Turbo 200TDI
-
pjcfranken@ziggo.nl
Turbo 200TDI
Beste Vrienden van de Prik,
Mijn vraag gaat over de Turbo van n 200TDI Disco motor,, die is geplaatst in mijn Defender 110.Bij n Discovery 200 TDI zit de Turbo naar onderen geplaatst (180 graden gedraaid) Als je bij n conversie n Discoblok plaatst in n Defender krijg je problemen met de uitlaat , bij mijn auto is hiervoor het speciale uitlaatsetje geplaatst. Echter het zit bijna tegen het schutbord en zo goed als tegen de koppelingsleiding aan. Volgens Bart van Dessel is het beste een originele Turbo met spruitstuk van n Defender te plaatsen, waardoor je deze problemen direct kan verhelpen.
Hij gaf mij de tip om de volgende vraag hier voor te leggen: heeft iemand van jullie hiermee ervaring en zijn er andere oplossingen mogelijk,om de huidige Turbo van de Disco te herplaatsen zodat de genoemde problemen kunnen worden voorkomen.
Of is n Defender Turbo toch de beste oplossing.
met vriendelijke groet,
Peter
pjcfranken@ziggo.nl
Mijn vraag gaat over de Turbo van n 200TDI Disco motor,, die is geplaatst in mijn Defender 110.Bij n Discovery 200 TDI zit de Turbo naar onderen geplaatst (180 graden gedraaid) Als je bij n conversie n Discoblok plaatst in n Defender krijg je problemen met de uitlaat , bij mijn auto is hiervoor het speciale uitlaatsetje geplaatst. Echter het zit bijna tegen het schutbord en zo goed als tegen de koppelingsleiding aan. Volgens Bart van Dessel is het beste een originele Turbo met spruitstuk van n Defender te plaatsen, waardoor je deze problemen direct kan verhelpen.
Hij gaf mij de tip om de volgende vraag hier voor te leggen: heeft iemand van jullie hiermee ervaring en zijn er andere oplossingen mogelijk,om de huidige Turbo van de Disco te herplaatsen zodat de genoemde problemen kunnen worden voorkomen.
Of is n Defender Turbo toch de beste oplossing.
met vriendelijke groet,
Peter
pjcfranken@ziggo.nl
-
Gerard
Re: Turbo 200TDI
Er is al heel veel over geschreven, zoek maar eens op het prikbord.
In ieder geval rijden er tientallen 90/110 met een disco 200Tdi.
Turboschelp draaien (en dus wastegate verplaatsen), steveparker uitlaatbochtje gebruiken (of zelfbouw natuurlijk), koppelingsleiding langs zijkant van de voetbak leggen (kan meestal zonder los te koppelen), tussenstukje (breekdeel) van de stuurstang omdraaien zodat het 'kruisstukje' niet tegen turbo draait en dan heb ik het meeste wel gehad ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('137b00c7dba6b7c1767706cfc638dba9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14921893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2011 14:11 door Gerard.
In ieder geval rijden er tientallen 90/110 met een disco 200Tdi.
Turboschelp draaien (en dus wastegate verplaatsen), steveparker uitlaatbochtje gebruiken (of zelfbouw natuurlijk), koppelingsleiding langs zijkant van de voetbak leggen (kan meestal zonder los te koppelen), tussenstukje (breekdeel) van de stuurstang omdraaien zodat het 'kruisstukje' niet tegen turbo draait en dan heb ik het meeste wel gehad ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('137b00c7dba6b7c1767706cfc638dba9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14921893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2011 14:11 door Gerard.
-
pjcfranken@ziggo.nl
Re: Turbo 200TDI
Beste Gerard,
Bedankt voor je tip, ga dit direct aan Bart mededelen.
groeten,
\Peter
Bedankt voor je tip, ga dit direct aan Bart mededelen.
groeten,
\Peter
-
Michiel
Re: Turbo 200TDI
Zelfde gehad, mijn rubberen koppelingsslang bij de slave had zelfs al een scheur (kwam erachter toen ik de slave cylinder ging vervangen).
Heb er toen meteen maar een Goodrige rvs slang ervan gemaakt, die kan toch iets meer hebben denk ik. (PM037 - Clutch Hose - Braided Stainless Steel).
In ieder geval zorgen dat die slang, en ook de dikke kabel van accu naar startmotor, zo ver mogelijk uit de buurt van die uitlaatbocht blijven, en er een hitteschild tussen fabriceren. dan moet het goed gaan.
Michiel
110 CSW 1985 2.25 benzine 200Tdi
Heb er toen meteen maar een Goodrige rvs slang ervan gemaakt, die kan toch iets meer hebben denk ik. (PM037 - Clutch Hose - Braided Stainless Steel).
In ieder geval zorgen dat die slang, en ook de dikke kabel van accu naar startmotor, zo ver mogelijk uit de buurt van die uitlaatbocht blijven, en er een hitteschild tussen fabriceren. dan moet het goed gaan.
Michiel
110 CSW 1985 2.25 benzine 200Tdi
-
Paul Kampeerrover
Re: Turbo 200TDI
Ik heb een saab 900 bocht van de sloop gebruikt , de koppelingslang "losgemaakt" van het schutbord, voorzien van een alutape en goed weggebonden, uitlaat omwikkeld met hittebestendige asbestvrij uitlandband uit de scheepsbouw en tenslotte een hitteschildje gemonteerd tussen uitlaat en startmotor.Daarnaast stuurstang "omgedraaid" en een
inmiddels meer dan 100.000km probleemloos gereden.
Gr. Paul
inmiddels meer dan 100.000km probleemloos gereden.
Gr. Paul
-
Puffino
Re: Turbo 200TDI
dit zijn inderdaad precies de zaken die je kunt oppakken waarna je geen enkel probleem meer hebt. LET WEL: die uitlaat van Steve Parker komt inderdaad dan een 2cm voor je schutbord langs. Dus die koppelingsleiding moet je dan even naar de zijkant van de voetenbak leggen, werkt goed als je voorzichtig bent.
En ik heb er nog uitlaat-isolatieband omheen gelegd (om de uitlaatbocht). Wel zo handig ook voor bescherming van de electrische bedrading naar de startmotor.
Foto's hebben? Geen punt, ik kan wel wat posten als je wilt. Uitlaatisolatieband koop je ook bij Biesheuvel bijv.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2011 16:00 door Puffino.
En ik heb er nog uitlaat-isolatieband omheen gelegd (om de uitlaatbocht). Wel zo handig ook voor bescherming van de electrische bedrading naar de startmotor.
Foto's hebben? Geen punt, ik kan wel wat posten als je wilt. Uitlaatisolatieband koop je ook bij Biesheuvel bijv.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2011 16:00 door Puffino.
-
Puffino
Re: Turbo 200TDI
Zie de site van Snorkel, ik heb er net een paar neergezet.
Koppelingsleiding verleggen ivm inbouw Disco 200tdi in een Defender/90/110
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Koppelingsleiding verleggen ivm inbouw Disco 200tdi in een Defender/90/110
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Oscar
Re: Turbo 200TDI
Peter,
Toen ik met mijn Tithonus begon dacht ik er ook een Disco (12L) in te hangen, heb de Steve Parker bocht (SPEX102) liggen..
Maar ben uiteindelijk voor een Defender (11L) gegaan.
Wanneer je een Defender turbo wilt plaatsen, moet je dus ook het moeilijk verkrijgbare uitlaat spruitstuk en het inlaatspruitstuk gebruiken.
Ook worden de uit- en inlaat bochten anders, nogal wat werk (en €€€) om ruimte te krijgen voor de koppelingsleiding als je verder geen problemen hebt.
Kan je de koppelingsleiding niet anders leggen zodat ie eerst op je bulkhead bovenlangs loopt en dan recht naar beneden naar de slave cilinder?
Hier een foto van mijn bulkhead met koppelingskabel die vanaf de cilinder eerst onder de stuurkolom doorloopt naar beneden en dan schuin wegloopt en onder de gaskabel door gaat voordat ie naar beneden loopt. Op dat laatste stukje naar beneden voor de voetenbak zit jouw probleem denk ik.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Toen ik met mijn Tithonus begon dacht ik er ook een Disco (12L) in te hangen, heb de Steve Parker bocht (SPEX102) liggen..
Maar ben uiteindelijk voor een Defender (11L) gegaan.
Wanneer je een Defender turbo wilt plaatsen, moet je dus ook het moeilijk verkrijgbare uitlaat spruitstuk en het inlaatspruitstuk gebruiken.
Ook worden de uit- en inlaat bochten anders, nogal wat werk (en €€€) om ruimte te krijgen voor de koppelingsleiding als je verder geen problemen hebt.
Kan je de koppelingsleiding niet anders leggen zodat ie eerst op je bulkhead bovenlangs loopt en dan recht naar beneden naar de slave cilinder?
Hier een foto van mijn bulkhead met koppelingskabel die vanaf de cilinder eerst onder de stuurkolom doorloopt naar beneden en dan schuin wegloopt en onder de gaskabel door gaat voordat ie naar beneden loopt. Op dat laatste stukje naar beneden voor de voetenbak zit jouw probleem denk ik.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Puffino
Re: Turbo 200TDI
dit verticale stukje op de hoek van de voetenbak IS precies het probleempunt ja.
Kijk ook even op de foto's uit mijn eerdere draadje, Oscar.
Kijk ook even op de foto's uit mijn eerdere draadje, Oscar.
-
Oscar
Re: Turbo 200TDI
Sander,
Da's inderdaad een mooie en eenvoudige oplossing..
Maar zoals eerder vermeld hoef ik niets aan te passen.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Da's inderdaad een mooie en eenvoudige oplossing..
Maar zoals eerder vermeld hoef ik niets aan te passen.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Eric&Betty Boop
Re: Turbo 200TDI
Oscar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sander,
>
> Da's inderdaad een mooie en eenvoudige oplossing..
>
>
> Maar zoals eerder vermeld hoef ik niets aan te
> passen.
Ja maar de Defender 200tdi blokken liggen ook niet echt voor het oprapen want de Defender is betrekkelijk kort geleverd met de 200tdi. De disco 200tdi blokken wordt je mee doodgegooid dus dat is de meest gedane conversie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('486489f7e449a23cbbea77153a960dd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14926192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4591d4702d08f1bbb338c80ed0dfdd25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14926192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Sander,
>
> Da's inderdaad een mooie en eenvoudige oplossing..
>
>
> Maar zoals eerder vermeld hoef ik niets aan te
> passen.
Ja maar de Defender 200tdi blokken liggen ook niet echt voor het oprapen want de Defender is betrekkelijk kort geleverd met de 200tdi. De disco 200tdi blokken wordt je mee doodgegooid dus dat is de meest gedane conversie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('486489f7e449a23cbbea77153a960dd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14926192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4591d4702d08f1bbb338c80ed0dfdd25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14926192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Oscar
Re: Turbo 200TDI
Eric,
Da's helemaal waar, maar als je goed zoekt zijn ze er wel..
Of zoals ik gedaan heb een redelijke 12L gebruiken en een kapotte 11L erbij waar dan de unieke onderdelen van gebruikt worden.
En dat alles inruilen bij Turner Engineering voordat het als zeer fraai geheel in de One Ten verdwijnt.
Dan krijg je zoiets, hier nog met het verkeerde vliegwiel en -huis.
Hier de andere kant van de motor met het Defender in- en uitlaatspruitstuk.
De turbo komt bovenop het uitlaatspruitstuk te staan in deze opstelling.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Da's helemaal waar, maar als je goed zoekt zijn ze er wel..
Of zoals ik gedaan heb een redelijke 12L gebruiken en een kapotte 11L erbij waar dan de unieke onderdelen van gebruikt worden.
En dat alles inruilen bij Turner Engineering voordat het als zeer fraai geheel in de One Ten verdwijnt.
Dan krijg je zoiets, hier nog met het verkeerde vliegwiel en -huis.
Hier de andere kant van de motor met het Defender in- en uitlaatspruitstuk.
De turbo komt bovenop het uitlaatspruitstuk te staan in deze opstelling.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
pjcfranken@ziggo.nl
Re: Turbo 200TDI
Beste Oscar,e.a,
Dit is wel n heel mooi resultaat "HIER", zal dit niet kunnen evenaren.Maar met de vele instructie tips , die ik via de Prik heb mogen ontvangen moet het haalbaar zijn een voor mij goed resultaat te bereiken. Mocht Bart geen tijd hebben om dit uit te voeren, dan op zoek naar n "chef" monteur die mij kan helpen.
Ik weet nu dat er hoop is in deze,
met groeten,
Peter.
Dit is wel n heel mooi resultaat "HIER", zal dit niet kunnen evenaren.Maar met de vele instructie tips , die ik via de Prik heb mogen ontvangen moet het haalbaar zijn een voor mij goed resultaat te bereiken. Mocht Bart geen tijd hebben om dit uit te voeren, dan op zoek naar n "chef" monteur die mij kan helpen.
Ik weet nu dat er hoop is in deze,
met groeten,
Peter.
-
Puffino
Re: Turbo 200TDI
maar er is toch geen noodzaak, ik snap het niet.
Waarom al dat moeilijk doen en als je gaat mixen dan nog veel meer verschillen aan elkaar te knutselen, terwijl er al een standaardoplossing voor beschikbaar is?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Waarom al dat moeilijk doen en als je gaat mixen dan nog veel meer verschillen aan elkaar te knutselen, terwijl er al een standaardoplossing voor beschikbaar is?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Turbo 200TDI
kwam dit tegen, kon het niet laten..... maar wel een orginele oplossing voor je Turbo....
38.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bb1ea8083c8fef4ce4b5b9c915cf87e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fepic_fails%2F29%2F38.jpg', 'http://www2.skoftenmedia.com/images/epic_fails/29/38.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fepic_fails%2F29%2F38.jpg', '', 15012620, 600, 600, 'Loading image ...', false);
38.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bb1ea8083c8fef4ce4b5b9c915cf87e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fepic_fails%2F29%2F38.jpg', 'http://www2.skoftenmedia.com/images/epic_fails/29/38.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww2.skoftenmedia.com%2Fimages%2Fepic_fails%2F29%2F38.jpg', '', 15012620, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: Turbo 200TDI
Ook een mooie oplossing! Ik kan Peter in ieder geval melden dat zijn auto weer fantastisch rijdt. Nu nog de inspuitpomp en turbo wat "bijstellen".
Gr, Bart
Gr, Bart
-
pjcfranken@ziggo.nl
Re: Turbo 200TDI
Hoi Bart,
Vanmiddag de auto bij je opgehaald.Je hebt gelijk er is metamorfose bewerkstelligd.Moet nu wel de 100 en 120 km grenzen in de gaten gaan houden.Na n jaar zoeken en adviezen inwinnen bij andere "deskundigen"in mijn omgeving, heb jij bereikt wat ik voor ogen had,
Met dank,
Peter & Linda
Vanmiddag de auto bij je opgehaald.Je hebt gelijk er is metamorfose bewerkstelligd.Moet nu wel de 100 en 120 km grenzen in de gaten gaan houden.Na n jaar zoeken en adviezen inwinnen bij andere "deskundigen"in mijn omgeving, heb jij bereikt wat ik voor ogen had,
Met dank,
Peter & Linda