Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Boelo

Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Ik heb de compressie van mijn V8 gemeten. Dit heb ik koud gedaan en wel omdat ik het blok al uitgebouwd heb. Ik weet dat het eigenlijk met warme motor moet gebeuren maar goed het blok was er al uit en nu dus maar koud gemeten.

Het gaat om een V8 uit een 110 uit 1984 met hoge compressieverhouding (origineel komt dit blok uit een 86-er RRC), 9.35:1

De waarden zijn:

Cil 1 : 10,75 bar
Cil 8 : 10,50
Cil 4 : 10,75
Cil 3 : 11,25
Cil 6 : 10,50
Cil 5 : 11,00
Cil 7 : 10,20
Cil 2 : 11,00

De waarden zullen bij een warme motor lager zijn dus mijn 'koude' metingen zeggen in absolute zijn niet zoveel denk ik, echter het verschil tussen de hoogste en laagste meting is wel wat groot, 0,8 bar, dat is eigenlijk teveel of niet?
Wat zeggen deze waarden over mijn V8, hoe gezond is ie. Dit wil ik graag weten omdat ik een keuze moet maken tussen deelrevisie (carbs reviseren, evt nieuwe nokkenas/timing-belt en nieuwe ontsteking) of een ander blok aanschaffen.

Is mijn wijze van meten juist? Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je koud meet, je moet meten met een beetje olie op de cilinder? Is dit om te bepalen of je onderblok/zuigerveren voldoende afdicht? hoeveel olie gebruik je dan?

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb1aa4bb449b587d206718605e63e927', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15541540, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2012 15:25 door Boelo.
jan-

Re: Compressie gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door jan- »

lijkt mij prima voor een blok van 28 jaar oud
JustinvS

Re: Compressie gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door JustinvS »

A 4x4 is born, aflevering 1. Als je dit nog niet gezien hebt is dat bij deze verplicht. Geeft een leuke inleiding in het reviseren van het blok. Hoewel het zeker geen handleiding is met diepgaande info, toont het wel dat de hoeveelheid werk van een volledige revisie meevalt. Het is echter wel schoon en precies werk.

Ik dacht altijd dat het meten van een warme motor betere (hogere) resultaten opleverde omdat alles dan naar werktemperatuur is uitgezet en zoals het hoort op elkaar zit. Maar als het gaat om een indicatie nemen we wat we kunnen krijgen. Meten werkt, zoals in de video wordt beschreven, door eerst droog te meten en daarna nog een keer met een beetje olie op de zuiger te meten. De olie dicht een eventueel versleten zuigerveer af en als je dus een hoger resultaat krijgt met olie op de zuiger dan kun je er van uitgaan dat nieuwe zuigerveren het blok goed zullen doen.

Mijn advies is om gewoon direct het hele blok aan te pakken. De resultaten lijken goed genoeg om als revisie basis te bieden, als er iets mis was geweest qua compressie had ik grotere uitschieters verwacht. Als je alleen koppen, nokkenas en randapparatuur aanpakt ben je nog maar een klein stapje verwijderd van een echte revisie waarvan je weet dat het allemaal gewoon weer goed is voor de komende jaren. Ik heb zelf voor Rockbell alleen een koprevisie gedaan en daar achteraf een klein beetje spijt van gehad omdat ik toen ik alles toch open had liggen gemakkelijk de rest ook had kunnen doen. Verse zuigerveren en even honen zijn misschien niet nodig geweest maar zijn bijna nooit verkeerd.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('229f9a4a87bd679485c5b9366e1f5acb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15541633, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Wim Janssen »

Boelo,

Dit zijn goede waarden voor een hele mooi basis voor revisie. Weet je de oliedruk in je blok, want dat zegt ook wel het e.e.a. over de staat van de lagers. Goede waarden zijn minimaal 1 bar bij warme motor stationair en dik 2 bar bij warme motor bij 2500 rpm. Maar als je toch gaat reviseren en niet in gigantische tijdnood zit, doe dan gewoon alles.

Dit heb ik destijds gedaan en ik heb er nooit 1 sec. spijt van gehad.

Alles heel goed gereinigd (het meeste werk).
Koppen 0,4 mm gevlakt (om de composite koppakkingen te compenseren)
In de inlaatkanalen de scherpe hoeken weggehaald.
De uitlaatkanalen vergroot tot pakkingdoorlaat en gepolijst.
Kleppen met de hand ingeslepen.
Tappet preload afgesteld met 0,37 mm shims.
Cilinders gehoond.
Krukas gepolijst.
Nieuwe Piper RP4 nokkenas.
Nieuwe Piper nokvolgers.
Nieuwe JP distributieset.
Nieuwe zuigerveren.
Nieuwe krukaslagers.
Nieuwe drijfstanglagers.
Krukaslagerbouten vervangen door ARP studs (RPI).
Composite koppakingen en inlaatspruitstukpakking.
Druklager en toplager nieuw.
Krukaskeerringen nieuw.
Nieuwe motorrubbers.
Waterslangen achter waterpomp en onder aan radiator nieuw.
Nieuwe MPM longlife koelvloeistof.
Nieuwe Valvoline TURBO 15W-40 + nieuw oliefilter.

Na eerste start direct 20 minuten op 2000 rpm laten draaien (heel belangrijk voor het inlopen van de nokkenas). Daarna olie en oliefilter vervangen. Toen begonnen met traditioneel inrijden.

Voor foto's zie mijn fotosite hieronder.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Dank voor jullie antwoorden Wim en Justin.
Ik wil niet compleet reviseren, geen tijd, geld en zin in op dit moment.
Eigenlijk wil ik weten of ik met dit blok nog even voort kan, oftewel is dit blok op of nog goed genoeg voor een deelrevisie. Is deze koude meting een goede indicatie?
Ik ben al twee jaar bezig met mijn auto en wil eigenlijk zo snel mogelijk rijden. Een complete revisie van een ander blok kan ik er altijd nog naast doen.

De oliedruk van mijn blok ken ik niet, ik heb geen oliedrukmeter aan boord. Is de oliedruk te meten met uitgebouwd blok?

Groet Boelo
Bart van Dessel

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Boelo, perfecte waardes! Het reviseren hoeft echt niet veel geld te kosten, Wim heeft qua onderdelen het neusje vd zalm gekozen, dat is natuurlijk super als je er wat tijd en geld voor over hebt. Maar als je met een budget-limiet zit dan kan het ook echt wel goedkoper, krukaslagers, keerringen en zuigerveren hoeven echt niet de wereld te kosten. Ik denk dat je met € 200,- al een heel eind in de goede richting zit. De nokkenas zou je op kunnen meten maar beter is gewoon een nieuwe erin steken. Van een 3.9i is wat scherper en ook scherp geprijst. Kijk 'ns op www.lrdirect.com, Britpart laat je automatisch links liggen. Hydraulische klepstoters wel origineel pakken!

Gr, Bart
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Dank je Bart, € 200, dat is het overwegen waard..dan maar iets langer bezig..

Ik heb nog even gemeten met een laagje olie op de zuigers, dan kom ik tot de volgende waarden:

Cil 1 : 12,50, verschil +1,75 bar
Cil 8 : 12,75 verschil +2,25
Cil 4 : 12,75 verschil +2,00
Cil 3 : 13,25 verschil +2,00
Cil 6 : 12,50 verschil +2,00
Cil 5 : 13,10 verschil +2,10
Cil 7 : 11,90 verschil +1,75
Cil 2 : 13,00 verschil +2,00

Al met al een verschil van zo'n 2 bar met olie op de zuigers.

Wijst dit op versleten zuigerveren?

Boelo
JustinvS

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door JustinvS »

Zeer waarschijnlijk wel. Zuigerveren kosten weinig en zijn m.b.v. de video gemakkelijk te vervangen.

De grootste kosten zijn een nokkenas en werk dat je eventueel laat doen aan het blok. (Honen, koppen vlakken, enzovoorts). Als een kostenoverweging de belangrijkste is, kun je het beste gaan kijken hoe ver je wil gaan. Nokkenas is de investering zeker waard aangezien die de naam hebben om behoorlijk versleten te zijn op leeftijd. Een nieuwe (3.9i zoals Bart zegt) en je kent je blok niet meer terug. Koppen vlakken is aan te raden om eventuele geringe "kromtrekkerij" het hoofd te bieden zodat je niet in de koelproblemen/koppakkingsproblemen komt bij hermontage, maar vooral als je composietkoppakkingen gebruikt (zeer sterk aan te raden) kun je het verlies van compressie daardoor inperken. Maar je kunt ook de vlakheid meten en als die binnen de perken valt de gok wagen. Honen is vaak goed om nieuwe zuigerveren in te laten werken, maar er zijn zelfs stemmen die daar tegen zijn omdat volgens hun de verglaasde laag de perfecte sluiting bied en het hoonpatroon toch snel weer zou verdwijnen.
De hoeveelheid werk valt mee, het is maar een simpele motor. Een klusje aan een dual overhead cam v8 (MB ) zag ik minder zitten, hoewel dat ook te doen geweest zal zijn. De dingen waar je op moet letten (oliepomp, hydraulische lifters) zijn tot in de puntjes beschreven op het internet, dus zijn prima uit te puzzelen.

Het belangrijkste voordeel hiervan is dat je goed zit. Als je een 2e hands blok koopt is het de vraag hoever die afzit van een revisie. Een blok dat door een ander of door een professioneel bedrijf is gereviseerd (RPI, Turner) is vele malen duurder dan zelf het gros van het werk aanpakken. Als ik tijd had zou ik zelf ook graag een V8 reviseren, niet omdat ik die ergens in kan hangen, maar gewoon omdat mij dat erg leuk lijkt.

EDIT: Dat de zuigerveren versleten zijn wil trouwens niet zeggen dat dit blok niet nog eventjes mee kan als je de revisie op een later tijdstip wil doen. Ik denk dat veruit de meeste 2e hands blokken dezelfde waarden zullen hebben.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b23512e85675968beb4b74053e2af25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15541987, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2012 17:44 door JustinvS.
Rickske

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Rickske »

over deNIET HONEN theorie

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aaeafb5155a898309448dc612192a613', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15542123, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Wim Janssen

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Wim Janssen »

Conclusie, gewoon helemaal reviseren dus. Een halve revisie is een maar halve revisie en een tweede kans geef je jezelf niet meer. En qua kosten valt dat best mee. Ik betaalde voor honen en koppen vlakken 130,- Euro en voor de rest van bovenstaande delen 690,- Euro. Dus voor 820,- Euro en een hoop plezier had ik een blokje zo goed als nieuw.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Geert LW79

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Geert LW79 »

Leuk verhaal over honen, dus iedereen is gek behalve hij? Hoonsporen in je voeringen zijn prima, deze zorgen ervoor dat je oliefilm niet wordt weggeblazen, op een glad gepolijste cilindervoering hecht slecht smeerolie. deze smeerolie zorgt ook mede voor de afdichting van van je zuigerveren. En zonder een goede smeeroliefilm heb je dus meer last van "blowby" en dus meer carterdruk en olievervuiling. Een goed gehoonde cilindervoering heeft geen heuveltjes maar een relatief hlad oppervlak met dalletjes.
Nou zijn de motoren waar ik mee werk wel wat groten, cylinder diameter van 200mm tot 520mm, maar die worden allemaal gehoond.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29513ca49c05e5f8e62e264bfe5edfe7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15542374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Ja daar lijkt het dan wel op neer te komen Wim, maar dat ga ik dan niet met dit blok doen.
Ik ben er geloof ik wel uit, dit blok met minimale werkzaamheden weer terugplaatsen en op zoek naar een reviseerbaar blok dat ik in alle rust kan aanpakken.

Nu op zoek naar een revisies voor mijn Solex 175 CD carburateurs en op zoek naar een nieuwe ontsteking!

Thanks voor het advies.
Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2012 23:17 door Boelo.
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Justin,
Ik heb vaker complete revisies gedaan, met name Alfa V6-en, dus daar schrik ik niet voor terug.
Alleen deed ik dat destijds met een minimum aan kennis, met het motto alles vervangen wat er te vervangen valt kon er toen weinig fout gaan.
Nu ik iets meer van de werking van motoren begrijp, met benadruk op iets, wil ik proberen met minimale middelen en ingrepen weer te rijden. Compleet reviseren kan altijd nog en ja, dat is leuk!
Maar inmiddels ben ik er wel uit, jullie hebben gelijk, dit blok is toe aan een complete revisie. Echter, dat ga ik niet doen, zoals jij zelf ook al aangeeft, het kan best nog wel even mee. Dat wordt het plan, zo snel mogelijk met minimale middelen dit blok terug plaatsen en op zoek naar een reviseerbaar ander blok.

Thanks en groet,
Boelo
G-men (Gargamel)

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door G-men (Gargamel) »

HI Boelo,

Prima waardes voor een blok wat gebruikt is. Ze liggen netjes bij elkaar, wat zeker een goed teken is.

Dat je met wat olie een hogere druk meet heeft idd met de zuigerveren te maken. Tijdens normaal gebruik worden de cilinderwanden immers een beetje olieachteig gehouden (er lekt altijd wel wat langs de olieschraapveer); ook is de passing wat nauwer als het spul warm is. . Bij koude motor is deze kurkdroog waardoor de gemeten compressie wat lager is. Maar de gemeten waardes zijn helemaal niet verkeerd.

Natuurlijk is de ideale oplossing alles te reviseren; maar echt noodzakelijk klinkt het niet. Nokkenas is wel even het checken waard maar die kun je vrij eenvoudig vervangen mocht hij slecht zijn.
Met een setje goede carbs en een goede ontsteking moet dat blok nog wel een paar jaartjes kunnen rijden. )

If it ain't broke......

Succes !

Gerrit


Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de compressie van mijn V8 gemeten. Dit heb
> ik koud gedaan en wel omdat ik het blok al
> uitgebouwd heb. Ik weet dat het eigenlijk met
> warme motor moet gebeuren maar goed het blok was
> er al uit en nu dus maar koud gemeten.
>
> Het gaat om een V8 uit een 110 uit 1984 met hoge
> compressieverhouding (origineel komt dit blok uit
> een 86-er RRC), 9.35:1
>
> De waarden zijn:
>
> Cil 1 : 10,75 bar
> Cil 8 : 10,50
> Cil 4 : 10,75
> Cil 3 : 11,25
> Cil 6 : 10,50
> Cil 5 : 11,00
> Cil 7 : 10,20
> Cil 2 : 11,00
>
> De waarden zullen bij een warme motor lager zijn
> dus mijn 'koude' metingen zeggen in absolute zijn
> niet zoveel denk ik, echter het verschil tussen de
> hoogste en laagste meting is wel wat groot, 0,8
> bar, dat is eigenlijk teveel of niet?
> Wat zeggen deze waarden over mijn V8, hoe gezond
> is ie. Dit wil ik graag weten omdat ik een keuze
> moet maken tussen deelrevisie (carbs reviseren,
> evt nieuwe nokkenas/timing-belt en nieuwe
> ontsteking) of een ander blok aanschaffen.
>
> Is mijn wijze van meten juist? Ik heb wel eens
> gehoord dat wanneer je koud meet, je moet meten
> met een beetje olie op de cilinder? Is dit om te
> bepalen of je onderblok/zuigerveren voldoende
> afdicht? hoeveel olie gebruik je dan?
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Dank je Gerrit, dat is eigenlijk ook mijn gevoel, jij bevestigd dat en nu weet ik zeker dat ik alleen het hoognodige doe!
Ik heb een setje SU's gezien, die met hoge hoed, ze lijken in goede staat. Deze schijnen beter te zijn dan de Solex-en die ik er nu op heb zitten, klopt dat?

Groeten Boelo
Wim Janssen

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Wim Janssen »

Die SU's zijn in ieder geval veel eenvoudiger en men claimt dat ze zuiniger zijn, maar dat betwijfel ik.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
G-men (Gargamel)

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Voor de Su's zijn zowiezo makkelijker onderdelen te vinden. Ze zijn volgens mij vanaf 85 standaard op de V8; en volgens mij ook standaard op de hoge compressie modellen. De solex carbs komen van het lage compressieblok af dat in de stage one gebruikt werd. (en ook in onze eerste serie one-tens ligt)
Je moet alleen even checken of het lucht en brandstofleidingen 1:1 passen.; en een paar nieuwe mengringen bij bestellen voor de LPG. Maar die kosten niet zo veel. (40 pomd)
[www.ebay.co.uk]

Mocht je voor de nokkenas gaan, dan is de versie van de 3.9 een aanrader. Die is wat steiler; maar volgens mij had Bart dat al laten vallen.
Mocht je dat gaan doen, vervang dan in elk geval ook de hydraulische klepstoters. Deze zijn n.l. op de oude nokkenas ingesleten..
Timing chain is ook vaak een aanrader om te vervangen; maar dat zie je snel genoeg.
.
Gerrit


Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die SU's zijn in ieder geval veel eenvoudiger en
> men claimt dat ze zuiniger zijn, maar dat
> betwijfel ik.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2012 15:35 door G-men (Gargamel).
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Dank je Gerrit en ook Wim.

Ik ben weer een stukje verder.
Het lijkt er idd op dat ik de nokkenas ook moet vervangen. Ik heb net de valley-pakking gelicht en zie dat de slijtlaag van de meeste nokken deels weg is, een goudkleurige laag is daar nu zichtbaar. Dat wordt in ieder geval de nokkenas vervangen en dan ga ik voor de optie van Bart, een 3,9 nokkenas. Ik neem dan gelijk timing tandwiel en ketting mee, ik denk dat ik het boodschappenlijstje van Wim inmiddels deels al wel kan kopiëren;-))

De inlaatzijden van de koppen is best wel vies, met name de koelkanalen. Ik ga alles netjes schoonmaken en er voor zorgen dat er geen vuil in het onderblok kan vallen via de openliggende nokkenas. Als ik de nokkenas goed kan vervangen zonder verder vuil in het onderblok te laten vallen, dan laat ik het daarbij. Lukt dat niet dan ga ik toch maar voor vernieuwen krukas-lagers en zuigerveren. Koppen laat ik het liefst zitten.

En wat betreft de SU's, gevoelsmatig denk ik dat ik er goed aan doe daarvan een mooi setje op de kop te tikken ipv mijn Solexen te reviseren.
Maar die SU's liggen niet voor het oprapen, iemand nog een tip?
Boelo
Franc

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Franc »

Boelo,

Ben benieuwd hoe je de zuigerveren gaat vervangen zonder de koppen te lichten. Door de krukas eruit te halen, maar dan zou ik toch voor de koppen kiezen.
Overigens hebben deze blokken de neiging om te gaan lekken op de koppen aan de kant van de valley. Daar is LR na heel lange tijd ook achter gekomen en hebben toen de buitenste kopbouten maar weggelaten.

Kijk ook eens aan de onderzijde van de tuimelaarsas. Wedden dat je die daarna ook wilt vervangen. Tsja, voordat je het weet ben je toch die revisie aan het doen
Timing chain absoluut doen, die rekken. Gewoon een standaard setje werkt ook prima en kost weinig.

Als je de 3.9 nokkenas pakt bestel ook de juiste bout mee. Er zit in de 3.9 weer engelse maat (7/16 UNF x 1 1/8&quot, terwijl in de 3.5 metrisch zit (m12 x 30).

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Roelie

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Roelie »

Op Ebay uk word deze aangeboden.
Je zit alleen met transport.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2eb6f0f88ba5726de549d6dae4a21e9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15545911, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Franc,
Ja via de krukas zijde, dat was wel mijn eerste gedachte, mar goed ik realiseer me wel dat mijn gedachte niet compleet te reviseren wel wat een te starre gedachte is misschien en daarmee maak ik het misschien wel onnodig ingewikkeld, ik moet gewoon maar zien wat er allemaal noodzakelijk vervangen moet worden.

Bedoel je met een standaard timing belt set een originele set?
Nokkenas 3,9 ook origineel pakken,geen Britpart zoals Bart al aangaf, of Piper, de keuze van Wim?

Tip van de bout in de oren geknoopt, bedankt ;-))

Boelo
JustinvS

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door JustinvS »

Origineel kost de 3,9 camshaft ongeveer net zoveel als een piper torquemax, zo rond de 225GBP. Allmakes of bearmach kost 5gbp meer dan britpart (zo rond de 50GBP) dus alleen als je hem niet origineel koopt kan de 3,9cam uit t.o.v. een piper. Britpart claimt bij lrdirect dat het een OEM onderdeel in ongemerkt doosje is. Als dat echt zo is kan dat prima uit, maar daar heb ik in dit geval geen ervaring mee.
Je zou ook bij RPI eens naar dit kitje kunnen vragen, als ik het goed lees is dat een originele 3,9cam met hydraulische lifters, originele timing kit en prima kwaliteitspakkingen.

En op het moment dat je de zuigers er onder uit gaat halen is het loshalen van de kop bijna het enige dat je niet hebt gedaan ten opzichte van een normale revisie. En door de zuigers er onderlangs weer in te moeten stoppen gok ik dat je jezelf net zoveel werk om de hals haalt als wanneer je die koppen wel lostrekt. Conclusie: een setje composiet-koppakkingen en zuigerveren bij eerder genoemde kit en je bent budgettair verantwoord weer pittig op weg.

En ja, iedereen probeert je heel subtiel over te halen om toch een reguliere revisie te doen, aangezien je daar op de langere termijn erg veel plezier van hebt terwijl het nu weinig extra moeite is

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('638bda0c79f18f9cd01af44cd9f17ed2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15546269, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frans Bonnes

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Frans Bonnes »

En is er nu echt niemand die zegt:
Niks aan doen aan dat blok, gewoon mee blijven rijden.
Ook de compressie waarden zijn goed, dus waarom zo'n revisie.
Kost alleen maar geld.

fb
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Ja Gerrit en ikzelf zei de gek;-))

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> En is er nu echt niemand die zegt:
> Niks aan doen aan dat blok, gewoon mee blijven
> rijden.
> Ook de compressie waarden zijn goed, dus waarom
> zo'n revisie.
> Kost alleen maar geld.
>
> fb
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Hi Justin,

Ik zie door de nokken het bos ff niet meer...
Ik heb dus de keuze uit de volgende nokkenassen:
- Piper torquemax -> zelfde effect als een 3,9?
- een genuine 3,9
- een OEM van Britpart of Bearmach
- of de nokkenas van je linkje, RPI meen ik. -> deze is geschikt voor 3,5/3,9/4,2 zo te lezen en lijkt me de meest geschikte en complete (inclusief valley gasket, timing set, etc)

Boelo



JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------
> Origineel kost de 3,9 camshaft ongeveer net zoveel
> als een piper torquemax, zo rond de 225GBP.
> Allmakes of bearmach kost 5gbp meer dan britpart
> (zo rond de 50GBP) dus alleen als je hem niet
> origineel koopt kan de 3,9cam uit t.o.v. een
> piper. Britpart claimt bij lrdirect dat het een
> OEM onderdeel in ongemerkt doosje is. Als dat echt
> zo is kan dat prima uit, maar daar heb ik in dit
> geval geen ervaring mee.
> Je zou ook bij RPI eens naar dit kitje kunnen
> vragen, als ik het goed lees is dat een originele
> 3,9cam met hydraulische lifters, originele timing
> kit en prima kwaliteitspakkingen.
>
> En op het moment dat je de zuigers er onder uit
> gaat halen is het loshalen van de kop bijna het
> enige dat je niet hebt gedaan ten opzichte van een
> normale revisie. En door de zuigers er onderlangs
> weer in te moeten stoppen gok ik dat je jezelf net
> zoveel werk om de hals haalt als wanneer je die
> koppen wel lostrekt. Conclusie: een setje
> composiet-koppakkingen en zuigerveren bij eerder
> genoemde kit en je bent budgettair verantwoord
> weer pittig op weg.
>
> En ja, iedereen probeert je heel subtiel over te
> halen om toch een reguliere revisie te doen,
> aangezien je daar op de langere termijn erg veel
> plezier van hebt terwijl het nu weinig extra
> moeite is



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2012 11:05 door Boelo.
Marc-my-Words

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Marc-my-Words »

Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja Gerrit en ikzelf zei de gek;-))
>
> Frans Bonnes Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En is er nu echt niemand die zegt:
> > Niks aan doen aan dat blok, gewoon mee blijven
> > rijden.
> > Ook de compressie waarden zijn goed, dus waarom
> > zo'n revisie.
> > Kost alleen maar geld.
> >
> > fb

Wat was de reden van het meten en daarna de vraag.

Alleen maar gezonde nieuwsgierigheid, of blijven de prestaties achter (danwel is het verbruik zorgelijk)?

Als het alleen nieuwsgierigheid was, dan zou ik gewoon nieuwsgierig blijven en tzt nog eens meten, en daarna ... misschien nog eens ... en misschien nog eens.

Blijven de prestaties achter dan is het wat anders, dan wordt het een afweging.


Marc
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Marc,

Na restauratie van bijna 2 jaar aan chassis, tussenbak assen en complete remsysteem, wilde na de opbouw de V8 niet goed lopen, kwam niet op toeren.
Omdat de motor toch op de nominatie stond voor revisie vervangen omdat er naar mijn idee wat weinig leven in de motor zat voor de aanvang van de restauratie.

In de zoektocht naar de oorzaak van het slechte lopen rolde ik van het een in het ander. Vorige week het blok er maar uitgehaald en nu wilde ik weten of het blok het (deel)reviseren waard is of niet.
Inmiddels lijkt het erop dat het onderblok redelijk gezond is en dat nokkenas, timingset, ontsteking en carburateurs vervangen moeten worden. Mocht dit zonder verdere tegenslagen lukken dan laat ik het onderblok zoals het is. Vandaar mijn vraag..
Boelo
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja Gerrit en ikzelf zei de gek;-))
> >
> > Frans Bonnes Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > En is er nu echt niemand die zegt:
> > > Niks aan doen aan dat blok, gewoon mee
> blijven
> > > rijden.
> > > Ook de compressie waarden zijn goed, dus
> waarom
> > > zo'n revisie.
> > > Kost alleen maar geld.
> > >
> > > fb
>
> Wat was de reden van het meten en daarna de
> vraag.
>
> Alleen maar gezonde nieuwsgierigheid, of blijven
> de prestaties achter (danwel is het verbruik
> zorgelijk)?
>
> Als het alleen nieuwsgierigheid was, dan zou ik
> gewoon nieuwsgierig blijven en tzt nog eens meten,
> en daarna ... misschien nog eens ... en misschien
> nog eens.
>
> Blijven de prestaties achter dan is het wat
> anders, dan wordt het een afweging.
>
>
> Marc
Jup haans-klunder

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Jup haans-klunder »

Juppe zegt : hier kan ik niet over meepraten ; [ lees typen ]. Goed zo Jup ; ; eindelijk iemand die wijs is en van dit draadje geen kaas gegeten heeft . Dus ; Juppe nie mee moeie nie . Gr ; Juppe .
eduard

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door eduard »

Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank je Gerrit en ook Wim.
>
>> Maar die SU's liggen niet voor het oprapen, iemand
> nog een tip?
> Boelo

Machtig interessant onderwerp, ben zelf ook bezig; heb een gereviseerde tussenbak, een goede zf bak met zojuist gereviseerde koppelomvormer en een (dacht ik) goede 3.9...........nadere inspectie wees uit dat de nokkenas slecht is, dus bij rpi een high torque nokkenas besteld, ook een setje van JP en nog wat ander los spul.
Twijfelde over de staat van de zuigerveren en lagerschalen van krukas en drijstangen dus blok weg gebracht naar revisiebedrijf voor compressie test en eventueel afpersen, afhankelijk wat daar deze week uitkomt, ga ik denk ik het blok compleet aanpakken.
De efI heb ik verkocht en omdat ik op mijn huidige blok van mijn 110 een edelbrock met weber heb, gaat die op de 3.9

De SU's van de 3.5 heb ik nog, dus mocht je interesse hebben, mijn mail adres is emdejoode@gmail.com



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2012 20:55 door eduard.
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Je hebt mail Eduard!
Groeten Boelo


eduard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dank je Gerrit en ook Wim.
> >
> >> Maar die SU's liggen niet voor het oprapen,
> iemand
> > nog een tip?
> > Boelo
>
> Machtig interessant onderwerp, ben zelf ook bezig;
> heb een gereviseerde tussenbak, een goede zf bak
> met zojuist gereviseerde koppelomvormer en een
> (dacht ik) goede 3.9...........nadere inspectie
> wees uit dat de nokkenas slecht is, dus bij rpi
> een high torque nokkenas besteld, ook een setje
> van JP en nog wat ander los spul.
> Twijfelde over de staat van de zuigerveren en
> lagerschalen van krukas en drijstangen dus blok
> weg gebracht naar revisiebedrijf voor compressie
> test en eventueel afpersen, afhankelijk wat daar
> deze week uitkomt, ga ik denk ik het blok compleet
> aanpakken.
> De efI heb ik verkocht en omdat ik op mijn huidige
> blok van mijn 110 een edelbrock met weber heb,
> gaat die op de 3.9
>
> De SU's van de 3.5 heb ik nog, dus mocht je
> interesse hebben, mijn mail adres is
> emdejoode@gmail.com
G-men (Gargamel)

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Eduard,

Houd er wel rekening mee dat je de weber 500 goed laat afstellen. de standaard sproeiers en naalden zijn te groot voor een 3.5 / 3.9
Voor mijn 4.6 moesten er zelfs nog kleinere in !

Gerrit

eduard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dank je Gerrit en ook Wim.
> >
> >> Maar die SU's liggen niet voor het oprapen,
> iemand
> > nog een tip?
> > Boelo
>
> Machtig interessant onderwerp, ben zelf ook bezig;
> heb een gereviseerde tussenbak, een goede zf bak
> met zojuist gereviseerde koppelomvormer en een
> (dacht ik) goede 3.9...........nadere inspectie
> wees uit dat de nokkenas slecht is, dus bij rpi
> een high torque nokkenas besteld, ook een setje
> van JP en nog wat ander los spul.
> Twijfelde over de staat van de zuigerveren en
> lagerschalen van krukas en drijstangen dus blok
> weg gebracht naar revisiebedrijf voor compressie
> test en eventueel afpersen, afhankelijk wat daar
> deze week uitkomt, ga ik denk ik het blok compleet
> aanpakken.
> De efI heb ik verkocht en omdat ik op mijn huidige
> blok van mijn 110 een edelbrock met weber heb,
> gaat die op de 3.9
>
> De SU's van de 3.5 heb ik nog, dus mocht je
> interesse hebben, mijn mail adres is
> emdejoode@gmail.com
JustinvS

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door JustinvS »

daar komt het op neer. Het grote probleem is dat je niet weet of de oem as van britpart, allmakes of bearmach ook goed is en echt naar de specificaties van toen is gemaakt. Aan de andere kant weet je ook nooit zeker of genuine niet naar beneden bijgesteld met behoud van prijskaartje is. Als die van het rpi linkje een oem of zelfs genuine nokkenas is (daar vind ik ze niet altijd even duidelijk in) is het icm met de pakkingset, lifters en timingset nog een prima kit voor een niet al te gekke prijs. Alles oem in plain box bestellen bij bv lrdirect is ietsje goedkoper, maar dan ben je nog niet gegarandeerd van kwaliteit. Daarnaast kon ik daar de composiet pakkingen waar rpi zo om geprezen wordt ook niet vinden.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2de239049690ed39a37844fdbcbf561b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15550801, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Boelo

Re: Compressie V8 koud gemeten, hoe te interpreteren?

Bericht door Boelo »

Top, heel duidelijk, dank je.
Dan denk ik dat ik voor de set van RPI ga kiezen.
Boelo
Plaats reactie