accu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
robbie

accu

Bericht door robbie »

Hoi,

De accu van mijn defender 300TDI heeft het begeven. In mijn boekje staat voor het type accu: 380/120/90.

Weet iemand wat dat betekend?

Welk type kan ik het best kopen?

groeten Rob
Kai Wissink

Re: accu

Bericht door Kai Wissink »

Oude meenemen en nieuwe kopen daar waar je hem koopt hebben ze er verstand van.
En mooie bijkomstigheid, ze nemen (vaak) je oude accu in, ben je ook van die zooi af.
En straks zit je met het dilemma dat men 20 verschillende accu's aanprijst hier op de pagina (niets persoonlijks hoor)..

Groet
Andre kuijt

Bericht door Andre kuijt »

Rob,

Volgens het boekje zou 65Ah genoeg moeten zijn maar ik zou er met het oog op de winter een iets zwaardere inzetten.
Ik weet niet waar je woont ik kan eventueel diverse soorten leveren en neem ook oude accu's in. Ik zit in Friesland.
Heb momenteel de Optima Red top in de aanbieding.

Mvg Andre Kuijt
andrekuijtappedingeshetnet.nl
Benno

Bericht door Benno »

Gewoon het grootste erin zetten wat erin past. teveel kan nooit kwaad

groet,

Benno
AadG

Bericht door AadG »

100 Amp/u kan je makkelijk kwijt.
Neem een beetje merk zoals Varta, Bosch of een redtop.
Zal hij weer lekker starten.
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Hoi Robbie,

Een grotere accu is wel handig, maar je dynamo heeft dan wel langer werk om het ding te laden en geladen te houden. In principe werkt jouw wagen goed met de 65Ah accu. Als je een dergelijke accu "zwaarder" zou willen belasten, dus nog steeds 65Ah maar langer door kunnen gaan met starten bijvoorbeeld, moet je gaan voor de Optima-accu's of een (semi-)tractie accu.

De makkelijkste oplossing is inderdaad de oude eruit halen en het ding omruilen voor een nieuwe. Ben je gelijk van de oude accu af (milieu!) en weet je zeker dat de + en - aan de goede kant zitten (een beter vergelijk dan met het origineel bestaat niet).

Arthur
Benno

Bericht door Benno »

Als het goed is begin je met een volle accu. Het maakt dan niets uit hoe lang het duurt om te vullen want dat is dezelfde hoeveelheid bij een grote of kleine accu. een grote geeft je meer reserve. Als je dan nog wilt aanpassen moet je een grotere synamo plaatsen. Ik geloof zelf niet zo in de meerwaarde/prijsverhouding van de redtop/tellowtop exoten

groet,

Benno
aardig

Bericht door aardig »

De mensen die oude accu's gratis innemen zijn echt wel erg aardig of????
nee hoor er word tegenwoordig weer goed betaald voor oude accu's bij de oud ijzerboer
advies voor jou accu, gewoon de zelfde grote kopen want als dat tot nu toe voldeed dan doet dat het straks ook en laat je niet gek maken met zogenaamde merk accu's, misschien gaan die wel een jaar langer mee maar zijn dan niet de dubbele prijs waard
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Waar is die grote dynamo dan nodig voor?

Arnold.
Benno

Bericht door Benno »

als je de grotere accu ook echt gaat leegtrekken met een lier of apparatuur in de auto kun je hem tenminste weer wat sneller vullen. vaak is van een vergelijkbare auto een groter model te vinden op een andere auto (moderner). sinds de stroombehoeften van moderne autos die van oudjes overtreffen is daar soms winst mee te behalen. De dynamo van een ford Scorpio past prima op een RRC en heeft wel bijna twee keer zoveel vermogen.

Benno
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat is niet waar. Een accu gaat niet sneller laden door een grotere dynamo. Hoe groot denk jij dat de laadstroom van een accu is?

Arnold.
Benno

Bericht door Benno »

Exfietser. Als je veel vermogen vraagt is een grotere dynamo langer in staat dat te leveren en ook om het sneller aan te vullen. Maar jij weet vast beter
arthur verhalle

Bericht door arthur verhalle »

Arnold,

Wat jij beweert is wel wat kort door de bocht. Als je gaat kijken naar de laadcurve voor een accu, dan heeft deze altijd een onder- en bovengrens. Deze laadstroomgrenzen worden bepaald door het vermogen van de accu. De laadstroom wordt in de auto geleverd door de dynamo, dus een grotere accu zal - om optimaal te functioneren - een grotere dynamo moeten hebben.

Je kan natuurlijk met een, naar verhouding, lagere stroom een grotere accu laden. Je hebt dan wel meer tijd nodig. Dat is niet altijd optimaal. Er is dus niet gezegd dat het niet kan. Het is alleen niet zo best voor een accu om op zo'n 65% lading te moeten presteren, je kan dan beter een kleinere nemen......

Arthur
Apke

Bericht door Apke »

Even bij een paar bedrijven vragen welke accu je nodig hebt.

Als het goed is komen ze allemaal met hetzelfde type, maar de prijs (zelfs bij hetzelfde merk) wil nog wel een verschillen.
Volgens mij staat de Defender 300 TDI gewoon in de accu boeken.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d04e6ac22aded271653cd53d0da1ad1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14756853, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marchel

Bericht door Marchel »

Hoi Robbie,

Zelf heb ik een 200tdi. Hiervoor wordt door sommige overzichten 70Ah en andere overzichten 100Ah opgegeven. Volgens mij is dit bij de 300tdi ook zo. Zelf heb een een paar maanden geleden een 100Ah staandaard accu er in gezet. De 65 of 70Ah kan het goed doen alleen bij -10C is er minder dan 10% van de accucapaciteit over. De problemen ontstaan op winterse dagen (daarom heeft de ANWB het zo druk). Ik zou een standaard 100Ah plaatsen juist om op koude dagen iets over te hebben. Van dure accu's als yellow of red top heb ik met mijn redelijk technische kennis nog nooit echt het voordeel kunnen inzien als je de voordelen tegen de extraprijs afzet.

Let op accu? zijn tegenwoordig wel geld waard door de grote hoeveelheden lood. Bijna elke oud ijzerboer neemt ze in en betaald iets uit. (35ct/kilo??)

Succes met jouw keuze.

Marchel
blauwe landrover lightweight
blauwe defender 110
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is niet waar. Een accu gaat niet sneller laden door een grotere dynamo. Hoe groot denk jij dat de laadstroom van een accu is?
>
> Arnold.

Dat ligt eraan... Als je de gewone simple standaard regelaar hebt niet. Maar je kunt een (helaas dure) geavanceerde electronische 3-trapsregelaar gebruiken (bijvoorbeeld deze), die kan heel efficiënt en snel meer stroom in je accu pompen...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Deze regelaars zijn dus totaal ongeschikt voor het gebruik in een auto. Het zijn hele mooie dingen die het perfect doen in een machine die gedurende langere tijd non stop draait. Denk hierbij een een boot of een vrachtwagen waarbij de motor urenlang nonstop draait. In een personenwagen gebeurt dat dus vijwel nooit. Of rij jij 4 of 5 uur naar je werk heen en 's avonds ook weer vier a 5 uur terug. Het hele drietraps laadproces kost dus gewoon tijd. En je accu moet voorzien zijn van een temeperatuur sensor. De drietrapsregelaar regelt de laadstroom dan ook aan de hand van de temperatuur om te voorkomen dat accu gaat koken of opgeblazen wordt.

Als je verder in de gegeven grafiek van mastervolt kijkt zie daar tijdens de bulk lading een laadstroom van zo'n 10 ampere gedurende een periode van vijf loopt. Na deze tijd start iets dat ze de absorbtie laden noemen geduren een periode van 10. Daarna gaat het systeem over op float lading.
De grootste laadstroom is in dit geval dus 10 ampere. Dat is een stroom die de oude 35 ampere dynamo in mijn 50 jaar oude s2a ook kan leveren. Er is dan dus nog 35 - 10 = 25 ampere over om de autoelectra als dash, verlichting, ontsteking en koplampen te voeden. In principe dus meer dan zat en geen reden voor een zwaardere dynamo.

Verder schrijft Mastervolt dit:

Hoe te installeren? Wij adviseren de bestaande dynamo te laten zitten t.b.v. de startaccu (en toerentelleraansluiting voor het motorcontrolepaneel). In de meeste gevallen kan een extra (dubbele) poelie op de krukaspoelie gemonteerd worden. Motorimporteurs of installateurs van bijvoobeeld Nanni, Perkins of Yanmar kunnen u van dienst zijn met inbouwdelen t.b.v. de montage van de dynamo of door de inbouw voor u uit te voeren.

Mastervolt zegt dus eigenlijk dat dit getrapte laadsysteem geschikt is voor een huishoudaccu en het voeden van de huishoudelijke systemen. Er wordt geadviseerd om de startsystemen appart van de huishoudeijke systemen te houden.Het is dan dus mogelijk een ander soort accu te gebruiken die beter tegen snelladen met een hoge spanning kan.Verder klopt het verhaal met de vuistregel dat de laadstroom maximaal ongeveer een tiende van de accucapaciteit is. Bij een 100AH uur accu is dat dus 10 ampere. Mastervolt zegt met deze grafiek dus ook dat een grotere dynamo geen zin heeft.

Wat niemand zich op het PB realiseerd is dat de accu met de aangelegde spanning bepaald hoeveel laadstroom er gaat lopen en niet de dynamo. Het monteren van scorpio dynamo helpt dus echt niet als je het doet om de accu sneller te laden. Er gaat echt nooit 90 ampere je accu in. En dat is maar goed ook. Met een grotere dynamo gaat je accu dus niet sneller laden. Als per see sneller laden wilt moet je de aangelegde spanning verhogen. In plaats van de gebruikelijke 13,8 volt moet je er dan met 15 of 16 volt gaan laden.
Dat doet mastervolt dus met dit apparaat dat alleen werkt als het langere tijd aanstaat en de accu ook temperatuur sensoren bevat. En dan nog gaat de laadstroom mischien van 10 naar 20 ampere bij een gewone startaccu. Een stroom die een 45 of 60 ampere dynamo ook nog makkelijk leveren kan. Je accu zal met dergelijke laadstromen ook een lekker kort leven hebben. Tenzij je een speciale accu koopt die voor dit soort dingen ontwikkeld is.Daar is dit systeem dus ook voor bedoelt. Hier horen hele dure speciale accu's bij die niet zo geweldig in een landrovertje passen en die wel snel geladen kunnen worden. Of je moet je laadruimte vol willen zetten.

Het aantal electrische gebruikers dat je in en op de wagen hebt bepaalt voor het grootste gedeelte het vermogen dat je dynamo leveren moet. Het laden van de accu is een beetje extra stroom dat de dynamo ook leveren moet. Een apparaat als een lier valt dus niet onder deze gebruikers. Het is een apparaat dat je niet nonstop onder het rijden gebruikt. Een lier trekt zo verschrikkelijk veel stroom dat alleen een achterlijk grote dynamo dat zou kunnen leveren (Denk aan een factor 10 groter ofzo). De lierstroom komt dus voornamelijk uit de accu's die vervolgens betrekkelijk langzaam weer worden bijgeladen. Net zo snel laden als ontladen gaat je echt niet lukken. Een grote dynamo helpt echter wel door een deel van de lierstroom te leveren. Dan wordt er minder uit de accu's gevraagt en dan gaan deze dus langer mee.

Het is een beetje jammmer dat je iemand die alleen maar vraagt wat voor accu hij moet gebruiken aanraad om een hele grote accu aan te schaffen en dat hij daardoor dus ook aan grotere dynamo moet. Dat zijn extra kosten die niet nodig zijn. Het dynamo verhaal is niet waar en een grotere accu kan handig zijn maar nodig is dat ook niet. Bij landrover waren ze heus niet gek. De accucapaciteit en de dynamo die landrover voorschrijft is heus voldoende om goed te kunnen starten. Ook als het koud is. Lukt dit niet en de accu is goed dan is er ergens een probleem. Een probleem dat je kunt verhullen met een grote zware accu. Maar het probleem blijft wel aanwezig al heb je er geen last van.

In mijn 24 volt S3 horen 2 accu's van 45 ampere uur. Die kon ik destijds niet krijgen. Ze hadden alleen maar exemplaren van 55 AH. Maar de accu's waren klein van formaat en goedkoop. Ik geloof 2 stuks voor totaal 80 euro van het merk Mutlu. Die dingen doen het dus al zeven jaar. Ook bij 10 graden onder nul is het starten van mijn 2,25 diesel geen probleem. Het hele start- en het laad-circuit is wel helemaal uit elkaar geweest en schoongemaakt en op de juiste manier weer gemonteerd. Dus alle contacten, draden, klemmen enz. zijn in topconditie.

Dus Robbie gewoon naar de gamo en haal daar een simpele accu met deze specs 380/120/90 Het eerste getal zal de koude startstroom kunnen zijn de andere twee weet ik niet. Mischien dat die 90 slaat op de capaciteit. Maar dat weet ik ook niet. Staat er verder niets in de context? Hier kun je ook nog wat info over accu's vinden.

Arnold.
Gert

Bericht door Gert »

Dat laatste denk ik ook ;-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2011 15:16 door Gert.
kees

Bericht door kees »

Dat laatste denk ik niet. Sterker nog ik weet zeker dat hij het beter weet.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Inderdaad jammer - ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Een heel verhaal van je Arnold, en je hebt helemaal gelijk. Maar - in mijn antwoord raad ik niemand wat aan, ik trok alleen de zinsnede "Een accu gaat niet sneller laden door een grotere dynamo. Hoe groot denk jij dat de laadstroom van een accu is" (die ik ook boven mijn antwoord gequote heb) in twijfel. Ik gaf een algemeen voorbeeld waarbij met een andere regelaar anders laden mogelijk is. Dat dit niet helemaal op de praktijk van korte stukjes rijden met oude land rovers van toepassing is is wellicht verwarrend maar mijn antwoord was alleen bedoeld ter illustratie dat er meer mogelijkheden zijn en meer wegen die naar Rome leiden. Als mijn antwoord geïnterpreteerd wordt als "grote dure accu, grote dynamo en dure regelaar kopen" dan was dat zeker niet de bedoeling, dan lees je wel een heleboel wat er niet staat. die link was dus ook alleen als voorbeeld bedoeld.
Plaats reactie