Naar aanleiding van een ander draadje van vorige week, en wat snuffelwerk op het web, heb ik bij Simon Best British Classics een elektronische ontsteking besteld voor mijn '65-er 88"
Daar zat een ontsteking in van Eric die het op zich goed deed maar ik wilde toch weer een elektronische.
Heb in m'n 109" eerst een Pertronics gehad. Deze monteer je in de originele distributieklok ter vervanging van de puntjes en condensator. Dit dingetje werkte heel goed, alleen jammer dat een aangegoten draadje afbrak. Ik heb toen via Budget een AutoEra electronische ontsteking aangeschaft en deze doet het ook al zo'n 9000 km probleemloos.
Ik heb eerst even een filmpje geschoten met de conventionele AutoEra erin, vervolgens met de PowerMax van Simon BBC
Het is puur om te laten zien hoe de motor loopt en reageert op het gas. Als ik straks klaar ben met de 88" wil ik ze nog wel een keer vergelijken en dan ook samen met de 123 en MegaJolt
Op het eerste gezicht voelt de PowerMax veel degelijker aan. De rotorkap zit vast zonder speling en ook de as kan niet heen en weer zoals bij de AutoEra.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Mini testje electronische ontsteking
-
Wim Janssen
Re: Mini testje electronische ontsteking
Bij een ontsteking bepaalt de combinatie bobine, bougies en bougiekabels de sterkte van de vonk en de verdeler bepaalt het moment van de vonk. Als je met verschillende verdelers een verschillende motorloop krijgt kan dit eigenlijk alleen maar het gevolg van een andere ontstekingscurve zijn. Zeker als je praat over gasreactie. Dus als je 2 verdelers wilt vergelijken moet je heel zeker weten dat beide curves gelijk zijn en of de vacuumvervroeging bij allebei evenveel is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
D&G
Re: Mini testje electronische ontsteking
Daarom meldde ik specifiek dat het rijden nog moet gebeuren. Afstellen doe je zonder vacuüm. De reactie op gaspedaal is redelijk subjectief maar wel duidelijk aanwezig.
Pas als je vermogen vraagt Is de vacuüm vervroeging pas essentieel.
Gerard
Pas als je vermogen vraagt Is de vacuüm vervroeging pas essentieel.
Gerard
-
Wim Janssen
Re: Mini testje electronische ontsteking
Nee, vacuumvervroeging is belangrijk bij halfgas. Bij volgas heb je geen vacuum en dus ook geen vacuumvervroeging.
Ik heb met die Megajolt ontsteking al een hoop zitten hobbyen en je staat er versteld van hoe snel je verschil merkt als je de vervroeging in een bepaald toerengebied een paar graden veranderd. Daarom ben ik ook steeds meer overtuigd van het belang van de JUISTE ontstekingscurve bij een specifieke motor.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ik heb met die Megajolt ontsteking al een hoop zitten hobbyen en je staat er versteld van hoe snel je verschil merkt als je de vervroeging in een bepaald toerengebied een paar graden veranderd. Daarom ben ik ook steeds meer overtuigd van het belang van de JUISTE ontstekingscurve bij een specifieke motor.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]