V8 in bouwen in een Defender.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan Hendrik

V8 in bouwen in een Defender.

Bericht door Jan Hendrik »

Sinds september 2011 zijn wij in het gelukkige bezit van een Defender van 1983.
Alleen heeft de Defender met 4 cilinder 2286 cm3 op gas zoals jullie wel weten heeft deze motor niet genoeg pk's voor een auto van 2 ton.
Het (voordeel/nadeel) is wel dat de tussen bak geen Sper heeft en ik dus altijd een twee wiel aangedreven Defender heb.
Er zit dan een hoge vier wiel drive en een lage vier wiel drive , maar geen Differentieel lock.
Als je veel terrein rijdt is een diff. lock wel handig.

Mijn vraag is, graag zou ik een V8 handgeschakeld / automaat in de Defender plaatsen.
Wat voor type motor en Carburateurs moet ik monteren, hij moet uiteindelijk wel op gas kunnen rijden.
En wat voor tussen-bak is er voor nodig.

Met de kennis die er binnen de mede land rover rijders is kunnen jullie een lijst voor mij
opstellen wat ik hier voor nodig heb want ik heb ook even gekeken en er zijn
veel tussen bakken met allerlei verhoudingen ik zou zo niet weten welke waar
voor geschikt is.
De bedoeling is dat 80% on-road gaan rijden en 20% off-road (in Nederland
,Duitsland en Frankrijk)zullen gaan.

En de volgende vraag, waar koopje een motor en toebehoren zodat ze deze
zonder al te veel reparaties kan plaatsen in de Defender.
Hebben jullie een adres waar ik terecht kan voor het kopen van de
onderdelen.

Graag reactie.
Exfietser

Re: V8 in bouwen in een Defender.

Bericht door Exfietser »

Allereerst de vraag. Wat verwacht je van een landrover. Je hebt nu waarschijnlijk een vroege 110 met een 2,25 benzinemotor op gas. Dat is dus nog geen defender maar eerder model. De wagen is niet gemaakt om met 140km/u over de weg te razen. Het rijdt niet fijn. Verder is het ombouwen naar een v8 veel werk maar kan wel. V8 motoren zijn niet heel duur.

Je verhaal over de v-bak begrijp ik niet helemaal. Als ik jouw verhaal lees lijkt het alsof je een lt76 v-bak hebt. Daar zit geen middendiff in en dus ook geen locker. Dit omdat hij in 4x4 hoog of laag dan dus altijd gelockt is. Het is een aandrijflijn waar je vrijwel overal mee komt. Alleen extreme dingen die je op reizen eigenlijk niet tegen komt (Daar rij je dan omheen.) zal de wagen stoppen.

Een difflock op je achter- en voor-diff kun je overigens zo kopen en inbouwen.

Mijn 50 jaar oude series 2a met de 2,25b motor en lt76 v-bak deed het echt fantastisch in de sneeuw van afgelopen winter. Je moet alleen wel weten hoe je alles moet gebruiken.

Landrover heeft ooit al een wagen met een v8 gemaakt voordat de naam defender bestond. Dat was de stage one. Die was uitgerust met een lt95 met permanent 4x4 en een 3,5 liter v8 mat carbs.

Zowel de motor als v-bak is goed te koop. Even een oproepje op marktplaats en er komt er vast een langs.

Maar ik zou eerst even kijken wat je met de wagen zoals die nu is kunt en hoe je alles moet gebruiken. En een snelheid van 100 mischien 120 km\u is voor deze wagen wel ongeveer hetgeen je na ombouw op moet rekenen. Als je sneller wilt moet je een veel nieuwere kopen of een iets van een rangerover v8. Dat is overigens dezelfde v8 als in de stage one. Die was ooit 3,5 liter met carbs en naderhand ge-upgrade met electronische injectie systemen en vergroot naar 4,7 liter. Alles kun je in dat ding van jou inbouwen als je dat wilt. Voor lange ritten zou ik overigens gaan voor een 300tdi diesel motor van landrover. Elke 300 km naar een tankstation is op een lange reis vervelend. En in Scandinavië is gas slecht verkrijgbaar.

Te Koop

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2011 21:01 door Exfietser.
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

In de allereerste One Tens kon je nog kiezen voor inschakelbare 4WD. Niks bijzonders dus.
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Ik volg je verhaal volgens mij niet helemaal. De bak die je er nu in hebt liggen heeft toch gewoon diff lock als je hem in zijn 4x4 zet? Anders zou hij praktisch nutteloos zijn in het terrein.

Tenzij je het over je assen hebt, maar die zijn sowieso niet standaard voorzien van lockers (ook niet nodig tenzij je heel extreem wilt rijden).

gr Niels
Scratch

Bericht door Scratch »

Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de allereerste One Tens kon je nog kiezen voor
> inschakelbare 4WD. Niks bijzonders dus.

Zelfs zeer gewild als je een 5bak in je serie wilt bouwen.

En Arnold, een LT76 heeft nooit in een Defender gezeten (dubbel zinnig )
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat dacht ik dus ook niet. Maar de eerste 110's hadden dus een lt77 met uitschakelbare 4x4. Gaaf dat is eigenlijk het mooiste dat hebben kunt. Zat daar al wel een vooras met homokineten in dan?

Nu dan wist ik het wel. Ik zou de vierbak omzetten naar een vijfbak. Als er geen homokineten inzitten die daar inbouwen en er een 200 of 300 tdi inzetten. Dan heb je een van de mooiste combinaties die in een belastingvrije landrover hebben kunt. Geschikt voor lange overland tochten, vakanties en het beter offroad werk.

Arnold.
Disco

Bericht door Disco »

Voor zover ik weet zijn de eerste 110´s geleverd met een 5 bak met een tussenbak met een blokkeerbaar diff, in plaats hiervan kon er optioneel een Santana tussenbak tussen geplaatst worden deze had een een inschakelbare 4x4 functie zoals op de oude serie´s

Jo
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

een 83 is een early one ten idd en geen defender

je zegt dat je een tweewielaangedreven auto hebt met inschakelbare hoog en laag 4x4 ?

ik heb zelf een 84 one ten maar ik heb gewoon continu 4x4 met 5bak

heb het wel eerder gehoord dat de 83 inschakelbare 4x4 heeft hoor !

maar zoals hierboven al gezegd word er passen zoveel blokken in een one ten/defender

tis maar net wat je ermee wilt ?

bij mij ligt er nu een 2,7 diesel nissan blok in ongeblazen

rijdt opzicht heel fijn en goed , mis alleen trekkracht boven in ,

dus hij zakt snel onder de 100 bergop !

volgende blok word ook een 200 of 300 tdi

maar zeker geen benzine/gasblok !

ik prefereer liever diesel

succes met je zoektocht

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik heb zelf een '83 er one ten met een V8 erin. Standaard af fabriek met de 3,5 liter en een 4-bak (LT95) Is een bestaande uitvoering en dus technisch geen probleem.

Er zijn echter toch wel een flink aantal verschillen tussen de 2.25 en de V8.
Allereerst zijn de remmen anders, de V8 heeft schijven voor.
Aandrijflijn is compleet anders, de eerste 2.25's hadden idd een inschakelbare 4 wielaandrijving. Net als de series.

De V8 heeft echter permanente vierwielaandrijving; met andere assen en een andere aandrijflijn zw aardere V-bak (Lt95, net als de RRC); en ik denk niet dat je bestaande bak erg lang heel blijft als je er 120 pk of meer door gaat sturen met het bijbehorend V8 koppel). Koppeling en V-bak gaan zowiezo niet passen. (bellhouse en prise-as)
Zowel blok als aandrijflijn zijn wel weer redelijk goedkoop te vinden. ze werden ook gebruikt in de RRC van die jaartallen. Dat is waarschijnlijk je beste keuze.

Maar al met al denk ik dat het een aardige operatie wordt; en je zou je moeten afvragen of je dan niet beter een vroege one-ten met V8 kunt opzoeken. Denk dat je dan een stuk goedkoper uit bent; maar qua rijden is een V8 echt de motor voor deze wagens. (en ja.. een diesel is zuiniger... en geen ontsteking... minder onderhoud ook nog....... maar qua geluid en vermogen zou ik niet willen ruilen.)

Qua rijden is het helemaal geen probleem om 110-120 continu vol te houden. als het onderstel en de rubbers in orde zijn is dat prima te doen. Vaak zit daar wel wat ouderdom met bijbehorend zoekerig rijgedrag. Hogere snelheid is eigenlijk ook geen probleem, maar het geluid (windgeruis e.d.) en brandstofgebruik lopen dan wel heel erg op. En je remmen gaan dan echt een probleem worden. Zelfs als je twee schijven voor hebt zoals bij Gargamel.
110 is eigenlijk de ideale beste snelheid. je schiet lekker op en kunt relaxed door/mee met het verkeer. En als je goed luisterd kun je ook de radio nog horen ! ))
Dixo

Bericht door Dixo »

G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Er zijn echter toch wel een flink aantal
> verschillen tussen de 2.25 en de V8.
> Allereerst zijn de remmen anders, de V8 heeft
> schijven voor.

De 110 heeft altijd schijven op de vooras gehad, in alle motoriseringen. Vanaf midden jaren '90 kwamen er ook schijfremmen op de achteras.

De Series allemaal trommels rondom, en RRC/Disco allemaal schijven rondom.
wijzerman

Bericht door wijzerman »

Koop een complete disco 300 tdi met handbak of automaat en zet het hele spul in de 110.
Kost nu misschin wat meer moeite, maar ben je wel meteen klaar. Zo''n V8 krijg je bij de pomp of in de waterplas toch spijt van denk ik.

Gr.

Jan
110 300 Tdi 1983
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Ik zou idd een disco of rr donor kopen. Ikzelf rijd 110 v8 maar zou bij ombouw voor een diesel gaan of anders een 3,9 v8 automaat. Maar ook met de3.5 kan je zonder probleem 120rijden.

Succes Frank
Plaats reactie