tubocharder overboosting
-
mark
tubocharder overboosting
vandaag even wezen rijden en ineens bij het accelereren het gas weg. maar even later kon ik wel weer gas geven maar niet zoveel vermogen.
nu is de td5 wel getuned maar heb dit nog niet eerder gehad. nu heb ik um net uitgelezen met de nanocom en krijg ik de melding turbocharger overboosting.
iemand een idee waar ik deze storing moet zoeken?
mark
nu is de td5 wel getuned maar heb dit nog niet eerder gehad. nu heb ik um net uitgelezen met de nanocom en krijg ik de melding turbocharger overboosting.
iemand een idee waar ik deze storing moet zoeken?
mark
-
Boelo
Re: tubocharder overboosting
Ja, check deze site [www.discovery2.co.uk]
Dikke kans dat dat het probleem is, oplossing is makkelijk en goedkoop, nieuwe wastgate modulator.
Groeten Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7067fe46a01006fe61a7454de049f9f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 14638204, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Dikke kans dat dat het probleem is, oplossing is makkelijk en goedkoop, nieuwe wastgate modulator.
Groeten Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7067fe46a01006fe61a7454de049f9f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 14638204, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
-
mark
Re: tubocharder overboosting
ik heb gekeken onder de kap maar de wastgate gaat gewoon open als ik met de fietspomp druk op het stangetje zet en die lekt niet.
die module op de engelse site kan ik nergens vinden onder de kap.
bij mij loopt de slang direct van de wastgate naar de intercoolerslang.
is er iets anders wat dan die storing kan zijn?
mark
die module op de engelse site kan ik nergens vinden onder de kap.
bij mij loopt de slang direct van de wastgate naar de intercoolerslang.
is er iets anders wat dan die storing kan zijn?
mark
-
Guido kool
Re: tubocharder overboosting
Heb je de turbodruk verhoogd?
want dan heb je een boosterbox nodig.
Zie td5 alive
Mvg Guido
want dan heb je een boosterbox nodig.
Zie td5 alive
Mvg Guido
-
mark
Re: tubocharder overboosting
ik heb de turbo niet opgeschroeft.
de td5 is alleen softwarematig getuned. en er zit een fullsize intercooler voor.
mark
de td5 is alleen softwarematig getuned. en er zit een fullsize intercooler voor.
mark
-
Mark HJ
Re: tubocharder overboosting
Als je de auto van kontakt haalt is de ecu daarna weer uit de noodloop,dus moet het probleem opnieuw komen.
Met je nanocom kun je ook de maximum gemeten druk opvragen,die mag niet boven de 1.3 zitten.De ecu grijpt behoorlijk grof in als de druk te hoog is.
Probeer eerst achter de turbodruk te komen.
nog een
Mark
Met je nanocom kun je ook de maximum gemeten druk opvragen,die mag niet boven de 1.3 zitten.De ecu grijpt behoorlijk grof in als de druk te hoog is.
Probeer eerst achter de turbodruk te komen.
nog een
Mark
-
Disco
Re: tubocharder overboosting
kan hij z°n lucht wel kwijt?
Een bekende klacht(200/300) is het dichtslaan/loslaten van de binnenlaag van de luchtslangen.
misschien een oplossing?
Jo
Een bekende klacht(200/300) is het dichtslaan/loslaten van de binnenlaag van de luchtslangen.
misschien een oplossing?
Jo
-
mark
Re: tubocharder overboosting
ik heb er net nieuw silicone hoses opgezet samen met de full size intercooler. maar ik zal morgen kijken of er iets is met de slangen voor de zekerheid.
teven zal ik even test rit maken met de nanocom eraan om te kijken hoeveel turbodruk die doorgeeft.
mark
teven zal ik even test rit maken met de nanocom eraan om te kijken hoeveel turbodruk die doorgeeft.
mark
-
Andrew Colville
Re: tubocharder overboosting
Heb je een Discovery of Defender Td5, is het het oude type motor <2002 of de latere 2002>
De Waste gate modulator zit bij de disco aan het blok geschroefd net voor de turbo onder de slang en airco pomp.
Een sommige Defenders hebben de modulator niet , bij deze motoren is de waste gate rechtstreeks bediend zonder hulp van de turbo, als registreert de ECU wel turbo druk en kan deze de motor in de noodloop zetten.
Het klepje is niet duur en zorgt bij vele turbo motoren voor rare storingen.
Ook kan het zijn dat je MAP sensor stuk/of zwaar vervuild is deze is met wat diesel of remmenreiniger schoon te spoelen.
Deze sensor vindt je op je inlaat spruitstuk bij de pijlstok onder je geluids/afwerkings kap.
Groetjes Andrew
De Waste gate modulator zit bij de disco aan het blok geschroefd net voor de turbo onder de slang en airco pomp.
Een sommige Defenders hebben de modulator niet , bij deze motoren is de waste gate rechtstreeks bediend zonder hulp van de turbo, als registreert de ECU wel turbo druk en kan deze de motor in de noodloop zetten.
Het klepje is niet duur en zorgt bij vele turbo motoren voor rare storingen.
Ook kan het zijn dat je MAP sensor stuk/of zwaar vervuild is deze is met wat diesel of remmenreiniger schoon te spoelen.
Deze sensor vindt je op je inlaat spruitstuk bij de pijlstok onder je geluids/afwerkings kap.
Groetjes Andrew
-
Patrick Nieuwenhuis
Re: tubocharder overboosting
Ik had dit ook bij t tunen,maw het is dus niet gelukt met mn Disco 2 [latere] TD5 blok ,ze heb het oude programma er weer terug opgezet toen ,met de melding dat die modulater van 18 eurootjes wel de boosdoender zou kunnen zijn,ik heb alles maar zo gelaten ,mits iemand wat anders weet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2011 17:52 door p.nieuwenhuis.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2011 17:52 door p.nieuwenhuis.
-
mark
Re: tubocharder overboosting
ik heb de mapsensor schoongemaakt en auto trekt ook direct beter.
toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de computer in en weg power.
ik reed toen rond de 140 en rond de 3500 rpm
het gaat om een td5 met de standaard 1op 4 tussenbak er onder.
hoe kan ik dat probleem oplossen ?
mark
toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de computer in en weg power.
ik reed toen rond de 140 en rond de 3500 rpm
het gaat om een td5 met de standaard 1op 4 tussenbak er onder.
hoe kan ik dat probleem oplossen ?
mark
-
Eric&Betty Boop
Re: tubocharder overboosting
mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo
> druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de
> computer in en weg power.
>
> mark
Je naamgenoot schrijft een paar postings hoger dat de computer grof ingrijpt als de turbodruk boven de 1,3 komt en dat komt hij bij jou.
Makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt mij om de wastegate eerder te laten openen.
Of anders de ECU aanpassen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcc92b7757933976c7a4577518ba82fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14643230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d21f5d389b4afd65558c705c25cff1d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14643230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> toen testrit gemaakt met nanocom eraan en de turbo
> druk loopt op tot 1.35 en dan ineens grijpt de
> computer in en weg power.
>
> mark
Je naamgenoot schrijft een paar postings hoger dat de computer grof ingrijpt als de turbodruk boven de 1,3 komt en dat komt hij bij jou.
Makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt mij om de wastegate eerder te laten openen.
Of anders de ECU aanpassen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcc92b7757933976c7a4577518ba82fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14643230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d21f5d389b4afd65558c705c25cff1d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14643230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
mark
Re: tubocharder overboosting
ik heb vandaag even de fietspomp met meter op het slangetje gezet en gekeken bij welke druk de wastgate open gaat. en idd dat gebeurd pas na de cdu ingrijpt. bij 1.4 gaat het stangetje van de wastgate pas bewegen vandaar dus de overboost.
iedereen bedankt voor de hulp en info.
mark
iedereen bedankt voor de hulp en info.
mark
-
Andrew Colville
Re: tubocharder overboosting
Heeft je tunigs bedrijfje met zijn tegels aan de afstelling van de waste gate gezeten?? lijkt er namelijk wel op, al kan het ook als oorzaak van het tunen zijn.
Hiervoor is de boost limmiter box ontworpen, deze verandert het punt waarop de ECU ingrijpt vanwege een te hoge turbo druk.
Groetjes Andrew
Hiervoor is de boost limmiter box ontworpen, deze verandert het punt waarop de ECU ingrijpt vanwege een te hoge turbo druk.
Groetjes Andrew
-
mark
Re: tubocharder overboosting
de tuning is alleen softwarematig geweest (ik was erbij) maar misschien heeft een vorige eigenaar wel aan de wastegate gedraait dat weet ik dus niet.
bedoel je daar dit kastje mee?
[www.alivetuning.com]
als ik daar de verder storing mee kan oplossen ga ik die bestellen.
groet, mark
bedoel je daar dit kastje mee?
[www.alivetuning.com]
als ik daar de verder storing mee kan oplossen ga ik die bestellen.
groet, mark
-
Mark HJ
Re: tubocharder overboosting
Inderdaad grijpt je ecu dan niet meer in,maar of je dat moet willen?Ik heb mijn TD 5 ook getuned,veel aan gedaan om er een prettig soepele
auto van te maken,maar 1.3 turbodruk is best veel al.Ergens moet er toch een veiligheid in zitten lijkt me.
Mark
auto van te maken,maar 1.3 turbodruk is best veel al.Ergens moet er toch een veiligheid in zitten lijkt me.
Mark
-
Andrew Colville
Re: tubocharder overboosting
Dat kastje bedoel ik ja, deze verlegt het punt van ingrijpen als het ware, maar niet met grote stappen, bijvoorbeeld IPV 1,35 bar max zal dit naar 1,45 bar max zijn( even een mailtje naar Td5 alive kan de juiste werking en waarden opleveren), ook moet die druk gedurende X seconden deze max waarde houden wil de ecu ingrijpen.
als je met een nanocom rijdt in je auto en de MAP waarde in de gaten houd dan is het niet ongewoon een piek te zien van 1,6 of 1,7 bar, maar dit is zo kort dat de ecu er niks mee doet.
Het monteren van dit kastje kan het probeel oplossen, maar als je tunings bedrijf zijn werk net niet goed heeft gedaan of de Td5 en zijn software niet geheel begrijpt dan kan het slechts een lap middeltje zijn voor een ander probleem.
Een Td5 is prima te verfijnen met standaard setup (intercooler, slangen, zonder boost box , zonder VNT, etc ) ( hier is het tunen uit ontstaan ) dit wordt puur gedaan om de koppel kromme beter te benutten en de motor soepeler te krijgen over een grotere toeren bereik zonder die luie punten onder in en rond de 3700 toeren.
Ook kun je met zo'n 2500 euro aan goodies 240 PK en 560 nm koppel uit de Td5 krijgen ( kom maar op met die V8 )
Of het dan lang heel blijft is punt twee.
Groetjes Andrew
die ooit een switchable duel eprom ecu wil met 1x verfijnde fuel map en 1x GTI killer map
als je met een nanocom rijdt in je auto en de MAP waarde in de gaten houd dan is het niet ongewoon een piek te zien van 1,6 of 1,7 bar, maar dit is zo kort dat de ecu er niks mee doet.
Het monteren van dit kastje kan het probeel oplossen, maar als je tunings bedrijf zijn werk net niet goed heeft gedaan of de Td5 en zijn software niet geheel begrijpt dan kan het slechts een lap middeltje zijn voor een ander probleem.
Een Td5 is prima te verfijnen met standaard setup (intercooler, slangen, zonder boost box , zonder VNT, etc ) ( hier is het tunen uit ontstaan ) dit wordt puur gedaan om de koppel kromme beter te benutten en de motor soepeler te krijgen over een grotere toeren bereik zonder die luie punten onder in en rond de 3700 toeren.
Ook kun je met zo'n 2500 euro aan goodies 240 PK en 560 nm koppel uit de Td5 krijgen ( kom maar op met die V8 )
Of het dan lang heel blijft is punt twee.
Groetjes Andrew
die ooit een switchable duel eprom ecu wil met 1x verfijnde fuel map en 1x GTI killer map