deels OT: 750KG plaatje/sticker

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Kampeerrover

deels OT: 750KG plaatje/sticker

Bericht door Paul Kampeerrover »

Na een goed gesprek met de RDW blijk ik geen eigen kenteken voor m'n gesloten kampeeraanhanger ( Sankey wide-track) nodig te hebben, zolang op de dissel een fatsoenlijk plaatje gemonteerd/geplakt zit met daarop : max 750 KG.
Ik mag bovendien dan met het Nato-oog en de natohaak rijden. Dat het chassis een groter laadvermogen heeft is voor deze toepassing, niet interessant.
Het plaatje waarop vermeld staat wat het laadvermogen is en dat door de fabriekant ( GKN) gemonteerd is, moet er dan af.

Het is overigens wel mogelijk een eigen kenteken te krijgen voor de aanhanger, maar de technische helpdesk adviseerde deze kosten niet te maken, gezien het gebruik.
Een kenteken is mogelijk indien: er een document te overhandigen is waaruit blijkt dat de aanhanger geregistreerd is (geweest) in een EU land, voldoet aan alle inrichtingseisen ( remmen, oplooprem, verlichting, etc) en voorzien is van een (binnen eu) gekeurde koppeling.
Het trekkend voertuig moet dan wel een gekeurde haak hebben en dus volstaat de nato haak niet. Een dixon-bate zou wel mogen ( weet niet eens of dat wel past) zolang er een goedkeuringsplaatje opzit. Hij adviseerde om in een dergelijk geval gewoon een afspraak te maken, alle documenten mee te nemen en langs te komen voor een soort schouwing. Als de keurmeester vind dat de Sankey aan alle eisen voldoet, zal hij pas werkelijk gaan keuren. Kosten +/- €300,-
Met werkelijk keuren bedoel ik; remmen testen, verlichting controleren etc.

Maar goed, de vraag is dus, waar haal ik zo'n plaatje vandaan. Ik zie iets dergelijks ook wel eens op pompwagentjes staan.

Groet, Paul
sjorsboomschors/aka/PP

Re: deels OT: 750KG plaatje/sticker

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

GIYF....
[poly-pieces.be]
Joost88

Bericht door Joost88 »

als de aanhanger geen kenteken heeft (en dus een witte plaat) is het toch per definitie een aanhanger die max 750kg mag wegen?
En is dus hetzelfde als een zelfbouw.
Ik zie niet in waarom er dan een plaatje van het gewicht op zou moeten.
Zelfs al staat er een typeplaatje op wat zegt dat de aanhanger 1,5 ton (als voorbeeld) mag wegen, dan doet dat niet ter zake als de aanhanger geen kenteken heeft. Dan mag hij niet meer dan 750kg zijn.

Maar zoiets is natuurlijk makkelijk te maken met een setje slagletters.
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

@Joost88: nee, want er wordt uitgegaan van de maximaal toegelaten massa. Een 1,5 tons-aanhanger met een witte plaat voldoet dus domweg niet, want moet verplicht een eigen kenteken krijgen.
Strange Rover

Bericht door Strange Rover »

Neem een gebruikte kogelkoppeling van een oude aanhanger, hierin staan gegevens (vaak 750 kg) ingeslagen. Slijp dit netjes uit en het plaatje met een aantal klinken vastzetten.

gr Raymond

Strange Rover
Marchel

Bericht door Marchel »

Hoi Paul,

Volgens mij is het ook goed als er helemaal geen plaatje op zit. Inderdaad een 1500kg type plaatje op een aanhanger met witte platen is een overtreding en kan een boete opleveren (of je haalt waar de politie bij staat het plaatje er af).

Je hebt veel label printers in omloop. De betere labels zijn redleijk goed weerbestendig. Zorg je dat de ondergrond mooi vlak en vet vrij is en dan een label er op met "max laadvermogen: 750kg".

Simpel, goedkoop en iedereen blij. (Volgens CE keuringseissen is een "goede" label die onlosmakelijk aan het product verbonden is en welke goed leesbaar blijft gewoon toegestaan.

Groeten,

Marchel
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Bij mij in de buurt zit dit bedrijf, heeft ooit in het verleden ook zo'n plaatje gemaakt voor mijn Polynorm.

[www.broomans-leiden.nl]

Groeten neef Henk
Schroten

Bericht door Schroten »

Plaatje laten graveren bij een sleutelboer (die ook naamplaatjes graveert voor bv. bij de brievenbus)
Is volgens mij niet zo duur...

groet
Hans
Joost88

Bericht door Joost88 »

nou daar ben ik het niet mee eens.
Een eventueel typeplaatje geeft de toegestane constructieve aslast aan. Die zegt dus helemaal niet met hoeveel kg je over de weg mag rijden, dat bepaalt het kenteken. (wat je niet hebt, dus 750kg)

Pak als voorbeeld een bestelbusje, een Mercedes Sprinter ofzo. Trek de motorkap open, daar staat ergens een plaatje met gewichten van de voor en achter as. Tel dat bij elkaar op en je zit waarschijnlijk boven de 3500kg. Betekend dat dat je dat gewicht daadwerkelijk mag laden? Nee, je mag tot de 3500kg gaan.

Ik zal morgen op het werk eens kijken wat er op het op de aanhanger gepopnagelde plaatje staat voor aslasten. Hoogstwaarschijnlijk is dat bij elkaar meer dan het laadvermogen wat op kenteken staat.
Plaats reactie