visco koelvin slaat niet vast

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
rigo

visco koelvin slaat niet vast

Bericht door rigo »

mijn auto word warmer (disco 1 v8) de koel vin loopt los mee , tempratuur loopt op , ik kan de vin blijven vasthouden als motor loopt en de tempratuur oploopt tot even voor het rode gebied , tempratuur bleef voor heen op de helft van de meter staan en je hoorde ook als de vin insloeg (motor maakte dan een zwaarder geluid .
kan ik de vin blijvend vastzetten , of moet ik deze vervangen ?
Benno

Re: visco koelvin slaat niet vast

Bericht door Benno »

Visco slaat niet in maar gaat geleidelijk meer meedraaien als hij warm wordt, blijft los zitten want het is een viscokoppeling. Ik kan me dan ook voorstellen dat zelfs bij een warme motor de viscofin stil kan staan als je hem vast houdt. Niet vastpakken natuurlijk terwijl hij draait. (afremmen met een krant oid en dan vasthouden). Ding zal nooit een starre verbinding hebben voor zover ik weet.

Wat je wel erin kunt horen slaan is de magneetkoppeling van de Airco. Dat hoor je wel en merk je ook omdat de motor dan zwaarder gaat lopen.

Kan dus best dat de visco slecht is maar erinslaan zul je mijns inziens nooit horen bij een visco

Benno
Mrah

Re: visco koelvin slaat niet vast

Bericht door Mrah »

De viscokoppeling hoort een vaste verbinding te creeeren als de motor te warm word.

Heb dit al meerdere malen getest bij RRC maar ook bij oudere volvo's.

Vin dus vasthouden (met handschoen aan) totdat je voelt dat de koppeling gaat werken en de vin gedwongen word om mee te draaien.

Gaat ie uiteindelijk niet meedraaien en word de motor te heet is de visco koppeling kapot.

Dat word dus nieuwe monteren.
Plaats reactie