voorgloeien

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ruud

voorgloeien

Bericht door Ruud »

Hallo allen,

Omdat mijn RRC niet origineel een dieselblok had, zit er niets in om voor te gloeien.
En dat is met deze temperaturen toch wel handig.

Wie kan mij (simpel want ik ben blond) uitleggen wat te gebruiken en hoe aan te sluiten.

Ik heb een drukschakelaar liggen welke automatisch uitgaat als je hem loslaat.
Dan heb ik waarschijnlijk een relais nodig, maar welke en hoe aan te sluiten?


Grt R
peter

Re: voorgloeien

Bericht door peter »

je kunt rechtstreeks een dikke draad van je accu naar je schakelaar maken ( wel een dikk ezekering ertussen)
dan van je schakelaar naar je gloeispiralen.
Je moet dan alleen de tijd in de gaten houden dat je voorgloeit
dus je bepaald zelf hoelang.

op een oude serie doe je het ook zonder voorgloeirelais ,

succes.
Thimo

Re: voorgloeien

Bericht door Thimo »

Beste Ruud,

Ik zal wat Peter schrijft zeker niet doen bij gloeistiften die parallel staan.
Dit geeft veel rook in je schakelaar ( er loopt ca 60 Ampere ).
Ikzelf heb bij een plaatselijk landbouwmachinebedrijf een nieuw relais gekocht voor nog geen 6 euro!
Hiermee schakel ik de gloeistiften in via een zelf terugverende schakelaar.

Mvg Thimo.
Raro74

Re: voorgloeien

Bericht door Raro74 »

Welke cockpit heb je? Zit in de latere modellen niet standaard het voorgloeilampje?

Daarnaast even het juiste draadje aftappen van het contactslot welke het relais kan aansturen. Wel zo makkelijk/mooi t.o.v. een extra schakelaar
Frans Bonnes

Re: voorgloeien

Bericht door Frans Bonnes »

Welk blok ligt er nu in?

Als het een 300 TDi is heeft deze ergens in de donorauto een voorgloeirelais gehad.
Zou daar eens naar op zoek gaan.
Dat relais zou je eventueel met een gewone drukschakelaar kunnen bedienen.
Hoeft dus niet met de sleutel via het contaktslot

fb
Ruud

Re: voorgloeien

Bericht door Ruud »

Er zit een Isuzu 2.8TD blok in.
En als de RRC omgebouwd gaat worden naar LHD ga ik wel op zoek naar een mooiere oplossing.
Voor nu:
Welk Relais heb ik nodig?
Ik heb er een paar liggen:
Hella TB64 4DM003360-00 met 4 aansluitingen (31, C2, 49A en 49)
Lucas UK 80A 334063 1994 12V 3sec met 5 aansluitingen (3, 4, 5, 1, en 2)
Nagares RLP/5-12 12V- 40A met 5 aansluitingen (30, 86, 85, 87 en nog een 87)
Is een van deze te gebruiken?

Ik heb een draad van de gloeibougies. Op welke aansluiting van het relais moet dit komen?
Twee draden van de schakelaar (heen en terug) Op welke aansluiting van het relais moet dit komen?
En dan zal ik een voeding (van de + van de accu?) op het relais moeten aansluiten, op welke aansluiting van het relais moet dit komen?


Zo simpel heb ik de uitleg nodig :-)


Grt R
Frans Bonnes

Re: voorgloeien

Bericht door Frans Bonnes »

Ik heb geen idee welke van de door jou genoemde relais geschikt zijn voor voorgloeien.
En al helemaal niet welke er bij een Isuzu passen.

Maar heeft een Isuzu geen eigen voorgloeirelais. Je zou eens bij een sloper kunnen kijken.
Of misschien ook wel bij een Opel-dealer.

fb
Arnoud

Re: voorgloeien

Bericht door Arnoud »

Hallo Ruud,

Ik heb ook een Isuzu 2.8 in de Land Rover en weet eigenlijk niet zeker of het voorgloei systeem is aangesloten. Ik verwacht van wel want het lampje gaat keurig branden.

Wat heb je voor startproblemen met het koude weer? Wil hij niet aanslaan of wil hij niet blijven lopen? Dat laatste heb ik namelijk last van sinds het zo koud is. Ik moet een paar keer opnieuw starten en pas als de motor een tijdje gelopen heeft blijft goed draaien. Ik vraag me af wat de reden daarvoor is en ben dus benieuwd naar jouw symptomen.

Groet,
Arnoud
Ruud

Re: voorgloeien

Bericht door Ruud »

Arnoud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Ruud,
>
> Ik heb ook een Isuzu 2.8 in de Land Rover en weet
> eigenlijk niet zeker of het voorgloei systeem is
> aangesloten. Ik verwacht van wel want het lampje
> gaat keurig branden.
>
> Wat heb je voor startproblemen met het koude weer?
> Wil hij niet aanslaan of wil hij niet blijven
> lopen? Dat laatste heb ik namelijk last van sinds
> het zo koud is. Ik moet een paar keer opnieuw
> starten en pas als de motor een tijdje gelopen
> heeft blijft goed draaien. Ik vraag me af wat de
> reden daarvoor is en ben dus benieuwd naar jouw
> symptomen.
>
> Groet,
> Arnoud


Als ik de draad welke op de gloeibougies zit 20 seconden op de plus van de accu houd, zijn er geen problemen.
Als ik dat niet doe start hij niet of heel slecht.
Eenmaal lopend gaat het wel goed (alleen in het begin een beetje onregelmatig.

Ik heb geeneens een gloeilampje volgens mij.

Grt R
Frans Bonnes

Re: voorgloeien

Bericht door Frans Bonnes »

Voorgloeilampje is hetzelfde als het choke lampje.

fb
Maurice Bastings

Re: voorgloeien

Bericht door Maurice Bastings »

Een dikke draad van de accu naar de eerste gloeiplug met een schakelaar en een zekering er tussen?
Is het echt zo eenvoudig of zien we iets over het hoofd?

Mijn 200 Tdi heeft het ook moeilijk al verdenk ik ook de olie die ik morgen ga vervangen.
Heeft wat moeite met rond komen bij de koudstart.

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]
tijdrovers

Re: voorgloeien

Bericht door tijdrovers »

gebruik een zwaar relais, iets van 70amp. en een dikke voeding draad. te dun kan leiden tot kortsluiting, doorbranden en als nog slecht starten. spreek uit ervaring.

dus vanaf de accu een dikke draad naar het relais.
vanaf het reais een dikke draad naar de gloeibougies.
vanaf je schakelaar in de auto een draadje naar je relais, dit word de stuurstroom
en een massa naar het relais.

op een relais staat meestal het aansluitschema.

bij een zwaar relais, zijn er twee grote polen en twee kleine (normale) polen
de 2dikke draden, 6.0mm2 oid, moeten dan op de grote polen,
de stuurstroom op een kleine pool
en de massa ook op een dunne pool

ik ben benieuwd of dit duidelijk is.

Henri
Ruud

Re: voorgloeien

Bericht door Ruud »

Duidelijk,

bedankt allemaal.

Relais is besteld alleen nog kijken of duidelijk is welk draadje op welk nummertje (van het relais) moet.

Ik heb ook nog een optie:
Uit een Isuzu met dezelfde motor alles meenemen wat hiervoor is.
peter

Re: voorgloeien

Bericht door peter »

hoi , vraagje wat is het verschil met een relais of een dikke draad met een schakelaar er tussen'
moet natuurlijk wle een zware schakelaar zijn ivn hoge stroom
ik doe het al jaren zo en werkt eigenlijk perfect

relais is niks anders dan een dikke metalen strip die je met een dunne draad bekrachtigd.

of zie ik het verkeerd
Ruud

Re: voorgloeien

Bericht door Ruud »

Ik heb het aangesloten en het werkt

Op pootje 30: dikke gezekerde draad van de + accupool.
Op pootje 87: dikke draad naar de gloeibougies.
Op pootje 85: massa draad.
Op pootje 86: + van de schakelaar.

Pootje L: nog niet aangesloten, is voor een controllelampje
Pootje 50: zou een + op kunnen door contactslot geschakeld. Maar ik denk dat je er dan 1 moet hebben met een voorgloeistand???

Een en ander op verschillende fora gevonden.
Het lijkt mij redelijk universeel.
Zelfs de plaats van de aansluitingen lijkt hetzelfde, alleen de nummeraanduiding kan verschillen.

Opmerkingen graag plaatsen.

En allen bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie