stuurhuis 88

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Reinoud laro 88

stuurhuis 88

Bericht door Reinoud laro 88 »

Hallo weet iemand welke olie er in het stuurhuis moet is dit hetzelfde als in de diff en versnellingbak GL-4 80W90 maar helaas kan ik geen GL-4 Krijgen wel GL-5 is dit ook goed
Groet Reinoud
Niels

Re: stuurhuis 88

Bericht door Niels »

Hoi Reinoud,

Het verschil tussen een GL4 en een GL5 olie zit hem in de hoeveelheid zink die de beide olien bevatten.
De reden dat voor Land Rover Series bakken GL4 moet worden gebruikt is dat er bronzen synchromesh ringen in zitten. Brons wordt aangetast door zink, dus zeker voor de bak moet je geen GL5 gebruiken. Of het stuurhuis ook bronzen delen bevat weet ik niet, maar ik zou voor de zekerheid op zoek gaan naar een GL4 olie. Comma heeft een 80W90 GL4. Die is qua specificaties in principe gelijk aan de EP90 GL4 die Land Rover voorschrijft. Even op zoek naar een automaterialenzaak die Comma olie op het schap heeft staan en eventueel een flesje bestellen als ze het niet op voorraad hebben.

Groet,

Niels
Reinoud

Bericht door Reinoud »

Hey Niels
Bedankt voor je antwoord ,lijkt me dan toch beter om er gl4 er in te gooien geldt dit ook voor de reductiebak
Niels

Bericht door Niels »

Yep. Zou ik wel doen. Al is het volgens mij voor de tussenbak geen ramp om er GL5 in te hebben.

Groet,

Niels
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Niels schreef:
>
> Het verschil tussen een GL4 en een GL5 olie zit hem in de hoeveelheid zink die de beide olien bevatten.

Het bestanddeel waar sommigen zenuwachtig van worden is geen zink, maar fosfor.
Overigens begint eventuele aantasting pas bij temperaturen van 120 grC en hoger.

Dennis B
Bram109

Bericht door Bram109 »

Hmzzz...

Moet ik toch maar een temperatuur meter in mijn stuurhuis inbouwen.

Bram.
roderiquez

Bericht door roderiquez »

in de stuurhuis en bak moeten GL4. Omdat hier messing of bronzen onderdelen inzitten. Meest makkelijke is om een voorraad 80w90 GL4(van kroon of valvoline of comma of zo) kopen, en dit in alle onderdelen te doen. Dan zit je niet verlegen om iets bij te vullen, en heb je mooi maar 1 soort nodig. waar moet het dan in?
- difs 2x
- stuurhuis 2x (bij hulpstuurhuis is het geen eis)
- vbak 2x (bij de tussenbak is het geen eis)
- en eventueel je swivels als je niet iemand bent die vet gebruikt.
succes
Ruud Molenaar

Bericht door Ruud Molenaar »

stuurhuis 2 maal? Heb ik dit al die jaren bij mijn LW gemist. Waar zit de tweede vulopening,

gr Ruud
Reinoud laro 88

Bericht door Reinoud laro 88 »

Tweede stuurhuis ???
Zit er een tussen de gril en de koeler ,en een onder het spatbordt aan de kant van het stuur
Plaats reactie