Temperatuur freelander
-
Frans Bonnes
Temperatuur freelander
Hoe krijg ik bij mijn Freelander TD4 het koelwater sneller op temperatuur.
Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werk verkeer, ongeveer 15 km.
Nu is het zo dat het koelwater en dus ook de motorolie met deze buiten temperaturen niet echt warm worden.
En voor zover ik weet is dat niet zo best voor de motor.
Wie weet er een oplossing.
En een stuk karton voor de radiator is volgens mij geen oplossing, de thermostaat komt namelijk bijna niet open.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 02:30 door Frans Bonnes.
Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werk verkeer, ongeveer 15 km.
Nu is het zo dat het koelwater en dus ook de motorolie met deze buiten temperaturen niet echt warm worden.
En voor zover ik weet is dat niet zo best voor de motor.
Wie weet er een oplossing.
En een stuk karton voor de radiator is volgens mij geen oplossing, de thermostaat komt namelijk bijna niet open.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 02:30 door Frans Bonnes.
-
neef Henk
Re: Temperatuur freelander
Binnen zetten, een standkachel, koelvloeistof verwarmer, andere thermostaat monteren, motor om de paar uur ff laten lopen etc etc
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
VeeTee
De TD4 heeft standaard al een bijverwarming om de motor bij koud weer sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. Hoor je die wel lopen? Makkelijkst te controleren als je bij koud weer heel even de motor aanhebt, dan uitzet, dan hoor je links voor bij de bumper de fan van de bijverwarming naijlen.
Waarschijlijk is de bijverwarmer dus defect. Momenteel heb ik dat ook, pompje je stuk, wordt binnenkort gerepareerd.
En een stuk karton is toch wel een hulpmiddel dan...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Waarschijlijk is de bijverwarmer dus defect. Momenteel heb ik dat ook, pompje je stuk, wordt binnenkort gerepareerd.
En een stuk karton is toch wel een hulpmiddel dan...
-
Schroten
@VeeTee
Ik ben toch even benieuwd, ik heb in mijn Freelander TD4 geen Webasto, maar (zoals ik begreep) een elektrische bijverwarming, zou ik daar ook een fan van moeten horen naijlen, zoals je beschreef?
groet
Hans
Ik ben toch even benieuwd, ik heb in mijn Freelander TD4 geen Webasto, maar (zoals ik begreep) een elektrische bijverwarming, zou ik daar ook een fan van moeten horen naijlen, zoals je beschreef?
groet
Hans
-
VeeTee
Welk bouwjaar issie? De eerste serie (vóór 2001) had een Webasto bijverwarming. Na 2001 is die inderdaad vervangen door een elektrische bijverwarming. Voor de Webasto waren ook setjes in omloop om de bijverwarming tot standkachel te promoveren, ik weet niet of die nog verkrijgbaar zijn. De mijne is van bj 2000, dus Webasto. Waarschijnlijk heb jij dus een later bouwjaar.
-
Frans Bonnes
De mijne is van 2006, een van de laatste Freelander 1's
En dus met de TD4 - BMW motor,
fb
En dus met de TD4 - BMW motor,
fb
-
VeeTee
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> De mijne is van 2006, een van de laatste Freelander 1's
> En dus met de TD4 - BMW motor,
>
> fb
Dan heeft 'ie dus een elektrische bijverwarming.
De mijne, (bj 2000) heeft overigens ook een BMW TD4 in het vooronder.
-------------------------------------------------------
> De mijne is van 2006, een van de laatste Freelander 1's
> En dus met de TD4 - BMW motor,
>
> fb
Dan heeft 'ie dus een elektrische bijverwarming.
De mijne, (bj 2000) heeft overigens ook een BMW TD4 in het vooronder.
-
Schroten
Mijn Freelander is uit 2002, dus geen Webasto, en net als bij Frans een elektrische bijverwarmer.
Maar hoe zou je die kunnen controleren op werking?
goet
Hans
Maar hoe zou je die kunnen controleren op werking?
goet
Hans
-
VeeTee
Tja, daar heb ik geen hands-on ervaring mee... Maar logischerwijs kun je e.e.a. meten denk ik: waarschijnlijk zit er ergens een verwarmingselement in het koelwatercircuit. Als je weet waar en de aansluitingen hebt gelokaliseerd, zou kunnen meten of het element spanning krijgt, eventueel kun je het element zelf ook doormeten (op weerstand).
-
Schroten
Ik ga dat toch eens uitzoeken, niet dat ik problemen heb zoals Frans, maar ik ben ook wel benieuwd of het mogenlijk is deze bijverwarmer te gebruiken als voor-verwarmer. (dan natuurlijk wel met een andere voeding dan de accu)
groet
Hans
groet
Hans
-
VeeTee
Lijkt me lastig... Als je echt wil vóór verwarmen, betekend dat dat je niet alleen eerst je motor op temperatuur moet brengen, maar daarna middels het koelwater en de kachelmatrix het interieur van warmte wil voorzien. Daar is zo'n elektrisch elementje zeer vermoedelijk niet voor geschikt, veel te weinig capaciteit waarschijnlijk omdat hij echt alleen bedoeld is om bij te verwarmen terwijl de motor al loopt (en het koelwater dus al dor de motor verwant wordt - maar niet (snel) genoeg).
De Webasto is een ander verhaal, die standkachel / waterverwarmers hebben een veel grotere capaciteit. Dat kun je met 12V element niet evenaren.
Je kunt natuurlijk we zo iets gebruiken: [waeco.com] , een combi van 220 V motor voorverwarming en separate el. interieurverwarming...
De Webasto is een ander verhaal, die standkachel / waterverwarmers hebben een veel grotere capaciteit. Dat kun je met 12V element niet evenaren.
Je kunt natuurlijk we zo iets gebruiken: [waeco.com] , een combi van 220 V motor voorverwarming en separate el. interieurverwarming...