Hallo,
Stel het op prijs als jullie even met mij meedenken.
Sinds ik de v8 in mijn 90 heb vervangen voor een betere, weigeren het olielampje en de koelwater-meter te werken.
Olielampje:
Werkte voor de ombouw
Lampje in het dash is goed
Met de draad op de sensor geen lampje.
Met de draad los, geen lampje
Draad op een andere sensor: geen lampje
Er staat 12 volt op de draad wanneer het contact aan staat.
Draad op de aarde houden: geen lampje.
De temperatuur meter:
Werkte voor de ombouw.
Draadje heeft 12 volt met het contact aan.
Draad op andere sensor: geen beweging in de meter.
Draad op de massa houden: geen beweging in de meter.
De rest van de elektra werkt allemaal, enkele deze twee weigeren plots dienst na de ombouw.
Lijkt mij ergens een basic en centraal probleempje...
Enig idee wat ik over het hoofd zie ?
V8: geen werkend olielampje en geen temperatuurmeter
-
Wim Janssen
Re: V8: geen werkend olielampje en geen temperatuurmeter
QuoteOlielampje:
Werkte voor de ombouw
Als je 12V op het lampje hebt staan en je houd de andere draad die naar de sensor gaat aan massa, dan moet het lampje branden anders is het lampje stuk. Geef het lampje eens massa direct achter het dashboard, dus waar de kabel naar de sensor weggaat. Als hij het nu wel doet is de draad naar de sensor ergens beschadigd/gebroken. En als je met de temperatuurmeter de olietemperatuur bedoeld, dan loopt deze samen met de andere draad voor de oliesensor. Misschien beschadigd met het blok erin hangen?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Werkte voor de ombouw
Als je 12V op het lampje hebt staan en je houd de andere draad die naar de sensor gaat aan massa, dan moet het lampje branden anders is het lampje stuk. Geef het lampje eens massa direct achter het dashboard, dus waar de kabel naar de sensor weggaat. Als hij het nu wel doet is de draad naar de sensor ergens beschadigd/gebroken. En als je met de temperatuurmeter de olietemperatuur bedoeld, dan loopt deze samen met de andere draad voor de oliesensor. Misschien beschadigd met het blok erin hangen?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Ed
Hoi en dank voor je reactie !,
Er staat 12 volt op de draad die naar de olie-sensor gaat met het contact aan, klopt dat ?
Met de temperatuurmeter bedoel ik de koelwater-meter.
Het dashboard heb ik nog niet open gehad omdat ik het simpelweg TE toevallig vindt dat beide instrumenten ineens niet meer werken na de motorombouw.......
Ik heb beide draadjes losgenomen van de oude motor, daarna nieuwe blok erin en draadjes er weer op.
Kan me niet voorstellen dat er daarmee iets kapot gaat buiten de motorruimte.
Draadbreuk lijkt om ook niet omdat beide draden (olie en koelwater) 12 voilt hebben als ik het contact aan zet.
.....het is vast simpel, maar ik zie het ff niet...
Er staat 12 volt op de draad die naar de olie-sensor gaat met het contact aan, klopt dat ?
Met de temperatuurmeter bedoel ik de koelwater-meter.
Het dashboard heb ik nog niet open gehad omdat ik het simpelweg TE toevallig vindt dat beide instrumenten ineens niet meer werken na de motorombouw.......
Ik heb beide draadjes losgenomen van de oude motor, daarna nieuwe blok erin en draadjes er weer op.
Kan me niet voorstellen dat er daarmee iets kapot gaat buiten de motorruimte.
Draadbreuk lijkt om ook niet omdat beide draden (olie en koelwater) 12 voilt hebben als ik het contact aan zet.
.....het is vast simpel, maar ik zie het ff niet...
-
Franc
Ed,
Lastig, maar dat zijn de leuke.
Het olielampje is massageschakeld via de oliedrukschakelaar. Dat zou dus betekenen dat het lampje zou moeten gaan branden als je het contact aanzet, of als je het draadje kortsluit met de massa. Als het lampje kapot is zou er geen 12V op het draadje moeten staan.
Echter: als er sprake is van een slechte verbinding "ergens" dan kan het zijn dat de verbinding niet voldoende is om je lampje te laten branden. Dat kan zijn in geval van een (bijna volledige) draadbreuk. Wellicht is ergens tijdens het inbouwen het draadje geknakt. Zet eens een lampje tussen de draad die op de oliedrukschakelaar zit en de massa. Als die niet brandt meet eens wat er voor stroompje gaat lopen met een multimeter. Het kan ook nog in een stekker zitten.
Groeten,
Franc.
Lastig, maar dat zijn de leuke.
Het olielampje is massageschakeld via de oliedrukschakelaar. Dat zou dus betekenen dat het lampje zou moeten gaan branden als je het contact aanzet, of als je het draadje kortsluit met de massa. Als het lampje kapot is zou er geen 12V op het draadje moeten staan.
Echter: als er sprake is van een slechte verbinding "ergens" dan kan het zijn dat de verbinding niet voldoende is om je lampje te laten branden. Dat kan zijn in geval van een (bijna volledige) draadbreuk. Wellicht is ergens tijdens het inbouwen het draadje geknakt. Zet eens een lampje tussen de draad die op de oliedrukschakelaar zit en de massa. Als die niet brandt meet eens wat er voor stroompje gaat lopen met een multimeter. Het kan ook nog in een stekker zitten.
Groeten,
Franc.
-
Roel
Sensor ff testen mbv een proeflampje; als het proeflampje brandt moet je het zoeken in de bedrading of het lampje (of dit nu toevallig is of niet ).
Feit is wel dat je een motorwissel gedaan hebt en daarna de storingen had, dus is er wellicht toxh iets beschadigd bij het uit/inhijssen van de motor
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Feit is wel dat je een motorwissel gedaan hebt en daarna de storingen had, dus is er wellicht toxh iets beschadigd bij het uit/inhijssen van de motor
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Thimo
Beste Ed,
Controleer de massa-kabel van het blok aan het chassis.
Als deze er niet is of niet goed is kun je rare dingen krijgen.
Mvg Thimo.
Controleer de massa-kabel van het blok aan het chassis.
Als deze er niet is of niet goed is kun je rare dingen krijgen.
Mvg Thimo.