Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
-
GGRRC
Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
Ik heb een RRC uit 1979 met een LT95 4-bak. Daar zit een 'vacuum gestuurde' difflock op. De difflock blijft na mijn laatste off-road avontuur gelocked en ik krijg hem niet meer unlocked. De vacuum bedieningschakelaar (naast de versnellingspook) zelf lijkt goed te functioneren en de slangetjes heb ik vernieuwd, maar de diff blijft locken. Heeft iemand ervaring of een goed idee?
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
-
bram-rrc
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
zit toevallig nu ook met een gare schakelaar. als ik de slangetjes omwissel schakelt de difflock wel.
Een pijpje op de schakelaar zuigt goed, andere kant lijkt dicht te zitten. dat even proberen.
Anders even controleren of je membraam niet lek is.
Een pijpje op de schakelaar zuigt goed, andere kant lijkt dicht te zitten. dat even proberen.
Anders even controleren of je membraam niet lek is.
-
Jan Willem
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
Als je de slangen los haalt gaat hij toch ook van de lock af ???.
Althans ik had ze er niet op en hij ging toen niet aan.
De exacte werking weet ik niet. t viel me alleen op bij het opbouwen dat hij schakelde met lopende motor en de slangen correct erop.
JW
Althans ik had ze er niet op en hij ging toen niet aan.
De exacte werking weet ik niet. t viel me alleen op bij het opbouwen dat hij schakelde met lopende motor en de slangen correct erop.
JW
-
GGRRC
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
De slangetjes omwisselen, dat ga ik eerst proberen! Maar hoe kan ik het membraan controleren? En vooral, kan ik daar bij zonder mijn hele interieur (stoelen en tunnelbak) eruit te slopen?
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
-
GGRRC
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
De slangetjes omwisselen, dat ga ik eerst proberen! Maar hoe kan ik het membraan controleren? En vooral, kan ik daar bij zonder mijn hele interieur (stoelen en vloerpaneel (!) ) eruit te slopen?
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
Groet, Gabor
RRC3.5V8(LPG)2drs'79
-
macweekers110hcpu
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
Om te testen of het membraam nog werkt:
1. Vacuumslang direct van de motor op het membraam zetten. Andere slangen uit schakelaar even loshalen van membraam.
2. Check of het diff open is of op lock staat.
3. Vacuumslang direct van de motor op het andere pijpje op het membraam zetten.
4. Nu moet het tegenovergestelde plaatsvinden t.o.v. stap 2.
5. Als 2 en 4 verschillen (dus open en dicht) dan werkt het membraam nog.
Buiten deze test om. Er is een kans dat het mechanisme door slijtage/aangekoekte olie/aangekoekte weetikveelwat blijft hangen. Dus ook wanneer je de vacuum eraf haalt, blijft dan het diff gelocked. Theoretisch zou dit moeten terugveren naar stand open.
Als je membraam werkt, maar je kunt deze niet bedienen met de schakelknop, dan vrees ik dat je schakelknop versleten is.
Succes ermee!
1. Vacuumslang direct van de motor op het membraam zetten. Andere slangen uit schakelaar even loshalen van membraam.
2. Check of het diff open is of op lock staat.
3. Vacuumslang direct van de motor op het andere pijpje op het membraam zetten.
4. Nu moet het tegenovergestelde plaatsvinden t.o.v. stap 2.
5. Als 2 en 4 verschillen (dus open en dicht) dan werkt het membraam nog.
Buiten deze test om. Er is een kans dat het mechanisme door slijtage/aangekoekte olie/aangekoekte weetikveelwat blijft hangen. Dus ook wanneer je de vacuum eraf haalt, blijft dan het diff gelocked. Theoretisch zou dit moeten terugveren naar stand open.
Als je membraam werkt, maar je kunt deze niet bedienen met de schakelknop, dan vrees ik dat je schakelknop versleten is.
Succes ermee!
-
Stage-2
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
Langzaam, heren, langzaam ... het diflockmechanisme in de LT95 'veert' niet automatisch terug als je het vacuum onderbreekt. Was het leven maar zo eenvoudig.
Het is een vacuummotor die twee kanten op werkt. Kijk naar de actuator en je ziet dat aan elke kant van het membraan een pijpje zit. In elk van de twee standen van de schakelvork wordt het asje gelockt door een geveerd kogeltje. Eenmaal ingeschakeld blijven de vork en de koppelmof gewoon in de laatste positie. Je hebt dus het vacuum nodig om de sperkoppeling los te trekken.
Het ontkoppelen gebeurt, volgens mij (alle gebruikelijke voorbehouden, inclusief ziekelijke geestesgesteldheid, zijn van toepassing), op het achterste pijpje.
Als je dan voldoende vacuum op de juiste nippel hebt, even vooruit en achteruit schommelen tot het diflocklampje uit gaat.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f71804e8e43469eed2642acb1a68b60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 14930205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d20736efed9eb5f65b78e89021b578d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 14930205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is een vacuummotor die twee kanten op werkt. Kijk naar de actuator en je ziet dat aan elke kant van het membraan een pijpje zit. In elk van de twee standen van de schakelvork wordt het asje gelockt door een geveerd kogeltje. Eenmaal ingeschakeld blijven de vork en de koppelmof gewoon in de laatste positie. Je hebt dus het vacuum nodig om de sperkoppeling los te trekken.
Het ontkoppelen gebeurt, volgens mij (alle gebruikelijke voorbehouden, inclusief ziekelijke geestesgesteldheid, zijn van toepassing), op het achterste pijpje.
Als je dan voldoende vacuum op de juiste nippel hebt, even vooruit en achteruit schommelen tot het diflocklampje uit gaat.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f71804e8e43469eed2642acb1a68b60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 14930205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d20736efed9eb5f65b78e89021b578d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 14930205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jan Willem
Re: Hoe krijg ik mijn difflock met vacuumschakelaar unlocked?
Nou. Weer wat geleerd op een doordeweekse zondag
JW
JW