110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
-
Roelandrover
110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Voor ik mijn versnellingsbak eronderuit "gooi" (waar ik niet naar uit kijk om het "buiten" op de natte kille oprit te doen), wil ik toch eerst jullie advies vragen.
Betreffende een 110 V8 (carb) 1987 ex-mod
Het zit zo dat het schakelen van m'n 110 niet zo vlot gaat.
Telkens ik opschakel graak ik amper in versnelling, met kraken tot gevolg.
Ondertussen heb ik de clutch master en slave cilinder vervangen. (en het clipsje om de pushrod van de slave cilinder aan de koppelingsvork te bevestigen).
(master cilinder lekte, en slave zat maar vast met 1 bout, daar in het andere gat geen draad meer zat).
Ondertussen mooi draad in getapt en goed kunnen bevestigen.
Ik merk maar weinig verschil (mischien zelfs niets).
Toen de slave cilinder eruit was, was de binnenkant van de belhouse droog. dus geen olie op de koppeling en in belhouse.
Nu vermoed ik dat ofwel:
De koppeling op z'n einde aan het komen is.
Aloewel dat de 110 direct stilvalt wanneer 'k in 1ste met handrem op, m'n koppeling stillekes loslaat.
Ook wanneer ik op vlakke weg in 1ste zet en koppeling induw, bolt hij niet naar voor. (dus lost volledig).
Hij trekt ook goed op, zonder te stinken.
De syncro stuk is.
Hoewel ik met dubbbel koppelen probeer tijdens opschakelen, en nog steeds kraakt.
Tussengas bij afschakelen heb ik niet geprobeert, omdat het opschakelen al weinig succces had.
De olie op versnellingsbak is recent vervangen en mooi op het max. gevuld.
Iemand enig idee dat me kan verderhelpen?
_MG_6190.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0cbef41d0d43b691efd37a551c2f7b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_6190.jpg', 'http://i232.photobucket.com/albums/ee174/62VGD/Landrover/_MG_6190.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_6190.jpg', '', 14946436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Betreffende een 110 V8 (carb) 1987 ex-mod
Het zit zo dat het schakelen van m'n 110 niet zo vlot gaat.
Telkens ik opschakel graak ik amper in versnelling, met kraken tot gevolg.
Ondertussen heb ik de clutch master en slave cilinder vervangen. (en het clipsje om de pushrod van de slave cilinder aan de koppelingsvork te bevestigen).
(master cilinder lekte, en slave zat maar vast met 1 bout, daar in het andere gat geen draad meer zat).
Ondertussen mooi draad in getapt en goed kunnen bevestigen.
Ik merk maar weinig verschil (mischien zelfs niets).
Toen de slave cilinder eruit was, was de binnenkant van de belhouse droog. dus geen olie op de koppeling en in belhouse.
Nu vermoed ik dat ofwel:
De koppeling op z'n einde aan het komen is.
Aloewel dat de 110 direct stilvalt wanneer 'k in 1ste met handrem op, m'n koppeling stillekes loslaat.
Ook wanneer ik op vlakke weg in 1ste zet en koppeling induw, bolt hij niet naar voor. (dus lost volledig).
Hij trekt ook goed op, zonder te stinken.
De syncro stuk is.
Hoewel ik met dubbbel koppelen probeer tijdens opschakelen, en nog steeds kraakt.
Tussengas bij afschakelen heb ik niet geprobeert, omdat het opschakelen al weinig succces had.
De olie op versnellingsbak is recent vervangen en mooi op het max. gevuld.
Iemand enig idee dat me kan verderhelpen?
_MG_6190.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0cbef41d0d43b691efd37a551c2f7b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_6190.jpg', 'http://i232.photobucket.com/albums/ee174/62VGD/Landrover/_MG_6190.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_6190.jpg', '', 14946436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Henk Bossinade
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Welke soort olie heb je erin gedaan? Er zit een LT85 onder? Vr gr Henk B.
-
Roelandrover
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Geen idee welke olie er erop zit.
Ik heb de laro pas recent gekocht.
Natuurlijk heb ik wel het niveau gecontroleerd.
Toen in de vulplug opendraaide kwam er wat hele propere (nieuwe) olie uit. dus dat is een goed teken (of net niet).
Ik vermoed dat er inderdaad een LT85 onder zit.
(Ik moet nog alles wat uitzoeken, daar een schroefgeveerde laro iets helemaal nieuw is na 3 series
Ik heb de laro pas recent gekocht.
Natuurlijk heb ik wel het niveau gecontroleerd.
Toen in de vulplug opendraaide kwam er wat hele propere (nieuwe) olie uit. dus dat is een goed teken (of net niet).
Ik vermoed dat er inderdaad een LT85 onder zit.
(Ik moet nog alles wat uitzoeken, daar een schroefgeveerde laro iets helemaal nieuw is na 3 series
-
Henk Bossinade
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Stel dat er een LT 85 onder zit en er is door de vorige eigenaar geen motorolie 10W40 of 15W40 (totSF-CC) ingedaan,maar bijv. gearoil 80W90 oid. dan krijg je dezelfde symptonen.Vooral nu het wat kouder word. Ook kan de oliepomp defect raken door verkeerde olie,LT85's zijn hier gevoelig voor.Dus eerst eens olie wisselen,desnoods 2X , met de juiste olie. Minerale motorolie tot SF-CC. Doe je er een volsyntetische motorolie in ,krijg je ook vaak de door jou beschreven symptonen.Succes ,vr gr Henk B.
-
Roelandrover
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Ok, bedankt! morgen is vullen met 10w40 dan!
Hoop doet leven,
Hoop doet leven,
-
Henk Bossinade
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
OK,maar denk erom;de oliespecificatie tot SF-CC en desnoods 2X verversen(bijv. na een 500 KM).Ik ben er van uitgegaan in mijn antwoorden dat je een LT 85 bak hebt .Ps waar woon je? Ik heb zelf ook een ex RAF 110.Vr gr Henk B.
-
Roelandrover
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Het is inderdaad een LT85 versnellingsbak.
En nu ik eraan denk, zat er (op de geur afgaande) inderdaad versnellingsbakolie in.
Hopelijk is het nog niet te laat dan (teveel schade door knarsende tandwielen).
Ikzelf ben van Leuven (in België)
Heel bedankt voor de snelle reacties!
En nu ik eraan denk, zat er (op de geur afgaande) inderdaad versnellingsbakolie in.
Hopelijk is het nog niet te laat dan (teveel schade door knarsende tandwielen).
Ikzelf ben van Leuven (in België)
Heel bedankt voor de snelle reacties!
-
Thimo
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Een LT85 is een 5 bak, een LT95 is een 4 bak.
Ikzelf heb een LT95 met dezelfde symptomen gehad en heb hem gevuld met 20W50 ( naar volle tevredenheid ).
Het nadeel bij 10W40 is dat mijn bak in de zomer dan meer herrie maakt en bij 20W50 een stuk minder.
Mvg Thimo.
Ikzelf heb een LT95 met dezelfde symptomen gehad en heb hem gevuld met 20W50 ( naar volle tevredenheid ).
Het nadeel bij 10W40 is dat mijn bak in de zomer dan meer herrie maakt en bij 20W50 een stuk minder.
Mvg Thimo.
-
Henk Bossinade
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
In een LT85 mag evt. ook 20W50,maar s'winters toch liever 10W40 of 15W40. Vr gr Henk B
-
Roelandrover
Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen
Aiaiai, net de olie afgelaten (zat inderdaad versnellingsbakolie in) en heb het filtertje er ook uitgehaald.
Tot m'n vrees vond ik er 2 kleine veertjes in van ongeveer 1,5cm lang (waarvan 1 doormiddel gebroken).
Het ziet er dus naar uit dat m'n syncromesh kaduuk is...
Tot m'n vrees vond ik er 2 kleine veertjes in van ongeveer 1,5cm lang (waarvan 1 doormiddel gebroken).
Het ziet er dus naar uit dat m'n syncromesh kaduuk is...