oliedruk en temperatuur sensor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Even

oliedruk en temperatuur sensor

Bericht door Frans Even »

Hallo allemaal,

(land rover 110 3.5 V8 uit 1984)

I.v.m. het aansluiten van mij reeds ingebouwde oliedruk en olie temperatuur meter de volgende vraag:

Kan iemand mij vertellen in welke poort (onder het oliefilter) de desbetreffende sensoren moeten ?
Er zit nu alleen een oliedrukschakelaar.

Weet iemand tevens de type nummer van beide?

Wederom mijn dank.

Groet,

Frans Even
Wim Janssen

Re: oliedruk en temperatuur sensor

Bericht door Wim Janssen »

Frans,

Je hebt 3 poorten die je door elkaar heen mag gebruiken, want ze staan alledrie met elkaar in verbinding. Alleen die 4e grote zeskantdop kun je niet gebruiken, want dat is je overstortklep.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Franc

Bericht door Franc »

Frans,

Ik heb ook nog op mijn lijstje staan om olietemperatuur en druk toe te voegen op mijn RRC 3.5 V8.

Mijn onderdelenmanual zegt het volgende:

PRC2236 is de olie temp meter voor meters met C-Max.
623050 voor meters met 0 - 140 graden. Hier moet nog een adapter bij (611514).

Voor de oliedruk zijn er 2 mogelijkheden:
555947 met 2 aansluitingen. (bi-thermal) up to vehicle number 35538132D, 3538134D
DRC2479 met een aansluiting (air cored type) is het nieuwere type.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Dit wil ik in de toekomst ook nog doen, dus handig draadje om in de gaten te houden...

Bovenstaande nummers zijn erg plezierig, maar dat zijn dan originele sensoren. Dat impliceert dan dat je ook originele instrumenten hebt ingebouwd? Ik weet namelijk uit ervaring dat sensor en meter maar beter van hetzelfde merk kunnen zijn, of in ieder geval op elkaar afgestemd zijn, wil je een betrouwbare 'reading' krijgen...

Weet iemand de schroefdraad/spoed van de aansluitingen bij de oliepomp?
Marc Frencken

Bericht door Marc Frencken »

Dag Frans,

Bij mijn 110 V8 waren de oliedruk sensor en olietemp. sensor al aanwezig (goede oude productie tijd).
Ik heb een oliedruk en olietemp. meter van Smiths gekocht via [www.merlinmotorsport.co.uk]
De toerenteller heb ik via een lokale auto-onderdelen handel gekocht.
Dit alles samen met een paar carling switches ingebouwd in een Mudpod en het ziet er nu zo uit:

IMG_6296.JPG --> mod_embed_images_loadimage('17540f8cbcadf508adc8e3598f9001fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-BqM8htrP7WM%2FTHOXcAAZ8TI%2FAAAAAAAACF0%2FFvOhCivw3Mo%2Fs720%2FIMG_6296.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/-BqM8htrP7WM/THOXcAAZ8TI/AAAAAAAACF0/FvOhCivw3Mo/s720/IMG_6296.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-BqM8htrP7WM%2FTHOXcAAZ8TI%2FAAAAAAAACF0%2FFvOhCivw3Mo%2Fs720%2FIMG_6296.JPG', '', 15147833, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Franc

Bericht door Franc »

Ik heb inderdaad de originele meters (Smiths) van een ouder type range. Die waren gratis, vandaar.

Zonder het nagemeten te hebben, maar onderzoek in diverse fora e.d. lijkt het 1/2" UNF te zijn. De oliedruksensor die ik heb liggen lijkt inderdaad 1/2" te zijn.
Alle gaten in het oliepomphuis zijn volgens mij hetzelfde qua schroefdraad.

Groeten,
Franc.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2012 11:46 door Franc.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Geert, 1 gat is zoals Franc zegt 1/2 - 20 UNF en de andere 2 zijn 9/16 - 18 UNF. In dat 1/2 - UNF gat zit de oliedrukschakelaar, dus die andere 2 zijn voor druk en temperatuursensor. Tenminste dat is zo bij 3 oliepomphuizen die ik hier heb liggen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2012 19:04 door Wim Janssen.
Franc

Bericht door Franc »

Marc,

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar is het deze?
Die gaat tot 7 bar, terwijl de mijne tot 4 bar gaat.

Vraag me af of dat niet leidt tot een verkeerde waarde zoals Geert zich ook afvraagt.

Ik heb de intermotor 53913 (DRC2479) opgezocht en kan deze gegevens vinden:
Intermotor Sender Unit, oil pressure
Thread Size: 1/2" x 20 UNF mm
Measurement Range: 0-60 mm

Ik heb geen idee wat die laatste waarde betekent, mm kwik? Maar dat is maar 0.08 bar...

Groeten,
Franc.

Geert Oude Luttighuis

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tenminste dat is zo bij 23 oliepomphuizen die ik hier heb liggen.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen

Mmmm, maar zou dat dan hetzelfde zijn als bij mijn oliepomphuis?

Dank Wim, voor je nuttige info!
Geert Oude Luttighuis

Mmmm, en hier staan dan weer andere spoed-waarden bij dan Wim aangeeft?! Of is dit een druksensor waar ook meteen een schakelaar ingebouwd zit die het waarschuwingslichtje bedient?
Franc

Bericht door Franc »

Geert,

Inderdaad, en het scheelt maar weinig. Zou betekenen dat de olie druksensor niet zou passen en er een adapter tussen zou moeten. Lijkt me wel vreemd, want de sensor is gewoon de standaard die er op zou moeten zitten. En volgens de parts manual zit er geen adapter tussen.

Het is alleen een oliedruksensor (met 1 aansluiting) die los staat van het waarschuwingslichtje. Die laatste gaat trouwens pas aan bij een heel lage druk (0.6 of zo). Vandaar dat ik het graag wat beter wil meten.

Iemand trouwens enig idee hoeveel olie er uit zal lopen als je de aansluiting los zou halen?

Groeten,
Franc.

Plaats reactie