3.5 V8 wil niet starten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ed

3.5 V8 wil niet starten

Bericht door Ed »

Hallo,

Nadat ik de (ex SD1) V8 in mijn Defender vervangen heb door een Defender V8 blok, krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat.
Onsteking etc is gecheckt dus ik verwacht een brandstof probleem.

Ik roep een aantal feiten in de hoop dat iemand op een idee komt waarom dit prachtblok niet aan wil slaan:

Er zit een elektrische brandstofpomp op die krachtig weet op te pompen, dit is gecheckt met de RECHTER leiding los van de Carburateur (stromberg CD175)
Is daarmee de leiding op de linker carb. automatisch de retour leiding ? (in de linkerleiding stond bij het loshalen ervan wel brandstof)

Met de luchtfilterellebogen eraf valt mij op dat ik de zuigers in de carbs NIET omhoog zie bewegen tijdens de startpogingen (kan ze wel bewegen met mn vingers)
Ook zie en ruik ik GEEN brandstof in de carbs tijdens het starten.

Op de deksels van beide carbs zit een pijpje van 2 cm hoog, welke niet zijn aangesloten (vaccuum ??)

Onderaan elke carb zit een koperen plug die brandstof drupte en zijn door mij dichtgezet (de aftapplug misschien ?)

Vaccuum slangetje richting ontstekingsvervroeger is aangesloten.

Wie heeft een idee ?

Bij voorbaat dank !!
Frans Bonnes

Re: 3.5 V8 wil niet starten

Bericht door Frans Bonnes »

<<<<Onderaan elke carb zit een koperen plug die brandstof drupte en zijn door mij dichtgezet (de aftapplug misschien ?)>>>

Volgens mij is dat je sproeier.
Als je die dichtdraait krijg je dus geen benzine.
Zou iemand zoeken die de boel opnieuw voor je af wil stellen.
Dat lukt je als ik het zo lees namelijk niet zelf.

fb
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Dat je de zuigers niet omhoog ziet gaan is wel logisch aangezien deze op venturiwerking gebaseerd zijn en daarvoor moet er eerst een zuigende luchtstroom uit de motor zijn. Dus als je motor loopt en je geeft dan gas, dan zie je die zuigers pas omhoog gaan.
Er van uit gaande dat de ontsteking echt klopt, lijkt het probleem dus echt in je carburateurs te zitten. In principe moet je voor het starten beide vlotterkamers vol hebben staan. Is dit het geval?

Kun je eens een foto plaatsen van die pijpjes op de deksels. Bij een Stromberg kan het zijn dat deze aansluitingen gebruikt zijn om bij LPG rijden de zuigers omhoog te houden. Als dat het geval is, dan moet ze bij benzine in ieder geval afgesloten zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ed

Bericht door Ed »

Hallo Frans,

Ik heb inderdaad geen verstand van V8's....komt van de planeet Diesel !

Dus e koperen plugjes zijn geen aftapdoppen maar sproeiers ??
Vond het dichtdraaien al zo tergend langzam gaan.......en maar draaien en draain voordat ze dicht stonden...
Ed

Bericht door Ed »

Hallo Wim,

Heb even geen idee hoe ik hier foto's moet plaatsen.
De motor heeft idd ooit eens op lpg gelopen maar het zijn niet de pijpjes van de gasringen...toevallig weet ik hoe die eruit zien.....

Groet,
Edwin
Roel

Bericht door Roel »

Ed Schreef:
-------------------------------------------------------

> Er zit een elektrische brandstofpomp op die
> krachtig weet op te pompen, dit is gecheckt met de
> RECHTER leiding los van de Carburateur (stromberg
> CD175)
> Is daarmee de leiding op de linker carb.
> automatisch de retour leiding ? (in de
> linkerleiding stond bij het loshalen ervan wel
> brandstof)

Ik meen me te herinneren dat de (vanuit de rijpositie gezien) linker carb de toevoerleiding krijgt en dan ook via het T-stuk en de "tussenleiding" naar de rechter carb gaat en van daaruit (T-stuk) vertrekt ook de retour naar de tank

> Op de deksels van beide carbs zit een pijpje van 2
> cm hoog, welke niet zijn aangesloten (vaccuum ??)

Als je met het deksel de huizen bedoelt die bovenop zo? zwart draaidopje hebben dan zitten daar bij mij (LPG) rubber bochtjes op en lopen de slangen weg achter het blok (richting 7e cilinder). Het is vacuum, weet echter niet waarvandaan. Ik kan nu niet gaan kijken, want de 110 staat niet op de oprit nu.
Het lijkt me geen aftermarket oplossing mbt de inbouw van de LPG, daar zien de delen me er veel de OEM achtig uit. Zou bij mijn LPG installatie ook niet weten waar dan de schakeling ervoor zou moeten zitten, is een gewone recht toe recht aan systeem zonder opties/toeters en bellen.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2012 20:14 door Roel.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Het kan zijn dat je niet de sproeiers dichtgedraait hebt, maar het niveau van de vlotterkamer versteld heb.
Benno

Bericht door Benno »

Blijkbaar weet je idd niets van strombergs af dus om er dan aan te gaan kloten zonder handleiding is niet zo slim. De buisjes aan de bovenkant van de carbs in de buurt van de deksels zijn overlopen. De buisjes vlak bij het spruitstuk NA de gasklep zijn de vacuumpoorten.

De messing schroeven onder de carburateur is de sproeierverstelling bij oudere Cd carbs. Basisafstelling is dat de bodem van de sproeier gelijk staat met de venturi als je door de carb heen kijkt. Voor het goedzijn wel nieuwe o-ringen gebruiken. Zijn er twee per sproeierbuis. Uitdraaien is rijker, indraaien is armer van het mengsel. Als je de sproeiers eruit hebt gehad goed opletten met het vastzetten van de sproeierbodem (die ook meteen de vlotterbak tegen het huis trekt. De gasnaald centreert zichzelf niet en je moet er dus voor zorgen dat die ten alle tijde vrij op en neer kan bewegen.

Als de motor loopt de gasschuiven een klein beetje liften met een schroevendraaier. Aan het geluid kun je dan horen of je mengsel te arm of te rijk staat. Neemt het toerental toe dan sta je te rijk, neemt het toerental af dan ben je te arm. Je moet eigenlijk bijna niets merken als je de gasschuif een beetje lift

Benno
Ed

Bericht door Ed »

Dag Roel,

Dan hebben we bij deze vastgesteld dat de buisjes idd vaccuum zijn.

Groeten
Edwin
Ed

Bericht door Ed »

Hallo Benno,

Niet zo handig van mij om te schroeven aan iets waarvan ik dacht dat het aftappluggen waren, maar in werkelijkheid de sproeiers of vlotterkamer-instelling.
Weet ik in ieder geval waarom er nu NUL benzine in de carbs komt...

Het feit dat de sproeiers aan beide kanten lekten komt vast door het lange stilstaan de donor motor.
Gelukkig heb ik de revisie-pakkingen set al in huis voor beide carbs.

Eens kijken of dat opnieuw afstellen gaat lukken........
Benno

Bericht door Benno »

ach, zo heb ik het ook geleerd hoor, eerst twee keer fout doen en dan de derde keer scheepsrecht. De manual voor strombergs kun je hier downloaden

[www.udcn.nl]

Benno
Paul Rasch

Bericht door Paul Rasch »

Beste Ed,

Slaat de motor aan als je iets van startpilot of remmenreiniger in de inlaat spuit (niet te veel).

Zo ja dan weet je in ieder geval dat je ontsteking hebt.

Succes

Paul Rasch
80" 1950
109"1982, Stage One
Roel

Bericht door Roel »

Oeps, nu ik Benno's vervolgbericht lees zie ik dat ik abuis ben. Mijn info betreft niet de strombergs maar die vacuumcarb met die hoge hoed (SU)

sorry

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Ed

Bericht door Ed »

Opgelost !

Jets weer uitgedraaid en afgesteld.
startspray erin en lopen !

Dank !!
Plaats reactie