welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
-
pieter
welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Welke kleur koelvloeistof kun je het beste in een 300 tdi gooien?
Blauw of rood?
Grt.
Pieter
Blauw of rood?
Grt.
Pieter
-
disco ronl
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
GEEN rood!
alleen blauw of groen, dat is het zelfde en mag zelfs eventueel door elkaar.
vraag om ethyleen glycol basis (non Methanol dus)
bv Brega-36 te koop bij Brezan.
alleen blauw of groen, dat is het zelfde en mag zelfs eventueel door elkaar.
vraag om ethyleen glycol basis (non Methanol dus)
bv Brega-36 te koop bij Brezan.
-
Marc-my-Words
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
disco ronl Schreef:
-------------------------------------------------------
> GEEN rood!
> alleen blauw of groen, dat is het zelfde en mag
> zelfs eventueel door elkaar.
> vraag om ethyleen glycol basis (non Methanol dus)
> bv Brega-36 te koop bij Brezan.
Waarom geen rood ? Is overigens een regelmatig terugkerende materie.
Er is ook ethyleen-glycol koelvloeistof met een rose-rode kleur.
De kleur zegt dus niks over wat voor soort koelvloeistof je hebt.
Gooi je meer kleuren doorelkaar dan wordt het een beetje een goor mengkleurtje.
Wat dus wel van belang is:
1,2-ethaandiol (meestal aangeduid als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol).
Belangrijker is om even te kijken tot welke bescherming je moet gaan:
de kant en klare mengsels zijn er in verschillende concentraties.
Ga dus liever voor -26º of meer.
Marc
-------------------------------------------------------
> GEEN rood!
> alleen blauw of groen, dat is het zelfde en mag
> zelfs eventueel door elkaar.
> vraag om ethyleen glycol basis (non Methanol dus)
> bv Brega-36 te koop bij Brezan.
Waarom geen rood ? Is overigens een regelmatig terugkerende materie.
Er is ook ethyleen-glycol koelvloeistof met een rose-rode kleur.
De kleur zegt dus niks over wat voor soort koelvloeistof je hebt.
Gooi je meer kleuren doorelkaar dan wordt het een beetje een goor mengkleurtje.
Wat dus wel van belang is:
1,2-ethaandiol (meestal aangeduid als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol).
Belangrijker is om even te kijken tot welke bescherming je moet gaan:
de kant en klare mengsels zijn er in verschillende concentraties.
Ga dus liever voor -26º of meer.
Marc
-
RoLandrover
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Koelvloeistof niet mengen!
geschreven door Egbert van Berghem
zondag 26 november 2006
Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.
Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
bron :[www.campercity.nl]
echter, wat je zoekt zal je vinden op het internet,..
grtn
RoLandRover
geschreven door Egbert van Berghem
zondag 26 november 2006
Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.
Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
bron :[www.campercity.nl]
echter, wat je zoekt zal je vinden op het internet,..
grtn
RoLandRover
-
Marc-my-Words
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Kijk dat is al iets beter.
Kleur is dus een keuze van de producent, en je hebt meer soorten koelvloeistoffen. Dat klopt.
Als je je nu dus beperkt tot de ethyleen-glycol ofwel 1,2-ethaandiol mengsels dan ben je van het grootste probleem al verlost.
Wat in het campecity-verhaal niet klopt is de 50/50 mix. Er zijn verschillende mixen, de "goedkopere" met een lagere bescherming hebben meer water.
De originele LandRover "mix" is zelfs nog niet verdund (komt met 1:1 wel op de aanbevolen waarde).
Is overigens ook verder interessant onverdund is de vorstbescherming ook weer beroerd, is dus een curve met een optimum.
Verder van belang: "glycol" heeft een veel kleinere warmte capaciteit, dat is dus een reden waarom men in warmere landen zelfs een voordeeltje behaalt met het ruimhartig gebruik van water.
En dan de "beschermende" additieven: Neem bij voorkeur een long-life variant die zijn wellicht iets stabieler en wellicht ook iets beter voor het koelsysteem. Dat die additieven "ruzie" met elkaar gaan maken of van weerbarstigheid na menging je motor gaan opeten is een uitstekende verkoop-truuk. Geen fabrikant die van de daken gaat roepen: koop gerust iets van de concurrent, of erger bij de Action.
't Is zoals met zoveel broodjes aap, je hoort ze steeds weer, en bij navraag is er niemand die werkelijk een probleem had, het is altijd van horen zeggen en gedocumenteerd met min of meer vage bewijzen.
( Let Op: Er zijn ook koelvloeistoffen die niet op ethyleen-glycolbasis zijn ... die moet je niet met ethyleen-glycol-mixen mengen.)
Marc
PS Als je even iets verder zoek met Meneer Google dan vind je meer, bijv ook de vriespunten bij verschillende water-glycol verhoudingen.
Kleur is dus een keuze van de producent, en je hebt meer soorten koelvloeistoffen. Dat klopt.
Als je je nu dus beperkt tot de ethyleen-glycol ofwel 1,2-ethaandiol mengsels dan ben je van het grootste probleem al verlost.
Wat in het campecity-verhaal niet klopt is de 50/50 mix. Er zijn verschillende mixen, de "goedkopere" met een lagere bescherming hebben meer water.
De originele LandRover "mix" is zelfs nog niet verdund (komt met 1:1 wel op de aanbevolen waarde).
Is overigens ook verder interessant onverdund is de vorstbescherming ook weer beroerd, is dus een curve met een optimum.
Verder van belang: "glycol" heeft een veel kleinere warmte capaciteit, dat is dus een reden waarom men in warmere landen zelfs een voordeeltje behaalt met het ruimhartig gebruik van water.
En dan de "beschermende" additieven: Neem bij voorkeur een long-life variant die zijn wellicht iets stabieler en wellicht ook iets beter voor het koelsysteem. Dat die additieven "ruzie" met elkaar gaan maken of van weerbarstigheid na menging je motor gaan opeten is een uitstekende verkoop-truuk. Geen fabrikant die van de daken gaat roepen: koop gerust iets van de concurrent, of erger bij de Action.
't Is zoals met zoveel broodjes aap, je hoort ze steeds weer, en bij navraag is er niemand die werkelijk een probleem had, het is altijd van horen zeggen en gedocumenteerd met min of meer vage bewijzen.
( Let Op: Er zijn ook koelvloeistoffen die niet op ethyleen-glycolbasis zijn ... die moet je niet met ethyleen-glycol-mixen mengen.)
Marc
PS Als je even iets verder zoek met Meneer Google dan vind je meer, bijv ook de vriespunten bij verschillende water-glycol verhoudingen.
-
RoLandrover
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
True Colors
Phil Ramsey
Tags: automotive
“When this world (car) makes you crazy
And you have taken all you can bear,
You call me up
’Cause you know I will be there.”
“True Colors”
- Phil Collins
I have always encouraged my customers to call me when they have problems on the road. I can calm, advise, and perhaps solve the automotive challenges over the phone.
Recently, I got an angry phone call from one of my favorite customers. “My transmission is leaking. I am on a trip and my car is broken down with an overheating engine” he said, with frustration and anger in his voice.
I questioned him and determined that yes, his engine was running hot. I asked him how he knew it was the transmission.
“You serviced it recently,” he replied. “The same pink fluid you put in it is now running out on the ground. I saw you put it in, and it is the same color, transparent pink. So it must be the transmission leaking that caused the car to run hot.”
After assuring him that a slipping transmission could possibly be the problem, but it was likely something else, I directed him toward the coolant reservoir under the hood. It was empty but there was just enough residue to confirm that what he thought was transmission fluid was actually engine coolant.
I contacted a garage in the city where he was vacationing and got him towed. At the garage, they replaced his coolant bypass hose and the water pump.
His comment was “I thought all antifreeze was green.”
Proper Names
For our purposes, the titles of Antifreeze and Coolant will be interchangeable, as indeed they are in my business. Originally, antifreeze was the preferred term because that was its main purpose. Keeping the water in an engine block from freezing was the only reason for using anything but water. As engines and their accessories mature, heat transfer demands become more important; therefore, the word coolant was used more often.
Today, antifreeze/coolants come in many colors and each signifies a purpose. It can be confusing to have special-needs coolants that can be identified by their color when the color is not an industry standard.
For the past several years, vehicle manufacturers have introduced a variety of new extended-life coolants. Each seems to have its own colors. Each formula considers corrosion protection, service life and chemical compatibility. We have green coolants, red coolants, blue coolants, yellow coolants, even pink coolants. The closer we look at this diversity, the more confusing it becomes.
Groups of Coolants
Let us begin to sort this out by pointing out the three principal groups of coolants. We will not define every possible coolant and its corresponding color. Indeed, yellow coolants may have very different compositions. A blue coolant may have the same formula as a red coolant. The three basic divisions include the following:
Group 1 - the original glycol-based “green” antifreeze we are all familiar with. They have quick-acting silicate and phosphate corrosion inhibitors that do a good job inhibiting corrosion on both iron and aluminum surfaces. This familiar green liquid has proven its worth in all the temperature extremes of North America. Virtually any vehicle can use this fluid. Why not make this the universal coolant? You could, and maybe we have, but the corrosion inhibitors have a very short life and the antifreeze must be changed every other year or every 30,000 miles. If the customer fails to perform this maintenance, then expensive radiator, heater core and pump replacements soon follow. Unfortunately, many motorists do not keep up with maintenance, even with encouragement from their mechanics.
Group 2 – coolants based on the organic acid technology (OAT). They contain 2-ethylhexanoic-acid or 2-EHA and other organic acids, but no silicates or phosphates. This formula gives longer life, thus replacing the short-lived silicates and phosphates. Many colors reside in this group. General Motor’s OAT-based DexCool is orange. Volkswagen-Audi has the same formula, but it is pink. Honda has one coolant dyed a dark green, which looks almost black when it is dirty. The corrosion inhibitors in this group are slower acting, but longer lasting. Five years, or 150,000-mile intervals are often recommended in this group of coolants.
Group 3 - the group of hybrid OAT coolants called G-05. They do not have 2-EHA but use other organic acids and add a little silicate. Silicate is desired because it provides quick-acting protection for aluminum surfaces. Silicate will also repair minor surface defects. Chrysler, Ford, and many European manufacturers are using these hybrid OATs.
Time for a Change
OK, there are lots of coolants and different colors out there. Do you have to replace or can you top off one coolant with another? A truly universal coolant would help matters greatly, Providing the ability to use one coolant for all purposes. To partially refill any color of coolant with a universal one would be a great asset. Its existence would totally dominate the aftermarket in a short time.
In my opinion, there is one true universal coolant - the original green stuff. It is the cheapest, it protects and even repairs minor aluminum flaws, and the only inconvenience is its short lifespan (offset by its low cost) with the semiyearly drain and refill. In your local parts store, you will find Group 2 OAT coolant being advertised as universal in its ability to mix with other coolants. This is true, it will mix. But the 150,000-mile advantage deteriorates if you mix it with Group 1 or Group 3. Why pay a higher price to mix red with green or another color only to lose its ability to provide extended life?
OAT coolants are not the best choice for systems that have traditional brass/copper radiators and heater cores. In the past, I replaced high-priced aluminum radiators with cheaper copper ones, and neglected to remove all of the OAT coolant and replace it with green. I am sure the copper did not last as long as it should have with OAT antifreeze.
A Word of Advice
My rules for the present are this: Stick with the green and change it every year. You will likely forget once in a while, so that will still keep you on the better side of every other year or 30,000 miles. Green is substantially cheaper than OAT and can be mixed with anything without penalty. Use the recommended 50/50 water-coolant mix unless you live in extreme cold situations or have corrosion issues in your system.
The aftermarket parts industry is good about sorting the good from the bad and they are working toward universal coolants; one coolant is to take the place of all others. The part stores are motivated by floor space and simplicity in their recommendations to their customers. So if you see the higher priced stuff being touted as the universal coolant, remember its deterioration when mixed with any other coolant, and its higher cost. Stay with the green.
I would be curious about the coolant choices in manufacturing and industrial situations. There are service companies within the oil field community whose sole business is cleaning and repairing the large brass/copper heat exchangers and radiators.
The industry will eventually come up with a long-life, brass/copper safe, and totally mixable universal coolant. I wonder what color it will be.[/i
]
bron: [www.machinerylubrication.com]
Ik besteed helaas steeds minder tijd aan het PB,..maar ik geloof dat wij samen de waarheid wel boven water krijgen!
grtn
RoLandRover
Phil Ramsey
Tags: automotive
“When this world (car) makes you crazy
And you have taken all you can bear,
You call me up
’Cause you know I will be there.”
“True Colors”
- Phil Collins
I have always encouraged my customers to call me when they have problems on the road. I can calm, advise, and perhaps solve the automotive challenges over the phone.
Recently, I got an angry phone call from one of my favorite customers. “My transmission is leaking. I am on a trip and my car is broken down with an overheating engine” he said, with frustration and anger in his voice.
I questioned him and determined that yes, his engine was running hot. I asked him how he knew it was the transmission.
“You serviced it recently,” he replied. “The same pink fluid you put in it is now running out on the ground. I saw you put it in, and it is the same color, transparent pink. So it must be the transmission leaking that caused the car to run hot.”
After assuring him that a slipping transmission could possibly be the problem, but it was likely something else, I directed him toward the coolant reservoir under the hood. It was empty but there was just enough residue to confirm that what he thought was transmission fluid was actually engine coolant.
I contacted a garage in the city where he was vacationing and got him towed. At the garage, they replaced his coolant bypass hose and the water pump.
His comment was “I thought all antifreeze was green.”
Proper Names
For our purposes, the titles of Antifreeze and Coolant will be interchangeable, as indeed they are in my business. Originally, antifreeze was the preferred term because that was its main purpose. Keeping the water in an engine block from freezing was the only reason for using anything but water. As engines and their accessories mature, heat transfer demands become more important; therefore, the word coolant was used more often.
Today, antifreeze/coolants come in many colors and each signifies a purpose. It can be confusing to have special-needs coolants that can be identified by their color when the color is not an industry standard.
For the past several years, vehicle manufacturers have introduced a variety of new extended-life coolants. Each seems to have its own colors. Each formula considers corrosion protection, service life and chemical compatibility. We have green coolants, red coolants, blue coolants, yellow coolants, even pink coolants. The closer we look at this diversity, the more confusing it becomes.
Groups of Coolants
Let us begin to sort this out by pointing out the three principal groups of coolants. We will not define every possible coolant and its corresponding color. Indeed, yellow coolants may have very different compositions. A blue coolant may have the same formula as a red coolant. The three basic divisions include the following:
Group 1 - the original glycol-based “green” antifreeze we are all familiar with. They have quick-acting silicate and phosphate corrosion inhibitors that do a good job inhibiting corrosion on both iron and aluminum surfaces. This familiar green liquid has proven its worth in all the temperature extremes of North America. Virtually any vehicle can use this fluid. Why not make this the universal coolant? You could, and maybe we have, but the corrosion inhibitors have a very short life and the antifreeze must be changed every other year or every 30,000 miles. If the customer fails to perform this maintenance, then expensive radiator, heater core and pump replacements soon follow. Unfortunately, many motorists do not keep up with maintenance, even with encouragement from their mechanics.
Group 2 – coolants based on the organic acid technology (OAT). They contain 2-ethylhexanoic-acid or 2-EHA and other organic acids, but no silicates or phosphates. This formula gives longer life, thus replacing the short-lived silicates and phosphates. Many colors reside in this group. General Motor’s OAT-based DexCool is orange. Volkswagen-Audi has the same formula, but it is pink. Honda has one coolant dyed a dark green, which looks almost black when it is dirty. The corrosion inhibitors in this group are slower acting, but longer lasting. Five years, or 150,000-mile intervals are often recommended in this group of coolants.
Group 3 - the group of hybrid OAT coolants called G-05. They do not have 2-EHA but use other organic acids and add a little silicate. Silicate is desired because it provides quick-acting protection for aluminum surfaces. Silicate will also repair minor surface defects. Chrysler, Ford, and many European manufacturers are using these hybrid OATs.
Time for a Change
OK, there are lots of coolants and different colors out there. Do you have to replace or can you top off one coolant with another? A truly universal coolant would help matters greatly, Providing the ability to use one coolant for all purposes. To partially refill any color of coolant with a universal one would be a great asset. Its existence would totally dominate the aftermarket in a short time.
In my opinion, there is one true universal coolant - the original green stuff. It is the cheapest, it protects and even repairs minor aluminum flaws, and the only inconvenience is its short lifespan (offset by its low cost) with the semiyearly drain and refill. In your local parts store, you will find Group 2 OAT coolant being advertised as universal in its ability to mix with other coolants. This is true, it will mix. But the 150,000-mile advantage deteriorates if you mix it with Group 1 or Group 3. Why pay a higher price to mix red with green or another color only to lose its ability to provide extended life?
OAT coolants are not the best choice for systems that have traditional brass/copper radiators and heater cores. In the past, I replaced high-priced aluminum radiators with cheaper copper ones, and neglected to remove all of the OAT coolant and replace it with green. I am sure the copper did not last as long as it should have with OAT antifreeze.
A Word of Advice
My rules for the present are this: Stick with the green and change it every year. You will likely forget once in a while, so that will still keep you on the better side of every other year or 30,000 miles. Green is substantially cheaper than OAT and can be mixed with anything without penalty. Use the recommended 50/50 water-coolant mix unless you live in extreme cold situations or have corrosion issues in your system.
The aftermarket parts industry is good about sorting the good from the bad and they are working toward universal coolants; one coolant is to take the place of all others. The part stores are motivated by floor space and simplicity in their recommendations to their customers. So if you see the higher priced stuff being touted as the universal coolant, remember its deterioration when mixed with any other coolant, and its higher cost. Stay with the green.
I would be curious about the coolant choices in manufacturing and industrial situations. There are service companies within the oil field community whose sole business is cleaning and repairing the large brass/copper heat exchangers and radiators.
The industry will eventually come up with a long-life, brass/copper safe, and totally mixable universal coolant. I wonder what color it will be.[/i
]
bron: [www.machinerylubrication.com]
Ik besteed helaas steeds minder tijd aan het PB,..maar ik geloof dat wij samen de waarheid wel boven water krijgen!
grtn
RoLandRover
-
Marc-my-Words
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Denk ik ook, met wat tijd komt de waarheid wel boven water.
Voor nu drie vragen:
Hoeveel mensen wisselen nu werkelijk ieder jaar de koelvloeistof? (Mijn vorige auto: 1 maal in tien jaar tijd. Dus zeg maar een keer per 5 jaar, en het was ter ere van een te vervangen koelslang.)
Hoeveel schade geeft de steeds weer nieuwe koelvloeistof: steeds weer nieuwe koelvloeistof betekent nl ook steeds weer opnieuw chemische erosie.
(Ik prefereer denk ik langer laten zitten en erop gokken dat de oude koelvloeistof in evenwicht is met zijn omgeving.)
Hoeveel "rommel" zit er door de ethyleen-glycol - het productieproces is niet schoon, het is dus geen 99.9% laboratorium-kwaliteit.
(Naast die interessante additieven zitten er allerlei ongewenste "additieven" in de koelvloeistof, het moet werken, meer niet.)
Marc
Voor nu drie vragen:
Hoeveel mensen wisselen nu werkelijk ieder jaar de koelvloeistof? (Mijn vorige auto: 1 maal in tien jaar tijd. Dus zeg maar een keer per 5 jaar, en het was ter ere van een te vervangen koelslang.)
Hoeveel schade geeft de steeds weer nieuwe koelvloeistof: steeds weer nieuwe koelvloeistof betekent nl ook steeds weer opnieuw chemische erosie.
(Ik prefereer denk ik langer laten zitten en erop gokken dat de oude koelvloeistof in evenwicht is met zijn omgeving.)
Hoeveel "rommel" zit er door de ethyleen-glycol - het productieproces is niet schoon, het is dus geen 99.9% laboratorium-kwaliteit.
(Naast die interessante additieven zitten er allerlei ongewenste "additieven" in de koelvloeistof, het moet werken, meer niet.)
Marc
-
RoLandrover
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Als antwoord op je vraag,
lijkt het me dat je het beste kan kijken naar de voorgeschreven specificaties dan naar de kleur dat is ondertussen wel duidelijk ongeacht de redenen.
LandRovers zijn gemaakt om op vloeistoffen te functioneren van lage kwaliteit zo ook de koelvloeistof. Het systeem zal met opzet ruim overbemeten zijn om in woestijnen te kunnen werken en genoegen nemen met vloeistoffen welke tot in elke uithoek van deze wereld verkrijgbaar mag zijn.
dit zegt LR zelf :
Engine coolant Use an ethylene glycol based anti-freeze (containing no methanol)
with non-phosphate corrosion inhibitors suitable for use in aluminium engines to ensure
the protection of the cooling system against frost and corrosion in all seasons. Use one
part anti-freeze to one part water for protection down to -36° C (-33° F).
IMPORTANT: Coolant solution must not fall below proportions one part
anti-freeze to three parts water, i.e. minimum 25% anti-freeze in coolant otherwise
damage to engine is liable to occur. Or a maximum of 60
De meeste goedkope koelvloeistoffen zullen hieraan voldoen,
grtn
RoLandRover
en btw . Ik zou er zelfs in pissen als het nodig is bij gebrek aan, om thuis te komen.... Zou ik nu 2 kleuren mixen voor regulier onderhoud?............lijkt me niet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2011 00:36 door RoLandrover.
lijkt het me dat je het beste kan kijken naar de voorgeschreven specificaties dan naar de kleur dat is ondertussen wel duidelijk ongeacht de redenen.
LandRovers zijn gemaakt om op vloeistoffen te functioneren van lage kwaliteit zo ook de koelvloeistof. Het systeem zal met opzet ruim overbemeten zijn om in woestijnen te kunnen werken en genoegen nemen met vloeistoffen welke tot in elke uithoek van deze wereld verkrijgbaar mag zijn.
dit zegt LR zelf :
Engine coolant Use an ethylene glycol based anti-freeze (containing no methanol)
with non-phosphate corrosion inhibitors suitable for use in aluminium engines to ensure
the protection of the cooling system against frost and corrosion in all seasons. Use one
part anti-freeze to one part water for protection down to -36° C (-33° F).
IMPORTANT: Coolant solution must not fall below proportions one part
anti-freeze to three parts water, i.e. minimum 25% anti-freeze in coolant otherwise
damage to engine is liable to occur. Or a maximum of 60
De meeste goedkope koelvloeistoffen zullen hieraan voldoen,
grtn
RoLandRover
en btw . Ik zou er zelfs in pissen als het nodig is bij gebrek aan, om thuis te komen.... Zou ik nu 2 kleuren mixen voor regulier onderhoud?............lijkt me niet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2011 00:36 door RoLandrover.
-
Roel
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Zoek een kleur die past bij je auto
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Marc-my-Words
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Zoek een kleur die niet bij je auto past. Marc
-
pascal ubags
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
hoi
de kleur zou ik niet belangrijk vinden,
wel, aangezien de 300tdi een all kop heeft, een koelvloeistof die deze niet aantast, corrosie, heb al eens mee gemaakt dat er goedkope in zat en deze had de kop opgevreten, dus denk en handel welke.
gr pascal
de kleur zou ik niet belangrijk vinden,
wel, aangezien de 300tdi een all kop heeft, een koelvloeistof die deze niet aantast, corrosie, heb al eens mee gemaakt dat er goedkope in zat en deze had de kop opgevreten, dus denk en handel welke.
gr pascal
-
kroes50
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
Ik denk dat ik dan maar voor de rode ga deze is duurder en beschermd tot -36 volgens de automaterialen zaak.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Grt.
Pieter
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Grt.
Pieter
-
Michiel
Re: welke kleur koelvloeistof kopen voor 300 tdi
cryingsmiley.gif --> mod_embed_images_loadimage('66e40bac84d0ca99a710192a698896cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi188.photobucket.com%2Falbums%2Fz120%2Femjaym_photos%2Fanimated%2520gifs%2Fcryingsmiley.gif', 'http://i188.photobucket.com/albums/z120/emjaym_photos/animated%20gifs/cryingsmiley.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi188.photobucket.com%2Falbums%2Fz120%2Femjaym_photos%2Fanimated%2520gifs%2Fcryingsmiley.gif', '', 14945446, 600, 600, 'Loading image ...', false);