Pagina 1 van 1
Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 25 okt 2011, 15:32
door Fraggledefender
Afgelopen weekend de hele kachelunit eruit gehaald ivm lekkage van water eronder. Fluitje van cent, zo geregeld en is nu droog
Maar... Nu doet mijn heatermotor helemaal niets. Dus, ik dacht.... "zal vast contact hebben gemaakt, zekering eruit". Maar, de zekering lijkt ok en bij meten blijkt er, wat ik ook met de schakelaar bij het stuur doe, helemaal geen stroom bij de zekering te komen.
Nu zit ik in het repair manual schema's te bekijken (betreft een V8 met een 200TDI conversie) en zit ik me af te vragen..... Hoe loopt de stroom.
Daarom mijn vraag:
Waar hoort die zekering zijn spanning van te krijgen?
Wanneer ik in het schema kijk dan denk ik:
Vanuit contact schakelaar witte draad naar fusebox (naar meerdere fuses, niet alleen de heater), van daaruit paarsgroen naar schakelaar en vervolgens groengeel en groenslate (welke kleur is slate) naar motortje. Toch?
Als dat klopt is het toch vreemd dat ik geen stroom op die zekering krijg terwijl andere zekeringen wel spanning krijgen?
Alle ideeën om eea op te lossen zijn welkom.
Groeten,
Jan
Jan
Defender 110 stwg 200tdi maart 1986
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 25 okt 2011, 17:52
door Ton
Jan,
vanaf de startschakelaar loopt een bruin/orange draad na de zekering.
Vanaf de zekering naar de verwarmingsmotor een een paars/groene draad de +.
Vanaf de schakelaar- lopen 2 draden ivm de twee toeren. Dit zijn een een groen gele en een groen grijze.
De schakelaar wordt door een zwarte min draad gevoed.
Zet het contact aan en de schakelaar op 1 of 2. Meet bij de verwarmingsmotor op de stekker of je 12 volt hebt. Zo ja motor stuk. Controleer zo ook de tweede draad vanaf de schakelaar. (de weerstand in de kachel kan ook stuk zijn)
Meet de paars/groene de plus met het chassis, 12 volt dan is er iets met de stekkers naar de schakelaar of de schakelaar is defect.
Wanneer je geen plus meet bij de motor is de zekering stuk of een steker los.
succes Ton,
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 25 okt 2011, 17:54
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Jan,
Slate is leisteen, zal dus om een kleur midden grijs gaan.
Bij je beschrijving van de draadkleuren, zou ik als volgt te werk gaan
eerst de kachelventilator op directe spanning (12V/24V?) zetten, doet hij het dan? Zo sluit je een defecte ventilator uit
daarna achteruit vanaf de ventilator kijken waar je al dan niet spanning vindt (voor de ventilator, dan voor de schakelaar, dan vanaf de fuse box
(of eventueel de andere kant op, tot waar vindt je spanning)
ik ga er dan wel vanuit dat er spanning op je fusebox staat en de andere componenten het wel doen, anders moet je nog verder terug zoeken
bij gebrek aan spanningsmeter kan je eventueel de door jou genoemde draden met een aparte, externe draad een voor een overbruggen. Probeer zo eventueel ook de fuse en de schakelaar te overbruggen, dat geeft aan of die kapot zijn cq. slecht kontakt maken
(uiteraard de fuses alleen in een gecontroleerde test fase overbruggen, niet er zo mee gaan rond rijden)
Succes met het vinden van de storing,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f9d61a56b5697110c3fda0d2523de78', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 14729317, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 01 nov 2011, 15:11
door Fraggledefender
Dank Ton en John voor de duidelijke info.
Hmm, wat zoeken en meten heeft uiteindelijk het volgende effect gehad.
het contactstekkertje van de bruin/oranje draad is bij achterop de contactschakelaar gewoon afgebroken. Oude corrosie lijkt het wel. Ik kan moeilijk zien hoe nu verder omdat ik niet tegen/op de achterkant van het contact kan kijken.
Nu zijn er meer aansluitingen op de achterkant van het contact. Een dikke bruine, die gaat rechtstreeks naar de acuu, is dus continu +, maar ook nog wel een andere geschakelde +, namelijk een dunne en hele dikke witte.
Kan ik de kacheldraad daar niet gewoon bijplukken? Dat is verreweg het eenvoudigst. en dan krijgt het idd alleen een plus als het contactslot aan staat. Volgens mij is de boel zoveel uit elkaar halen dat ik de achterkant van dat slot met alle aansluitingen kan zien een hels karwei?
Groeten,
Jan
Defender 110 stwg 200tdi maart 1986
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 01 nov 2011, 15:31
door Fraggledefender
eerdere reactie kwam op vreemde plaats te staan, dus nog een keer:
Dank Ton en John voor de duidelijke info.
Hmm, wat zoeken en meten heeft uiteindelijk het volgende effect gehad.
het contactstekkertje van de bruin/oranje draad is bij achterop de contactschakelaar gewoon afgebroken. Oude corrosie lijkt het wel. Ik kan moeilijk zien hoe nu verder omdat ik niet tegen/op de achterkant van het contact kan kijken.
Nu zijn er meer aansluitingen op de achterkant van het contact. Een dikke bruine, die gaat rechtstreeks naar de acuu, is dus continu +, maar ook nog wel een andere geschakelde +, namelijk een dunne en hele dikke witte.
Kan ik de kacheldraad daar niet gewoon bijplukken? Dat is verreweg het eenvoudigst. en dan krijgt het idd alleen een plus als het contactslot aan staat. Volgens mij is de boel zoveel uit elkaar halen dat ik de achterkant van dat slot met alle aansluitingen kan zien een hels karwei?
Groeten,
Jan
Defender 110 stwg 200tdi maart 1986
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:34
door Franc
Jan,
Achterop het contact zit:
Bruin: rechtstreeks van + (via dynamo)
Bruin/rood: voorgloeien
Wit: Geschakelde voeding voor zo'n beetje alles
Wit/rood: relais startmotor
Die dikke witte loopt achter langs het dashboard en splitst in drieen naar je zekeringen (neem aan dat je nog de oude glaszekeringen hebt), de paars/groene gaat naar je kachel.
Even meten of je 12v hebt aan de wit/oranje draad bij de zekeringen. Die glaszekeringen maken notoir slecht contact. Even mee wiebelen en bij twijfel vervangen/tijdelijk overbruggen.
Na heel veel gezever heb ik de hele handel vervangen voor steekzekeringen.
Bruin/oranje zegt me niks en zoeken in het schema van mijn Haynes ook niet. Zeker dat het niet bruin/rood is?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Bedradingsvraag heater motor en schakelaar.
Geplaatst: wo 02 nov 2011, 22:28
door Fraggledefender
Ha Franc,
Ik heb die draad van de verwarming (gaat idd naar glaszekering) maar gekoppelkd aan die witte die zo'n beetje naar alles gaat. Werkt uitstekend. kan ik dus afvinken. Nu mijn koppeling en geluidsisolatie nog
Jan
Defender 110 stwg 200tdi maart 1986