Trilling in auto/stuur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Shrek

Trilling in auto/stuur

Bericht door Shrek »

Goeie avond allemaal,

Ik ben met een Td5 bezig en deze heeft het volgende probleem, rijden tot ongeveer 80km/h gaat zonder problemen, maar dan begint het stuur te trillen, auto trekt daarbij ook een klein beetje naar rechts. Boven de 83 a 84km/h word het weer normaal.
Het volgende heb ik al na gekeken, balans plaatjes op cardan assen, aanwezig, gekeken of er geen loodjes van de velgen af waren, geen, banden verwisseld van achter naar voor (hiermee verergerde het), speling op cardan nagekeken, nagenoeg geen. Banden allemaal op dezelfde druk gebracht, en geëxperimenteerd met hoge en lagere druk, geen resultaat Kan de stuurdemper hier ook wat mee van doen hebben. Dus wie kan er nog meer ideeën aandragen met wat het zou kunnen zijn?

groetjes Richard Dries

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2011 21:45 door Shrek.
CrazymudWouter

Re: Trilling in auto/stuur

Bericht door CrazymudWouter »

Normaal gesproken zou ik zeggen wiellagers, Heb je hier al naar gekeken?

Je zegt nagenoeg geen speling op de cardanassen maar wat is nagenoeg geen? Speling die je voelt kan al gouw een aardige trilling veroorzaken.

Misschien speling op een stuurkogel?

Succes met zoeken!
Shrek

Bericht door Shrek »

Met nagenoeg geen speling bedoel ik dat als ik de as bij de kruisjes op en neer probeer te bewegen, radiaal, dan kan ik die denk ik nog geen millimeter bewegen, bij de cardanas voor. Achter totaal geen speling

Groet Richard Dries
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Voorspanning op de swivelbollen?
Ik weet niet wat voor auto je rijdt, kan een disco 2 of een defender zijn, volgens mij heeft de defender nog swivels. Maar met een te lage voorspanning kan je ook dit soort problemen krijgen. Check maar eens met een urnster (loskoppelen spoorstang en stuurstang) en zonder wiel erop wat de waardes zijn. Als deze te laag zijn (zie wphb) dan kan je dit soort trillingen in je stuur voelen.
groet, Gerard
Shrek

Bericht door Shrek »

Het is een Defender. En heel toevallig zit ik net in het handboek te kijken naar de swivel bollen en hun voorspanning, maar daar zou ik een speciaal tooltje voor moeten hebben, bij de serie's gaat dat inderdaad met een unster.
Iemand misschien de maten en een tekeningetje van dat tooltje?

Groet Richard Dries

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2011 22:41 door Shrek.
Puffino

Bericht door Puffino »

Beste, als je schrijft dat dit bij de 80 speelt: dan MOET het bijna wel de swivels zijn. Cardannen is bij iets hogere snelheid, als ik het zo allemaal juist interpreteeer wat ik hier steeds lees.

Dat speciale tooltje is voor de preciezen onder ons nodig. Voor de "zonder kan het ook" is er een alternatief, waarmee ik me vast weer de woede van deze mensen op de hals haal als ik het hier opschrijf. Dus ik waarschuw je, het is niet de officiele manier en ook niet de beste maar in praktijk "best redelijk":
- wielen voor er af, de wagen aan links en rechts op assteun
- spoorstang los aan een kant (die beide wielen verbindt)
- stuurstang van stuurhuis naar wiel los.

Nu kun je beide wielen dus draaien met de hand, zonder dat er iets anders meebeweegt (alleen een losse spoortstang hangt wat in de weg)

Mijn boerenfluitjes methode:
Als je dit vaker hebt gedaan weet je nu dat dit goed zwaar moet gaan, maar nog wel kan. Je moet er flink aan trekken om hem te kunnen "sturen". Maar niet TE zwaar. Shims aanpassen net zo lang tot het "OK" is. Ik weet het, het hoort niet zo maar kan wel.

De officiele methode:
- keerring verwijderen en alles terugmonteren (met de stangen nog los natuurlijk). Precies hier zit de kneep waarom ik het dus op zijn jan-boerenfluitjes doe. Geen zin in al dat gedoe, met alle niet precieze nadelen van dien. [edit!] Keerring hoeft niet WEG, maar alleen LOS, is veel minder werk![/edit]
- met unster meten hoeveel kilo je moet trekken BIJ BEWEGING
- Shims aanpassen net zo lang tot dit binnen marge valt
- dan weer alles loshalen [edit!] dit eerste deel van de zin tot nu toe slaat dus nergens op, zie eerdere edit en posting hieronder[/edit] en keerring terugplaatsen, vastzetten en swivelvet er in (oneshot).

Stuurstang en spoorstang er weer op, wielen terug, assteunen weg en je zou weer klaar moeten zijn, en rijden zonder gezwabber.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2011 14:33 door Puffino.
disco ronl

Bericht door disco ronl »

heeft een td5 daan zoveel meer voorspanning dan een 300tdi??
bij een def/disco 300tdi is de voorspanning 1.16/1.46kg gemeten met een unster (gewoon een vis weeg ding), dit wel gemeten als alles los is, (stuurstangen en rubber keerring)
de ruber keerring kan je los maken zonder verder alles te moeten demonteren.

met de rubber keerring erop zal het dus iets zwaarder aanvoelen.
maar wat telt is dat je het swiffelhuis gewoon met de hand moet kunnen draaien, zonder al te veel kracht, gaat dit heel zwaar dan is het niet goed, gaat dit schokkerig dan is het niet goed, gaat dit heel erg makkelijk, zo makkelijk dat hij vanzelf terug draait dan is het niet goed.

verder denk ik dat je eerst alle stuurkogels moet checken op speling of schokkerig gedrag.
de panhardstang zit ook vaak niet goed vast (beide zijde, kan zijn bus versleten, kan zijn bout niet vastgenoeg.

ook mogelijk Bandenspanning te laag?
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Als je dat kruisje radiaal een millimeter kunt bewegen, dan is dat echt heel veel!

Groet, Art
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik schrijf toch "nog ggen milimete" in ieder geval heel weinig
Shrek

Bericht door Shrek »

Kijk aan dit soort verhalen heb ik tenminste wat, bedankt weer voor deze oplossingen

Groet Richard Dries
Puffino

Bericht door Puffino »

je hebt gelijk, die keerring hoeft alleen maar LOS, niet WEG. Sorry.... (zal effe een edit zetten in mijn bericht voor de meelezers)

Ik heb gevoelt met de hand om dit spulleboeltje te draaien en vond dat erg zwaar, omdat ik die niet ver van het draaipunt vastpakte, dat zal vast wel iets uitmaken. Wellicht IS er ook wel voorspanningsverschil tussen de verschillende modellen. Daarom moet je ook (en dat is de catch22 in deze voor Shrekkie) ervaring hebben om te weten hoe dat aanvoelt, maar dat heeft ie niet, anders had ie deze posting niet gedaan. En zonder die ervaring werkt mijn methode al helemaal niet....

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Wat jij wil...
Een kruisje hoort geen speling te hebben, ook niet 'nog geen millimeter'.

Groet, Art
Shrek

Bericht door Shrek »

En daar heb jij natuurlijk weer gelijk in
Plaats reactie