Remleidingen veranderen SIII 109
-
Apke
Remleidingen veranderen SIII 109
Ik ben bezig met de voorkant van onze 109 (even voor iedereen die het nog niet wist ) en heb al wat zaken naar eigen inzicht aangepast.
De koppelingsleiding loopt nu anders en slingerd niet meer door de motorruimte en ook de remleiding voor de voorremmen blijft nu lekker links om alleen aan de voorkant naar de rechter kant te gaan.
Nu zit ik te twijfelen of ik de leidingen bij het wiel ook niet meteen moet aanpassen.
Nu is het zo dat eerst de bovenste cilinders zijn aangesloten en vanuit die cilinders de onderste.
Lucht gaat altijd naar boven, dus zou deze wijze van aansluiten onlogisch zijn.
Wat is er op tegen om vanuit de flexibele leiding eerst naar beneden te gaan om daarna naar boven te gaan?
Iemand dit al eens met goed resultaat gedaan?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f4e1be0f1a279770ee03251535cb69b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15278856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
De koppelingsleiding loopt nu anders en slingerd niet meer door de motorruimte en ook de remleiding voor de voorremmen blijft nu lekker links om alleen aan de voorkant naar de rechter kant te gaan.
Nu zit ik te twijfelen of ik de leidingen bij het wiel ook niet meteen moet aanpassen.
Nu is het zo dat eerst de bovenste cilinders zijn aangesloten en vanuit die cilinders de onderste.
Lucht gaat altijd naar boven, dus zou deze wijze van aansluiten onlogisch zijn.
Wat is er op tegen om vanuit de flexibele leiding eerst naar beneden te gaan om daarna naar boven te gaan?
Iemand dit al eens met goed resultaat gedaan?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f4e1be0f1a279770ee03251535cb69b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15278856, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Dirk109
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Het bestaande systeem achter de wielen werkt goed en als het anders aansluit zal het ontluchten moeilijker worden dus waarom anders?
Dirk109
Dirk109
-
Apke
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
De lucht zal van nature naar boven willen en ontluchten doe je op de onderste cilinder. Onlogisch dus.
Vandaar mijn idee om het om te keren zodat ik de bovenste cilinder ontlucht.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f548f31e99611d0c0f004e2f4f3cb2be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15279252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Vandaar mijn idee om het om te keren zodat ik de bovenste cilinder ontlucht.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f548f31e99611d0c0f004e2f4f3cb2be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15279252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Dirk109
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Blijft toch de vraag waarom je bij een goed aangesloten remleidingen die eenvoudig ontluchten een ander systeem wilt aanbrengen wat nog eenvoudiger ontlucht?
Dirk109
Dirk109
-
Apke
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Omdat er bij mij soms lucht in de bovenste cilinder blijft zitten wat je er niet altijd even eenvoudig uit krijgt.
Yep, ik ken het systeem van de cilinders ingedrukt houden en ik maak gebruik van de eezi-bleed.
Nu alles los is en ik de nodige leidingen aan het vernieuwen ben, waarom dan niet de cilinders andersom aansluiten als dit voordelen opleverd
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e1077a1cf8d5a2e4e6731468a11d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15282306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Yep, ik ken het systeem van de cilinders ingedrukt houden en ik maak gebruik van de eezi-bleed.
Nu alles los is en ik de nodige leidingen aan het vernieuwen ben, waarom dan niet de cilinders andersom aansluiten als dit voordelen opleverd
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e1077a1cf8d5a2e4e6731468a11d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15282306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Frans Bonnes
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Apke.
De flexibele remleiding moet zo min mogelijk gevaar lopen bij het (terrein) rijden.
Ook moet de leiding geen problemen geven bij het sturen, in de klem komen te zitten.
Of ergens achter kunnen blijven haken.
Vandaar dat de leiding boven aan zit..
fb
De flexibele remleiding moet zo min mogelijk gevaar lopen bij het (terrein) rijden.
Ook moet de leiding geen problemen geven bij het sturen, in de klem komen te zitten.
Of ergens achter kunnen blijven haken.
Vandaar dat de leiding boven aan zit..
fb
-
JustinvS
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Dennis101 heeft in het verleden al eens geschreven dat de flexibele leiding daar een stuk kwetsbaarder zit dan bovenop. De harde leiding naar beneden is al zo netjes mogelijk beschermd achter het swivelhuis langs, een tweede (flexibele) leiding erheen is alleen maar meer risico.
Een ander punt hoorde ik van Rob (BP Drachten). Als je een flexibele leiding rechtstreeks in de cilinder draait krijg je dat hij door alle beweging achter het de knelaansluiting harder slijt en uiteindelijk scheurt. Dit was ook de reden dat de Series 3 dat hele korte stukje remleiding bij de voorwielen heeft, zo komt de remslang met alle hoeken en bewegingen een stuk gunstiger uit en zal het langer volhouden. Als je een flexibele leiding maakt en rechtstreeks onderin de cilinder steekt krijg je vervelende hoeken en zal hij sneller stuk gaan. Ruimte voor dezelfde oplossing als boven is er allerminst (1 steen en weg is de remleiding).
Van boven een harde leiding leiden vanaf het aansluitpunt zoals het er nu zit lost het probleem van de hoeken op, maar dan blijf je zitten met het probleem dat je iets belangrijks en kwetsbaars dichter bij het gevaar brengt. Ga niet de nieuwe leiding voorlangs leggen, daar ligt hij een stuk kwetsbaarder als achter het swivelhuis.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cea4098d1483c7f18bd80637f59cd185', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15282379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een ander punt hoorde ik van Rob (BP Drachten). Als je een flexibele leiding rechtstreeks in de cilinder draait krijg je dat hij door alle beweging achter het de knelaansluiting harder slijt en uiteindelijk scheurt. Dit was ook de reden dat de Series 3 dat hele korte stukje remleiding bij de voorwielen heeft, zo komt de remslang met alle hoeken en bewegingen een stuk gunstiger uit en zal het langer volhouden. Als je een flexibele leiding maakt en rechtstreeks onderin de cilinder steekt krijg je vervelende hoeken en zal hij sneller stuk gaan. Ruimte voor dezelfde oplossing als boven is er allerminst (1 steen en weg is de remleiding).
Van boven een harde leiding leiden vanaf het aansluitpunt zoals het er nu zit lost het probleem van de hoeken op, maar dan blijf je zitten met het probleem dat je iets belangrijks en kwetsbaars dichter bij het gevaar brengt. Ga niet de nieuwe leiding voorlangs leggen, daar ligt hij een stuk kwetsbaarder als achter het swivelhuis.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cea4098d1483c7f18bd80637f59cd185', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15282379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Apke
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Mijn idee was om de flexibele leiding te laten zoals deze nu is. Goede constructie en weinig problemen.
Vanuit de flex.leiding een leiding naar de onderste remcilinder maken en voor de stevigheid met een klem op de ankerplaat vast zetten.
Vanuit de onderste remcilinder met de originele leiding terug naar de bovenste remcilinder en ook daar de ontlucht nippel maken.
Nadeel: er lopen twee leidingen "van boven naar beneden".
Voordeel: lucht gaat naar boven, dus zal in de bovenste remcilinder gaan zitten (welke ontlucht kan worden).
Zijn de cilinders identiek aan elkaar zodat niet alleen de onderste wordt aangesproken?
Zijn er andere problemen te verwachten?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b429c57c6a3e6a4d0773fa52eeab146', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15282451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Vanuit de flex.leiding een leiding naar de onderste remcilinder maken en voor de stevigheid met een klem op de ankerplaat vast zetten.
Vanuit de onderste remcilinder met de originele leiding terug naar de bovenste remcilinder en ook daar de ontlucht nippel maken.
Nadeel: er lopen twee leidingen "van boven naar beneden".
Voordeel: lucht gaat naar boven, dus zal in de bovenste remcilinder gaan zitten (welke ontlucht kan worden).
Zijn de cilinders identiek aan elkaar zodat niet alleen de onderste wordt aangesproken?
Zijn er andere problemen te verwachten?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b429c57c6a3e6a4d0773fa52eeab146', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15282451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
JustinvS
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
De cilinders zijn identiek aan elkaar. Of het uitmaakt dat de onderste eerst aangesproken wordt weet ik niet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbfcd35f0da95fe3ab2960cfd2fc56c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15283079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbfcd35f0da95fe3ab2960cfd2fc56c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15283079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bob
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Hey Apke,
Hetgeen jij hier beschrijft is precies wat ik me bedacht toen ik met de remmen van mijn 109 bezig was. Het is naar mijn mening ook onlogisch dat de ontluchting bij de voorwielen niet onderop zit. Als je het doet zoals jij beschrijft heb je inderdaad het probleem van een kwetsbare flexibele leiding niet. Die blijft gewoon even lang en sluit aan op een vaste leiding. En waar er één vaste leiding omlaag kan, kunnen er ook twee, zo lijkt mij. Eén achterlangs en één voorlangs, waarom niet? Ik heb mijn remcilinders recentelijk vervangen en kan je vertellen dat beide cilinders in de voorwielen (per voorwiel dus) identiek zijn. Links en rechts zijn wel verschillend, namelijk gespiegeld. Theoretisch gezien zal er altijd één cilinder iets eerder gaan bewegen dan de andere (de weerstand in de cilinders zal immers onderling nooit exact gelijk zijn), echter er wordt pas echt druk op de schoenen uitgeoefend als het eindpunt bereikt is. De druk blijft in principe in alle cilinders gelijk, dus als de schoenen eenmaal tegen de trommels staan moet er overal evenveel kracht uitgeoefend worden.
Ik krijg mijn remmen overigens nog niet goed ontlucht. Heb echter nog niet geprobeerd de cilinders ingedrukt te houden, om vastzittende luchtbellen daar ook los te peuteren. Ik las dat jij ook het één en ander af hebt geklemd om te uit te vinden waar de lucht precies zit. Begrijp ik het goed dat je hierbij je flexibele leidingen hebt dichtgeknepen? Ik hoor graag nog even de details hierover van je.
Groet,
Bob
Hetgeen jij hier beschrijft is precies wat ik me bedacht toen ik met de remmen van mijn 109 bezig was. Het is naar mijn mening ook onlogisch dat de ontluchting bij de voorwielen niet onderop zit. Als je het doet zoals jij beschrijft heb je inderdaad het probleem van een kwetsbare flexibele leiding niet. Die blijft gewoon even lang en sluit aan op een vaste leiding. En waar er één vaste leiding omlaag kan, kunnen er ook twee, zo lijkt mij. Eén achterlangs en één voorlangs, waarom niet? Ik heb mijn remcilinders recentelijk vervangen en kan je vertellen dat beide cilinders in de voorwielen (per voorwiel dus) identiek zijn. Links en rechts zijn wel verschillend, namelijk gespiegeld. Theoretisch gezien zal er altijd één cilinder iets eerder gaan bewegen dan de andere (de weerstand in de cilinders zal immers onderling nooit exact gelijk zijn), echter er wordt pas echt druk op de schoenen uitgeoefend als het eindpunt bereikt is. De druk blijft in principe in alle cilinders gelijk, dus als de schoenen eenmaal tegen de trommels staan moet er overal evenveel kracht uitgeoefend worden.
Ik krijg mijn remmen overigens nog niet goed ontlucht. Heb echter nog niet geprobeerd de cilinders ingedrukt te houden, om vastzittende luchtbellen daar ook los te peuteren. Ik las dat jij ook het één en ander af hebt geklemd om te uit te vinden waar de lucht precies zit. Begrijp ik het goed dat je hierbij je flexibele leidingen hebt dichtgeknepen? Ik hoor graag nog even de details hierover van je.
Groet,
Bob
-
Apke
Re: Remleidingen veranderen SIII 109
Yep, ik heb gewoon de flexibele slang dichtgeknepen met een griptang en twee metalen stangetjes.
De stangetjes drukken de leiding dicht (ronde stangetjes zodat er geen scherpe stukken aan zitten) en de stagetjes worden aangedruk met een griptang.
Alleen een griptang kan ook, maar kan minder goed uitpakken voor je flexibelel slangen.
Het voordeel is dat je op dat moment gericht kan kijken wanneer het pedaal hard is en wanneer niet.
Andere hulpmiddelen:
EzeeBleed (of hoe je het ook schrijven mag) en goed gestelde remmen.
Bij slecht gestelde remmen kan het ook zo zijn dat je twee keer moet trappen voordat de schoenen ver genoeg naar buiten zijn gekomen om te remmen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('661c20e374d173ec546808f4b9c9e1eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15485475, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
De stangetjes drukken de leiding dicht (ronde stangetjes zodat er geen scherpe stukken aan zitten) en de stagetjes worden aangedruk met een griptang.
Alleen een griptang kan ook, maar kan minder goed uitpakken voor je flexibelel slangen.
Het voordeel is dat je op dat moment gericht kan kijken wanneer het pedaal hard is en wanneer niet.
Andere hulpmiddelen:
EzeeBleed (of hoe je het ook schrijven mag) en goed gestelde remmen.
Bij slecht gestelde remmen kan het ook zo zijn dat je twee keer moet trappen voordat de schoenen ver genoeg naar buiten zijn gekomen om te remmen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('661c20e374d173ec546808f4b9c9e1eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15485475, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)