watertemp.sensor vraagje RRC 300 tdi (ex-VM..)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

watertemp.sensor vraagje RRC 300 tdi (ex-VM..)

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb hier een '86 RRC staan waar een 300 tdi is ingebouwd, de motor heeft nieuwe distributie, alles is in orde, alleen de temp.meter voor koelwater gaat richting 3/4, kan het zijn dat de 300 tdi sensor een andere weerstands waarde heeft dan de sensor van de originele 2.4 VM? De hele auto is gebaseerd op de 2.4 VM. Ik heb zo'n soortgelijk probleem gehad met een 3.5i RRC waar ik een 300 tdi ingebouwd heb.

gr, Bart
Thimo

Re: watertemp.sensor vraagje RRC 300 tdi (ex-VM..)

Bericht door Thimo »

Beste Bart,

Ik weet geen antwoord op jouw vraag, maar waarom zet je er geen sensor en meter van VDO in?
Ik heb dit wel gedaan met een 300TDI inbouw en het werkt perfect.
Zowel sensor als meter zijn 1 op 1 uitwisselbaar met de originele sensor en meter.

Thimo.

PS ik heb de problemen ( waarvoor ik jou heb benaderd ) met het 300TDI blok opgelost.
Bart van Dessel

Hoi Thimo, prima dat jouw problemen opgelost zijn. Gelukkig maar. Ik kan er bij mij wel een VDO inzetten (heb ik bij mijn auto ook gedaan) maar het is een klantauto en die wil 'm graag origineel houden, als ik het met een VM sensor opgelost heb dan is het ook goed, de meter blijft nu constant iets voorbij het midden staan, wel constant dus ik kan er wel vanuit gaan dat de temp. in orde is. Systeem is goed ontlucht.

gr, Bart
lone ranger

Bericht door lone ranger »

Hoi Bart, ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn RRC 200 tdi ex VM ik heb een verloopbus gemaakt met de originele VM sensor er in. Dit werkt gewoon perfect. Ik ben ook met andere sensors aan het klooien geweest, maar dat werd niks. groeten richard
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

Ik heb een defender uit 1984 en daar is later een 200tdi ingezet. Ik heb vreselijk zitten klooien met de temperatuursensor en meter: ik kreeg dat maar niet goed, hij stond steeds op 3/4. Toen heb ik er een VDO meter bij gezet en die werkt op zich goed: die geeft de exacte temperatuur aan. Maar als je niet weet (zoals ik) hoe heet je blok maximaal mag worden, heb je er niks aan. Pas na lange tijd kwam ik er achter dat mijn radiateur bijna volledig verstopt was en dat ik dus een hele tijd met veel te hoge temperatuur had gereden: net even voor de 100 graden. Zo'n VDO meter geeft dat wel aan, maar niet aan dat dat te heet is.
De sensor die in mijn 200TDI-blok zat, bleek van de 2,5 NA diesel motor te zijn geweest, die er vroeger in zat. Pas later begreep ik dat die 2,5NA een thermostaat heeft die open gaat bij 82 graden, terwijl die van een 200TDI open gaat bij 89 graden. Dat scheelt toch en dus geen wonder dat mijn meter steeds op 3/4 stond. Ik bedoel maar: je moet echt een meter én sensor hebben die bij de motor past die je erin zet. Het mooiste is uiteraard de sensor en meter die bij die 300TDI-motor horen, samen met de motor over te zetten in die 86 RRC.
Ik ben geen deskundige en beuzel maar wat, maar misschien heb je er iets aan.
E. Mulder
Bart van Dessel

Hoi Richard! (Pit?...) weet je toevallig de maat van de schroefdraad van die sensor? Die van een 3.5i-sensor bijvoorbeeld is M16 en die kun je kwijt in de cyl.kop bij het EGR sensor-gat. Even opboren en draad tappen. Want het gat waar de 300 tdi sensor zit in het thermostaathuis is veel te klein om verder op te boren.

Gr, Bart
lone ranger

Bericht door lone ranger »

Hoi Bart, inderdaad yes it s me, volgens mij is het M 22 x 1.5 draad. Ik heb een verloop gemaakt van een wielmoer van een trekker (lekker lomp), en daar aan heb ik een hydraulieknippel met ik dezelfde schroefdraad als de 200 tdi gelast. Netjes afgedraaid, erin geschroefd en koelwater binnen laten lopen en de sensor er in gedraaid zodat er geen luchtbellen in zaten. Werkt vanaf het moment van monteren in 1 x goed. Geen centje pijn. Groeten richard
Plaats reactie