Wat te doen met een Mixer voor LPG?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arno

Wat te doen met een Mixer voor LPG?

Bericht door Arno »

Ik wil een RRC V8 op Gas brengen. Maar zit vast met mijn gedachtegang over de Mixer.

Het is nu nog een 3.5 met Carburateurs, en zou dus met een 2 tal kleine mixers mee kunnen wegkomen, maar die schijnen te weinig capaciteit te hebben waardoor het er niet veel beter op wordt.
Uiteindelijk wil ik naar een 3.9(4.0) of een 4.6 op LPG. Deze motoren hebben een ander Lucht-inlaat en injectie.

Ik zou dus kunnen beginnen met een 3.9 luchtinlaat op de 3.5 te plaatsen en daar een Mixer op aansluiten maar dan kan ik enkel maar op LPG rijden (en de carburateurs zijn dan geheel vervallen, en een injectie systeem + kabelboom wil ik juist niet gaan inbouwen), Heeft hier iemand ervaring mee?? En is het dan mogelijk om op LPG te starten?? Dit is een variant waar ikzelf het minst vertrouwen in heb.

Of zou ik een (dure) Weber-Edelbrock kunnen aanschaffen, maar heb werkelijk geen idee hoe daar een LPG-Mixer op zou moeten worden aangesloten. Maar heb ik denk ik wel het voordeel ermee dat het met de 3.5 tot 4.6 is te gebruiken en ik ook geen aangepaste kabelboom nodig heb voor het injectie gedeelte van de EFI motoren.

Of moet ik er toch aan geloven en een (vereenvoudigde) kabelboom voor een EFI motor aanleggen en een injectie systeem aanbrengen om dan met de Air-intkake te werken met een enkele Mixer maar ook nog de mogelijkheid hebben om op Benzine te kunnen rijden.

Graag vraag ik hier nu naar jullie mening, waar ik goed aan zou kunnen doen. Groeten Arno
Wim Janssen

Re: Wat te doen met een Mixer voor LPG?

Bericht door Wim Janssen »

QuoteHet is nu nog een 3.5 met Carburateurs, en zou dus met een 2 tal kleine mixers mee kunnen wegkomen, maar die schijnen te weinig capaciteit te hebben waardoor het er niet veel beter op wordt.
Als je doelt op vermogen wordt het met LPG zowiezo niet meer, maar ook niet veel minder. Mengstukken op de carburateurs is gewoon een simpele werkende oplossing. Daarna kun je bij overgang naar een ander blok nog altijd kijken hoe je het in gaat vullen.

groeten
Wim Janssen
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Mengstukken voor carb kan je meestal voor een paar tientjes kopen. Volgens mij heb ik er zelfs nog wel een paar liggen als je wilt.

De rest is beter, maar gecompliceerder.
EFI is niet moeilijk aan te sluiten en erg betrouwbaar. Vooral de hotwire.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Mengstukken gaat op zich prima met de originele carbs en intake manifold. En aangezien je er 2 hebt hebt zou het ook met een 4.0 of 4.6 gewoon moeten kunnen als de verdamper maar genoeg capaciteit heeft. Elke mixer voedt in het ergste geval maar 2.3 liter ( 4 cilinders bij een 4.6)
De beperkingen van de 3.5 zitten niet in het inlaatgedeelte maar wat dieper in het blok. (koppen, nokkenas, uitlaat e.d.) Dus op zich kun je prima hiermee beginnen.
Nadeel van de originele carbs is we dat ze het niet fijn vinden om lange tijd niet gebruikt te worden. rubbertjes en membranen vergaan en door het (schrale) gas en droog staan. Je moet dan echt maandelijks even op benzine rijden om het spul goed te houden, dan is het geen probleem.
.
Weber 500 met IMPCO systeem werkt wel beter, niet meer synchroon stellen, zat opbrengst en het loopt prima. Ook kun je hier makkelijk de mixer intrekken, waardoor het blok als je op benzine rijdt een onbelemmerde luchtinlaat heeft.
Met de weber loopt hij prima op benzine. Voordeel is dat in deze carbs geen ingewikkelde membramen e.d. zitten zodat hij het ook doet als je een tijd niet op benzine hebt gereden. Erg fijn als je op een zondag in frankrijk een LPG station zoekt... Ik heb dit met volle tevredenheid op mijn 3.5 gehad en het spul zit nu op de 4.6 Enige wat omgezet is zijn de sproeiers. (benzine)

Inspuiting werkt uiteraard ook prima en zal je een iets lager gebruik geven. Echter wel iets gecompliceerder en als er iets stuk gaat sta je meteen. Ook al omdat onderdelen voor de vroege systemen toch lastig te vinden zijn. ook vind ik een blok met carbs persoonlijk wat levendiger als met inspuiting; maar dat is heel persoonlijk.

Gerrit
Plaats reactie