Discovery as onder een Defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Nijhuis

Discovery as onder een Defender

Bericht door Nijhuis »

Ik wil graag de assen van mijn Defender geheel reviseren (strippen, stralen, coaten, opbouwen). Hier heb ik verder niet heel veel haast mee (planning van een aantal weken), maar wil er langzaamaan toch mee gaan beginnen. Omdat ik tijdens de revisie toch in de auto wil rijden wil ik er zolang even de assen van een disco onder hangen. Op zich past alles volgens mij prima, maar de Defender heeft op zijn achterdiff een viergaats aansluiting, terwijl het disco-diff hier een driegaats aansluiting heeft. Op de vooras is het wel hetzelfde...

Is er hier iemand die weet of dat (simpel) te veranderen is zodat de achteras toch aangedreven wordt. Ik was niet van plan om al die tijd met een voorwiel aangedreven Defender rond te rijden.
Lucas van Lierop

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Lucas van Lierop »

Bij een 90 denk ik dat het wel lukt, die heeft ook een Rover as net zoals een Disco, je zou de flens over kunnen zetten (mits het aantal splines gelijk is) als het 110/130 met een salisbury as is dan wordt het lastiger omdat de lengte van de cardanas dan waarschijnlijk niet meer klopt.

Eventueel heb ik nog wel een flens van een 10 splines (Range Rover Classic vooras) te leen.

Groet
Lucas
Nijhuis

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Nijhuis »

Het gaat om een 110, met inderdaad een salis (10splines). Je zegt dat de lengte van de cardanas dan misschien/waarschijnlijk niet meer goed is, doordat de lengte van de 4-gaats flens anders is dan die van de 3-gaats?

Als dat zo is, dan is het dus in feite onmogelijk om een rover as onder een 110/130 te zetten?

Even los van alle maatvoeringen: Het vervangen ervan, hoe gaat dat in zijn werk?
Marc-my-Words

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Marc-my-Words »

Onmogelijk bestaat niet, en zeker niet bij LandRovers.

Sinds ergens later in de Td5-productie is er een versterkte Rover-as onder de de 110 en 130 gekomen, onder de Puma's zit niet anders.
Ik neem aan met een aangepaste aandrijfas.

Marc
Benno

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Benno »

De achterste aandrijfas is gewoon langer van een 110 dan de standaard van een disco. Een salisbury diff is ook langer dan een disco diff. als je dus een disco as met diff achter hangt (en je rost de 3gaats flens eraf en een gewone viergat erop (ja, dat kan) dan is de aandrijfas van de 110 te kort. Die van een disco ook dus je zult iets moeten verlengen. Vraag maar eens of Disco1992 (wouter) een verhaaltje vertelt. Die heeft een RRC as onder de 110 gehangen.

verder zal het wel passen.

de 3-gats flens van een disco is afwijkend omdat hier geen kruisje maar een hardyschijf gebruikt wordt voor de transmissiedemping. Deze heeft 6 gaten dus 3 per flenskant.

De flens kan eraf als je de centreerpin in het midden van de 3-gats flens eraf krijgt zit daaronder gewoon een moer die de flens borgt op het diff.

Benno
Nijhuis

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Nijhuis »

Begrijp ik dat een RCC aandrijfas onder een 110 (met roveras met 4gaats flens) met 300tdi & R280 past?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2012 17:11 door Nhz.
Marc-my-Words

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Marc-my-Words »

Niks is onmogelijk.
Let echter op dat je een langere aandrijfas nodig hebt omdat de Salisbury as een langere "neus" heeft (en dus een kortere aandrijfas).
En let ook op dat een 110 achter een maatje grotere veerdiameter heeft.

Marc
Eric&Betty Boop

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Eric&Betty Boop »

Nhz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begrijp ik dat een RCC aandrijfas onder een 110
> (met roveras met 4gaats flens) met 300tdi & R280
> past?

Nee, de propshaft is altijd te kort als je een roveras als achteras op een 110 gaat gebruiken.
Je zal dan een propshaft moeten laten verlengen. Op zich geen probleem want er zijn zat bedrijven die dat doen.
Of je moet een propshaft van een latere 110(puma) aanschaffen. Of die zo past durf ik niet te zeggen. Qua lengte wel vermoed ik,maar ik heb geen idee of de steek van de boutgaten in de flensen hetzelfde is. Ik heb totaal geen ervaring met de Puma Defenders.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3aea8afa47ac8c310f71c7877b55bc3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15504186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('84d7c8f618333bc6c83e749a409a3c3e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15504186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Scratch

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Scratch »

In de tijd dat dit draadje duurt, kun je ook de achteras reviseren
Nijhuis

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door Nijhuis »

Nee hoor, het ding moet uit elkaar, gecleaned worden, gestraald worden (kan ik niet zelf), gecoat worden (kan ik niet zelf) en weer in elkaar gezet worden met onderdelen die ik nog niet heb.

Plus dat ik er absoluut geen haast mee heb, heb nog meer dingen te doen en wil de auto wel rijdend hebben zolang de as er niet onder zit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2012 20:14 door Nhz.
disco1992

Re: Discovery as onder een Defender

Bericht door disco1992 »

heb al aantal keren een defender achteras vervangen voor een range rover classic/ discovery achteras.

past prima soms moet je alleen de schokdemper punten aan de auto omhangen maar dat heb je zo gedaan.

je hebt inderdaad een langere achter aandrijfas nodig omdat het diff korter word. normaal zijn ze rond de 85/86 cm en wordt n u rond de 107 cm !

bij mijn eigenste auto heb ik de aandrijfas door een aandrijfas bedrijf speciaal op maat laten maken koste ongeveer 180 euro. dan zetten ze er een stuk tussen en balanceren ze hem ook weer uit en kijken ze de kruisjes na en smeren ze hem. ook spoten ze hem mooi zwart.

bij 2 andere defenders heb ik achterste aandrijf assen gebruikt van een rang erover classic lse ! deze zijn goed kwa lengte !

heb vanmiddag net weer een achteras opgehaald voor de defender 110 van rene hier van het forum die wordt komende weken een keer gedaan.
voor hem zijn we nog op zoek naar een aandrijfas van een lse.
mocht dat niet lukken laten we ook die op maat maken.
deze as voor hem is netjes schoongemaakt en opnieuw in de owatrol met zwarte lak gezet. remklauw revisie wordt gedaan en dergelijke en straks netjes gemonteerd !

in een uurtje of 4 lukt zo'n wissel wel als je met zijn 2 sleuteld en goed op elkaar ingesteld bent. als alles netjes en goed loskomt uiteraard.
als je hulp nodig hebt mail me maar even op: bericht_voor_wouter@hotmail.com

disco1992
Plaats reactie