temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def -update-

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dondertje

temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def -update-

Bericht door Dondertje »

Hallo mensen,
Even in het kort de geschiedenis van de Laro. Eerst problemen met overdruk. Probleem was een zuiger met kapotte zuigerveren. Nieuwe zuiger en veren geplaatst (ook van de anderen de veren vervangen) en nieuwe verstuivers.
Tijdens de testrit bleef er een klep vastzitten. De kop laten reviseren, nieuwe kleppen, geleiders en vlakken. Tijdens de testrit bleef er weer een klep hangen met als gevolg een kromme klepstoterstang. Deze keer kwam de klep wel weer los. De oorzaak was een verstopte banjobout, olieleiding van het blok naar de kop. De kop kreeg geen olie.

Gisteren samen met een vriend een rit gemaakt (deze heeft ook een ex def laro) om te vergelijken. Na 25 km was zijn radiateur aan de bovenkant lekker warm en die van mij heet! De watertemperatuurmeter (nieuwe sensor) gaat na ongeveer 5 kilometer helemaal boven in staan.

Voor dat ik van alles ga loshalen en vervangen wil ik graag weten waar ik moet beginnen met zoeken en hoe ik dit moet doen. Radiateur, thermostaat of waterpomp.
Oliepomp, oliefilter enz.

Ik raak het overzicht een beetje kwijt. Bvd Dondertje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2012 19:51 door Dondertje.
jan-

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door jan- »

Kijk eerst even of je thermostaat opent. Als deze dicht blijft zitten hou je alleen kort circuit.
keesN

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door keesN »

jan- Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk eerst even of je thermostaat opent. Als deze
> dicht blijft zitten hou je alleen kort circuit.


Zou ik ook mee beginnen, hiervoor heb ik bij de blokker zo'n vleestemperatuurmeter gekocht die je in het vlees kunt prikken als het de oven ingaat.
Ding kost zo'n € 5,--

succes
Kees
Dondertje

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Dondertje »

Late reactie, maar de griep had even voorrang.

De 82 graden thermostaat, in de pan gehad met thermometer, gaat open na 82 graden. Om uit te proberen heb ik nog een 74 graden thermostaat liggen. Voor de zekerheid ook maar even de thermometer boven in de radiateur hangen.

Is de volgende stap de radiateur? Hoe kan ik deze het beste testen? Bij de testrit was de radiateur aan de bovenzijde heet en aan de onderzijde koud.

Bvd.
Dondertje
Peter T.

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Peter T. »

Toevallig net zo als mij destijds (.....) nog een afsluitdop laten zitten in de radiateur? Bij mijn nieuwe radiateur zaten er twee in de onderste pijp en als je er dan maar één weghaalt.....had zelf toen alles weer open liggen voordat ik er achter kwam

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21ca29c9f2683d7cbe5b377f2d24402f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15491215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jup haans-klunder

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Jup haans-klunder »

Ja het kan lastig zijn , als we iets over het hoofd zien . Dondertje heeft zijn naam al mee .Donders heet of donders koud . 1 Tip . kachel gebeuren uitsluiten . Dus radiateurslangen naar motor en radiateur . Waar is de tijd gebleven dat de Thermometer boven de motorkap uitstak . succes ermee . Gr; Juppe . Ps ; als Ik het fout heb ; geef me dan een prik . vraag : hebben we wel een kachel nodig . ; juppe juppe toch .
richard78

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door richard78 »

Ik zag laatst dat de 2.5 koppakking bijna gelijk is aan die van een 2.25d. Het verschil is dat koelvloeistof gaten kleiner zijn (sommige niet aanwezig). Mij is wel eens gebeurd dat een 2.5 is verkocht als een 2.25 pakking. Kan me indenken dat als je een 2.5 pakking monteerd je idd koelproblemen krijgt.

Wil je niet bang maken maar misschien iets om in gedachte te houden als je verder niks kan vinden.

ZOu eerst kijken of er ergens een verstopping zit. Ook de koelovloeistof vervangen en doorspoelen om te kijekn of er troep meekomt.

mijn blokje liep erst ook best warm. maar na de kleprevisie ging de temperatuur naar normalere waardes. maw misschien is het niet een koelprobleem maar een hitte probleem.

sorry voor de losse gedachtes maar misschien heb je er wat aan.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f1cf8daa61c9dc4b5907cd0d48d3a7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15491756, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rickske

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Rickske »

als de bovenkant van de radiator heet wordt lijkt me dat je thermostaat in iedergeval gedeeltelijk open gaat. Of je genoeg doorstroming hebt vraag ik me eerder af. ZOals Peter al aangaf kan er een dopje nog ergens zitten als je een nieuwe radiator hebt geplaatst maar ook is mogelijk dat hij van binnen vervuild is.( leeg laten lopen uit de auto halen en waterslang er in steken terwijl hij op de kop staat schijnt te helpen) Of dat je thermostaat niet voldoende open gaat (heb je gecheckt als t goed is) een 74 graden thermoestaat krijg je ernstig problemen mee als de rest goed werkt en je in de winter hier rijd. die is meer voor in warmere landen). Of dat je waterpomp niet goed meer pompt. (slippende v-snaar/ zwaar verrroeste impellor).
Ook kan natuurlijk zijn dat je blok ergens gewoon versleten is en je daardoor ergens teveel warmte opbouw hebt.
Dondertje

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Dondertje »

Ik ga eerst maar eens de temperatuur meten in de radiateur. Nu voel ik met de hand dat het heet is, maar welke temperatuur het is weet ik dus nog niet. Ik begin mijn radiateur te verdenken. Als je er goed naar kijkt missen er hier en daar wel een paar ribbetjes. Daar komt nog bij dat voor de gril een stalen kist zit met daar in een webasto standkachel.

De sensoren van water en olie werkten niet. De sensor van het water heb ik al vervangen door een exemplaar van Landro. De temperatuurmeter staat dus na ongeveer 4 kilometer helemaal boven in het rood.

Is het te zien of te meten of er een goede doorstroming in het systeem is? Hoe strak mag de riem van de waterpomp staan?

BVd
Dondertje
Rickske

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Rickske »

Als je radiator boven heet is en onder koud werkt ie. onder gaat t koude water terug het blok in. als t onderin ook heet is koelt je radiator niet voldoende.
Er bestaan veel verschillende sensoren. zorg dat je het juiste type voor jou meter hebt. Trek een nieuwe draad van meter naar sensor. Ik weet niet precies hoe de meter van een ex-def auto werkt. dat is een kruisspoel meter. Bij civiele zit t net ff anders. Ik heb zelf 4 sensoren gekocht van het juiste type. deze getest op 80 en 100 graden en bleek er maar 1 de juiste waardes af te geven. weet niet of die voor de defensie een zelfde sensor/kwaliteit hebben....

die v-snaar moet je in t midden 1 cm met de hand kunnen bewegen. anders is ie te strak.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65fa5bb9086bfb2958081ac9df97b85b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15495008, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Eric&Betty Boop

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Eric&Betty Boop »

Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je radiator boven heet is en onder koud werkt
> ie. onder gaat t koude water terug het blok in.

In de radiator wordt de koelvloeistof van ong 80/90 graden teruggekoeld naar ong 50/60 graden(ook afhankelijk van de buitentemperatuur.
50 graden is met de blote handen al niet beet te pakken.
Als de radiator van Dondertje onder echt koud blijft is er toch echt iets niet goed in de doorstroming of met de waterpomp.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6d3e07f1ba6851b429d591f65182755', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15495243, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6f1c914b91b4bbcd7ba7bbda70c8567f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15495243, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rickske

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Rickske »

je hebt gelijk. Relatief koud bedoel ik dan.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a7a9d79741d7d95d22c6e71fd135231', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15495929, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Dondertje

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Dondertje »

update: vandaag nieuwe thermostaat geplaatst (74 graden) en stationair laten lopen. Eerst even zonder radiatordop om te ontluchten. Hier viel mij op dat er na een aantal minuten er een beetje rook uit komt. Erg lastig om te zien. Daarna de dop geplaatst en laten lopen. Na ongeveer 20/30 minuten met een Infrarood thermometer de handel nagelopen.
radiator bovenop 65C (dat voelt dus erg heet aan met de hand)
radiator onderop en slang 25C
thermostaathuis 70C
watersensor 71C
slang van radiator naar thermostaat 45C
slang naar kachel 60C
de kop aan de bovenkant op meerdere plaatsen 71C

de watertemperatuurmeter staat dan bijna helemaal boven in.

Zijn dit normale waarden?

bvd
Dondertje
Dondertje

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Dondertje »

update: vandaag nieuwe thermostaat geplaatst (74 graden) en stationair laten lopen. Eerst even zonder radiatordop om te ontluchten. Hier viel mij op dat er na een aantal minuten er een beetje rook uit komt. Erg lastig om te zien. Daarna de dop geplaatst en laten lopen. Na ongeveer 20/30 minuten met een Infrarood thermometer de handel nagelopen.
radiator bovenop 65C (dat voelt dus erg heet aan met de hand)
radiator onderop en slang 25C
thermostaathuis 70C
watersensor 71C
slang van radiator naar thermostaat 45C
slang naar kachel 60C
de kop aan de bovenkant op meerdere plaatsen 71C

de watertemperatuurmeter staat dan bijna helemaal boven in.

Zijn dit normale waarden?

bvd
Dondertje
Eric&Betty Boop

Re: temperatuur problemen SIII 109 diesel ex def

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik ga er in eerste instantie van uit dat die "rook"die je ziet gewoon damp is omdat de koelvloeistof opwarmt.

De door jou gemeten waarden komen heel goed overeen met wat ik met mijn infrarood thermometer op mijn blok en slangen meet.
Zo'n infrarood thermometer is niet echt een hele nauwkeurige manier van meten want de meting wordt sterk beinvloed op wat voor materiaal je meet en de kleur van dat materiaal.
Maar het is wel een goede indicatie als je weet hoe bij een goed werkend koelsysteem de infrarood waarden liggen op bepaalde punten. Zijn die opeens hoger dan anders dan is er iets mis.

Als ik jou gemeten waarden zo bekijk is er niets mis mee. Alleen meet ik op de onderste slang 45 graden als het blok op temperatuur is en geen 25.
Dit zou kunnen betekenen dat jou radiator beter koelt dan de mijne. Ik heb ook geen koeltunnel om de fan zitten en dat scheelt toch ook wel luchtstroom door de radiator bij stilstand.
Als Betty een half uurtje stationair staat te tokkelen dan loopt de temperatuur best wel wat op en meet ik ruim meer dan 70 graden op de kop.

Mijn conclussie is nu dat je meter/sensor niet deugt.

Edit: Ik heb een paar weken terug mijn meter geijkt met een sensor in een pannetje water en een campinggaspitje op de wing en een vlees/kookthermometer. Nu weet ik dus precies waar hij staat als het koelwater 100 graden is. Dan staat hij net boven de helft. Ik heb van een sticker een puntje afgeknipt en op de meter geplakt. Bij 80 graden staat hij precies op de rand van het onderste witte vlakkje.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fde5d3ebaa76b71323ed63fabd2fb1f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15502889, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('62e9b798ae0de33c5eeb5323ba034310', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15502889, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2012 12:33 door Eric&Betty Boop.
Plaats reactie