revisie V8, krukas
-
Dirk
revisie V8, krukas
Hallo prikkers,
Ik ben ook van plan de V8 te reviseren. Voorlopig nog plannen en een bestellijst maken.
Wanneer ik de zuigers eruit haal om de cilinders te laten honen, is het dan nodig de drijfstanglagers te vervangen en de krukaslagers?
Hoe beoordeel ik dit.
Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
Ik ben ook van plan de V8 te reviseren. Voorlopig nog plannen en een bestellijst maken.
Wanneer ik de zuigers eruit haal om de cilinders te laten honen, is het dan nodig de drijfstanglagers te vervangen en de krukaslagers?
Hoe beoordeel ik dit.
Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
-
Bart van Dessel
Re: revisie V8, krukas
Het is niet alleen nodig, het is zelfs noodzakelijk. Je moet de drijfstangen losmaken om ze eruit te krijgen en dan heb je de lagerschaaltjes al in je handen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Roelie
Re: revisie V8, krukas
Het was toch de bedoeling om blok te reviseren.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('201dbc3e9042585cd030b45072bd42c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15598210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('201dbc3e9042585cd030b45072bd42c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15598210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Franc
Re: revisie V8, krukas
Dirk,
Uit elkaar halen en de hele handel bij een revisiebedrijf afleveren. Die kunnen alles nameten en bepalen welke over/ondermaat je nodig hebt. Als je alles los hebt is het zonde om het niet goed aan te pakken. Prijzen vielen me niet tegen.
Hier heb ik nog mijn bestellijst staan van de revisie van mijn RRC. Zal wel grotendeels overeen komen met jouw blok.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Uit elkaar halen en de hele handel bij een revisiebedrijf afleveren. Die kunnen alles nameten en bepalen welke over/ondermaat je nodig hebt. Als je alles los hebt is het zonde om het niet goed aan te pakken. Prijzen vielen me niet tegen.
Hier heb ik nog mijn bestellijst staan van de revisie van mijn RRC. Zal wel grotendeels overeen komen met jouw blok.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Dirk
Re: revisie V8, krukas
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Ik weet alleen niet precies of bepaalde onderdelen langer dan een motorleven meegaan. Alhoewel de motoren van veel van onze auto's een erg lang leven hebben.
Meestal gaat het over de nokkenas, zuigerveren enz. maar over de onderdelen van de krukas of over de krukas zelf lees je minder op het prikbord. Ik probeer voor mezelf duidelijk te krijgen wat wenselijk is of gewoon moet gebeuren, zoals Bart al aangeeft vwb de lagerschalen.
met vriendelijke groeten,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
Meestal gaat het over de nokkenas, zuigerveren enz. maar over de onderdelen van de krukas of over de krukas zelf lees je minder op het prikbord. Ik probeer voor mezelf duidelijk te krijgen wat wenselijk is of gewoon moet gebeuren, zoals Bart al aangeeft vwb de lagerschalen.
met vriendelijke groeten,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
-
Dirk
Re: revisie V8, krukas
Franc,
Dat is een handige lijst, die ga ik zeker gebruiken.
Ik heb wel het idee om het zelf te doen. Ben wel een leek en dit is een stapje verder dan de gedane klussen tot nu toe, maar de tijd nemen dan moet het lukken.
Bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
Dat is een handige lijst, die ga ik zeker gebruiken.
Ik heb wel het idee om het zelf te doen. Ben wel een leek en dit is een stapje verder dan de gedane klussen tot nu toe, maar de tijd nemen dan moet het lukken.
Bedankt,
Dirk
RRC '73 3,5 V8
SIII 88" '73 2,25B
-
Franc
Re: revisie V8, krukas
Dirk,
De lagerschalen kosten vrijwel niks. Daar moet je zeker niet over twijfelen. Andere onderdelen kun je zonder meetapparatuur niet veel zinnigs over zeggen (cylinders, krukas). Zie je Verkleuringen, krassen of iets dergelijks, dan is het makkelijk: versleten.
De V8 zit helemaal niet moeilijk in elkaar. Netjes de overhaul manual erlangs leggen, secuur, schoon en op moment werken en er kan niet veel mis gaan. Gewoon lekker doen dus.
Het lastigste vond ik de kruisjes bij de achterste krukaslagers. De rest is gewoon schroeven.
Zuigers vervangen moet je wel door een revisiebedrijf laten doen, die worden gemonteerd door de drijfstang te verhitten. Is iets dat je vaker gedaan moet hebben.
Ik zou zo niks kunnen noemen dat "langer dan een motorleven" meegaat. Je zult alle bewegende delen langs moeten en kijken wat de staat is. Of voor de zekerheid maar vervangen als het het niet te veel kost.
Groeten,
Franc.
De lagerschalen kosten vrijwel niks. Daar moet je zeker niet over twijfelen. Andere onderdelen kun je zonder meetapparatuur niet veel zinnigs over zeggen (cylinders, krukas). Zie je Verkleuringen, krassen of iets dergelijks, dan is het makkelijk: versleten.
De V8 zit helemaal niet moeilijk in elkaar. Netjes de overhaul manual erlangs leggen, secuur, schoon en op moment werken en er kan niet veel mis gaan. Gewoon lekker doen dus.
Het lastigste vond ik de kruisjes bij de achterste krukaslagers. De rest is gewoon schroeven.
Zuigers vervangen moet je wel door een revisiebedrijf laten doen, die worden gemonteerd door de drijfstang te verhitten. Is iets dat je vaker gedaan moet hebben.
Ik zou zo niks kunnen noemen dat "langer dan een motorleven" meegaat. Je zult alle bewegende delen langs moeten en kijken wat de staat is. Of voor de zekerheid maar vervangen als het het niet te veel kost.
Groeten,
Franc.
-
eduard
Re: revisie V8, krukas
Denk ook eens aan nieuwe krukas- en kopbouten van ARP, worden door RPI geadviseerd.
-
Bart van Dessel
Re: revisie V8, krukas
RPI adviseerd heel veel, vooral om zoveel mogelijk te bestellen. Bij een standaard motor zijn die studs echt niet nodig, ga je het blok zwaarder belasten met andere nokkenas, 4.6 onderblok etc etc , dan kun je het overwegen.
Gr, Bart
Gr, Bart