Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
-
eric27
Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
De hoofdkoppelingscilinder van mijn landrover serie III uit het jaar 1979 is overleden, de vloeistof zeikt er uit.
Moet het spatbord er af of kun je het ook op een andere manier fixen?
Hoe lang duurt zo'n ingreep zo ongeveer?
En heeft er nog iemand tips en trucs om dit probleem op te lossen?
Ik zit te denken aan een lucas hoofdkoppelingscilnder bij Paddocks, is dat een goede keuze?
Eric.
Moet het spatbord er af of kun je het ook op een andere manier fixen?
Hoe lang duurt zo'n ingreep zo ongeveer?
En heeft er nog iemand tips en trucs om dit probleem op te lossen?
Ik zit te denken aan een lucas hoofdkoppelingscilnder bij Paddocks, is dat een goede keuze?
Eric.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Lucas van Paddocks is okay. Wordt vaak over gediscuseerd. Ik heb paar jaar geleden een aantal keren achter elkaar een lekkende cilinder gehad, degene die het nu al het langste (4jr) uithoudt is een -in de haast gekocht- immitatie
Het kan met het spatbord erop, maar is veel makkelijker zonder.
Ik haalde meestal de remunit los, kompleet met pedaal. Dan kun je vrij goed bij de koppelings cilinder.
Of de knoei oplossing=stuk uit spatbord slijpen/knippen er later weer op popnagelen...
Grtz. Erik
Het kan met het spatbord erop, maar is veel makkelijker zonder.
Ik haalde meestal de remunit los, kompleet met pedaal. Dan kun je vrij goed bij de koppelings cilinder.
Of de knoei oplossing=stuk uit spatbord slijpen/knippen er later weer op popnagelen...
Grtz. Erik
-
ExFietser
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Ik haal altijd het binnenscherm onder de wing los. Dan kun je de vier grote parkers waar de wing mee aan het schutbord vast zit loshalen. De wing kun je dan een stukje opzij trekken. Dan koppelingsleidingen los. De zes schroeven van het koppelingshuis aan de binnenzijde van je schutbord losmaken. Je kunt nu met wat handigheid het hele pedaalhuis er uit kantelen. Op de werkbank je cilinder vervangen. Test het kopklepje even. Soms blijft dat hangen en kun je alles weer uitbouwen. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Dan alles in omgekeerde volgorde weer terugbouwen, voorzien van (dot3 of dot4) vloeistof, ontluchten en rijden.
Arnold.
Dan alles in omgekeerde volgorde weer terugbouwen, voorzien van (dot3 of dot4) vloeistof, ontluchten en rijden.
Arnold.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Oja, en de vraag hoe lang het ongeveer werk is? Na diverse cilinders in een maand of 4 deed ik het in ongeveer een uur..
Zal nu iets langer zijn
Grtz. Erik
Zal nu iets langer zijn
Grtz. Erik
-
René de Geeter
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Wegens tijdgebrek heb ik mijn koppelingscylinder laten vervangen. Hebben een stukje uit het binnenscherm gehaald om er bij te kunnen en weer netjes terug gezet met popnagels.
Vaak is het wel verstandig om tegelijkertijd ook je hulpcylinder mee te vervangen.
René
109 serie III StaWag
Vaak is het wel verstandig om tegelijkertijd ook je hulpcylinder mee te vervangen.
René
109 serie III StaWag
-
André met Truckie
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Geen idee hoe lang zo'n operatie gaat duren...
Ik weet wel dat ik zoveel mogelijk originele onderdelen gebruik ipv Britpart of zo.
Helemaal als je je auto half uit elkaar moet halen om er bij te kunnen.
Ergens zit er toch wel wat kwaliteitsverschil... (en ja ook prijsverschil).
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4db1068d82320fb54bf6518b947cea93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 15596526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik weet wel dat ik zoveel mogelijk originele onderdelen gebruik ipv Britpart of zo.
Helemaal als je je auto half uit elkaar moet halen om er bij te kunnen.
Ergens zit er toch wel wat kwaliteitsverschil... (en ja ook prijsverschil).
André
Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)
P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4db1068d82320fb54bf6518b947cea93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 15596526, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jurgen van Aken
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen Serie III uit 1979.
Je kan ook de mudguard eruit halen, is iets van 3 parkers en 3 bouten. (Zit tussen spatbord en schutbord / voetenbak)
Dan kun je redelijk goed bij de koppelingscilinder. De leiding loshalen, en daarna de 6 bouten om 't hele koppelingspedaal incl. beugel los te halen.
1 Mannetje de koppeling in laten drukken (effe een doek voor de aansluiting houden), heel de handel een kwart slag draaien en eruit halen.
Cilinder wisselen en monteren in omgekeerde volgorde.
Zo heb ik 't voor m'n zwager eens gedaan, pakweg 3 uur werk voor beide cilinders, incl ontluchten.
Met 2en zijn heeft voordelen ivm het tegenhouden van boutjes / moertjes.
Jurgen
Dan kun je redelijk goed bij de koppelingscilinder. De leiding loshalen, en daarna de 6 bouten om 't hele koppelingspedaal incl. beugel los te halen.
1 Mannetje de koppeling in laten drukken (effe een doek voor de aansluiting houden), heel de handel een kwart slag draaien en eruit halen.
Cilinder wisselen en monteren in omgekeerde volgorde.
Zo heb ik 't voor m'n zwager eens gedaan, pakweg 3 uur werk voor beide cilinders, incl ontluchten.
Met 2en zijn heeft voordelen ivm het tegenhouden van boutjes / moertjes.
Jurgen