Overlopen van brandstoftank

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tobias van Krieken

Overlopen van brandstoftank

Bericht door Tobias van Krieken »

Hallo,

Ik heb een LR 109 ambulance uit '79, diesel.
Deze heeft 2 tanken van 45 liter.
Nu reed ik vandaag op de tank van de passagierskant, en een uur nadat ik hem had geparkeerd kwam ik terug en lag er veel diesel op de grond.
Nu bleek dat de andere tank (dus de bestuurderskant) overliep. Toen ik de dop er af draaide stond de diesel dus strak op de rand, en liep dus over. Het drukte zichzelf tussen de dop en de tank door.
Ik reed dus op de rechtertank, en de linkertank liep over.
Iets met het terugvoeren van overige diesel? Hoe kan dit?
Ik ben niet thuis, dus kan ook niet sleutelen momenteel. Dus ik heb hem nu op de linkertank gezet zodat deze weer wat leger gereden gaat worden.
Maar hoe kan het zijn dat er van de rechtertank tijdens (of net na) het rijden de diesel van de rechter naar de linkertank gaat?

Met vriendelijke groet,
Tobias
VeeTee

Re: Overlopen van brandstoftank

Bericht door VeeTee »

Ik weet niet hoe het bij de ambulande met 2 tanken zit, maar ik gok er op dat het via de retourleiding in de andere tank terecht komt. Misschien moet je - naast het omschakelen van tank - ook de retourleiding omschakelen?
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Waarschijnlijk wordt de retour niet meegeschakeld op het tankomschakelkraantje. het kraantje kan defect zijn of vuil. Soms wil een paar keer heen en weer schakelen wel eens helpen. Bij de diesel zit op het kraantje een extra kraantje voor de retour dat met een extra hefboompje bedient wordt. Alleen van Dam in Rhenen heeft ze nog zover ik weet.

Koude vers getankte diesel kan ook uitzetten door het zonnetje met als gevolg dat de tank overloopt.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2011 22:15 door Exfietser.
Tobias van Krieken

Ik zal het eens een paar keer heen en weer doen en als ik volgende week thuis ben het eens open maken.
Voor zover ik weet heb ik maar 1 hendel die ik om kan zetten. Deze zit aan de passagierskant. Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Ik heb deze hendel ook al weken niet gebruikt. Raar dat dat nu plotseling zo gaat.
Maar Arnold, bij mijn diesel zou er dus nog 'n hendeltje zitten voor de retourleiding?
Bauke 110

Bericht door Bauke 110 »

Hey Tobias,

Leuk te zien dat je de vraag ook hier gesteld hebt ik kon zo 123 niets betekenen voor je aan de telefoon.
Hopelijk is je probleem snel opgelost en anders wellicht via deze weg bij de oplossing komt

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Nee, met 1 hendeltje bedien je beide kraantjes. Bij een benzine uitvoering heb je een enkele kraan. Bij de diesel is het hetzelfde kraantje maar zit er achterop nog zo'n zelfde kraantje dat met een extra hefboompje wordt bedient. Van buiten zie je dus maar een hendel die beide kraantjes bedient.

Arnold
Tobias van Krieken

Arnold,
Oké dat zou dan inderdaad kunnen kloppen.
Ik zal het nu even zo laten, dat hij nu dus via de te volle tank z'n diesel haalt. Als ik dan volgende week thuis ben zal ik toch het schakelmechanisme eens nakijken. Want daar zou dan dus wel de fout moeten zitten.
Bedankt.

Bauke,
Nee dat valt ook niet mee.
Maar als ik het zo van Arnold hoor is het wel redelijk op te lossen. Ofja dat denk ik aangezien het schakelmechanisme niet helemaal verstopt zit.
die zijn onderweg

Bericht door die zijn onderweg »

wat Arnold al zegt, zal 't zijn. Zonder dat onderste 'kraantje', gaat ie -hevelen-. Kijk ook maar eens in je (leger) manual.
Waarom naar de linker tank? Zal wel iets met natuurkunde zijn.
Toen de kraan bij ons stuk was, adviseerde Ron B. om dan alleen de rechter tank te gebruiken en deze direct aan te sluiten, wat lukte én hielp.
Succes grt Martijn
Plaats reactie