Terrafirma: gewicht auto

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Terrafirma spul wil ik best onder mijn 110 zetten, maar dan zit ik dus nog even met light-medium-heavy keus.

Rekenend voor de achteras is het als volgt ongeveer:
LIGHT = +100 kg max als "bagage"
MEDIUM = +300 kg extra gewicht
HEAVY = +500 kg extra bagage standaard

Het venijn voor mijn begrip zit hem in "extra". Ten opzichte van wat? Een standaard catalogus Land Rover van 1870 kg? Wat er ook op mijn papieren staat als normale gewicht?

Het is in praktijk een 110 200tdi, welke vaak redelijk leeg rondrijdt, met een reservewiel voor op de motorkap, ik rijd met WOLF velgen en 235/85 BFG AT (best zwaar dus eigenlijk wat er op dat kapje ligt. Maar nog geen lierbumper met zware lier dus). Auto is verder van binnen behoorlijk betimmerd, bevat drie enorme knetsers van accu's direct achter het middenschutbord.

Gemeten gewicht in werkelijkheid 2400kg (op twee totaal verschillende weegschalen gestaan), volgetankt, zonder berijder, met wat standaard bagage, meer ook niet.
In vakantietijd komt daar nog wel wat bij natuurlijk, twee berijders (150kg), en bagage van een kilo of ... geen idee. Ik neem als gok 200kg.

Kortom hij rijdt rond met een gewicht van 2500 (ik alleen, leeg) tot en met tot 2750 kg (samen met bagage).

Ik reken dan uit dat dat dus 600 tot 900 kilo extra gewicht is. Maar HEAVY voelt nog steeds aan als overkill, voor mijn gevoel.....

Ik vraag dit uiteraard ook na aan de leverancier (het zou zo leuk zijn als Terrafirma een bedrijf was dat een contact-mogelijkheid op de website had) maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Wie heeft welke set van Terrafirma en wat weegt jouw wagen dan eigenlijk?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bart van Dessel

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou zeggen ga voor de medium, heb ik ook gedaan op mijn RRC 300 tdi, rijdt prima en niet te stug, naar mijn smaak precies zoals het moet. Ik denk dat de heavy-uitvoering te stug wordt en minder comfortabel. In m'n werkezel, een Disco 300 tdi heb ik OME veren, waarschijnlijk heavy load en die zijn aanmerkelijk stugger, zonder belading of zware aanhanger wordt de auto dan een beetje springerig.

Groetjes, Bart
Reisrover

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Reisrover »

Hallo Sander,

Ik zit met dezelfde vraag en heb mijn defender 110 ht ook aardig van binnen betimmerd + 40 liter watertank + kledingkisten + 2 mtb achterop + daktent + koelkist. Ik merk nu met de standaard vering de defender aardig doorhangt. Ik denk dat ik met medium aardig goed uitkomt. Maar ik twijfel zelf ook tussen de keuze medium en heavy. Het totale gewicht heb ik nog nooit gemeten.

Gr., Mischa
Mark HJ

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Mark HJ »

Hoi Sander,

Ik heb vorig jaar gekozen voor Medium,maar wel met Heavy Duty schokbrekers achter!Dat laatste is ook een kwestie van smaak.
De auto gaf nog een klap na bij bv een drempel,nu kun je als je wilt gewoon met 50 over die drempels heen.
Mijn auto is een 110 HCPu met Ifot Williamshuif,Roofrack,betimmerd achterin,lierbumper met lier voor.Veel extras en gereedschap.
In de vakantie komt daar nog het nodige bij natuurlijk.En in het werkleven moet er geregeld e.e.a vervoerd worden.
Ook wel eens 2 kuub stookhout met een dikke aanhanger erachter.
Bevalt mij prima zo.

Groet

Mark
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Meten van gewicht kan bij staal-recycling bedrijven bijv. Of andere plekken waar ze auto's of aanhangers meten om te zien hoeveel zooi je gebracht hebt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik zou zeggen, bel ze eens:
klik
of vraag het via Twitter...http://twitter.com/terrafirma4x4
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

das een leuk.... TWITTER ;-)

Inderdaad is Terrafirma een merk van Allmakes.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

LOL, zie nu pas dat je ze wel degelijk kunt mailen:
[www.allmakes4x4.com]
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

allmakes wel, terrafirma specifiek niet.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

denk dat het wel aankomt.... zelfde bedrijf:
[www.facebook.com]
Bauke 110

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Bauke 110 »

TerraFirma, leuk spul dat is 1ding wat zeker is.. ik wil dit ook gaan plaatsen onder mijn 110 CSW. maar welke nu te bestellen, dat blijft een lastige keus. light wordt het sowieso niet, daarvoor heb ik altijd teveel zooi in de auto. maar medium of high, tja wat is daar nu de beste keus.

Ik zelf heb een wiel op de motorkap liggen en wil in de toekomst ook een lier voorop, en dan verhuist het wiel op de achterdeur.
plus roofrack, gereedschap, olies accu's enzz

Wat ik mij nu afvraag, is TerraFirma alleen in 2" verhoging te krijgen?

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Veren wel, shocks ook in 0" en 5". Zie hun productpage.

[www.terrafirma4x4.com]
Dixo

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Dixo »

Medium met luchtbalgen in de achterste veren misschien een optie?
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Zeker is dat een optie, als het voordeel heeft.... maar de vraag der vragen is nog steeds: wie heeft er ervaringen, weet wat het gewicht van zijn auto is bij het gebruik van een bepaalde veer.

;-)

Luchtbalg gebruik ligt in mijn geval echter NIET voor de hand omdat ik met relatief kleine verschillen in gewicht rondrijd.(eigenlijk niet veel meer dan 350 kilo verschil)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
CamperChris

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door CamperChris »

Hoi Sander, ik heb geen gebruikerservaring voor je, maar ik heb wel een vraagje:

Wat was er mis met de oude (originele) schokkers? en had jij geen koni heavytrack gemonteerd? Kun je van de originele mariniers-schokkers geen specs vinden zodat je het daarmee kunt vergelijken? PS: mijn 110, zonder betimmering en met een lege tank en met maar 1 accu woog 1920kg... Ik denk dat die van jou wel wat kan afslanken... (is de mitrailleurplaat onder de achterbak al weg?)

gr, Chris

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('793cc79ea0344a5b27fe19d042739f51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 15013700, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c509ea3afdc0be2f3c2c19c8350d9177', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 15013700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Marc-my-Words

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Marc-my-Words »

Sander,

Je zou voor de achterveren ook gewoon voor nieuwe (of "nieuwe" take-off) standaard 110 veren kunnen gaan, die hebben een progressieve veerwerking (veel van de alternatieve aanbiedingen zijn ± liniair).
Wil je dan soms (op de lange einden) een wat stijvere karakteristiek dan zijn luchtveren weldegelijk een optie.
Mijn 110 was overigens met mijzelf, geen lier, eenvoudige inrichting en een bescheiden campeeruitrusting (voor een weekje) ook al tegen de 2,4 ton*, en ik had zelfs na 10 jaar niks te klagen over de standaard veren. * Ik kwam toevallig langs een weegbrug die het weekend over aan stond.

Marc
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Hoi Chris! Afslanken net na 1 januari is als goed voornemen natuurlijk prima, maar wat er mee mis is kun je duidelijk zien als je die van mij naast een collega rijder zet.... van een fiere houding is geen sprake meer. Hij is ingezakt op de veertjes. Niet gek na zoveel jaren misbruik en overgewicht? (Ik doel vooral op zijn dienstjaren)

Als ik ga voor een andere veer kom ik langs Terrafirma aan een goed product met een mooie door mij gewenste 2" verhoging. Die zal ten aanzien van de oorspronkelijke houding geen volledige 2" zijn, een mariniers wagen staat nou eenmaal uit zich zelf al wat hoger, nietwaar. Maar .... daardoor zijn de KOni's (je hebt een goed geheugen!) op standaardlengte en dus te kort, ik wil wel passende dempers hebben en niet de ophangpunten verlagen. Nou pech, dan maar andere shockies, zo erg is dat niet, verkoop ik die Koni's toch weer? Daar is niks mis mee....

En nogmaals, het gewicht interesseert me niet, het gaat om de veren en het gewicht waar ze bijhoren. De relativiteit dus. Er zijn ZAT wagens die als gereedschapsloods rondrijden, of erger, en nog veeeeeeel zwaarder door het leven gaan, zegt mijn gevoel me.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
CamperChris

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door CamperChris »

OK, dat wist ik niet. Die 2 inch, is dat met de huidige mariniers veren? of ga je ook grotere achterveren plaatsen? Staat jou auto achter niet meer zo hoog dan?

Ik overweeg achter nieuwe schokbrekers te plaatsen, de ouden zitten er al 20jr onder denk ik... Moet ik dan uit gaan van 1 of 2 inch verhoging door de mariniers-veren?

En over die verdeling van terrafirma:
heavy duty voor standaard 500kg extra lijkt me vooral bedoeld voor auto's die bijv een zware vaste constructie achterop hebben, dus mischien die engelse cable-company-opbouwunits, of een kraantje achterop. Als Terrafirma terug kan koppelen wat het standaard gewicht is waarvn zij zijn uitgegaan (ik vermoed 2000kg, en niet minder) dan kun jij wel bepalen of jij daar Standaard (dus altijd) minstens 500kg overheen gaat (ik vermoed van niet).

succes met puzzelen.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04bbed3017d38d75facdaf04ebc19272', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 15014039, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('875d2f935ef67c195880fe26fef9526a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 15014039, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Marc-my-Words

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Marc-my-Words »

Sander,

Kan je aan TerraFima niet vragen wat de lengte van de veren is (onbelast) en wat de elasticiteit is (dus invering kilo/cm of pound/inch) ?

Dan kan je eenvoudig de eindhoogte berekenen (en vergelijken met de huidige elasticiteit - gewoon cm ernaast en 100 kg laten instappen).

't Zal wel niet helemaal gaan overeenkomen maar je hebt wel een goede richtlijn.

NB Er is ook een site met dergelijke cijfers van verschillende veren, alleen zijn de cijfers daar niet volledig.


Marc
Bauke 110

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Bauke 110 »

Misschien dat ze bij ET Coevorden ook wel antwoord hebben op je vraag Sander, hun leveren ook veel van Terrafirma.

Gr Bauke
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Ik heb een leverancier uitgekozen en hen de vragen gesteld (die zit in engeland). Tevens de vragen gesteld aan de "fabrikant" Terrafirma die me doorverwezen naar Allmakes. Daar ligt ie dus ook. Dat wacht ik eerst eens af.

IK houd er niet van om hier vragen te stellen aan ET als ik vervolgens niet bij ze af neem. Zo ben ik niet.

Marc: tuurlijk snap ik dat ik ze kan vragen naar de getalletjes maar dat mogen zij gaan berekenen of aangeven, ik ga HUN werk niet doen ;-)
Puffino

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Puffino »

Je bedoelt deze:

(heb ik uit hun boekje gekopieerd)

Hierbij zijn twee lengtes soms opgegeven, DS en PS wat staat voor Driver Side en Passenger Side). Deze lengte is de lengte van de ONBELASTE veer (neem ik althans aan, berekeningen ondersteunen dat overigens.)

terrafirma%20coil%20spring%20rates%20for%20land%20rover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f2319b794290b587d502859d2ae6885', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Fimages%2Fdiversen%2Fterrafirma%2520coil%2520spring%2520rates%2520for%2520land%2520rover.jpg', 'http://www.puffino.nl/images/diversen/terrafirma%20coil%20spring%20rates%20for%20land%20rover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Fimages%2Fdiversen%2Fterrafirma%2520coil%2520spring%2520rates%2520for%2520land%2520rover.jpg', '', 15018739, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2012 16:47 door Puffino.
Puffino

Vraagje

Bericht door Puffino »

Hoe lang dient een veer te zijn bij gemonteerde rusttoestand? Bijv. in het geval ZONDER verhoging, dat is een mooi uitgangspunt. Mag ook eventueel met verhoging zijn, als maar daaruit de door mij gezochte waarde te berekenen is.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: Vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Op basis van het lijstje kan je al een heleboel zelf uitrekenen (eventueel leuk in een spreadsheetje zetten).

Je huidige veren zijn natuurlijk niet 100% bekend maar als je de auto per as weegt en de veren nameet (zowel in rust als ook net op het netwel/netniet "uit de veren" moment) dan weet je bij benadering wat de veren doen (aangenomen dat het liniaire veren zijn).

Verder was er een website (ik dacht dat ie hier op deze pagina's wel eens langs kwam) waar verschillende veren in stonden en ook de originele LandRover veren, voor o.a de LandRover veren stonden er ook de cijfers bij.

M.b.v. deze gegevens kan je dus ook vergelijken met wat de fabrikant zelf nog onverstandig leek.

Natuurlijk kan je aan om het even wie (en dus ook TerraFirma) vragen wat zij het beste vinden, maar ik zou dat ook graag zelf willen berekenen.
(Ik ben vooralsnog niet ontevreden met wat er nu onder de Puma zit - en ook met wat er onder de Td5 zat - dus zelf ga ik niet aan het rekenen.)

O ja, een extra plus van het zelf narekenen is ook dat je kan kijken of de veren wel doen wat ze beloofd hebben, want de opmerking + 2" of + 50 kg zegt natuurlijk maar marginaal iets over hoe het individueel zal uitpakken. (Dit wordt weer wat anders als je tegen bijv. ET zegt "Doe mij + 2" ! " dan hebben zij de verantwoordelijkheid mbt het eindresultaat.)


Groeten MarcS
Alex aka Grizzly

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door Alex aka Grizzly »

ik rij nu zonder problemen met een heavy duty set van terra firma rond dus shocks en veren.
De set zit er nu bijna 2 jaar onder en ik ben er erg tevreden over, gaat bij mij wel om een DII met 1½" verhoging
vossehoff

Re: Terrafirma: gewicht auto

Bericht door vossehoff »

Als je het antwoord hebt laat het dan even horen.

Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem, alleen dan of "HEAVY" wel genoeg is (127; 3 tot 3.5 ton beladen).

gr Niels
Puffino

Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

GRAAG had ik van jullie wat cijfertjes, hoe lang is JOUW veer, zowel voor de vooras als de achteras.

Ik heb een tabelletje gefabriekt, welke inzicht geeft in de medium en eavy duty veren van Terrafirma voor de 110. als ik goed heb laten rekenen (spreadsheet werk) dan is dit de uitkomst bij mij:

terrafirma%20tabel%20Snorkel.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('2f381efb6232ee34bb3ec569078e8817', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsnorkel.runde.nl%2Fonderstel%2Fimages%2Fterrafirma%2520tabel%2520Snorkel.jpeg', 'http://snorkel.runde.nl/onderstel/images/terrafirma%20tabel%20Snorkel.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsnorkel.runde.nl%2Fonderstel%2Fimages%2Fterrafirma%2520tabel%2520Snorkel.jpeg', '', 15027418, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Voor de freaks: mijn vooras is behoorlijk ver ingekakt. Achter niet erg, valt mee. Die is redelijk OK.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2012 13:21 door Puffino.
Marc-my-Words

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Marc-my-Words »

Sander,

Ik heb buiten even de duimstok langs de veren omhoog gestoken en kom tot:
Voor ± 26 cm en achter ± 32 cm (kan zo gauw niet precies zien of de duimstok precies aanligt, kan dus een half cm schelen).

Het betreft een ± standaard Puma 110HT met vóór een wit en een geel gemarkeerde standaard veer, en achter twee gelijke paars-bruin gemarkeerde veren (zonder binnenveer), en verder een auto met beperkt extra gewicht (stuurstangbeschermplaat, bumperettes, een eenvoudige inrichting + wat bagage&gereedschap achterin).

Marc
Puffino

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

een halve centimeter zou niet mogen uitmaken: dat is dezelfde onzekerheid als het al dan niet voltanken ;-)
(70 kg met 14 kg/mm op hd veren)

Dank!

Dat zou beteken dat de waarden redelijk overeenkomen met mijn verwachtingen: voor heb ik een aardige inzakking, en dat met iets verhoogde Extra HD Mariniers veren. Achter namelijk is de veer nog heel goed, alleen Extra HD Mariniers is wel erg stug. Vervanging door 2" lift HD levert dus (zoals de tabel ook laat zien) nauwelijks werkelijk Lift op (Mariniers hebben een hoge kont..... Maar kunnen dan wel enorme gewichten in de bak gooien, het waren deels ook weapon carriers, vandaar).

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Marc-my-Words »

Je zou dus ook eens nog wat beter naar standaard veren kunnen kijken, in ieder geval voor de achterveren.
Als ik het goed heb zijn het progressieve veren die dus bij zwaardere lasten stugger worden.

Voor hangt het er vooral vanaf of je een zware lier hebt of niet, zo nee dan zijn standaard veren ook zo gek nog niet.

Marc
Puffino

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

In de tabel zie je dat met medium veer met 300 lb/in Snorkels achterkant 7 mm zal zakken ten opzichte van nu, dat wil ik niet, ik wil minstens zo hoog als nu, liever iets hoger.

Standaard Land Rover 110-achter-veren, zitten die op 330 lb/in? Dan zit je dus net hierboven en dus op zich redelijk maar zonder lift ten aanzien van nu.

VOOR echter... ander verhaal, wat is de waarde van de voorveren van normale veren bij Land Rover? (als ik me niet vergis 150 voor normaal en 225 voor HD)? Voorkant: vergeet de zware band voorop niet en de militaire bumper.

Gek is trouwens het verschil in de voorveren van Terrafirma tussen medium en hd ;-)

En progressieve veren zijn grappig als ze goed passen bij het gewocht van de auto. Onder de mijne die leeg zwaarder is dan die van jou, ziet het er naar uit als ik het zo zie dat ik de progressiviteit platsla zodra ik hem van de chassissteun laat zakken....

Wel geef ik toe dat ik GRAAG progressieve veren zou hebben als ze zouden passen bij het gewicht van Snorkel. (in de range van 2500-2750 kg)

OJA, uitgangspunt is dat ik geen HD en Medium ga mengen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Marc-my-Words »

Sander,

Hier: [www.4x4store-exeter.co.uk] is een lijstje mbt de LandRover veren (echter zonder gegevens mbt de progressieve werking).

Ik blijf mijn twijfels hebben over het verhogen van een auto door "heavier" veren te gebruiken. Verhogen moet naar mijn gevoel met meer windingen en slechts een beetje verzwaring om de extra winding(en) te compenseren.
Alleen vanwege een extra gewicht moeten veren verzwaard worden. De auto verhogen kan overigens ook met een tussenleg-schijf, dat kan tamelijk traploos, en je houdt dezelfde veerkarakteristiek.

Wat betreft het mixen van HD en Medium: als ik jouw TerraFirma lijstje zie dan zijn de HD voorveren vooral langer. Dat geeft te denken, ook qua mixability!

En dan tenslotte: ik heb geen wiel op de neus, zelfs een iets lichter blok, en aan de andere kant (ook letterlijk) wel een reservewiel achterop.
Echter, zoals je al schreef: een volle of lege tank scheelt ook al een centimetertje.

Marc
Puffino

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

Wie heeft het hier over het gebruik van heavier veren voor het verkrijgen van verhoging? Ik niet. De waardes die jij nu meet in jouw wagen (260 voor, 320 achter) zijn precies de waardes die ik zou krijgen met monteren van de Medium veren. ECHTER... dit zijn 2" verhogings veren, jij hebt standaard lengte veren. Ik heb om die beloofde 2" OMHOOG te gaan en dus te doen waar deze veren voor bedoeld zijn, stuggere veren nodig. Het ZIJN al langere veren, namelijk 2".

Je bereikt een 2" verhoging bij een ZWAARDERE auto tenslotte met een stuggere veer dan bij een lichtere auto, dat is ook wat ik in de tabel lees (Met uitzondering van de voorveer!)

Ik heb hem nog even getest met een LIGHT veer, de tabel uitgebreid, en dan klopt ie redelijk goed (met gewicht van een 110 van 1700 kilo). De veren zijn inderdaad lichter, maar in de basis net zo lang, en zakken bij mijnder zware auto dus ook minder ver in, en komen precies weer op de getallen uit die ook de bedoeling zijn.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Marc-my-Words

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Marc-my-Words »

Uhh, een 110 van 1700 kg ? Hoeveel helium moet je laden om een auto zo'n 250 kg lichter te krijgen ?

En verder ben ik een beetje het spoor kwijt mbt de 2" verhoging - ik krijg er bijna koorts (= verhoging) van.

Ik snap wel dat je met een wat hoger "leeg"gewicht ook een wat stuggere veer wilt, maar ik zou het ook niet te zwaar kiezen.
Toen ik mijn 110 helemaal leeg ging halen dacht ik de eerste kilometers dat ze abusievelijk HD veren onder de auto hadden gemonteerd.
Pas met een bescheiden lading werd 't wat, en verder hoop ik dat met de jaren de veren nog ietsje gaan "meegeven".

Marc
Puffino

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

1700 is inderdaad wat ver gezocht... Ik dat is een lege pickup misschien nog net, maar zelfs dan nog niet eens denk ik.

Mijn kenteken zegt mij dat ik een 1870 kilo zware wagen heb, dus ik heb even niet na zitten denken. Ik tikte denk ik een gewicht over van een 90 of zo. Even een slip of the fingers....

Het idee is in elk geval nu wel helder....

Want je hebt een punt hoor, HD is zooo stuiterig. En dat wil ik nou juist niet.

Toch misschien nog eens die balgen als hulp overwegen voor op vakantie.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Puffino

Re: Voor een 110 - Wat is JOUW veerlengte in rust toestand?

Bericht door Puffino »

Overigens.... met deze tabel had ik voorspeld dat Terra Firma Medium zou opleveren:
268 voor
323 achter

Gemeten nu in praktijk, na een tijdje deze veren gemonteerd te hebben en gereden:
278 voor
328 achter

Niet slecht.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie