Pagina 1 van 1

stuurhuis 88

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:10
door Reinoud laro 88
Hallo weet iemand welke olie er in het stuurhuis moet is dit hetzelfde als in de diff en versnellingbak GL-4 80W90 maar helaas kan ik geen GL-4 Krijgen wel GL-5 is dit ook goed
Groet Reinoud

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:28
door Niels
Hoi Reinoud,

Het verschil tussen een GL4 en een GL5 olie zit hem in de hoeveelheid zink die de beide olien bevatten.
De reden dat voor Land Rover Series bakken GL4 moet worden gebruikt is dat er bronzen synchromesh ringen in zitten. Brons wordt aangetast door zink, dus zeker voor de bak moet je geen GL5 gebruiken. Of het stuurhuis ook bronzen delen bevat weet ik niet, maar ik zou voor de zekerheid op zoek gaan naar een GL4 olie. Comma heeft een 80W90 GL4. Die is qua specificaties in principe gelijk aan de EP90 GL4 die Land Rover voorschrijft. Even op zoek naar een automaterialenzaak die Comma olie op het schap heeft staan en eventueel een flesje bestellen als ze het niet op voorraad hebben.

Groet,

Niels

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 23:32
door Reinoud
Hey Niels
Bedankt voor je antwoord ,lijkt me dan toch beter om er gl4 er in te gooien geldt dit ook voor de reductiebak

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 01:44
door Niels
Yep. Zou ik wel doen. Al is het volgens mij voor de tussenbak geen ramp om er GL5 in te hebben.

Groet,

Niels

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 02:06
door Dennis101
Niels schreef:
>
> Het verschil tussen een GL4 en een GL5 olie zit hem in de hoeveelheid zink die de beide olien bevatten.

Het bestanddeel waar sommigen zenuwachtig van worden is geen zink, maar fosfor.
Overigens begint eventuele aantasting pas bij temperaturen van 120 grC en hoger.

Dennis B

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 08:45
door Bram109
Hmzzz...

Moet ik toch maar een temperatuur meter in mijn stuurhuis inbouwen.


Bram.

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 10:04
door roderiquez
in de stuurhuis en bak moeten GL4. Omdat hier messing of bronzen onderdelen inzitten. Meest makkelijke is om een voorraad 80w90 GL4(van kroon of valvoline of comma of zo) kopen, en dit in alle onderdelen te doen. Dan zit je niet verlegen om iets bij te vullen, en heb je mooi maar 1 soort nodig. waar moet het dan in?
- difs 2x
- stuurhuis 2x (bij hulpstuurhuis is het geen eis)
- vbak 2x (bij de tussenbak is het geen eis)
- en eventueel je swivels als je niet iemand bent die vet gebruikt.
succes

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 19:48
door Ruud Molenaar
stuurhuis 2 maal? Heb ik dit al die jaren bij mijn LW gemist. Waar zit de tweede vulopening,

gr Ruud

Re: stuurhuis 88

Geplaatst: di 07 apr 2009, 21:29
door Reinoud laro 88
Tweede stuurhuis ???
Zit er een tussen de gril en de koeler ,en een onder het spatbordt aan de kant van het stuur