De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
-
Peter T.
De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
De voorste (pignon) keerring van mijn salisbury as is na 12 jaar weer aan vervanging toe. Destijds kreeg ik met haast geen mogelijkheid de hoofdmoer los waardoor ik mij vanavond onder "Jeltsin" begaf met grof geschut. Wat schetste mijn verbazing...de (zelfborgende) hoofdmoer was erg makkelijk te verwijderen. Hij zat niet los maar van een beetje moment was nauwelijks sprake. De boel was snel los en het probleem was ook snel duidelijk. De oliekeerring heeft een behoorlijke groef gedraaid in het loopvlak van de flens. Een nieuwe oliekeerring zal het dus niet alleen op gaan lossen.
Dat wordt dus of de hele flens vervangen (ongeveer 50 euro orgineel) of aan de Speedy Sleeve (nr: CR 99187) is zo'n 35 Euro. Normaal gesproken zou ik zeggen voor die 2 tientjes meer dan maar een nieuwe flens MAAR.......Kan dat zo maar bij een Salisbury as gezien de zeer nauwkeurige stelling dmv de drukring. Zo'n nieuwe flens hoeft maar wat af te wijken van het orgineel en de lagervoorspanning zou wel eens helemaal verkeerd kunnen zijn (te licht of te zwaar).
Wat denken jullie?
Dan vraag 2: hoe kan het dat mijn zelfborgende moer zo "los" zat? Is dat ding niet twee keer te gebruiken of is de voorspanning niet meer goed van het diff.
Dan vraag 3: Uiteraard heb ik de moer, as en flens gemerkt voor verwijderen (meer info de-monteren in deze goede beschrijving: LINK ) Zo het kwaad kunnen om na monteren van de nieuwe keerring de moer nu ietsje verder dan het merkteken aan te draaien om slijtage van de lagers te compenseren. Hierdoor zal de moer ook weer vast komen te zitten.
Nee.... ik zit niet te wachten op een revisie van de as dus mijn drukring moet goed blijven.....
Ben benieuwd naar antwoorden, opmerkingen.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9db087f7ab9376ed5f368e1f63c491e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14835754, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat wordt dus of de hele flens vervangen (ongeveer 50 euro orgineel) of aan de Speedy Sleeve (nr: CR 99187) is zo'n 35 Euro. Normaal gesproken zou ik zeggen voor die 2 tientjes meer dan maar een nieuwe flens MAAR.......Kan dat zo maar bij een Salisbury as gezien de zeer nauwkeurige stelling dmv de drukring. Zo'n nieuwe flens hoeft maar wat af te wijken van het orgineel en de lagervoorspanning zou wel eens helemaal verkeerd kunnen zijn (te licht of te zwaar).
Wat denken jullie?
Dan vraag 2: hoe kan het dat mijn zelfborgende moer zo "los" zat? Is dat ding niet twee keer te gebruiken of is de voorspanning niet meer goed van het diff.
Dan vraag 3: Uiteraard heb ik de moer, as en flens gemerkt voor verwijderen (meer info de-monteren in deze goede beschrijving: LINK ) Zo het kwaad kunnen om na monteren van de nieuwe keerring de moer nu ietsje verder dan het merkteken aan te draaien om slijtage van de lagers te compenseren. Hierdoor zal de moer ook weer vast komen te zitten.
Nee.... ik zit niet te wachten op een revisie van de as dus mijn drukring moet goed blijven.....
Ben benieuwd naar antwoorden, opmerkingen.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9db087f7ab9376ed5f368e1f63c491e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14835754, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mrah
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Ik weet niet wat het voorgeschreven moment is van de moer op de pignon maar meestal ligt dat tussen de 150 en 200Nm.
Als het differentieel geen geluid maakt tijdens rijden zou ik voorgeschreven moment achterhalen en de moer na reparatie keerring daarmee vastzetten. Een proefrit zal uitwijzen of het goed gaat.
Als ik je verhaal goed doorlees lijkt het er op of je in het verleden de moer wellicht niet goed vastgezet hebt. Kan dat kloppen?
Als het differentieel geen geluid maakt tijdens rijden zou ik voorgeschreven moment achterhalen en de moer na reparatie keerring daarmee vastzetten. Een proefrit zal uitwijzen of het goed gaat.
Als ik je verhaal goed doorlees lijkt het er op of je in het verleden de moer wellicht niet goed vastgezet hebt. Kan dat kloppen?
-
Roel
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
En nu even een algemeen foutdenken rechtzetten: wat de uiteindelijke/oorspronkelijke stand van de moer was maakt niets uit, je dient de "draaikracht' van de flens af te stellen.
Het merken van de moer heeft dus weinig zin. Zoals gezegd geeft je de flens voorspanning. Deze meet je door een kleine momentsleutel op de centrale moer te zetten. In feite meet je hoe groot de kracht is die nodig is om de flens (zonder steekassen) rond te draaien.
In het algemeen zul je met een gebruikte bus geen (juiste) meer voorspanning krijgen. Je loopt kans dat je centrale moer losloopt of de lagers t(e sne)l speling krijgen. De bus is er van buitenuit wel uit te peuteren, dus je diff hoeft er niet voor los.
Let op: de opgegeven momenten in de manual zijn niet in de gebruikelijke maat Nm of Lb Pound maar in Ncm en LbsFt. Dus een hele kleine schaalmomentsleutel is voldoende. Bij het vastzetten (nodig een goede dopsleuten en een pijp van > 1 meter) na ieder ca. 1/8 slag mbv de momentsleutel controleren of je het juiste moment hebt. Terugdraaien gaat niet meer nemalijk, de voorspanning wordt dan namelijk direct NUL omdat de bus niet terugveert.
Schrik er niet van als je alles volgens specs hebt uitgevoerd en aan de flens draait. Deze zal namelijk (bij nieuwe lagers en keerring) veel zwaarder draaien als ik hem zelf zou afstellen. Daar de as niet warm wordt en niet lekt neem ik aan dat de instellingen correct zijn.
Als je ergens in de buurt van Roermond woont kom ik je wel helpen.
suk6
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Het merken van de moer heeft dus weinig zin. Zoals gezegd geeft je de flens voorspanning. Deze meet je door een kleine momentsleutel op de centrale moer te zetten. In feite meet je hoe groot de kracht is die nodig is om de flens (zonder steekassen) rond te draaien.
In het algemeen zul je met een gebruikte bus geen (juiste) meer voorspanning krijgen. Je loopt kans dat je centrale moer losloopt of de lagers t(e sne)l speling krijgen. De bus is er van buitenuit wel uit te peuteren, dus je diff hoeft er niet voor los.
Let op: de opgegeven momenten in de manual zijn niet in de gebruikelijke maat Nm of Lb Pound maar in Ncm en LbsFt. Dus een hele kleine schaalmomentsleutel is voldoende. Bij het vastzetten (nodig een goede dopsleuten en een pijp van > 1 meter) na ieder ca. 1/8 slag mbv de momentsleutel controleren of je het juiste moment hebt. Terugdraaien gaat niet meer nemalijk, de voorspanning wordt dan namelijk direct NUL omdat de bus niet terugveert.
Schrik er niet van als je alles volgens specs hebt uitgevoerd en aan de flens draait. Deze zal namelijk (bij nieuwe lagers en keerring) veel zwaarder draaien als ik hem zelf zou afstellen. Daar de as niet warm wordt en niet lekt neem ik aan dat de instellingen correct zijn.
Als je ergens in de buurt van Roermond woont kom ik je wel helpen.
suk6
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Nick
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Toch vreemd dat de methode van markeren, losdraaien, en daarna weer op dezelfde plek terug monteren wel zo in het reparatiehandboek staat Wie kan mij dat dan verklaren? Wat jij namelijk verteld is volgens mij voor als je nieuwe lagers monteert (ik heb het boek even niet bij de hand, dus ik weet het niet zeker).
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Henk Bossinade
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Zoals ik het toen schreef ,zo staat het in de reparatie handleiding van Landrover en van Dana Spicer.Je gaat niet als je alleen een keerring vervangt ook de krimphuls vervangen ,MITS de lagerafstelling natuurlijk in orde is.Dwz.ervan uitgaand dat de pignonaslagerspeling in orde is,zet je alles weer precies zo terug als het voorheen ook zat.Er veranderd dus niets als men nauwkeurig werkt. Vr gr Henk B.
-
Peter T.
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Een paar dagen niet de Prikpagina kunnen lezen dus vandaar nu pas een reactie...
Het een en ander teruglezend heb ik nog niet een antwoord op de vraag: Welke invloed heeft een NIEUWE flens op de bewuste krimphuls (of drukring zoals ik schreef). Met andere woorden; drukt de flens de krimphuls in zijn goede stand of gebeurd dit doordat de pignonas door het draaien van de moer "naar voren" getrokken wordt en daardoor de krimphuls zijn stand krijgt. Als het laatste namelijk het geval is zal het niet zo uit maken of de flens iets afwijkend is van het orgineel...tenminste dat denk ik.
Mijn diff maakt geen gekke geluiden of dergelijke, het gaat mij puur om het vervangen van de keerring (en dus nu helaas dus ook de flens vanwege loopsporen) dus wil mij ook aan de werkwijze van het handwerkplaatsboek houden (de boel terug op de gemaakte mankeringen zoals het zat zal ik maar zeggen). Niettemin bedankt Roel voor het aanbod om te helpen met afstellen.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02c7446097c0dabbef98d63c8746467a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14844810, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het een en ander teruglezend heb ik nog niet een antwoord op de vraag: Welke invloed heeft een NIEUWE flens op de bewuste krimphuls (of drukring zoals ik schreef). Met andere woorden; drukt de flens de krimphuls in zijn goede stand of gebeurd dit doordat de pignonas door het draaien van de moer "naar voren" getrokken wordt en daardoor de krimphuls zijn stand krijgt. Als het laatste namelijk het geval is zal het niet zo uit maken of de flens iets afwijkend is van het orgineel...tenminste dat denk ik.
Mijn diff maakt geen gekke geluiden of dergelijke, het gaat mij puur om het vervangen van de keerring (en dus nu helaas dus ook de flens vanwege loopsporen) dus wil mij ook aan de werkwijze van het handwerkplaatsboek houden (de boel terug op de gemaakte mankeringen zoals het zat zal ik maar zeggen). Niettemin bedankt Roel voor het aanbod om te helpen met afstellen.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02c7446097c0dabbef98d63c8746467a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14844810, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Wim Janssen
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Ik wil je goede bedoelingen niet ondermijnen, maar ik had ca. 25000 km geleden speling op de pignonas omdat de moer losgelopen was. Ik heb dit toen op gevoel afgesteld en wel de moer na montage geborgd. Nu nog steeds probleemloos.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
Roel
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Quoteook aan de werkwijze van het handwerkplaatsboek houden
In mij 110 up tp 1985 .pdf workshopmanual vind ik van die werkwijze niets terug.
Feit is dat je de voorspanning afstelt ongeacht of je er een andere flens oid opzet. Als alles gemonteerd zit en het lager heeft geen speling en de voorspanning is goed moet het kloppen. Anders zoek eens een goede doorsnedetekening en kijk hoe het zit, wellicht wordt het dan duidelijker
Zo heb ik het gedaan:
93. Fit the pinion oil seal, lipped side first, using general purpose grease or, where available, a molybdenum disulphide based grease on the seal lip, using RO 1008 to drift in the seal.
94. Fit the coupling flange and plain washer and loosely fit a new flange nut. Secure 18G 1205 to the coupling flange, using slave fixings.
95. Alternately tighten the flange nut and check the drive pinion resistance to rotation until the following figures rc achieved, as applicable:
a.Assemblies re-using original pinion bearings: 17,3 to 34,5 kgf cm (15 to 30 Ibf in).
b.Assemblies with new pinion bearings: 343 to 46,O kgf cm (30 to 40 Ibf in).
NOTE: Once the bearing spacer has started to collapse the torque resistance build-up is rapid, therefore check frequently, using a spring balance, to ensure the correct figures are not exceeded, otherwise a new collapsable bearing spacer will be required.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
In mij 110 up tp 1985 .pdf workshopmanual vind ik van die werkwijze niets terug.
Feit is dat je de voorspanning afstelt ongeacht of je er een andere flens oid opzet. Als alles gemonteerd zit en het lager heeft geen speling en de voorspanning is goed moet het kloppen. Anders zoek eens een goede doorsnedetekening en kijk hoe het zit, wellicht wordt het dan duidelijker
Zo heb ik het gedaan:
93. Fit the pinion oil seal, lipped side first, using general purpose grease or, where available, a molybdenum disulphide based grease on the seal lip, using RO 1008 to drift in the seal.
94. Fit the coupling flange and plain washer and loosely fit a new flange nut. Secure 18G 1205 to the coupling flange, using slave fixings.
95. Alternately tighten the flange nut and check the drive pinion resistance to rotation until the following figures rc achieved, as applicable:
a.Assemblies re-using original pinion bearings: 17,3 to 34,5 kgf cm (15 to 30 Ibf in).
b.Assemblies with new pinion bearings: 343 to 46,O kgf cm (30 to 40 Ibf in).
NOTE: Once the bearing spacer has started to collapse the torque resistance build-up is rapid, therefore check frequently, using a spring balance, to ensure the correct figures are not exceeded, otherwise a new collapsable bearing spacer will be required.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Peter T.
Re: De salisbury as pignon keerring...met wat vragen
Oke Roel, da's duidelijk EN waarschijnlijk te combineren met de manier die beschreven staat in het werkplaatshandboek SIII (werken met markeringen). Bij het aandraaien zal ik gebruik gaan maken van mijn momentsleutel EN heel goed opletten waar de markering zich begint. Idealerwijs zou het moment grotendeels overeen moeten komen met de gemaakte markeringen. Ik zal het resultaat dan posten.
Zal de "exploded vieuw" eens gaan bekijken waar die krimpbus nou eigenlijk zit.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea954c25c29224ffee1855da55471828', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14846605, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zal de "exploded vieuw" eens gaan bekijken waar die krimpbus nou eigenlijk zit.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea954c25c29224ffee1855da55471828', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14846605, 600, 600, 'Loading image ...', false);