Pertronix 60.000volt bobine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans 109V8

Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Hans 109V8 »

Techneuten,
om problemen voor tezijn lijkt het me wijs om de verdeelkap + rotor te vervangen,
deze zijn al behoorlijk ingesleten en wacht liever niet TE lang.

Al zoekend naar een leuk setje kwam ik ook de Pertronix 60.000volt bobine tegen,
vraag is, heeft iemand daar ervaring mee?
Klinkt wel goed!
Volgens mij in combinatie met een nieuwe verdeelkap + rotor moet hij weer helemaal lekker fris lopen!!!
Puntjes zijn er al uit, zit een elektronische opnemer in (luminentie het dat geloof ik)

Het is dus voor een 109V8 uit 1983

Ben benieuwt
Groet
Hans
Wim Janssen

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Wim Janssen »

Ik ken de bobine niet, maar hou er in ieder geval rekening mee dat de originele bobine op 9V werkt en deze misschien op 12V. In dat geval zou je de ballastweerstand moeten verwijderen.

groeten
Wim Janssen
Hans 109V8

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Hans 109V8 »

Das een goeie Wim,
Dat is het spoeltje wat nu aan de zijkant zit van de bestaande bobine?
Lijkt me redelijk simpel om dat ding te bijpassen.

Groet
Hans
Alan T

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Alan T »

ken deze niet maar heb zelf geen goede ervaring met hoge voltage bobine
heb er eens in mijn LW gehad kreeg die niet goed lopend.
hoorde regelmatig vreemd geluid als ik het kontact aan zetten.
als ik de verdelerkap er toen afhaalde schoten de vonken{bogen} door de kap heen
Heb deze toen teruggebracht/omgeruild voor een standaard bobine,
liep gelijk weer goed.

Maar misschien dat iemand anders hier weer andere ervaring mee heeft?
ben eigelijk wel benieuwd

Grt
Alan
Benno

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Benno »

Kijke er ook mee uit. een contactpunten ontsteking wil graag een bobine met hoge weerstand. elektronisch net zo weinig mogelijk. ga niet zomaar experimenteren als je niet begrijpt hoe het spul in balans gemonteerd moet worden.

Daarnaast moet een goede 9v bobine (normaal) prima in staat zijn een goede vonk op te wekken voor een V8. Ik rijd zelf met een pertronix contactpuntvervanger met een standaard bobine (wel >1,5 ohm) en dat gaat al vijf jaar prima zonder onderhoud.


Groet,

Benno
Hans 109V8

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Hans 109V8 »

Oke,
dus die 60.000 volt is misschien wat overdreven.

Had ik nog wel 1 vraag over de standaard bobine, waarom een 9 volts uitvoering?
Lijkt mij simpel om er een 12 volt in te zetten zonder die weerstand (als ik dan toch een nieuwe koop), of heeft die weerstand nog een ander nut?
Oke, twee vragen dan, de bobine die er nu in zit heeft geen + of - teken, hoe kan ik zien welke de plus is? waar de weerstand op aangesloten is?

Alvast bedankt

met vriendelijke groet
Hans
Hans
Wim Janssen

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Wim Janssen »

De draad die van de ballastweerstand komt is de plus. De draad die naar de verdeler gaat is de min.

groeten
Wim Janssen
Alan T

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Alan T »

De 9v bobine is om het starten te vermakkelijken [met oude type startmotor]
als het goed is gaat tijdens het starten de spanning rechtstreeks
{bypas weerstand} naar de bobine .

heb er zelf 12v bobine in gaat prima met goede accu.

Grt
Alan
Hans 109V8

Re: Pertronix 60.000volt bobine

Bericht door Hans 109V8 »

Oke Alan,dus dan alles "gewoon" aansluiten behalve de weerstand.
klinkt goed

groet
Hans
Plaats reactie