Wat zou je doen... (109 vs 110)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
GuidoB

Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Hallo luitjes,

Zoals eerder gepost ben ik me na een paar jaar Laroloos aan het orienteren op mijn volgende Land Rover.
Ik ben er nu wel uit dat het een 109 of 110 gaat worden met minimaal 3 zitplaatsen. Daarnaast vind ik pickup's wel iets fraais hebben.

Ik moet dagelijks met de auto gaan rijden, maar slechts korte afstanden woonwerk van ca 7 km enkele reis. De kids zet ik bij school af, vandaar de 3 zitplaatsens.

Waar ik alleen nog niet uit ben is of het nou een 109 of 110 gaat worden. Mijn budget wordt ongeveer 5k en ik heb het idee dat ik daar een betere 109 dan 110 voor kan aanshaffen.

Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van onderdelen nu en de komende jaren. Blijven die voor een 109 ook voldoende beschikbaar? Aangezien ik mijn volgende LaRo niet alleen met emotie wil kopen vraag ik mij af wat de verstandigste investering zou zijn. (voor zover de aankoop van een Land Rover verstandig is).

De 109 heeft wat meer karakter, de 110 is wat stoerder?!? Heft elkaar een beetje op dus dat gaat de keus niet bepalen..
Mijn vorige landrover was een 110 uit 1986. Dat beviel goed. Met een 109 heb ik geen ervaring.

Dus wat zou jij doen in mijn geval? Ben erg benieuwd naar jullie afwegingen. Misschien helpt het mij in mijn defnitieve keuze.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2012 23:01 door GuidoB.
Marc vd K

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Marc vd K »

het blijft een lastige keuze series vs defender... ze hebben allebei het landrover gevoel... en het rijden in een defender went veel te snel als je het mij vraagt. Daarin tegen met een series heb je als je het mij vraagt echt het laro gevoel te pakken. lekker spartaans en simpel jij past je schema en ritme aan aan de laro. Bij een defender rij je al meer met de stroom mee

onderdelen gaan geen probleem worden. dus die reden om een keuze te maken kun je weg strepen.

Dus als ik in jou schoenen stond... en niet ver hoefde te rijden en een 2e auto had zou ik voor de 109 gaan.
a.wilbie

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door a.wilbie »

Een series 3 met drie deuren zou ik voor gaan.
matje achter in voor de great dane - mastiff puppies en gaan.
verder weinig plastic en matten, die heb ik ook uit mijn defender gesloopt.
veel plezier en hou ook rekening met onderdelen beschikbaarheid en leeftijd van het geheel.
Arjan
JustinvS

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door JustinvS »

Ik zou op zoek gaan naar een onbetrouwbare 110 V8, series heb ik al genoeg. Bij voorkeur zelf uit de UK halen, of voor een zacht prijsje een wrak hier vinden en daar eerst een jaar (misschien 2) aan werken. Maar dat is vanuit mijn schoenen, nu die van jou.
Zoals ik het begrijp wil je direct rijden, en niet een jaar onder de auto liggen om eerst alles in een goede staat te brengen zodat hij niet eens in de week stilstaat vanwege achterstallig onderhoud. Dat ligt per definitie in een hogere prijsklasse.
Series in het belastingvrije segment zijn aanzienlijk langer geproduceerd dan de 90/110 die slechts van 83 t/m 86 nog echt belastingvrij is. Verder zijn de Series wat ouder zijn en dus algeheel vaak in een iets slechtere staat. Uiteraard zijn er ook mooi opgeknapte series (waaronder die van mij) maar die krijg je voor 5k niet mee Dit maakt het er toe dat Series vaak makkelijker en meer in jouw prijsklasse te vinden zijn. Maar als je daar voor kiest, moet je dus heel erg goed uitkijken dat het een in betrouwbare staat is.
Qua 90/110 zit er tussen de 5k en de 6k de laatste tijd al best wat leuks tussen, vaak jonger en daarmee meer in goede staat. Als er dus iets rek in het budget zit zou ik de bekende marktsites afspeuren, er komen de laatste tijd redelijk wat 2,5na ex-mod met gereviseerde motor/bak bij (ook bij RB ).
Conclusie: 110 afspeuren als er iets ruimte in het budget zit, 109 als je hem ietsje goedkoper wil vinden met wat ruimte om hem een (zeer) grote beurt te geven.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c1ffb74074f03994933487888ad75e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15286783, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Davy

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Davy »

109. Smoelt beter en onderdelen nog zat te krijgen.

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('213c72744640f071b89df86fb246758c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15286788, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kees

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Kees »

Al is het alleen maar dat spijltje in het voorraam net als de foto van Davy hierboven
Sander van Beek

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Sander van Beek »

Je zegt dat je een pickup mooi vind en minimaal 3 zitplaatsen wilt. Bij een HCPU zou dat dus betekenen dat je voorin het middenzitje gaat gebruiken. Dat vind ik zelf echt compleet waardeloos, zelfs als bij onze 90 de jongste van net tien jaar er op zit kan ik al amper meer normaal schakelen, en hij niet normaal zitten. Ik snap niet hoe ze dat bij landrover ooit bedacht hebben. Het is echt een noodzitje, meer ook niet. Wellicht is een double cab een betere optie als je persee een pickup wilt?
Dixo

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Dixo »

Als je al een 110 gehad hebt, ga eens met een Series rijden. Dan kun je de beste afweging maken.
René de Geeter

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door René de Geeter »

Guido,

Inderdaad eens rijden met een Series en dan voor jezelf een keuze maken. Series is totaal anders LandRover rijden dan een Defender.

Als je in de buurt van Amsterdam woont, kom maar langs voor een rondje Series rijden.

René
109 serie III StaWag
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Kijk, al heel wat afwegingen om mee te nemen.
Pickup is niet noodzakelijk. Alle modelen voldoen. Zeker met de tip dat het derde zitje niet handig is misschien voor een hard of softtop gaan waarin eventueel (later) extra zitplaatsen in de achterbak gerealiseerd kunnen worden.

Ik kan het budget wel iets rekken, maar dan moet ik er wel meteen de weg mee opkunnen zonder gekke dingen.
Onderhoud en knutselen is geeprobleem. Dat vond ik juist het mooie aan mijn vorige 110.
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Wel een goed idee om eens in een serie te rijden. Dan weet ik ook wat ikmbij een eventuele proefrit kan verwachten.

Ik woon in zuid-Limburg. Dus het aanbod voor Amsterdam is enigzins uit de richting. Zijn er prikkers in Zuid Limburg te vinden?
Edwin109

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Edwin109 »

Dagelijks met een serie is wel afzien,zelf hou ik daar wel van.Comfort is echt nul komma nul maar het is wel elke keer weer een beleving.Auto rijden zoals auto rijden hoort te zijn.
Ik raad een series af voor lange ritten.
Is wel te doen maar net wat Marc zei:jij zal je moeten aanpassen aan de Laro.Een serie past zich niet aan jouw aan.
Helaas voor je woon ik in Hengelo,je had mijn series III 109 rustig mogen proberen.Mocht je een keer in de buurt zijn bericht dan maar.

Groet Edwin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2012 11:22 door Edwin109.
JustinvS

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door JustinvS »

Ik heb degenen die daar vaak moeten zitten geleerd hoe je moet schakelen, ik rij nu een series automaat

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ced75bc695b3967d155910a916837fc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15287482, 600, 600, 'Loading image ...', false);
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Nu word ik wel nieuwsgierig naar dat rijgedraag van een 109.
Ik dacht dat mijn 110 uit 1986 al spartaans was .

Lange ritten ga ik er niet mee maken en echt auto rijden is toch de reden waarvoor ik weer een Land Rover zoek
Edwin109

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Edwin109 »

Wacht anders even met de aanschaf en kom met moederdag naar Zeewolde.

Groet Edwin
Wim Janssen

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Guido,

Lang geleden heb ik eens een setje Michelin X banden van je gekocht. Je had toen inderdaad de 110 nog. Ik heb hier in Elsloo een 110 V8, een Series III 109 stawag diesel en een Series II 88 pickup benzine staan. Helaas rijdt de 109 "nog" niet. Maar je bent van harte welkom om het e.e.a. te bekijken en te overleggen.

groeten
Wim Janssen
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Hoi Wim,

Dat van die banden kan ik me inderdaad nog herinneren. Je was toe met een grootschalige renovatie van een 109 bezig meen ik. Je hebt de verzameling al wat uitgebreid zie ik.

Ik kom graag eens langs om te kijken en wat ervaringen over je series te horen.
Jan Willem

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Jan Willem »

Ik zou gewoon eens wat rond neuzen voor beide binnen jouw budget en de mooiste/beste uitkiezen.

Ik heb nu een 110 en had een 109 (ex def en een benzine stawag)

In alle drie heb ik geforensd en ze onthaasten alle buitengewoon goed.

Gezien de afstand die je gaat doen zou ik niet gaan dieselen.

Voor de rest is het lood om oud ijzer

Suk6

JW
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Waarom niet dieselen met deze afstand. Te kort om de motor op temperatuur te krijgen?
Jan Willem

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Jan Willem »

Yep.


Of je moet iets vinden met een werkende standkachel die ook je motor verwarmd

JW
Rickske

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Rickske »

Dat is een goed punt. verder is het voor elke motor beter om iets verder dan 7 km te rijden. Maar mischien kan je wel via een omweg over het zandpad naar werk Is toch veel leuker!
109 vs 110 weet ik niet. Beide zijn nu oud, hoewel 109 meestal ouder. kijk goed naar de staat van onderhoud. Neem bij beiden een kenner mee. ook al heb je al een 110 gehad, is het beter om een persoon zonder roze bril mee te nemen.
Om deze afstanden kan je prima een 109. Ik heb met mn 109 2 jaar terug een zomervakantie zuidfrankrijk gedaan. dwars door de alpen over hoge passen. De wagen gaat al snel niet harder dan 30 maar houd dat dan weer lang vol.. ook als het dan zo steil word dat je de nieuwere wagens weer in kan gaan halen die je eerst boos aankeken dat je met jou oude wrak op hun weg zat. afgelopen zomer naar het schwartzwald en kellerwald ging ook prima! Je moet je er op instellen. T gaat niet zo snel maar je komt er wel. Gewoon snelweg skippen en Enjoy the scenery!
vroege 110 zat ook een 2,25 in, zelfde als die uit de 109. Houd niet over qua vermogen dus. Een benzine versie heeft iets meer power dan de dieselversie. bovendien zijn benzinemotoren uit die tijd een stuk stiller. en mocht je voor LPG gaan (let op mischien moet je geharde kleppen/klepzittingen) maakt het per KM niet zo veel uit in verhouding tot diesel. Zelfs iets goedkoper waarschijnlijk.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f41c51ae344d33865f6c42afce86d3af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15287753, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Een kenner meenemen is inderdaad wel zo verstandig. Praktisch alleen vaak erg lastig. Bij mijn eerste Land Rover had ik dat beter ook kunnen doen. Ik heb me destijds wijs laten maken dat die "klonk" bij het schakelen normaal was....

Gelukkig inmiddels heel wat wijzer, maar twee zien altijd meer dan één.
Roelie

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Roelie »

Is natuurlijk nooit verkeerd om met 2 man te kijken, tweede man ziet dingen waar je zelf niet op let.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71822fd232b9e9fcf88cd948f42b62fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15301702, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Pamela

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Pamela »

Leuk draadje je.

De keuze is inderdaad voornamelijk een kwestie van smaak en interesse, zeker bij die korte stukjes.
Ikzelf heb een 88 en een 110, ik had tot voor kort ook nog een 109, deze laatste reed zeer zeker erg "leuk" en zou ik zowel voor korte als lange stukken kunnen en willen gebruiken op de momenten dat tijd geen rol speelt, hiermee bedoel ik vakantie, uitstapje, touren, etc, mee.

De 109 is inmiddels verkocht en ik mis haar toch nog regelmatig, al heb ik er nooit serieus (lees legaal) mee kunnen rond rijden.

De 88 is een superleuke wagen, ondanks dat ik wegens tijdgebrek haar momenteel stil heb staan (paar remcylindertjes vervangen aan de straatkant is niet handig dus constant uitstel) wordt deze auto erg graag bereden door mij zelf maar ook door mijn partner, die rijd liever in de 88 dan in de 110, maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat de 110 wat groter en rechts gestuurd is. De 88 rijd gewoon heerlijk spartaans en inderdaad zoals hier al eerder vernoemd: het echte auto rijden: werken als je rijd! Als ze weer in orde is zal dat denk ik voor een poosje mijn dagelijkse wagen weer worden (3-4 x per week 2x ongeveer 20 km en wat boodschapjes en bezoekjes in de regio).
Alhoewel de 88 er tot vorig jaar vooral de " zondagse wagen" was (uitstapjes en bezoekjes met of zonder de honden)

Momenteel is mijn dagelijkse auto de 110 (zelfde stukjes/afstanden) blijft ook spartaans maar al een stukje minder stug na wat bredere en hogere bandjes. Maar ook hierin blijft het werken en kom ik niet 100% met het verkeer mee. Wel een stuk beter en sneller dan met de 88 of 109. Dat zou voor mij geen keuze zijn overigens of ik een 109 of 110 moest kiezen, daar ik meestal toch tussendoor rijd en maar kleine stukjes op de snelweg rijd. Wel merk ik dat ik hier in het heuvelland net iets meer power heb met de 110 dan met de 109, ook de topsnelheid ligt hierdoor aanzienlijk hoger, niet dat je die veel gebruikt maar een hele file achter je aan als je de heuvel bij kerkrade op rijd of de cauberg is ook niet altijd even prettig. Op de bewust gekozen dagen is dat niet erg, maar als dagelijks iets vind ik het geen optie.

Je kunt zowel de 109 als de 110 een stuk minder spartaans maken natuurlijk, net waar je wensen liggen. Zo heb ik het interieur van een Saab in de 110 gezet, dat scheelt een hoop qua comfort, nu stap ik na een dag greenlanen uitgerust uit i.p.v. gebroken in het verleden maar ook hierin zullen mensen zijn die dit andersom ervaren.

Zo kan ik natuurlijk nog uren door typen hier maar het is een kwestie van smaak, wensen, geld, tijd maar vooral van ervaren! En ook tussen de 110's zit een boel verschil en bij de 109's niet anders, het is ook een kwestie van geluk hebben.

Voor de lange afstanden waarbij tijd en geld een rol speelt pak ik overigens de V40 op gas, dat rijd altijd heerlijk relaxed maar na zo'n rit gaat er niks boven de 1e rit daarna in de 110 .... vroemmmm

Succes met kiezen en wellicht zien we elkaar binnenkort ergens?

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
D&G

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door D&G »

Lees nu een paar keer dat een Series niet comfortabel is...

Mijn 109 met parabolen en een goede geluidsdemping is echt niet veel minder comfortabel dan een 110. Ik heb mijn 109 nu 3 jaar klaar en bijna 19.000 km erop zitten. Onderhoud blijven doen, genoeg aandacht geven en vooral regelmatig rijden. Ik heb er een hele goede aan...

Sta nu op een punt waar ik twijfel of ik hem weg doe of niet. Nu de 88" klaar is vraag ik me af of het niet teveel is. Maar na een paar langere ritjes in de 88" weet ik nu wel zeker dat voor langere vakanties de 109" mee gaat.

Gerard
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Bedankt voor je input.

Ik kijk steeds meer naar de 110's op internet. Dus ik denk dat het die kant opgaat.

Ik zie dat je ook actief bent bij Scouting Laros. Daar ben ik destijd sook nog een blauwe maandag lid van geweest. Na verkoop van mijn Land Rover ging dat ook over.
Jullie zullen mij zeker wel eens zien met de Land Rover als hij er uiteindelijk is. Hij moet tenslotte gebruikt worden.
Wim Janssen

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door Wim Janssen »

Precies Gerard, een goede verzorgde 109 rijdt niet minder comfortabel dan een 110, afgezien van de stuurbekrachtiging. Toen ik de 109 en de 110 samen had, moest ik een keuze maken welke van de 2 mocht blijven. Ondanks alle lijstjes met voors en tegens, kon ik geen objectieve keuze maken. Uiteindelijk heb ik voor de 5 deuren van de 110 gekozen tegen 3 deuren in de 109.

groeten
Wim Janssen
GuidoB

Re: Wat zou je doen... (109 vs 110)

Bericht door GuidoB »

Wim, Ik bel je zeker nog eens om langs te komen. Leuk aanbod.
Dan kan ik weer eens het landrovergevoel opsnuiven

Momenteel heb ik het erg druk en de komende maanden wordt er toch nog geen Land Rover aangeschaft, maar ik kom graag eens langs.

Guido
Plaats reactie