kachel defender nieuw vs oud type

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc vd K

kachel defender nieuw vs oud type

Bericht door Marc vd K »

Ik heb in mijn defender een 200tdi disco liggen, mijn kachel (is van het oude type) heeft van die naar beneden staande water inlet pijpen. Dit past moeilijk met mijn blok door de S beweging die de buis nu moet maken.

Mijn vraag is kan ik mijn oude radiator uit mijn kachel vervangen door een nieuwe met inlet pijpen die rechtdoor/horizontaal staan. Dit zou heel veel gerotzooi met de buizen schelen en ik moet toch een nieuwe radiator.

mvgr

Marc

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2c2d7f2c9e8ea6b20aedd3b8804213d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14957820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: kachel defender nieuw vs oud type

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Is volgens mij geen probleem, heb zelf ook rechte in een oud type.

Grtz. Erik

Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Mooi dan ga ik het beestje bestellen dankje!
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Zo een radiatorblok met de rechte pijpje's, geven die meer warmte? Moet niet gekker worden dat het nog warmer wordt (10 graden i.p.v. 5 graden bij vorst aan de grond) in onze Ninety.
Ik wil er altijd nog eens een ander radiatorblokje voor koppelen (dus voor de ventilator) van een Lada. Die hadden in elke uitvoering een kachel voor een hele feestzaal (of Laro garage).
Dat slangenspel is wel passend te krijgen met die 16-2 waterleiding of vloerverwarmingsleiding. Die kun je mooi plooien met zo een buigveer van Eur 3,- bij van Cranenbroek (ipv Eur 33,- bij de reguliere bouwmarkt).

Volgens mij is het capaciteitsprobleem van de Laro radiators veroorzaakt doordat het radiator blok veel te kort is. De lucht is er al doorheen (buiten de lucht die er ook nog eens langs gaat), voordat deze in de gaten heeft dat ze warm had moeten worden.

Ik zie overigens dat de UTP1725 als heatermatrix maar GBp 32,- kost excl VAT, dus dat valt wel mee.
Voor de zomer gaat er dan in een keer een kogelkraan in, dan verwarmt hij tenminste niet als het niet nodig is.

Groeten en sleutel ze,

Jos

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2011 19:09 door Jos Daalmans.
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Hallo

Ik hoor wel meer geklaag over de verwarming ? In de 110 en 90
Heb de mijne ook sinds een tijdje vervangen voor een nieuwe van paddocks
Maar hij word heerlijk warm en zeker warmer dan 10 graden !
Na een half uurtje op de snelweg gaat de fan ook uit en dan is het heerlijk warm zonder jas
Zelfs vorig jaar met de vorst geen koude tenen of jas aan !
Dus weet niet wat het is dan maar mijn 110 is altijd heerlijk warm

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

VeeTee

Bericht door VeeTee »

Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik wil er altijd nog eens een ander radiatorblokje voor koppelen (dus voor de ventilator) van een Lada.

Er is al eens iemand geweest die nog een andere LR matrix ervoor gezet heeft. Ben ik ook nog eens van plan. Nr. zoveel op het to-do lijstje

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Sander,

Da's ongekende weelde voor een 90 of 110. Zal mijn volgende bestellijstje worden. Ik gooi de koud-warm klep (of waarvoor dat ooit bedoeld is) er in een keer uit en doe de ruimte waar de lucht langs het matrix blok wordt geleid mooi dichtmaken. Met de Bowdenkabel van deze klep (warm-koud dus) bedien ik dan de kogelkraan, zodat de verwarming dan ook echt uitgaat in de zomer.

Alvast dank voor de info,

Jos
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Vincent,

Ik heb al eens een duidelijker set plaatjes gezien. Anyway, de oorspronkelijke "heater" gaat op vele punten de mist in: Matrix is (te) klein, de lucht-zijdige regeling is bedenkelijk - een beetje lek en de effectiviteit keldert, lucht in het koelsysteem, weinig warmte van de dieselmotor, en tenslotte een groot tochtig hok om te verwarmen. De dubbele matrix pakt in ieder geval een belangrijk punt aan want te weinig warmte is met geen enkele andere maatregel goed te maken. En met twee matrix-en op elkaar, als je de tweede als eerste warm water geeft, en de voorste met de uitstroom van die warme, dan heb je een keurige tegenstroom-constructie - dat is de meest efficiënte warmtewissel-techniek.
Alternatief is een Puma-kachel ... die heeft als enige nadeel dat het regel-traject heel kort is: de rest van het traject is HEET. Misschien wordt de Puma beter als een en ander een beetje vervuild is.

Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Jos,

Even opletten hier !!! Neem dan wel een driewegkraan, zodat de in en uitgang van de matrix wordt kortgesloten als je hem dichtzet ????
Ik weet niet hoe het bij een diesel zit, maar bij een V8 is dat een absolute noodzaak voor een juiste warmtehuishouding in je blok.
Landrover is niet gek, en ik denk dat een eenvoudige kraan veel goedkoper was geweest is als de huidige constructie met de luchtklep. En hij kan niet gaan lekken...

De kachelmatrix maakt namelijk deel uit van de motorkoeling. Als je deze afsluit stroomt er geen vloeistof meer van de achterste manifold uitgang naar de waterpomp. Betekend heel simpel dat de achterste cilinders veel minder koeling krijgen als de voorste. En laat de temperatuursensor nu precies vooropp het blok zitten...... Die geeft dus gewoon aan dat alles in orde is.

Qua warmteopbrengs maakt het niet uit welk type kachelradiateur je neemt. Er is wel een aluminium after market versie beschikbaar; volgens mij van Rocky mountain.
Wat overigens ook helpt is een is kritisch kijken naar de uitstroomopeningen onde de dash. Ik heb deze een stuk groter gemaakt, hetgeen resulteerde in veel meer lucht. Welliswaar iets kouder, maar netto warmt het een stuk sneller op.

Gerrit

Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Zo een radiatorblok met de rechte pijpje's, geven
> die meer warmte? Moet niet gekker worden dat het
> nog warmer wordt (10 graden i.p.v. 5 graden bij
> vorst aan de grond) in onze Ninety.
> Ik wil er altijd nog eens een ander radiatorblokje
> voor koppelen (dus voor de ventilator) van een
> Lada. Die hadden in elke uitvoering een kachel
> voor een hele feestzaal (of Laro garage).
> Dat slangenspel is wel passend te krijgen met die
> 16-2 waterleiding of vloerverwarmingsleiding. Die
> kun je mooi plooien met zo een buigveer van Eur
> 3,- bij van Cranenbroek (ipv Eur 33,- bij de
> reguliere bouwmarkt).
>
> Volgens mij is het capaciteitsprobleem van de Laro
> radiators veroorzaakt doordat het radiator blok
> veel te kort is. De lucht is er al doorheen
> (buiten de lucht die er ook nog eens langs gaat),
> voordat deze in de gaten heeft dat ze warm had
> moeten worden.
>
> Ik zie overigens dat de UTP1725 als heatermatrix
> maar GBp 32,- kost excl VAT, dus dat valt wel
> mee.
> Voor de zomer gaat er dan in een keer een
> kogelkraan in, dan verwarmt hij tenminste niet als
> het niet nodig is.
>
> Groeten en sleutel ze,
>
> Jos
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Ik heb is naar andere auto's gekeken en hoe het daar zit met de lucht distributie. De meesten hebben een soort van buizen systeem. Dus misschien moet ik iets van een regenpijp/waterafvoer buizen matrix in het dashboard leggen dat zo de lucht verdeeld word en er niets verloren gaat.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6cd206b93eb82f330b143b4a704ab9ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14963712, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Jos,

Ook in een 90 en 110 kan tocht een grote rol spelen in de warmte opbrengst. Ik heb de afgelopen 2 weken zonder dashboardtop gereden om de oorzaak van de koude luchtstroom op te sporen. Hierbij heb ik 2 duidelijke lekken gevonden die gemakkelijk in veel Land Rovers kunnen voorkomen.
Ten eerste de bekende kabeldoorvoeren in het schutbord. Hier kwam een ongekende hoeveelheid koude lucht door naar binnen. Deze heb ik met een flexibele kneedmassa zoals Wymaplast dichtgemaakt. Dit is altijd gemakkelijk te verwijderen als er nog eens een kabel bij moet.
Ten tweede de ventilatieluiken. Op het oog mooi strak in de rubber, maar plak ze aan de buitenkant maar eens dicht, dan voel je het verschil. Ik heb hier overigens nog geen oplossing voor omdat ik hier al met de grootst mogelijke zorg nieuwe rubbers in gezet heb.

Maar feit blijft dat het wegnemen van de koude luchtstroom het effect van de kachel behoorlijk verbeterd.

groeten
Wim Janssen
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Wim, wat betreft de kleppen en afdichtingen, welk type heb jij? Volgens mij zijn er One-tens die de rubbers net als een series hebben, die dichten minder goed af en er kan makkelijk vocht tussen afdichting en schutbord komen. Ik heb zelf foam achtige afdichtingen op de klepjes zitten. Dat werkt eigenlijk best goed, beter als de series-rubbers vind ik.

ps ben aan het opruimen, nog intresse in een spare-salisbury 110 as?

Grtz. Erik

Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Eric, ik heb een kachel element met de rechte pijpen gekocht. Maar deze is volledig anders dan die uit het oude type. Nieuwe is langer en smaller.

Deze past dus niet in het oude type kachel.. Dus wie wil er een kachel element kopen?
Plaats reactie