maar ze zijn niet echt goedkoop helaas.

Ik kreeg avlot antwoord, ook op vervolg email.

Voor de zekerheid: ik heb er geen aandelen, maar ben er gewoon meerdere keren heel goed geholpen.

> Gingen bij jouw de wartels van
> de benzine leidingen makkelijk los of niet en wat
> is de beste manier om deze los te krijgen?

Die ging "gewoon" los. Ik heb een kleine baco gebruik omdat deze een bredere bek had en ik toen nog geen echt goed passende steeksleutel had.

> Ik ga eerst eens proberen met een doorgezaagde
> steek/ring sleutel en het bijbehorende gevloek om
> de moeren los te krijgen. Aan de achterzijde van
> de linker carb zit de gaspedaal mechaniek vast wat
> moet ik hier precies van loshalen om de carb vrij
> te krijgen?

Even graven in mijn geheugen..: In elk geval gaskabel los, en de verbinding tussen beide vlinderkleppen verwijderen (de boutjes van de kogelgewrichtjes). Ik denk dat ik in feite gewoon alle onderdelen los heb gehad om schoon te maken. Veel foto's maken en opschrijven wat je doet, is het devies.

Ik kan je ook het Haynes boek over de Weber, Stromberg en SU carbs aanraden. Maar ook deze serie artikelen: [www.buckeyetriumphs.org]

Succes!!

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

De carburateurs heb ik er al een keer vanaf gehad met inderdaad een doorgezaagde steek-ring 13 mm. Het zal eigenlijk wel een 1/2 duims moeten zijn, maar de 13 mm delen doen het in ieder geval. Ik moest ze er afhalen omdat de motor niet van toeren afkwam omdat de veertjes van de waste-gates/klepjes te slap waren.

Achterop de mechanische (gas) verbinding tussen de twee carbs gewoon met een klein steeksleuteltje loshalen.
De brandstofleiding heb ik met een bacho losgehaald, houd dan wel de koppeling (waar de kunststof leiding op vastzit) vast, zodat de boel niet ongecontroleerd gaat meedraaien.

De LHD carburateur heeft ook nog de choke kabel. Deze kun je het best met het hele choke mechanisme loshalen.
De gaskabel gaat makkelijk los.

Ik moet ze de volgende week weer vanaf halen en eens helemaal schoon maken en opnieuw verpakken, alvorens de APK aan te treden. Heb ik weer wat te doen (en dan ook nog een nieuwe achterste uitlaatdemper, rubbers aan het A-frame, schokbrekers, RVS remleidingen en nog wat rubbers hier en daar).

Groeten en sleutel ze,

Jos
Plaats reactie