kop revisie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Even

kop revisie

Bericht door Frans Even »

Hallo land rovers,

Het moet toch gebeuren.
Gisteren een stuk gereden zonder thermostaat, de motor wordt goed gekoeld, maar naar aankomst thuis behoorlijk wat koelvloeistof weg uit de radiator.
Thermostaat weer teruggeplaatst en weer een stuk gereden....foute boel. Volgens mij kunnen de luchtbelletjes die ontstaan in het blok makkelijk weg als de thermostaat er uit is, maar bij geplaatste thermostaat niet, waardoor de motor dan oververhit wordt.

Afgezien hiervan lijkt het mij een juiste beslissing om de motor na 2 ton (op LPG) eens even goed onder de loep te nemen.

Mijn plan is om eerst de kop (bovenblok) aan te pakken.

Met de kop wil ik ook gelijk de nokkenas vervangen door een scherpe nokkenas.
Teven pak ik dan gelijk de ketting met tandwielen enz....
De kleppen bekijk ik als ik de boel uit elkaar heb.

Wie heeft er een lijstje met de benodigde onderdelen?
Ik moet nog even uitzoeken welke motor ik heb, laag of hoge compressie !!!!!!

Mijn land rover is een 110 uit 1984.

Alle info betreffende de aankomende revisie is meer dan welkom.

Alvast mijn dank.
Wim Janssen

Re: kop revisie

Bericht door Wim Janssen »

Ik zou me allereerst eens goed gaan inlezen in de materie. De site van RPI geeft een schat aan informatie. Ook is er een handboek dat specifiek de revisie van de V8 weergeeft.
Maar omdat je niets aan de krukas wilt doen, zou ik eerst een compressiemeting en een oliedrukmeting doen. Dat geeft een hoop informatie over je blok. Oliedruk moet je met warme motor stationair min.1 bar hebben en op toeren 2,5 bar. Als je deze waarden niet of bij lange na niet haalt, kan het zijn dat je krukas en/of drijfstanglagers slecht zijn. Natuurlijk kan ook de oliepomp de oorzaak zijn, maar als het huis hiervan (distributiedeksel) ingevreten is moet deze ook vervangen worden.
Bij de koppen moet je ook denken aan de tuimelaars met assen. Je noemt een scherpe nokkenas. Hier is een grote keuze mogelijk maar bij een zware 110 moet je volgens mij meer aan een nokkenas denken die meer koppel geeft. Vergeet hierbij natuurlijk ook de hydraulische klepstoters niet. En monteer staks af met composite koppakkingen. het verlies in compressie kun je deels compenseren door je koppen extreem te laten vlakken. Een halve mm is haalbaar.
Het enige verschil tussen hoog en laag compressie zijn de zuigers. Voor de rest hoef je hier geen rekening mee te houden. Maar wil je meer vermogen en is het een laag compressieblok, trek het dan helemaal uit elkaar en monteer dan gelijk hoog compressie zuigers. Deze kun je bij RPI goed kopen. Voordeel is dat je dan echt alles goed kunt doen en straks na een hoop werk en kosten geen verassingen krijgt.
Maar bovenal, lees en begrijp voordat je begint.

groeten
Wim Janssen
Zie voor revisiefoto's [picasaweb.google.com] onder Land Rover 110 CSW V8 1983

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2012 09:27 door Wim Janssen.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Als de motor met gemonteerde thermostaat te heet wordt, is of de thermostaat niet goed, komt waarschijnlijk niet ver genoeg open.
Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de thermostaat verkeerd gemonteerd wordt.
Het gaatje moet naar boven. Eventueel het gaatje iets opboren.

fb
Puffino

Bericht door Puffino »

eh even hoor maar heb je al eerder iets gepost over dit probleem? -> JA, heb ik even doorgelezen.

Sorry maar ik kan je nog niet volgen waarom je conclusie trekt dat je koppen gereviseerd moeten worden.

Blijf aub eerst even rustig nadenken, en lees de posting nog eens door van Franc: [landrover.startpagina.nl]

Heb je enige kennis van motoren? Ik heb het gevoel van "te weinig". En dat je daardoor mogelijk verkeerde (of in elk geval overhaaste) conclusies trekt. Je weet nog te weinig om zware klussen aan te pakken op het blok.

Ik denk dat een compressietest een goede optie is om mee te starten, er is vast wel een prikker die jou daarbij kan helpen. En daarna ga je pas kijken hoe verder. Die test zal je vertellen of er bepaalde cylinders lek zijn, ik gok van wel, namelijk een koppakking. Het lossen van de kop wat je moet doen omd at probleem op te lossen kan je vervolgens vertellen of het zinvol is om door te gaan met meer.

Let je wel op hoe je na olie aflopen weer start? (met die V8 pakt de oliepomp toch geen olie als ie leeg is geweest?)
Frans Even

Hallo Puffino,

Ik heb tot nu toe een paar motor revisies gedaan.
Van mij Jeep (1956) heb ik zelf de gehele motor gedaan met nieuwe klepgeleiders enz....

De compressie heb ik reeds gemeten, en is goed.

Eigenlijk zeg je dus tegen mij dat het blok makkelijk 2 ton kan lopen en dat het eigenlijk alleen nodig is om een nieuwe koppakking te plaatsen?

Hoe lang gaat eigenlijk de ketting mee.

Uiteraard trek ik geen overhaaste conclusies, maar als de boel open is wil ik het wel goed doen.

Groet,

Frans
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Hoe is het met je radiateur gesteld?? deze is denk ik ook dik 20 jaar oud, en waarschijnlijk niet meer zo heel goed.
als je radiateur inwendig verstopt zit ( kalk aanslag etc ) dan kun je de V8 motor nooit koel houden.

Je zal niet de eerste zijn die een motor reviseert om direct na inbouw het zelfde probleem te krijgen met je gereviseerde motor door een slechte radiateur.

Laat eerst een lek test en compressie meting uitvoeren, bekijk de staat van je radiateur eens, visco vin, thermostaat, waterpomp. zijn deze allemaal nog goed,

Natuurlijk zal een V8 met ruim 200.000 op de klok baat hebben bij en revisie, maar vaak hoeft de onderzijde niet slecht te zijn, zeker als je goede olie druk hebt. de koppen lichten en verse pakkingen monteren doet al wonderen, en als je er toch bent is de nokkenas vervangen ook een wijze beslissing, deze zal na 2 ton geheid aan vervanging toe zijn.

Toch heeft dit weinig nut als het probleem heel ergens anders zit, zoals Wim schrijft, lees er een goed over, leer de motor goed kennen en besluit dan wat je gaat doen een (voledige) revisie kost best wat geld!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Frans Even

Hallo Andrew,

Bedankt voor je reactie.

Wat jij aangeeft heb ik als eerst gedaan.
Er is een nieuwe radiator ingekomen, de thermostaat vervangen en getest of de waterpomp werkt.

Zonder thermostaat koelt hij goed. De verklaring hier voor staat in mijn vorige berichten.
Het feit blijft wel dat er koelwater verdwijnt en het lekt nergens.

Vr. Gr. Frans
Franc

Bericht door Franc »

Frans,

QuoteHet feit blijft wel dat er koelwater verdwijnt en het lekt nergens. Dat klinkt als koppakkingen vervangen. Koppen vlakken en afpersen. Als daar niks geks uit komt kun je het daar waarschijnlijk wel bij laten.

Als je het blok open hebt kun je evt bepalen of je meer wilt / moet doen. Alles hangt af van de vraag hoe goed je het wilt hebben. Nokkenas is er eentje om dan goed naar te kijken. Maak maar foto's en zet ze hier maar neer.

Zet je motornummer ook eens in dit draadje, dan kan ik je al heel wat meer vertellen over je motor. Verder staat bij mijn weten je compressie bij het motornummer (bij de peilstok) in het onderblok gestanst. Als het een originele 3.5 motor is is het volgens mij bij Defender altijd 8.13. Maar ik kan me vergissen. Bij vervangen kun je er prima hogere compressie zuigers in zetten.

Je kunt overigens vrijwel alles (behalve boren/honen en krukaslagers) doen zonder de motor eruit te halen. En is ook echt niet ingewikkeld. Koppakking vervangen doe je makkelijk in 1 dag. En maak foto's terwijl je bezig bent zodat je nog weet waar dat ene slangetje ook al weer aan zat.

Groeten,
Franc.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Heb je ook een compressie test of lek test laten uitvoeren? en wat kwam/komt hier uit?

als een pakking lek is dan ga je dat zien/voelen/horen bij een lektest. namelijk geluid in de in of uitlaat, bellen in je expansievat/radiateur geluid uit je olie vuldop of langs de pasvlakken tussen kop en blok.

Bij bijna alle V8 motoren die ik heb gehad 4x 3.5 2x 3.9 heb ik de kop pakkingen moeten vervangen, bij 3 ervan ook de nokkenas en 1 heb ik alles van vervangen destijds ( was ook de beste 3.5 die ik ooit heb gereden maar alles was ook nieuw )
als alle rand apparatuur in orde is ( ik neem aan dat je radiateur een nieuwe was en niet een 15 jaar oude gebruikte?)

als dit het geval is dan zal het waarschijnlijk een of beide pakkingen zijn vervang in ieder geval beide, en laat je koppen afpersen en vlakken evt kun je ook de kleppen opnieuw laten inslijpen dit ligt meer aan je budget.

Je motor nummer staat zoals door Franc omschreven bij je pijl stok en de compressie verhouding ook. via Google kun je al een hoop informatie vinden over de Rover V8 en zijn diverse specificaties aan de hand van motor nummer/code.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Wim Janssen

Rover V8 motornummers zijn hier [www.v8register.net] te vinden met herkomst en compressie. Maar compressieverhouding staat inderdaad ook naast het motornummer ingeslagen.
Ik mis bij al die adviezen over halve revisies een ding en dat is schoonmaak. V8 blokken zijn echt heel vaak gigantisch vervuild inwendig en zeker bij lekke koppakkingen omdat deze gemakkelijk rechtstreeks in het carter kunnen lekken. Ik heb destijds bij de revisie van mijn eigen blok de meeste tijd besteedt aan schoonmaak. Achteraf had ik dat natuurlijk ook kunnen uitbesteden bij een revisiebedrijf, maar goed zelf doen geeft meer vertrouwen. Deze vervuiling die tijdens werkzaamheden "half" los komt gaat zweven en kan overal terecht komen. Vorig jaar nog een V8 blok gezien waar het middelste lager door het carter naar buiten gekomen was. Dit gebeurt alleen maar als het vast loopt door gebrek aan smering.
Naar mijn idee kun je halve revisies alleen maar doen als je 100% zeker bent van de goede staat van de rest. En hoe weet je dat?

groeten
Wim Janssen
PS. Ik had hier graag een paar foto's bijgezet van vervuilde blokken, aar die heb ik thuis en ik zit nu op mijn werk..
Frans Even

Hallo Frank,

Bedankt voor je info.

Het zou mooi zijn als je mij wat meer kan vertellen over de motor.
Er staat inderdaad 8:13 boven het motornummer.
Het motornummer is: 38DO9538A

Misschien weet je ook het antwoord op mijn volgende vraag:

De kleppen deksels zijn vervangen door volgens mij deksels van een latere type.
Deze deksels hebben o.a. een dubbel dak, maar hebben maar aan één kant een afzuiging voor de sludge zitten.
Is dit beter....of....niet?

Hoe kan ik hier trouwens een foto plaatsen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr. Frans
Frans Even

Hallo Wim,

Eigen is dat ook de reden dat ik de revisie zelf wil uitvoeren.
Ik ben nogal een pietje precies en wil dan ook zeker weten dat alles goed en schoon is.
De kleppendeksels heb ik reeds gereinigd. Deze waren echt super vervuilt.

Wat zijn de punten van aandacht wat betreft het schoonmaken?

Alvast mijn dank.

Gr. Frans Even
Frans Even

???????? heb ik nu een 3.9 liter blok ??????
Arno

38D00001 > is dus 3.9

Bericht door Arno »

YEP: 38D00001 R.R Disc efi Auto 8.13:1cr 1988 onwards, Dus ook 1/3e aanpassing aan je auto.
Frans Even

Re: 38D00001 > is dus 3.9

En nu?

Baal hier van....aangezien een 3.9 veel gevoelige is voor oververhitting.
Er zit nu ook een kans in dat de cilinderwand gescheurd is.

is een tegenvaller voor mij.........

Frans
Arno

Re: 38D00001 > is dus 3.9 & + 60 pk t.o.v

Bericht door Arno »

Wees blij met een 3.9 blok, heeft meer vermogen dan een 3.5. Sinds kort rij ik een Range Rover Classic met een 3.5, mijn beide classics hiervoor hadden een 3.9. Ik heb nu het gevoel dat ik mijn brood moet meenemen als ik ga optrekken.
Jouw one-ten met een 3.9, zal ook beter rijden dan met een 3.5.
Gescheurd onderblok kan inderdaad voorkomen, maar er zijn ook nog genoeg draaiende motoren waar men niet eens doorheeft dat deze is gescheurd.
Wim Janssen

Frans,

Je geeft zelf de aandachtpunten al aan.

QuoteIk ben nogal een pietje precies en wil dan ook zeker weten dat alles goed en schoon is.
groeten
Wim Janssen
Franc

Bericht door Franc »

Frans,

Je kunt alleen een foto plaatsen als je die eerst al ergens op internet hebt geplaatst. Bijvoorbeeld op Picasa of mijnalbum.

Is inderdaad wel een extra dilemma. Hoewel je je nu in ieder geval geen zorgen hoeft te maken dat je LR niet meer origineel is als je er een ander bok in legt.
Erachter komen of je onderblok lek is is niet eenvoudig. Wel kun je de koppen lichten en kijken hoe het met de koppakkingen staat. Als die perfect zijn zou ik maar eens kijken naar een ander blok.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Plaats reactie