Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik ben aan het twijfelen wat ik met de motor van mijn project ga doen.
Het liefst zou ik er een 3,5 V8 in lepelen, maar ik weet niet hoe de RDW er op reageerd, omdat ik ook al een nieuw chassis heb.

Andere optie is om de 2,5 Td te reviseren, dan blijft de originele motor tenminste in de auto.

Toen ik de auto gekocht heb, starte hij slecht en rookte nog erger als ik vroeger deed.
Dus bij revisie zit ik zowieso aan de kleppen, eventueel de zuigerveren en dan ook maar gelijk aan de krukaslagers te denken.

Werk volgorde zal dan zijn, de kop lichten, de kleppen controleren en eventueel vervangen en opnieuw inslijpen, de klepseals controleren en eventueel vervangen.

De cilinders controleren op glazigheid en de boring meten of deze niet te ver gesleten is.
Als alles goed is, laat ik de zuigers en cilinders voor wat het is, anders wordt het hele zootje aangepakt.

Wat zou er eventueel nog meer moeten gebeuren?????



handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('317c14667fee7c3af6832c59ce8c2c0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15147665, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
Franc

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Franc »

Ben,

Wat bedoel je met een nieuw chassis en hoe de RDW er op reageert?
Als je een chassiswissel gedaan hebt op de daarvoor geeigende manier (dus via de RDW), dan is het "gewoon" een reparatie.

Als je een motorwissel gaat doen is een 200, 300tdi of V8 zeker te prefereren boven de 2.5TD. Die laatste is gewoon de minste van alle motoren die erin gezeten hebben.
Ga gewoon eens bij de RDW praten wat je plannen zijn. Ze denken heus mee met je als je uitlegt wat je wilt doen. De v8 heeft origineel in de auto gezeten, ook >25 jaar geleden. Daar is een typegoedkeuring van. Zou niet echt een probleem moeten vormen, behalve als je er een 4.6V8 met EFI in legt.

Groeten,
Franc.
ToyRoverlander

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door ToyRoverlander »

Typegoedkeuringen boeien alleen maar bij auto's van na 1998! Is ie van daarvoor kun je er een F16 straalmotor inleggen als je wilt.... als ie maar aan de apk eisen voldoet.

Als dat chassis idd op 'die goede manier' is gewisseld dan wordt dat gezien als reparatie en kun je erin leggen wat je maar wilt.

Aders zou ik er een 300tdi inleggen en absoluut nul tijd energie en geld steken in een 2.5TD.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

De auto heeft ook een kleine metamorfose gehad.

getautoconsumentfotogroot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a84013e03f9eceb5e577c40d3ce149a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fgetautoconsumentfotogroot.jpg', 'http://www.benaartman.nl/getautoconsumentfotogroot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fgetautoconsumentfotogroot.jpg', '', 15147946, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zo zag hij eruit toen ik hem kocht,

nu is hij zoals onderstaand.

marti%2520286.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9c0e16ed99337a9ac8dbc17a868f7029', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-UmmQEGDY91o%2FTzeblOV5blI%2FAAAAAAAAAAo%2FiW2Mm-fhRRo%2Fs720%2Fmarti%252520286.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/-UmmQEGDY91o/TzeblOV5blI/AAAAAAAAAAo/iW2Mm-fhRRo/s720/marti%2520286.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-UmmQEGDY91o%2FTzeblOV5blI%2FAAAAAAAAAAo%2FiW2Mm-fhRRo%2Fs720%2Fmarti%252520286.JPG', '', 15147946, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als voorkeur zou ik de 3,5 liter V* erin willen hangen, een beetje vermogen meer is ook niet verkeerd.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2c06eb39be55eda4c1f2992af6856bef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15147946, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2012 12:04 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Franc

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Franc »

Ben,

Helemaal origineel dus
Je hebt alleen maar de kleur veranderd, een pickup van gemaakt en dadelijk een andere motor erin.
Allemaal zaken die je officieel in ieder geval bij de RDW moet melden voor je weer gaat rijden. Anders kun je problemen krijgen bij de APK.
Ik heb zelf een keer een motorwissel gedaan. RDW kijkt dan of het deugdelijk is gedaan, meer niet.

Hup met die V8 !

Groeten,
Franc.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Alvoren ik de chasiswissel gedaan heb, heb ik eerst bij de RDW geinformeerd wat wel en niet.
Dus als hij klaar is, laat ik hem eerst keuren en daarna wil ik pas verder met een eventuele motortransplantatie.

eerst rijden.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc17178ca3fada89d1505851192cd0e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15148752, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
RoLandrover

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door RoLandrover »

Scheuren in de kop en scheuren in de zuigers (ik had 1tje volledig in 2en )

met goed warmrijden en netjes behandelen gaan ze best lang mee.

grtn

RoLandRover
richard78

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door richard78 »

Hoi Ben,

Ik zou inderdad even bij de rdw je plannen voorleggen en kijken wat zij vinden. Zo heb je alles netjes op papier staan. Zorg er wel voor dat je antwoorden op papier krijgt en anders namen en tijden/data noteren.

Voordat je aan de 2.5TD begint misschien nog ene compressie test doen met en zonder olie in de cillinder(als dat kan). Dan kan je even kijken of kleppen slecht zijn of dat de cillinders/veren ook slecht zijn.

Maar ik geloof dat je best wat weet over het reviseren van een landrover motor

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c1665ed7b0dbd1b1e0e07253781f151', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15149505, 600, 600, 'Loading image ...', false);
tijdrovers

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door tijdrovers »

ga nu maar gewoon naar de rdw toe, spreek je een monteur aan en vraag hem wat er allemaal kan en niet kan.
niet bellen, dat werkt niet. gewoon onder 4 ogen.
je zult verstelt staat wat er allemaal kan.

een td zou ik niet aan beginnen. leuke motor, maar niet betrouwbaar. heb er zelf ook één gehad.

henri
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Toch bevreemd het mij dan als het zulke slechte motoren zijn, dat de vorige eigenaren er toch sinds 1989 mee hebben rondgereden.
En dat hij toe ik hem kocht ook nog steeds starte.

Uiteindelijk gaat de V8 er wel in, maar ik wil eigenlijk eerst even de V8 klaar maken (wordt ook gereviseerd ) en dan toch de auto straks kunnen gebruiken.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ab5904c97b0289a8ce50029946e00a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15154340, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
Eric&Betty Boop

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch bevreemd het mij dan als het zulke slechte
> motoren zijn, dat de vorige eigenaren er toch
> sinds 1989 mee hebben rondgereden.
> En dat hij toe ik hem kocht ook nog steeds
> starte.


Het grootste probleem van de 2,5TD zijn gescheurde zuigers(zoals Roland al schrijft) door een te hoge temperatuur boven die zuigers,maar zelfs met gescheurde zuigers blijven ze nog (goed) lopen. Been there,done that.
Probleem is deels op te lossen door een IC en een uitlaat van grote diameter om de EGT naar beneden te brengen.

Een ander veel voorkomend probleem is het scheuren van het boost-membraam op de injectiepomp.
De tank wordt dan op druk gezet door de turbo en als het lang genoeg duurt wordt de diesel naar de turbo geperst waardoor het blok op hol slaat.
Dit membraam sluit(als hij heel is) de retour vanaf de pomp als de turbodruk stijgt zodat er meer diesel naar de verstuivers kan.
Bij een gescheurd membraam heb je dus ook nog kans op een te arm mengsel omdat er te veel diesel naar de retour gaat terwijl de turbo wel de cilinders vol staat te pompen met lucht.
Dit is ook weer niet bevordelijk voor de zuigers.

Feit blijft dat het eigenlijk een 2,5NA is met een turbo (en andere zuigers en nog wat aanpassingen) die ff in het leven is geroepen toen de 200tdi al ontwikkeld werd.
De TD moest gewoon het gat ff vullen tot de 200tdi klaar was
Het schijnt dat de TD blokken van na '89 een stuk betrouwbaarder zijn dan de eerste versie.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('065b2694ada1cf9dcf31c021e4b0c415', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15154629, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ad4f1aaf2df43bb16091bde2b7e7235f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15154629, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2012 21:27 door Eric&Betty Boop.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Bouwjaar van de auto is volgens het Chassisnummer 1988, maar hij is op kenteken gegaan in 1989, dus de motor zal van 88 zijn.

Maar wel een goede tip, als ik beslis om de motor aan te pakken, dan ook gelijk maar het mebraam vervangen.

Ik ga weer eens verder studeren op wat allemaal te vervangen en een lijst maken met de onderdelen en de kosten en dan kan ik voor mijzelf een juiste beslissing maken.

Het reviseren vind ik gewoon leuk om te doen, dus dat speelt ook mee.

Dat ga ik uiteindelijk ook met de V8 doen.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9793bb33a7730570a06a80e2f3e3ebf4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15155079, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
Eric&Betty Boop

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Eric&Betty Boop »

Succes met de revisie. Dat is ook heel leuk om te doen.
Ga wel voor kwaliteits onderdelen zoals bv Kolbenschmidt zuigers en niet voor de goedkope versies.
Kost wat,maar dan heb je ook wat.
Ook de waterpomp is wel belangrijk. Ik heb een aftermarket waterpomp gehad waarbij de afstand tussen de schoepen en het huis een paar mm groter was dan bij een originele waterpomp. Deze verpompt dus minder vloeistof en dat wil je bij een 2,5TD niet want die zit thermisch al op het randje.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d9e545105fc799b60ccb39f85a474ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15155165, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3c998f432914a26864ad074bb79c0c49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15155165, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rogier 88 SIII

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Rogier 88 SIII »

Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar wel een goede tip, als ik beslis om de motor
> aan te pakken, dan ook gelijk maar het mebraam
> vervangen.
>
> Ik ga weer eens verder studeren op wat allemaal te
> vervangen en een lijst maken met de onderdelen en
> de kosten en dan kan ik voor mijzelf een juiste
> beslissing maken.
>
> Het reviseren vind ik gewoon leuk om te doen, dus
> dat speelt ook mee.
>
> Dat ga ik uiteindelijk ook met de V8 doen.


reken op alleen aan onderdelen tussen de 700 en 850 euro ongeveer plusminus. been there done that 2 maand terug met een 2,5 td ;-)

membraam zou ik zeker ff menemen is een enorm gek*t als als hij in de auto zit. echt ! been there donme that also
voor bestel gegevens zie mijn topic van een maand terug .


als ik jou was, maar je moet het zelf weten natuurlijk, zou ik direct die v8 klaar gaan maken en dan daar desnoods wat meer aan uitgeven. desnoods die 2,5 td er eerst zo inlepelen....

ohja een td met gescheurde zuigers en verbrandings kamers wat lekkende kleppen en versleten verstuivers en drijfstang en krukas lagers en een gescheurd boostmembraan loopt echt als een zonnetje maar wl niet harder als 70-80km

mtvgr: Rogier
ToyRoverlander

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Bij een gescheurd membraam heb je dus ook nog kans op een te arm mengsel omdat er te veel diesel naar de retour gaat terwijl de turbo wel de cilinders vol staat te pompen met lucht.
Dit is ook weer niet bevordelijk voor de zuigers.


Een diesel is GEEN benzine blok!!! Het werkt precies andersom.
Benzine: hoe armer het mengsel hoe heter
Diesel: des te meer diesel, des te heter! Diesel loopt op luchtoverschot.

Meer boost verlaagt juist de EGT wat weer beter is!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Puffino

Re: Wat zijn de meest beruchte slechte punten van een 2,5 TD

Bericht door Puffino »

Wat de meest beruchte slechte punten zijn van een 2.5TD?

De berijder en degene die hem onderhoudt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie